Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X och kallt väder. Skärmen svarar inte

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har lagt märke till detta när jag har försökt att använda telefonen utomhus. Skönt att det verkar vara SW

http://appleinsider.com/articles/17/11/09/apple-acknowledges-iphone-x-becoming-unresponsive-in-cold-weather-promises-software-fix

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-10 10:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har lagt märke till detta när jag har försökt att använda telefonen utomhus. Skönt att det verkar vara SW

http://appleinsider.com/articles/17/11/09/apple-acknowledges-iphone-x-becoming-unresponsive-in-cold-weather-promises-software-fix

Skönt att någon tog upp det, jag har upplevt exakt samma sak och svurit över det utan att fördjupa mig ytterligare. Ska nu ta och läsa på länken du postade.

Verkar lovande så här inför vintern...

Ni har ju iallafall en telefon. En annan väntar fortfarande på sin

Ursprungligen av Ida Blix:

Verkar lovande så här inför vintern...

Du vet... Produkter utvecklade i Kalifornien och kyla...

Ursprungligen av BlackSmp:

Du vet... Produkter utvecklade i Kalifornien och kyla...

Tesla kan ju...

Ursprungligen av Tjosansa:

Tesla kan ju...

Går inte att lita på innan de har provkört i Arvidsjaur/Arjeplogs vinteranläggningar

Men kallt väder och iPhone är väl en feature? Inga av mina iPhone har trivts speciellt bra när det är kallt ute.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-10 15:42

Har ingen iPhone X men min iPad Pro gör så, i rumstemperatur dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-10 15:57

Ytterligare ett bevis på Apples begåvning... Vem f_n vill gå ut när det är kallt..? ?

Ursprungligen av xms67:

Ytterligare ett bevis på Apples begåvning... Vem f_n vill gå ut när det är kallt..? ?

Jag tillhör ju dem som i regel uppskattar kyla mer än värme. Främst för att kylan går att klä sig mot men värmen är svår eftersom det inte går att klä av sig mer än ner till huden.

Ursprungligen av xms67:

Ytterligare ett bevis på Apples begåvning... Vem f_n vill gå ut när det är kallt..? ?

Du håller den i fel temperatur...

Ska tydligen fixas i kommande uppdatering av iOS:

https://www.macrumors.com/2017/11/09/iphone-x...

  • Medlem
  • 2017-11-11 00:50

Det är ju inte precis något nytt att iPhone har problem med kyla.

Har haft tre olika iphone och alla kan plötsligt stänga av sig när det är kyligt ute, trots att man har 40 procent kvar av batteriet.

Sen går den inte att starta förrän den är varm eller laddaren är ansluten och då har den direkt återigen 40 procent batteri kvar.

Ingen av mina Android har gjort så.

  • Medlem
  • 2017-11-11 13:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Går inte att lita på innan de har provkört i Arvidsjaur/Arjeplogs vinteranläggningar

Tesla har har provkörts utanför Boden en vinter. Om jag kommer ihåg rätt så var det ungefär en halvering av räckvidden vid - 20.

Jajjamen

Ursprungligen av Jeo:

Det är ju inte precis något nytt att iPhone har problem med kyla.

Har haft tre olika iphone och alla kan plötsligt stänga av sig när det är kyligt ute, trots att man har 40 procent kvar av batteriet.

Sen går den inte att starta förrän den är varm eller laddaren är ansluten och då har den direkt återigen 40 procent batteri kvar.

Ingen av mina Android har gjort så.

Så har mina iPhones reagerat också :/
Helt sjukt trots mycket laddning.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-13 14:21

Har börjat märka av detta. Riktigt frustrerande.
"Efter flera sekunder ... fullt responsiv", ptja, är väl SL-sekunder i så fall, kan ta flera minuter från att jag plockat ur luren ur innerfickan på jackan ut i kylan innan det funkar bra. Episk failure för tillfället.
Hoppas att dom kan lösa till detta via mjukvara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-13 16:14

Dessutom är det knappast bara problem vid temperaturer under nollan, som nämns i artikeln. I Malmö har temperaturen inte varit under nollan sedan i februari någon gång utan jag upplever problemet även vid 5+.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-13 16:17
Ursprungligen av zinned:

Dessutom är det knappast bara problem vid temperaturer under nollan, som nämns i artikeln. I Malmö har temperaturen inte varit under nollan sedan i februari någon gång utan jag upplever problemet även vid 5+.

Japp! Jag har märkt av problemet hela dagen idag och då är det 3-4 grader ute.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-15 12:00
Ursprungligen av xms67:

Ytterligare ett bevis på Apples begåvning... Vem f_n vill gå ut när det är kallt..? ?

Apples begåvning i det fallet är det inget fel på

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-15 12:03
Ursprungligen av Jeo:

Det är ju inte precis något nytt att iPhone har problem med kyla.

Har haft tre olika iphone och alla kan plötsligt stänga av sig när det är kyligt ute, trots att man har 40 procent kvar av batteriet.

Sen går den inte att starta förrän den är varm eller laddaren är ansluten och då har den direkt återigen 40 procent batteri kvar.

Ingen av mina Android har gjort så.

Androider har sällan lika hög nivå på hur man behandlar batteriet från säkerhets synvinkel heller. Det har sina fördelar och nackdelar.

Ursprungligen av Jeo:

[...] Ingen av mina Android har gjort så.

"they are designed to protect the device’s electronics from low voltage" Citat liknande denna går att hitta på många ställen.
Att vissa Android-tillverkare inte bryr sig om att skydda elektroniken är synd.

  • Medlem
  • 2017-11-15 14:47

Hmm..

Ursprungligen av Johannnn:

"they are designed to protect the device’s electronics from low voltage" Citat liknande denna går att hitta på många ställen.
Att vissa Android-tillverkare inte bryr sig om att skydda elektroniken är synd.

Ingen av mina Android har tagit skada av varken värme eller kyla och då åker jag ändå rätt mycket skidor i alla möjliga väder. Ibland ner mot 20 minus. Åker också till värmen då och då där telefonen får ligga sin beskärda del i solen.

Inget som har påverkat mina Androidlurar, men min iphone klagar på både värme och kyla.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-15 16:01
Ursprungligen av Jeo:

Ingen av mina Android har tagit skada av varken värme eller kyla och då åker jag ändå rätt mycket skidor i alla möjliga väder. Ibland ner mot 20 minus. Åker också till värmen då och då där telefonen får ligga sin beskärda del i solen.

Inget som har påverkat mina Androidlurar, men min iphone klagar på både värme och kyla.

Nej de tar inte skada av kyla nödvändigtvis, men de tar skada ifall spänningen sjunker för lågt. Vilket det gör i batteriet när de kyls ned. Därför finns det kretsar som övervakar spänningen och skyddar batteriet.

Detta är sällan ett problem när man har ett laddat batteri och temperaturen går ner. Men skulle spänningen sjunka vid normal temperatur är det rent av skadligt och kan skada batteriet på ett sätt att det blir farligt att använda framöver. Är det enbart kyla som gör att spänningen sjuker är det som sagt sällan ett problem, dock något ansvarsfulla tillverkar bör skydda sina telefoner emot.

Hurvida de tagit skada av värme, är du helt säker?

Min erfarenhet av detta problem är att det löser sig ganska så bra (kanske inte till 100%) om jag avvaktar ca 30 sekunder. Under denna "anpassningsperiod" så låser sig skärmen men efter det så släpper det och den går att använda.

Körde exempelvis i -10 idag tills fingrarna gav upp

Hur som helst. Det förefaller vara löst i 11.2 beta 3

-14. Inga upplevda problem i skrivande stund

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-16 11:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur som helst. Det förefaller vara löst i 11.2 beta 3

-14. Inga upplevda problem i skrivande stund

Off topic: Fy fasen vad kallt och bedrövligt det ser ut på bilden, känns skönt att man befinner sig nere på kontinenten trots man tycker det är svinkallt här med 5-6 plusgrader.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-16 12:31
Ursprungligen av zinned:

Off topic: Fy fasen vad kallt och bedrövligt det ser ut på bilden, känns skönt att man befinner sig nere på kontinenten trots man tycker det är svinkallt här med 5-6 plusgrader.

Hmm, borde vi göra ett upprop till alla pryltillverkare att inga prylar ska fungera på platser där det blir kallare än 0 mer än 2 gånger per år. Mass flytt till spanien från norden Jag är med.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-16 23:29

iOS 11.1.2 Ute nu

Bevaka tråden