Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela större film från iPhone

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Finns det något enkelt vis att dela en större/längre film som jag filmat med iPhone? I det här fallet strax över 8 min.
Det får gärna vara genom att generera en fil via länk så jag kan dela den i vilket medie som helst. Så mottagaren kan spela upp endast genom att klicka länken. Inte in och krångla själva.
Jag tycker det är helt sjukt med den tighta storleksbegränsning som nu finns

Jag tycker Maildrop inte fungerar imponerande alls. Ofta hamnar mailet i utkorgen och står och tuggar eller failar att skickas.

Kan jag ends använda iCloud/Filer?
Behöver jag ta omvägen att ladda upp till Dropbox (via Filer)?

Jag tycker det är orimligt krångligt nu. Har något ett svar på hur detta ska fungera som jag kanske inte förstått?

Samt, kan jag i iOS se hur stor en film är innan jag delar den?

Tack för hjälp!

Du kan använda Google Foto till det.

Ursprungligen av keptang:

Du kan använda Google Foto till det.

Hmm, pallar du förklara exakt hur?
Jag laddar ner den appen och kommer åt bilderna därifrån, men när jag ska generera en länk hänger det sig eller bara lägger av så ingen länk till slut finns.

Behöver ju också ladda upp den en extra gång vilket känns onödigt. Jag använder iCloud för min bilder då finns den ju redan uppladdad på något vis.

Återigen, heeeeelt sjukt att jag inte bara kan dela genom iOS egen infrastruktur.
Ibland är Apple sådana pajasar.

Och återigen, kan man någonstans se storleken på en film i iOS?

Markerar det jag vill dela, klickar dela, väljer "Create link" (kör alltid engelskspråkigt), får en länk direkt som jag kan klistra in var jag önskar och skicka.

Bilder/videos synkar till Google Foto om man vill det, automagiskt, precis som till iCloud.

Använder inte Apples molntjänster (förutom iCloud backup) då dessa är för mig mindre bra och användbara än t.ex. Googles alternativ.

Se hur stor en film är i iOS går inte vad jag vet.

Ursprungligen av keptang:

Markerar det jag vill dela, klickar dela, väljer "Create link" (kör alltid engelskspråkigt), får en länk direkt som jag kan klistra in var jag önskar och skicka.

Bilder/videos synkar till Google Foto om man vill det, automagiskt, precis som till iCloud.

Använder inte Apples molntjänster (förutom iCloud backup) då dessa är för mig mindre bra och användbara än t.ex. Googles alternativ.

Se hur stor en film är i iOS går inte vad jag vet.

Hmm, undrar om det är så pass enkelt för dig pga att du synkar till Google och du har redan uppladdat hos dem?

Google Foto fungerar fint hos mig med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-08 08:20

Det finns en populär videodelningstjänst som heter Youtube som kan göra det du söker.

@keptang Metapho visar filmens storlek, är gratis.

Ursprungligen av reboot81:

@keptang Metapho visar filmens storlek, är gratis.

Yep, men inte inbyggt så att säga.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-08 12:28
Ursprungligen av keptang:

Yep, men inte inbyggt så att säga.

Inbyggt, men krångligare är att lägga till filmen i telefonens Filer. Där kan du se storlek.

Ursprungligen av reboot81:

Inbyggt, men krångligare är att lägga till filmen i telefonens Filer. Där kan du se storlek.

Hmm.. Jag har inte "På min iPhone" i Filer, hur får man upp Bilder i Filer?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-08 21:53
Ursprungligen av keptang:

Hmm.. Jag har inte "På min iPhone" i Filer, hur får man upp Bilder i Filer?

Jag har appar som har skapat mappar i Filer/På min iPhone/
Så jag kopierade filmen till Filer/På min iPhone/FiLMiC Pro, en mapp som fanns sedan tidigare. Vet faktiskt inte hur man skapar mappar manuellt i Filer/På min iPhone/.

Fan vad sjukt det är att Apple inte gör det smidigt att dela en film som är längre!
Eller se storleken på en film/bild.

Men tack för tips om flytta till Filer.
Samt tips om Google Bilder - fick det att funka därifrån. Inte optimalt då jag inte använder deras synctjänst, men överväger klart gå över, då Apple av nån anledning inte tillåter delning av filer man har i deras moln.

Ursprungligen av reboot81:

Det finns en populär videodelningstjänst som heter Youtube som kan göra det du söker

Hmm, menar du skapa en länk till en fil jag skickar till enstaka person? Alltså utan publiceras?

Återigen, så märkligt att Apple inte har en enkel lösning för detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-09 07:32
Ursprungligen av theplague:

Hmm, menar du skapa en länk till en fil jag skickar till enstaka person? Alltså utan publiceras?

Återigen, så märkligt att Apple inte har en enkel lösning för detta.

Ja utan att den listas publikt.

De har de, Airdrop och Maildrop.

Ursprungligen av keptang:

Hmm.. Jag har inte "På min iPhone" i Filer, hur får man upp Bilder i Filer?

Hmm, här hänger jag inte med. Menar du hur du flyttar bilder till Filer?
I Bilder - markera en bild och tryck på den där ”actions”-knappen - välj ”Spara i filer”.

Eller menar du nåt annat?

Skapa mappar manuellt i Filer gör man i den appen. Ett ”+” uppe i hörnet för att skapa en mapp.

Ursprungligen av reboot81:

Ja utan att den listas publikt.

Ok tack, kan ju vara värt testa i framtiden.

Ursprungligen av theplague:

Fan vad sjukt det är att Apple inte gör det smidigt att dela en film som är längre!
Eller se storleken på en film/bild.

...då Apple av nån anledning inte tillåter delning av filer man har i deras moln.

Men det gör man ju, MailDrop fungerar i regel fint. Varför det i ditt fall inte fungerat är svårt att svara på, kan exempelvis ha att göra med ändringar av filen i fråga som ännu inte hunnit synkas till iCloud, eventuellt i kombination med knackig uppkoppling.

Ursprungligen av pushloop:

Men det gör man ju, MailDrop fungerar i regel fint. Varför det i ditt fall inte fungerat är svårt att svara på, kan exempelvis ha att göra med ändringar av filen i fråga som ännu inte hunnit synkas till iCloud, eventuellt i kombination med knackig uppkoppling.

Funkar maildrop om jag vill dela filmen/länken på att vis än via mail? Hur?
Som diskuterats här uppe, skapa en länk man kan dela på olika slags vägar.

Ursprungligen av theplague:

Funkar maildrop om jag vill dela filmen/länken på att vis än via mail? Hur?
Som diskuterats här uppe, skapa en länk man kan dela på olika slags vägar.

MailDrop = Mail
Alternativt är ju AirDrop briljant mellan Apple-enheter.

Men, det finns mig veterligen inget hinder från att skicka mailet till flera personer åt gången eller att vidarebefordra det.

Edit: Testa att kopiera länken från mailet och skicka vidare via andra kanaler.

Ursprungligen av pushloop:

MailDrop = Mail
Alternativt är ju AirDrop briljant mellan Apple-enheter.

Men, det finns mig veterligen inget hinder från att skicka mailet till flera personer åt gången eller att vidarebefordra det.

Edit: Testa att kopiera länken från mailet och skicka vidare via andra kanaler.

Som sagt, vill skicka annat via annnat än mail.
Tex en grupp i WhatsApp med 35 mottagare.

Då är heller inte AirDrop aktuellt. Ofta man vill skicka till någon på längre avstånd.

Testade att kopiera Maildrop länk, men mailet kraschade.

Som sagt, helt sjukt Apple inte tillåter en att generera en länk man kan dela inom deras egna infrastruktur.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-11-09 13:39

Finns en app som heter ”Compress”, är helt gratis. Använd den för att komprimera filmen först och testa att skicka sen

Ursprungligen av Heden:

Finns en app som heter ”Compress”, är helt gratis. Använd den för att komprimera filmen först och testa att skicka sen

Komprimera som i att dra ner kvaliteten?
Inte aktuellt, men tack för tips.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-09 20:53
Ursprungligen av theplague:

Hmm, här hänger jag inte med. Menar du hur du flyttar bilder till Filer?
I Bilder - markera en bild och tryck på den där ”actions”-knappen - välj ”Spara i filer”.

Eller menar du nåt annat?

Skapa mappar manuellt i Filer gör man i den appen. Ett ”+” uppe i hörnet för att skapa en mapp.

Jag menar att man kopierar filmfilen lokalt på mobilen, till en mapp under "På min iPhone" mha "Spara i Filer".

Skapa appar kan man göra på flera ställen, men inte direkt under "På min iPhone", man måste använda någon av de redan befintliga.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-09 21:54
Ursprungligen av theplague:

Som sagt, vill skicka annat via annnat än mail.
Tex en grupp i WhatsApp med 35 mottagare.

Då är heller inte AirDrop aktuellt. Ofta man vill skicka till någon på längre avstånd.

Testade att kopiera Maildrop länk, men mailet kraschade.

Som sagt, helt sjukt Apple inte tillåter en att generera en länk man kan dela inom deras egna infrastruktur.

Ursprungligen av Heden:

Finns en app som heter ”Compress”, är helt gratis. Använd den för att komprimera filmen först och testa att skicka sen

Det är ju precis det som Maildrop gör, en länk i ett mail till en fil upp till 5GB. Denna kan du dela fritt, gäller i 30dagar.

Men, den här filmen, är det en film du vill att andra ska ha, just som den är? Eller vill du att dina 32 mottagare ska uppleva filmen?
För det skiljer rejält mellan att ladda ner en fet fil och att se på den. Vissa tillfällen vill jag att mottagaren ska ha just exakt den filen i det formatet jag skapat den i, tex om den skall visas på känd hårdvara och där jag har kontroll på allt.

För mig är det dock vanligare att jag vill dela med mig av en upplevelse – dotterns första cykeltur tex. Då vill jag att mottagaren ska kunna ta del av innehållet på den plattform hen själv väljer. Antingen vid datorn eller när hen står och väntar på bussen. Inte ska man då erbjudas en fil på 1200MB som skall laddas ner, nej då vill man att filmen skall spelas upp direkt i ett format anpassat för enheten och dess uppkoppling. Detta löser Youtube galant. Här är Youtubes olika synlighetsval:

  • Offentliga videor och spellistor kan ses och delas av alla.

  • Privata videor och spellistor kan bara ses av dig och de användare du väljer.

  • Olistade videor och spellistor kan ses och delas av alla som har länken.

Jag kör för det mesta med Olistade. Inte hela världen om någon sprider länken, men jag vet att filmen inte är direkt tillgänglig för andra.

Du laddar upp filmen till Youtube via dela-ikonen, eller så kör du med Youtube-appen.

Ursprungligen av reboot81:

Det är ju precis det som Maildrop gör, en länk i ett mail till en fil upp till 5GB. Denna kan du dela fritt, gäller i 30dagar.

Men, den här filmen, är det en film du vill att andra ska ha, just som den är? Eller vill du att dina 32 mottagare ska uppleva filmen?
För det skiljer rejält mellan att ladda ner en fet fil och att se på den. Vissa tillfällen vill jag att mottagaren ska ha just exakt den filen i det formatet jag skapat den i, tex om den skall visas på känd hårdvara och där jag har kontroll på allt.

För mig är det dock vanligare att jag vill dela med mig av en upplevelse – dotterns första cykeltur tex. Då vill jag att mottagaren ska kunna ta del av innehållet på den plattform hen själv väljer. Antingen vid datorn eller när hen står och väntar på bussen. Inte ska man då erbjudas en fil på 1200MB som skall laddas ner, nej då vill man att filmen skall spelas upp direkt i ett format anpassat för enheten och dess uppkoppling. Detta löser Youtube galant. Här är Youtubes olika synlighetsval:

  • Offentliga videor och spellistor kan ses och delas av alla.

  • Privata videor och spellistor kan bara ses av dig och de användare du väljer.

  • Olistade videor och spellistor kan ses och delas av alla som har länken.

Jag kör för det mesta med Olistade. Inte hela världen om någon sprider länken, men jag vet att filmen inte är direkt tillgänglig för andra.

Du laddar upp filmen till Youtube via dela-ikonen, eller så kör du med Youtube-appen.

Jag dokumenterar ibland saker i mitt arbete som vissa av de där 32 personer bara ska ta del av, men vissa av dem ska om de vill/behöver kunna spara filen och posta den i sina kanaler, så den behöver vara i orört skick vad gäller kvalitet/komprimering.
Den ska varken endast ”upplevas” eller endast användas professionellt.

Den fil jag har ska orörd kunna delas till dessa.
Det får helt enkelt bli via Google Bilder.

Återigen, helt sjukt att Apple inte tillåter en att dela en länk till an av sina filer som man kan posta på något annat vis än via mail.

Ursprungligen av theplague:

Det får helt enkelt bli via Google Bilder.

Det var väl det jag sa redan från början.

Ursprungligen av keptang:

Det var väl det jag sa redan från början.

Jo, krånglade innan jag lyckades med en delning.
Ska testa hur det funkar fortsättningsvis.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-11-11 10:38
Ursprungligen av theplague:

Komprimera som i att dra ner kvaliteten?
Inte aktuellt, men tack för tips.

Jag märker ingen skillnad på kvaliten faktiskt, men jag är ingen ”finsmakare”

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-11 13:36
Ursprungligen av theplague:

Jag dokumenterar ibland saker i mitt arbete som vissa av de där 32 personer bara ska ta del av, men vissa av dem ska om de vill/behöver kunna spara filen och posta den i sina kanaler, så den behöver vara i orört skick vad gäller kvalitet/komprimering.
Den ska varken endast ”upplevas” eller endast användas professionellt.

Den fil jag har ska orörd kunna delas till dessa.
Det får helt enkelt bli via Google Bilder.

Återigen, helt sjukt att Apple inte tillåter en att dela en länk till an av sina filer som man kan posta på något annat vis än via mail.

Google Photos komprimerar alla filer, även om du ställt in kvalitén till "Original". Alltså ej orört.

Ursprungligen av reboot81:

Google Photos komprimerar alla filer, även om du ställt in kvalitén till "Original". Alltså ej orört.

Åh men. Också väldigt märkligt. Och värdelöst.

Bevaka tråden