Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka om valda filer till en ny fil InDesign

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag markerar flera bilder på en sida och vill länka om alla till en ny fil med annat filnamn utan att klicka mig igenom bild för bild.
Den ska alltså endast länka om de markerade. Jag kan ha samma bild på andra sidor och de ska inte påverkas.

Någon som vet hur man kan göra?

Har senaste versionen av InDesign och jobbar i Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-10 13:52
Ursprungligen av schröder:

Jag markerar flera bilder på en sida och vill länka om alla till en ny fil med annat filnamn utan att klicka mig igenom bild för bild.
Den ska alltså endast länka om de markerade. Jag kan ha samma bild på andra sidor och de ska inte påverkas.

Någon som vet hur man kan göra?

Har senaste versionen av InDesign och jobbar i Mac.

Borde väl inte vara något problem.
Markera bilden i länkar-fönstret, välj bilden som är högst i hierarkin, välj "Länkan om alla förekomster av ...".

Ursprungligen av iSweden:

Borde väl inte vara något problem.
Markera bilden i länkar-fönstret, välj bilden som är högst i hierarkin, välj "Länkan om alla förekomster av ...".

Tack för ditt svar
Tyvärr är det inte så enkelt. Den ska inte länka om alla förekomster utan endast de jag har markerat på sidan.
De ska också alla länkas om till en ny fil med helt annat filnamn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-10 14:01
Ursprungligen av schröder:

Tack för ditt svar
Tyvärr är det inte så enkelt. Den ska inte länka om alla förekomster utan endast de jag har markerat på sidan.
De ska också alla länkas om till en ny fil med helt annat filnamn.

Aha, men då expanderar du trädet i Länk-fönstret (pilen framför filnamnet) och utför samma kommando där.

Edit:
Vänta lite nu. Detta var klurigare än man kan tro. Och troligen är det anledningen till att du frågade.

Måste man ha en extra plugin för detta självklara behov?

Ursprungligen av iSweden:

Aha, men då expanderar du trädet i Länk-fönstret (pilen framför filnamnet) och utför samma kommando där.

Nja kolla på bifogad fil.
Har jag markerat typ 7 av 17 på en sida som på bilden så måste jag länka om varje manuellt till den den nya filen.
Vill jag länka om alla så funkar det som du skriver.

Ursprungligen av schröder:

...måste jag länka om varje manuellt till den den nya filen...

- Markera de 7 bilderna.
- Välj "Länka om...".
- I dialogrutan, välj den nya bilden, och tryck OK.
- Sedan kommer samma dialogruta upp 6 gånger till, men då står den ju redan på det senast valda objektet, så då är det bara att trycka OK 6 gånger.

Visst hade det varit ännu enklare med en "Länka om alla markerade..."-funktion, men jag tycker inte att det är så mycket manuellt arbete här.

(Med reservation för att det kanske är Default Folder X som hjälper till, och gör att den ställer sig på senast valda objektet. Men om man inte redan har Default Folder X, så bör man köpa det. Bästa tilläggsprogrammet någonsin.)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Markera de 7 bilderna.
- Välj "Länka om...".
- I dialogrutan, välj den nya bilden, och tryck OK.
- Sedan kommer samma dialogruta upp 6 gånger till, men då står den ju redan på det senast valda objektet, så då är det bara att trycka OK 6 gånger.

Visst hade det varit ännu enklare med en "Länka om alla markerade..."-funktion, men jag tycker inte att det är så mycket manuellt arbete här.

(Med reservation för att det kanske är Default Folder X som hjälper till, och gör att den ställer sig på senast valda objektet. Men om man inte redan har Default Folder X, så bör man köpa det. Bästa tilläggsprogrammet någonsin.)

Jo men jag har flera dokument och som kan ligga med 20 lager med 10-20 bilder på varje så det måste gå på ett smidigare sätt.
bilderna (logotyper) byts också väldigt ofta varför det blir väldigt många moment.
Men jag hittar säkert nån lösning med tiden. Kanske en script eller nått

Tackar för alla tips

Men eftersom du inte ska byta alla förekomster, så måste du ju ändå markera dem och göra ditt urval manuellt. Det manuella momentet kommer du aldrig undan.

Att efter första dialogrutan behöva klicka OK eller trycka Enter 10, 20 eller 30 gånger är ju kanske inte så betungande, tycker jag.

Ett script lär ju inte hjälpa så mycket, eftersom det inte handlar om alla förekomsterna av ett visst filnamn. Svårt för scriptet att veta vilka "02.ai" som ska behandlas. Vilket gör att man ändå har kvar det största manuella momentet - att göra urvalet.

Senast redigerat 2017-11-10 15:59
1
Bevaka tråden