Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft presenterar Surface Book 2

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som den tredje blixten från klar himmel presenterar Microsoft idag hybriddatorn Surface Book 2 som blir tillgänglig i ny storlek, i USA det vill säga.

Läs hela artikeln här

Intressant! Ser ut som att Microsoft är med i matchen på riktigt nu. Nu sitter de nog i förarsätet. Hade gärna velat ha den ett par hundra gram lättare, hade varit perfektion då.

Men det syns tydligt att de har tagit till sig kritiken och jobbat mot vad kunden vill ha

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-10-18 12:53
Ursprungligen av Krylovrum:

Intressant! Ser ut som att Microsoft är med i matchen på riktigt nu. Nu sitter de nog i förarsätet. Hade gärna velat ha den ett par hundra gram lättare, hade varit perfektion då.

Men det syns tydligt att de har tagit till sig kritiken och jobbat mot vad kunden vill ha

Ja det är onekligen rejält med hästkrafter innanför skalet, särskilt med avseende på grafikkretsen, och med USB Type-C försvinner det riktigt obegripliga designbeslutet med första generationens Surface Book. Ska bli intressant att testa!

  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-19 12:21
Ursprungligen av Krylovrum:

Intressant! Ser ut som att Microsoft är med i matchen på riktigt nu. Nu sitter de nog i förarsätet. Hade gärna velat ha den ett par hundra gram lättare, hade varit perfektion då.

Men det syns tydligt att de har tagit till sig kritiken och jobbat mot vad kunden vill ha

Jo men det verkar inte riktig gå hem hos de traditionellla windows upphandlarna.
Det tycker säkert att det är för likt Apple.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-10-19 14:07
Ursprungligen av juanito:

Jo men det verkar inte riktig gå hem hos de traditionellla windows upphandlarna.
Det tycker säkert att det är för likt Apple.

Nej det är sant att Surface-produkterna inte har sålt så bra som Microsoft hoppats på, och det är väldigt bra produkter så det är nog så enkelt som att Microsoft-hårdvara helt enkelt inte finns med i folks medvetande på samma sätt som Apple, Asus, Samsung, Acer, etc.

Ursprungligen av juanito:

Jo men det verkar inte riktig gå hem hos de traditionellla windows upphandlarna.
Det tycker säkert att det är för likt Apple.

Jag tror deras produktplacering i prisklassen sätter käppar i hjulet. Den billigaste Surface Book ligger på ca 12 000 - 17 000 kr för deras "billigaste". Macbook Pro ligger på 14 000 - 18 000, d.v.s. samma prisklass som Surface Book. Skillnaden? Macbook är en etablerad och världskänd serie. Inte bara det, folk förknippar datorerna med kvalité (som är viktigare än råprestanda i den prisklassen).
D.v.s. du-vet-vad-du-får-om-du-köper-en-Macbook och köper-du-en-Macbook-blir-du-aldrig-missnöjd är en mentalitet som är ganska vanlig idag.

Surface Book är inte lika etablerad (än?) och jag kan inte tänka mig Svenssons slänga fram 15 000 kronor på en dator som inte riktigt har visat upp sin långvarighet, då vänder man sig hellre till en Macbook Pro.

Det är min amatör-analys men jag kan ha fel

Edit: Jag äger ingen Apple produkt och har aldrig gjort. Men gav du mig 15 000 så skulle jag köpa en Macbook Pro just för att jag vet att det är "good shit" och jag garanterad inte kommer bli missnöjd. Däremot kanske jag inte blir helt nöjd, men det är en annan femma

  • Medlem
  • International user
  • 2017-10-19 15:38
Ursprungligen av Krylovrum:

Jag tror deras produktplacering i prisklassen sätter käppar i hjulet. Den billigaste Surface Book ligger på ca 12 000 - 17 000 kr för deras "billigaste". Macbook Pro ligger på 14 000 - 18 000, d.v.s. samma prisklass som Surface Book. Skillnaden? Macbook är en etablerad och världskänd serie. Inte bara det, folk förknippar datorerna med kvalité (som är viktigare än råprestanda i den prisklassen).
D.v.s. du-vet-vad-du-får-om-du-köper-en-Macbook och köper-du-en-Macbook-blir-du-aldrig-missnöjd är en mentalitet som är ganska vanlig idag.

Surface Book är inte lika etablerad (än?) och jag kan inte tänka mig Svenssons slänga fram 15 000 kronor på en dator som inte riktigt har visat upp sin långvarighet, då vänder man sig hellre till en Macbook Pro.

Det är min amatör-analys men jag kan ha fel

Edit: Jag äger ingen Apple produkt och har aldrig gjort. Men gav du mig 15 000 så skulle jag köpa en Macbook Pro just för att jag vet att det är "good shit" och jag garanterad inte kommer bli missnöjd. Däremot kanske jag inte blir helt nöjd, men det är en annan femma

Nja jag tror snarare att de som vill betala för kvalite redan mer eller mindre köper Apple. Nåja alla är lite överdrivet men i sak tror jag det ligger nära.
Man kan inte köpa en Mac för 300-400 €. Då faller också många kunder bort.
Det ligger som inte i naturen för dem att uppskatta att de köper en väl konstruerad PC som inte är tillverkad av en tredje part.
De ser inte heller varför det är just det som ger dem så många problem med kring utrustning etc än mindre värdesätter de detta, då de ändå köper upp åt andra än sig själva.

Frågan är hur många som verkligen tar bort skärmen och använder den som en platta? Väldigt få om man ser vad olika Windows sajter säger. Känns lite som en onödig produkt nu när Microsoft har en "riktig" laptop som de flesta efterfrågade.

Ursprungligen av ekloev:

Nej det är sant att Surface-produkterna inte har sålt så bra som Microsoft hoppats på, och det är väldigt bra produkter så det är nog så enkelt som att Microsoft-hårdvara helt enkelt inte finns med i folks medvetande på samma sätt som Apple, Asus, Samsung, Acer, etc.

Inte alls bara det. Vi har försökt, för Surface är sexig och har bara blivit sexigare i varje generation. Av 38 Surfaceprodukter som inkommit på mitt jobb finns idag fyra (4!) kvar i fungerande skick. Resten har gått sönder av en eller annan anledning. Tillförlitligheten är helt enkelt katastrofal och insikten om det har spritt sig vitt och brett bland företagens inköpsansvariga. Pyttemjuk har mycket att bevisa innan de utgör en seriös konkurrent.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-10-22 11:47
Ursprungligen av GustafMA:

Inte alls bara det. Vi har försökt, för Surface är sexig och har bara blivit sexigare i varje generation. Av 38 Surfaceprodukter som inkommit på mitt jobb finns idag fyra (4!) kvar i fungerande skick. Resten har gått sönder av en eller annan anledning. Tillförlitligheten är helt enkelt katastrofal och insikten om det har spritt sig vitt och brett bland företagens inköpsansvariga. Pyttemjuk har mycket att bevisa innan de utgör en seriös konkurrent.

Ah ja jag syftade mest till varför Surface-produkterna inte finns med i konsumenters köpbeteende på samma sätt som konkurrenternas, men det du påpekar där har ju lyfts fram i amerikanska konsumentrapporter. Har för mig att de avrådde från att köpa Surface-datorer eftersom 25% eller så förväntades gå sönder inom en tvåårsperiod.

Det låter ju som att ert företag har upplevt just denna förväntade situation? Får hoppas att MS tagit den rapporten på stort allvar och steppat upp med de nya produkterna, om Surface Book 2 och efterkommande produkter lider av samma problem riskerar de att dras med det stigmat under lång tid. Dell hade ju en period där på 90-talet och tidigt 2000-tal där de hade så många billiga och dåliga produkter att de nästan blev förknippade med det, och det tog ganska många år innan de byggt upp en sinnesbild av att erbjuda kvalitativa produkter hos konsumenterna.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-11 01:41

Jätteintressant produkt, men även om bra hårdvara och design så håller jag med om att de måste öka kvaliteten/hållbarheten på produkterna.

1
Bevaka tråden