Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbtest: Slipp flärpen på Iphone X med nya appar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om du verkligen inte gillar flärpen på Iphone X finns det nu några appar som hjälper dig, åtminstone delvis. 99 snabbtestar dem här.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-14 12:45

Förstår jag saken rätt så handlar detta test om en bakgrundsbild som ger illusionen av att flärpen inte finns där på hem- och låskärm?

Ursprungligen av Erik.dv:

Förstår jag saken rätt så handlar detta test om en bakgrundsbild som ger illusionen av att flärpen inte finns där på hem- och låskärm?

Det är korrekt.

Ganska lätt fixat. Och jag vet att skärmdumpen tar bort flärpen men den finns inte där IRL heller

Edit: Jag måste erkänna att jag tycker att det är en jämrans snygg bakgrund

Senast redigerat 2017-11-14 13:46
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-14 14:50

Detta är helt enligt Apples designprogram. Utbilda användarna eller lära dem hur Apple vill att de ska använda enheten. Apple har alltid varit långsiktiga. I kommande versioner av iOS, när folk lärt sig hur man ska göra, så tar Apple bort "flärpen" och presenterar det som en nyhet

Ursprungligen av iSweden:

Detta är helt enligt Apples designprogram. Utbilda användarna eller lära dem hur Apple vill att de ska använda enheten. Apple har alltid varit långsiktiga. I kommande versioner av iOS, när folk lärt sig hur man ska göra, så tar Apple bort "flärpen" och presenterar det som en nyhet

Jag har inga problem med flärpen. Det är inte idag möjligtatt gömma högtalare och sensorer bakom en levande skärm så det är en designlösning har vissa fördelar och även någon nackdel. På totalen så är det mer fördelar är nackdelar enligt mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-14 15:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inga problem med flärpen. Det är inte idag möjligtatt gömma högtalare och sensorer bakom en levande skärm så det är en designlösning har vissa fördelar och även någon nackdel. På totalen så är det mer fördelar är nackdelar enligt mig.

Det finns naturligtvis även tekniska kompromisser. Allt som Apple drömmer om går ännu inte att tillverka. När väl högupplösta kameror kan döljas under skärmytan så kommer vi att se stora designförändringar i datorer och mobiler. Men det väcker också frågor om hurvida brukarens integritet hotas/kränks.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-11-14 17:23

Man kan ju även köra med en helsvart bakgrund och kanske spara lite batteri på köpet

Testade appen och det som stör mig mest är varje gång man går till hemskärmen så zoomas bilden ut (eller är det in?!?) och det känns inte lika snyggt som om man fyllde bakgrundsbilden helt.

Tror jag fortsätter med helsvart bakgrund!

Ursprungligen av iSweden:

Det finns naturligtvis även tekniska kompromisser. Allt som Apple drömmer om går ännu inte att tillverka. När väl högupplösta kameror kan döljas under skärmytan så kommer vi att se stora designförändringar i datorer och mobiler. Men det väcker också frågor om hurvida brukarens integritet hotas/kränks.

En definitionsfråga om vad man menar med kompromisser. För att det ska vara en kompromiss så ska det (enligt mig) vara teknisk möjligt att genomföra men man väljer en annan lösning pga tekniska/kommersiella avväganden. Om det inte går att genomföra så är det ingen kompromiss. Då är det helt enkelt ett accepterande av faktum.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-14 21:15

Är ju ganska enkelt att fixa själv en sådan bakgrundsbild i lämpligt bildprogram. Det stora problemet kvarstår ju dock (som författaren själv påpekar) i alla appar (där man normalt spenderar den mesta tiden).

Gillar iOS, men har verkligen saknat OLED-skärmar där de senaste 5-6 åren. X är dock för ful och för dyr (för mig) som den ser ut idag. Om andra uppskattar den; fint och grattis; ni har hittat helt rätt telefon för er (har inget som helst problem med det).

Hoppas själv att Apple under nästa år kommer med "normala" telefoner (både design- och prismässigt) med OLED. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-15 00:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inga problem med flärpen. Det är inte idag möjligtatt gömma högtalare och sensorer bakom en levande skärm så det är en designlösning har vissa fördelar och även någon nackdel. På totalen så är det mer fördelar är nackdelar enligt mig.

Just högtalare går att lösa, Sony har det i deras senaste OLED TV.

https://www.sony.com/electronics/televisions/...

https://www.wired.com/brandlab/2017/05/sights...

Men kamera-sensorer är svårare så klart. Och en telefon ska gärna ha en ”privat” högtalare också.

Är själv enorm kluven till Apples lösning. Dock går det att lösa med mjukvara för en ”normal” skärm. Om Apple vill tillåta det...

Ursprungligen av Erik.dv:

Just högtalare går att lösa, Sony har det i deras senaste OLED TV.

https://www.sony.com/electronics/televisions/...

https://www.wired.com/brandlab/2017/05/sights...

Men kamera-sensorer är svårare så klart.

Xiaomi (och andra, Sharp redan 2014 med Aquos Crystal-telefonen) löste högtalarproblemet i Mi Mix-telefonen med piezoelektrisk högtalare. Som du säger, svårare med övriga komponenter så som kameror, men ingenting är väl omöjligt.

Ok. Skippa högtalaren då
Men resten är fortfarande relevant.

Och faktum är att vissa saker är omöjliga så ”osvuret är bäst” passar bättre

  • Medlem
  • 2017-11-15 05:19

Apple hade två val antingen en telefon som liknar alla andra eller en design som är unik. De gick på det senare och valde flärpen och en dominerande kamera bump. Detta har de gjort enbart för att man på avstånd skall se att det är en ny iPhone. Nu tycker jag att flärpen är en icke fråga men den finns inte där för en bättre användare upplevelse. Sedan kan jag tycka att kontroll center och döutrymme i nederkant i vissa lägen är värre än flärpen

Ursprungligen av PaO:

Apple hade två val antingen en telefon som liknar alla andra eller en design som är unik. De gick på det senare och valde flärpen och en dominerande kamera bump. Detta har de gjort enbart för att man på avstånd skall se att det är en ny iPhone. Nu tycker jag att flärpen är en icke fråga men den finns inte där för en bättre användare upplevelse. Sedan kan jag tycka att kontroll center och döutrymme i nederkant i vissa lägen är värre än flärpen

Kul att du vet att det är enda anledningen till det designvalet och att Apple bara hade två val...

Det blir "spännande" att se om de kommer att ändra accessen till kontrollcenter. Det finns rätt intressanta alternativa lösningar till det.

Om du avser tangentbordet med dött utrymme i nedre delen av skärmen så reagerade jag första gången jag märkte det eftersom jag bytte språk av misstag. Nu vet jag inte längre, muskelminnet löser det hela men jag tycker inte att det ser så vettigt ut de gånger som jag lägger märke till det.

Det ser inte så bra ut men man kan ju inte ha knappar längst ner, måste ju vara en ergonomi grej.

Jag gillade inte flärpen innan jag såg den i verkligheten. IRL ser det dock riktigt bra ut!

(Längtar däremot till den dagen då den försvinner, för hur det än är så är den en kompromiss.)

  • Medlem
  • Fjärås
  • 2017-11-15 19:30

Jag tycker flärpen har en poäng. Stör mig inte alls på flärpen.

1
Bevaka tråden