Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefon halkar runt/av vid trådlös laddning - IKEA - irriterande!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-10 22:25

Har fått ny iPhone via jobbet, och är mycket glad att Apple äntligen stödjer trådlös laddning! Grymt bra (annars så skall jag erkänna att jag inte märker någon praktisk skillnad emot 7:an)!

Hemma så har via Ikeas trådlösa laddplattor (även om min tidigare iPhone inte stödde det, så har jag med framgång laddat mina andra HP och Microsoft/Nokia-telefoner, och min dotter hennes Samsung S6:a).

Problemet jag har är att de nya 8:ornas baksida är av glas och är numera så hal att den ”halkar av” Ikea-plattorna (och ibland även vissa glattare bord) om bänken under lutar det minsta. Omöjligt att få den att ligga still/kvar!

Hur har ni andra (om någon använder Ikeas trådlösa produkter) löst det?

Finns det någon tunn gummimatta eller liknande man kan lägga emellan, eller ett extremt tunt lite mindre glatt skal/fodral till iPhonen (som inte stoppar den trådlösa laddningen)?

Tacksam för alla typer av tips (just nu är det ett stot praktiskt problem med min Appletelefon, men funkar fint-fint med andra tillverkares)!

  • Medlem
  • 2017-11-11 01:38

Jag hade samma problem med min 10:a med just Ikea:s lampa med trådlös laddning, gled av direkt vid notis i telefonen. Funkar dock nu utan problem när jag skaffade Apples egna skal i läder, då ligger den helt still så pröva det.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-11 08:42
Ursprungligen av osalo:

Jag hade samma problem med min 10:a med just Ikea:s lampa med trådlös laddning, gled av direkt vid notis i telefonen. Funkar dock nu utan problem när jag skaffade Apples egna skal i läder, då ligger den helt still så pröva det.

Ok, bra tips! Får nog bli ett sådant skal.

Laddar den lika snabbt med det som innan utan skalet?

  • Medlem
  • 2017-11-11 14:30
Ursprungligen av omartint:

Ok, bra tips! Får nog bli ett sådant skal.

Laddar den lika snabbt med det som innan utan skalet?

Precis lika snabbt upplever jag det. Så inga problem med Apples egna skal i alla fall.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-11 00:56

Bra video och genomgång!

Har själv lite problem med iPhone 8 och IKEAs laddplattor som vi har hemma.

Min nya IP8 är så hal med glaset på baksidan att den lätt glider av centreringen på IKEAs plattor (fungerar dock utmärkt med tidigare Microsoft/Nokiatelefon, och min senaste HP, samt dotterns Samsung). Finns det någon bra lösning på detta problemet?

Vill gärna kunna smidigt slänga på min iPhone på laddning (när det inte är bråttom att ladda max).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-13 16:00
Ursprungligen av omartint:

Bra video och genomgång!

Har själv lite problem med iPhone 8 och IKEAs laddplattor som vi har hemma.

Min nya IP8 är så hal med glaset på baksidan att den lätt glider av centreringen på IKEAs plattor (fungerar dock utmärkt med tidigare Microsoft/Nokiatelefon, och min senaste HP, samt dotterns Samsung). Finns det någon bra lösning på detta problemet?

Vill gärna kunna smidigt slänga på min iPhone på laddning (när det inte är bråttom att ladda max).

Köp den via laddaren från Belkin som Apple också säljer. Kanonbra fäste, telefonen ligger väldigt stadigt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-13 18:59
Ursprungligen av zinned:

Köp den via laddaren från Belkin som Apple också säljer. Kanonbra fäste, telefonen ligger väldigt stadigt.

Nu har vi redan ett gäng trådlösa laddare från IKEA, men nästa gång jag köper så blir det nog en sådan. Tack för tipset! ?

Köpte ett fodral som heter dbramante1928 copenhagen som håller kvar telefonen på IKEA-plattor (och även helt vanliga bord som min iP8 glidit i golvet ifrån pga hal baksida). Tycker dock att den trådlösa laddningen tar lite väl lång tid.

På sidan om dbramante1928 copenhagen https://www.dbramante1928.com/en/products/103010401/copenhagen---iphone-7s76s6 så står det att den "feature anti-RFID technology".

Frågan är om det är något som kanske stör den trådlösa laddningen på något sätt?

  • Medlem
  • 2017-11-13 22:23
Ursprungligen av omartint:

Nu har vi redan ett gäng trådlösa laddare från IKEA, men nästa gång jag köper så blir det nog en sådan. Tack för tipset! ?

Köpte ett fodral som heter dbramante1928 copenhagen som håller kvar telefonen på IKEA-plattor (och även helt vanliga bord som min iP8 glidit i golvet ifrån pga hal baksida). Tycker dock att den trådlösa laddningen tar lite väl lång tid.

På sidan om dbramante1928 copenhagen https://www.dbramante1928.com/en/products/103010401/copenhagen---iphone-7s76s6 så står det att den "feature anti-RFID technology".

Frågan är om det är något som kanske stör den trådlösa laddningen på något sätt?

Apple har inte out of the box snabb trådlös laddning. Eventuellt kommer en uppdatering som möjliggör lite snabbare laddning. Vad tar det i tid för 0 till 100 procent cirkus? . De snabbaste idag tror jag laddar typ 2 timmar och 30 minuter trådlöst.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-13 22:59
Ursprungligen av PaO:

Apple har inte out of the box snabb trådlös laddning. Eventuellt kommer en uppdatering som möjliggör lite snabbare laddning. Vad tar det i tid för 0 till 100 procent cirkus? . De snabbaste idag tror jag laddar typ 2 timmar och 30 minuter trådlöst.

Nu testade jag att fixera telefonen på plattan (så att den inte glider av som innan) utan skalet. Har laddat från ca 10-15% till 90% på 4-5 timmar. Känns spontant som det gick mycket fortare nu än tidigare när jag haft skalet på och laddat.

Skall jämföra denna tiden imorgon och då ladda med skalet på. Återkommer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-14 10:24

Min telefon laddade 10% per 20 minuter när jag kontrollerade vid ett tidigare tillfälle.

Ursprungligen av zinned:

Min telefon laddade 10% per 20 minuter när jag kontrollerade vid ett tidigare tillfälle.

Jag kom fram till något liknande när jag provade med QI (Hama), Lite drygt 3 timmar för att ladda fullt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-14 15:55

En annan fråga, finns väl egentligen inte annat lämpligt ställe att ställa fråga på så jag testar här...

Jag skaffade en billig Belkin Charging Pad (https://i.ebayimg.com/images/g/TkEAAOSwfVpYxC...) för att ha på jobbet och det som stör mig oerhört är den lilla LED-lampan som indikerar ifall enheten laddar eller inte laddar, som om man inte skulle veta det utan den.

Kan någon bistå med assistans hur man får upp det här åbäket så att man kan bryta strömmen till denna LED? Jag lyckas inte hur mycket jag än försöker och någon "tear down" har jag inte lyckas hitta.

Några tips?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-14 17:26

Svart eltejp kanske?

Ursprungligen av mattiL:

Svart eltejp kanske?

Detta är faktiskt vad jag gjort på min laddare. Funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-14 21:04
Ursprungligen av Johannnn:

Detta är faktiskt vad jag gjort på min laddare. Funkar utmärkt.

KISS, keep it simple, stupid!
Enkla lösningar brukar fungera bäst.

Ursprungligen av Johannnn:

Detta är faktiskt vad jag gjort på min laddare. Funkar utmärkt.

Jag också... Samt att jag har tejpat över leddarna på min nätverksswith som stod under TV:n och blinkade vansinnigt

Fast jag hade bara vit eltejp så det blev många lager

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-15 11:36
Ursprungligen av mattiL:

Svart eltejp kanske?

Absolut inte, oerhört fult.

Jag vill stänga av LED:en helt, ingen som har tips på hur man bryter sig in i denna produkten?

Ursprungligen av zinned:

Absolut inte, oerhört fult.

Jag vill stänga av LED:en helt, ingen som har tips på hur man bryter sig in i denna produkten?

Det bästa jag kunde hitta var det här:
https://www.ifixit.com/Teardown/Ikea+TR%C3%85...
https://www.google.se/search?q=Teardown+IKEA+...

Tror dock inte att det ger dig speciellt mycket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-15 15:37
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det bästa jag kunde hitta var det här:
https://www.ifixit.com/Teardown/Ikea+TR%C3%85...
https://www.google.se/search?q=Teardown+IKEA+...

Tror dock inte att det ger dig speciellt mycket.

God morgon! Vi talar inte om att bryta oss in i Ikea Trådfris gateway utan om Belkin Charging Pad

Snurrig dag?

Ursprungligen av zinned:

God morgon! Vi talar inte om att bryta oss in i Ikea Trådfris gateway utan om Belkin Charging Pad

Snurrig dag?

Ah men vad tusan! Ja, snurrig dag...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-16 10:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ah men vad tusan! Ja, snurrig dag...

Bara för det så ger jag dig utmaningen att ta reda på hur fasen man bryter sig in i just Belkin Charging Pad

1
Bevaka tråden