Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dolda system ?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-15 16:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du menar att kopiera iMacens startskiva till en extern disk, och sedan starta PM G5 från den externa disken, så är svaret i princip ja.

Men för att kunna svara säkert, så behöver vi veta vilken iMac-modell det är, och vilken version av OS X den kör.

Nja, jag menar att spela över CD- eller DVD-skivorna med iMacens optiska enhet via externa hårddisken till G5an.
Dator: iMac 24" tidigt 2009, 2,66 GHz Intel Core 2 Duo, nu körs OS X 10.11.6.
Måldator: Power Mac G5 1,6 PM7,2. (se bilaga)

Har CD- och DVD-skivor med OS 9.0.2, startskiva OS 9.2.2, OS 10.1.2 samt Apple Hardware Test PM G4 version 1.2.4.

Är jag helt ute och cyklar, eller...?

Ursprungligen av Fierro:

...Är jag helt ute och cyklar, eller...?

Det korta svaret: Ja.

Så som jag trodde att du menade:
Nej, den metoden skulle inte funka i det här fallet, eftersom iMacen är alldeles för ny. Startskivan från den skulle man inte kunna använda för att starta en PM G5.

Så som du faktiskt menade:
Nej, det skulle inte funka.
– Dels för att alla CD/DVD-skivorna du räknar upp är alldeles för gamla för att kunna användas på PM G5. OS 9 funkar inte alls, och på OS X behöver du minst 10.2.7.
– Dels för att iMacen är för ny. Du skulle behöva installera system på den externa hårddisken för att sedan kunna använda den externa disken för att starta PM G5. Men för att det ska funka måste datorerna ligga mycket närmare varandra i ålder. Och att bara "spela över" det som finns på CD/DVD-skiva till externa hårddisken räcker inte (även om du hade haft CD/DVD-skivor som är av rätt generation).

Senast redigerat 2017-11-15 18:41
Bevaka tråden