Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ipad Pro med 8-kärnig A11X släpps till våren

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ipad Pro kan få en uppdatering mindre än ett år efter den senaste lanseringen och därmed bli först ut med den åttakärniga processorn A11X byggd med TSMC:s 7-nanometers tillverkningsteknik.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-17 10:19

Hoppas mest på att de kommer med USB-C så man kan ladda både snabbt och med samma laddkontakt som till nya MBP15.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-17 11:20

Japp, kommer garanterat tidigt och är grym, jag slog ju till på en 12,9" Pro för ett tag sen.
Köpte en ipad 3 "mitt i cykeln" och då tog det en månad så kom ipad 4.

Ursprungligen av omartint:

Hoppas mest på att de kommer med USB-C så man kan ladda både snabbt och med samma laddkontakt som till nya MBP15.

Vore verkligen smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-17 23:45
Ursprungligen av omartint:

Hoppas mest på att de kommer med USB-C så man kan ladda både snabbt och med samma laddkontakt som till nya MBP15.

Och efter det; iPhone..!

Ursprungligen av Json_81:

Japp, kommer garanterat tidigt och är grym, jag slog ju till på en 12,9" Pro för ett tag sen.
Köpte en ipad 3 "mitt i cykeln" och då tog det en månad så kom ipad 4.

Hände mig med.. och jag blev inte glad kan jag säga.

Jag väntar på nya iPad Pro. Mest för att jag vill ha samma användargränssnitt som min iPhone X. Och jag vill absolut inte ha någon USB c på den. Varför detta tjat om ytterligare byte av kontakt? Lightning är riktigt bra och det vill jag ha kvar i många år till. Byta kontakt titt som tätt hör till Android.. med Apple ska man kunna känna sig trygg i det man har ett bra tag.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-18 11:54
Ursprungligen av Tjosansa:

Jag väntar på nya iPad Pro. Mest för att jag vill ha samma användargränssnitt som min iPhone X. Och jag vill absolut inte ha någon USB c på den. Varför detta tjat om ytterligare byte av kontakt? Lightning är riktigt bra och det vill jag ha kvar i många år till. Byta kontakt titt som tätt hör till Android.. med Apple ska man kunna känna sig trygg i det man har ett bra tag.

Problemet med Lightning är att den inte klarar moderna laddtider och strömstyrkor. Den har en teknisk begränsning där.

I takt med att allt kraftfullare plattor närmar sig datorer i kapacitet, så blir också batterierna större. Därmed behövs högre effekt för bättre laddkapacitet, eller så kommer det behövas allt längre laddtider. Jag föredrar personligen det förra.

En annan sak är att det är irriterande med flera standards. Speciellt om det är Appleprodukter vi talar om. Det är ju lite ironiskt att jag kunnat använda samma USB-C laddsladd liggandes på bordet för min MBP15 att enkelt koppla över och ladda min HP-mobil när det behövs, men kan samtidigt inte ladda min iPad Mini eller ens min nya iP8 med den.

Samtidigt så kräver min äldre stora iPad 3 en laddsladd enligt den gamla breda Apple-standarden innan Lightning.

Har två äldre MBPr15" som har version 2 av magnetisk laddkontakt, som inte är kompatible med version 1 (finns iofs. konverter), eller med den nya MBP15 med USB-C (finns tyvärr inte konverter att använda alla mina äldre laddare, vilket är lite synd).

Så att Apple inte skulle byta laddkontakt på sina enheter, och att de skulle ha samma laddkontakt ens för deras nuvarande nyaste produkter; är (tyvärr) inte något som har med verkligheten att göra.

Jag tror att Apple går över till USB-C på iPad Pro först, sen följer iPad. iPhone väntar de eventuellt med tills alla modeller som säljs har stöd för trådlös laddning. Det som dock talar emot att iPhone får USB-C är att USB-C tar mer plats än Lightning gör, så möjligheten att iPhone blir helt utan laddningskontakt i framtiden då Qi-standarden blivit bättre finns ju också.

Ursprungligen av omartint:

Har två äldre MBPr15" som har version 2 av ma.gnetisk laddkontakt, som inte är kompatible med version 1 (finns iofs. konverter), eller med den nya MBP15 med USB-C (finns tyvärr inte konverter att använda alla mina äldre laddare, vilket är lite synd).

Verkar vara där problemet ligger. Ni med laptops.
Oss andra som bara kör iPad, iPhone, stationär dator iMac, klarar oss bra.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-18 14:43
Ursprungligen av Tjosansa:

Verkar vara där problemet ligger. Ni med laptops.
Oss andra som bara kör iPad, iPhone, stationär dator iMac, klarar oss bra.

Det du citerar från mitt inlägg var mest för att motbevisa din tes att Apple på något sätt är unika och aldrig byter laddkontakter (dåu påstod eller alluderade att det bara var andra som höll på med sådant).

Det sagt (som är lite av en metadiskussion); Det är inte för "att stöka till det" som Apple gått över till USB-C på bärbara (som dessutom är en enormt mycket större volymmarknad jämfört med stationära datorer), utan som sagt för att klara av att hantera att ladda batterier med hög kapacitet på hyfsat kort tid.

Samma sak drabbar på precis samma sätt även andra kraftfulla bärbara lösningar som iPad Pro, men ökad skärmyta och ökad processorkraft. Användare, inklusive mig, vill inte vänta 5 timmar på att en maskin skall bli fulladdad.

Det finns som sagt en teknisk och högst praktisk orsak till att Apple gått för att välja USB-C för laddning av bärbara istället för Lightning. Samma sak hoppas (och tror jag) faktiskt kommer på framtida surfplattor, inklusive iPad (och då speciellt de kraftfullare Pro-modellerna). Ju tidigare, ju bättre, om du frågar mig.

Själv avvaktar jag lite med köp av iPad Pro (eller annan surfplatta som Surface Pro) tills att de gått över och standardiserat på laddning via USB-C.

Här ligger både Apple och Microsoft lite efter marknaden idag (även om Apple var före och innovativt ledande med det på datorsidan).

Senast redigerat 2017-11-18 15:33
Ursprungligen av Tjosansa:

Verkar vara där problemet ligger. Ni med laptops.
Oss andra som bara kör iPad, iPhone, stationär dator iMac, klarar oss bra.

Fast just nu går företag efter företag över till USB-C-kontakten som standard för det mesta.
Apple kommer lämna Lightning-kontakten förr eller senare. För min del får det gärna va förr.

Ursprungligen av omartint:

Wall of text

Min misstanke är att Apple kommer anamma USB c när deras övriga produkter klarar wireless charging.
Jag tror inte det gynnar konsumenterna idag att en ny standard kommer när man idag har lightning iPad, iPhone, Applewatch, Airpods, beatsx, solo3.
Men när allt blir trådlöst då kan man gott ändra.. det händer nog rätt snart.

1
Bevaka tråden