Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xms67:

Handlade på ICA idag och betalade med Apple Pay. Det blev konstigt. Det var som att betalningen godkändes. Det vibrerade till i telefonen och något hände på kortläsaren. Men det var ändå inte som vanligt. Inget kvitto kom och kassörskan satt och väntade. Jag försökte igen. Samma visa. Då ser jag att det står att jag ska trycka på ok på terminalen. Jag gjorde det och då gick betalningen igenom.

Men är det inte så det går till? Eller ska man inte behöva godkänna på terminalen alls menar du?

Ursprungligen av westerlu77:

Men är det inte så det går till? Eller ska man inte behöva godkänna på terminalen alls menar du?

Ja, men det är annorlunda om du betalar i självscanning. Då behöver du inte trycka på ok på terminalen eftersom du godkänner beloppet när du avslutar scanningen.

Jag gjorde bort mig på samma sätt när jag betalde i kassan första gången. Väntade och väntade

Ursprungligen av xms67:

Handlade på ICA idag och betalade med Apple Pay. Det blev konstigt. Det var som att betalningen godkändes. Det vibrerade till i telefonen och något hände på kortläsaren. Men det var ändå inte som vanligt. Inget kvitto kom och kassörskan satt och väntade. Jag försökte igen. Samma visa. Då ser jag att det står att jag ska trycka på ok på terminalen. Jag gjorde det och då gick betalningen igenom.

Det är nåt udda med kortterminalerna på ICA, kanske har det att göra med att dom är programmerade att läsa bonuskortet först. Om man säger till att man vill betala med blippa så kan dom trycka på nån knapp så brukar det gå att betala med Apple Pay också.

Ursprungligen av Hank Solo:

Vill inte ha ett kreditkort, speciellt inte ett med tvång att användas minst 1 gång/mån och jag har tålamod att vänta. Står inte direkt handfallen i butik och inte kan betala idag.

Det står dig helt fritt att göra det. Men om du inte är intresserad av att använda Apple Pay så undrar jag varför du slösar tid i denna tråd med att påpeka att du inte har något behov...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det står dig helt fritt att göra det. Men om du inte är intresserad av att använda Apple Pay så undrar jag varför du slösar tid i denna tråd med att påpeka att du inte har något behov...

Jag sa inte att jag var ointresserad av det, jag sa att jag kan vänta, för jag vägrar byta till en skitbank bara för att använda det idag, har man väntat sedan 2014 så går det ingen nöd att vänta ett tag till, vårt betalsystem står inte och faller med det.

Ursprungligen av zinned:

Ja, för telefonen lämnar du ju hemma ändå...

Klart jag lämnar telefonen hemma, har inget direkt behov av att bära med den 100 meter för att gå och handla på Ica, jag bor ju typ granne med affären.

Ursprungligen av Hank Solo:

Jag sa inte att jag var ointresserad av det, jag sa att jag kan vänta, för jag vägrar byta till en skitbank bara för att använda det idag, har man väntat sedan 2014 så går det ingen nöd att vänta ett tag till, vårt betalsystem står inte och faller med det.

Klart jag lämnar telefonen hemma, har inget direkt behov av att bära med den 100 meter för att gå och handla på Ica, jag bor ju typ granne med affären.

Precis, och då betalar du med din AppleWatch!

Ursprungligen av andlin76:

Precis, och då betalar du med din AppleWatch!

Wow, har jag en AppleWatch? Undrar när jag skaffade den och vart jag lagt den?! ?

Skulle inte skaffa en AppleWatch, slutade använda armbandsklocka för 20 år sedan och skulle aldrig falla mig in i att skaffa en igen, så kort fungerar fortfarande.
Jag har även tålamod och kan vänta, jag tillhör inte den stressade generationen som måste ha allt på en gång, helst innan det är uppfunnet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-13 16:04
Ursprungligen av Hank Solo:

Jag sa inte att jag var ointresserad av det, jag sa att jag kan vänta, för jag vägrar byta till en skitbank bara för att använda det idag, har man väntat sedan 2014 så går det ingen nöd att vänta ett tag till, vårt betalsystem står inte och faller med det.

Klart jag lämnar telefonen hemma, har inget direkt behov av att bära med den 100 meter för att gå och handla på Ica, jag bor ju typ granne med affären.

Ursprungligen av Hank Solo:

Wow, har jag en AppleWatch? Undrar när jag skaffade den och vart jag lagt den?! ?

Skulle inte skaffa en AppleWatch, slutade använda armbandsklocka för 20 år sedan och skulle aldrig falla mig in i att skaffa en igen, så kort fungerar fortfarande.
Jag har även tålamod och kan vänta, jag tillhör inte den stressade generationen som måste ha allt på en gång, helst innan det är uppfunnet.

Jag förstår inte varför du läser och postar inlägg i dessa trådar när du bevisligen bara slår ner på allt och alla. Om du är intresserad, läs för all del men ska du bara kasta ur dig galla och spydigheter så låt gärna bli att skriva något alls.

Ett inlägg borttaget, läs våra trivselregler.

Någons om lyckats få ur någon ny info från era banker (ej NORDEA/ST1)?
Man börjar bli less på alla standardsvar även om de säkerligen är korrekta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-13 20:17
Ursprungligen av andlin76:

Är det inte väldigt konstigt att det är knäpptyst från de andra bankerna om ApplePay. Känns som det är yppande förbud från Apple.
Apple kanske testar först i mindre skala??

Pressade chattsupporten på SEB. Svaren var i stil med "vi vet inget, vi kan inget berätta". Självklart sitter de i samtal med Apple och gör man det så har man skrivit på ett NDA. Och helt klart har man fått instruktioner på vad man ska svara frågvisa kunder.

Fyra inlägg borttagna, chatta kan man göra via PM med varann om man önskar.

Ingen som har något matnyttigt om ApplePay istället?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-13 22:24

iZettles kortläsare fungerar väldigt bra med kontaktlösa betalningar och Apple Pay, nästan för bra ”räckvidd”.

Använde iZettle för biljettförsäljning till ett event i helgen. Hann inte skaffa en dedikerad iOS-enhet att koppla trådlöst till kortläsaren så jag lånade ut min iPhone. Kassapersonalen fick snabbt lära sig att inte hålla kortläsaren för nära iphonen när det var dags för kunden att föra in sitt kort, eftersom mitt Apple Pay då aktiverades och ville ta över betalningen.

Bra då med TouchID, annars hade väl hälften av kvällens sålda biljetter belastat mitt konto. Jag stod i bakgrunden och övervakade de olika betalstationerna. Undrar hur det hade gått med FaceID på en iPhone X. Om mitt ansikte var i iphonens blickfång, hade det kanske räckt för att registrera betalningen på mig?

Ursprungligen av IngoX:

iZettles kortläsare fungerar väldigt bra med kontaktlösa betalningar och Apple Pay, nästan för bra ”räckvidd”.

Använde iZettle för biljettförsäljning till ett event i helgen. Hann inte skaffa en dedikerad iOS-enhet att koppla trådlöst till kortläsaren så jag lånade ut min iPhone. Kassapersonalen fick snabbt lära sig att inte hålla kortläsaren för nära iphonen när det var dags för kunden att föra in sitt kort, eftersom mitt Apple Pay då aktiverades och ville ta över betalningen.

Bra då med TouchID, annars hade väl hälften av kvällens sålda biljetter belastat mitt konto. Jag stod i bakgrunden och övervakade de olika betalstationerna. Undrar hur det hade gått med FaceID på en iPhone X. Om mitt ansikte var i iphonens blickfång, hade det kanske räckt för att registrera betalningen på mig?

Som sagt (flera gånger) du måste dubbeltrycka på sidoknappen för att starta authenticeringsprocessen.

Annars så kunde du också ha aktiverat uppmärksamhetskännaren som kräver att du har ögonkontakt med sensorn för att bekräfta din identitet.

Amex verkar vara på gång nu iaf.
Hittade detta på deras hemsida.

Kommer jag att kunna betala med ApplePay med mitt American Express-Kort?
Vi för diskussioner med Apple i denna stund och målsättningen är att under våren 2018 kunna ansluta våra Kort till ApplePay.

Jag vill bara slå ett slag i saken hur smidigt det är att betala med ApplePay på AppleWatch.

Dubbelklickar på sidoknappen, sen är det bara att hålla fram klockan mot betalterminalen. Kräver ingen internet uppkoppling eller kod och fungerar utan att mobilen är med, ändå känns lösningen säker då klockan låser sig om jag tar av mig den.

Varken affären eller Apple ser vilket kortnummer jag har, det gör det i princip omöjligt att skimma. Även om någon snappar upp mitt kortnummer är det ett speciellt ApplePay nummer som inte går att använda till nått annat.

Och framför allt så har jag alltid på mig klockan och slipper leta eller bli av med plånboken.

Hoppas nu att fler banker hoppar på.

Ursprungligen av andlin76:

Jag vill bara slå ett slag i saken hur smidigt det är att betala med ApplePay på AppleWatch.

Dubbelklickar på sidoknappen, sen är det bara att hålla fram klockan mot betalterminalen. Kräver ingen internet uppkoppling eller kod och fungerar utan att mobilen är med, ändå känns lösningen säker då klockan låser sig om jag tar av mig den.

Varken affären eller Apple ser vilket kortnummer jag har, det gör det i princip omöjligt att skimma. Även om någon snappar upp mitt kortnummer är det ett speciellt ApplePay nummer som inte går att använda till nått annat.

Och framför allt så har jag alltid på mig klockan och slipper leta eller bli av med plånboken.

Hoppas nu att fler banker hoppar på.

Håller med!

Och det var smidigt i lördags då jag råkade glömma plånboken hemma när jag åkte till stan. Betala parkeringen med telefonappen och betala i Clas Ohlson med klockan

Ursprungligen av andlin76:

Och framför allt så har jag alltid på mig klockan och slipper leta eller bli av med plånboken.

https://youtu.be/bY-eMyC5bWo

I USA där det går att ha butikskort inlagda också, hur fungerar det med de korten?
Säg om ICA hade haft sitt poängkort digitalt i Sverige. Blir jag då tvungen att först välja ICA-kortet och Apple-Paya det för att sedan Apple-Paya Nordea-kortet eller sker det automatiskt?
Nån boende i USA som vet kanske?

Ursprungligen av Chaosstar:

I USA där det går att ha butikskort inlagda också, hur fungerar det med de korten?
Säg om ICA hade haft sitt poängkort digitalt i Sverige. Blir jag då tvungen att först välja ICA-kortet och Apple-Paya det för att sedan Apple-Paya Nordea-kortet eller sker det automatiskt?
Nån boende i USA som vet kanske?

Är inte det om du har butikens eget betalkort?
Ica-kortet kan du ju även ladda med pengar och betala med om du inte har Ica-banken och deras Mastercard och då får du ju poängen.

Ursprungligen av Hank Solo:

Är inte det om du har butikens eget betalkort?
Ica-kortet kan du ju även ladda med pengar och betala med om du inte har Ica-banken och deras Mastercard och då får du ju poängen.

Jo då fungerar det ju säkert om man har betallösningen i samma.
Men jag har för mig att det går att lägga in rena medlemskort i Wallet för vissa butiker i USA.
Ska Apple Pay bli stort vill man ju bli av med hela börsen, inte gå med en börs full med medlemskort och sen betala med ApplePay.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jo då fungerar det ju säkert om man har betallösningen i samma.
Men jag har för mig att det går att lägga in rena medlemskort i Wallet för vissa butiker i USA.
Ska Apple Pay bli stort vill man ju bli av med hela börsen, inte gå med en börs full med medlemskort och sen betala med ApplePay.

De flesta ställen räcker det iofs med att uppge sitt personnummer för att registrera poäng, så körkort/ID-handling räcker. ?

Medlemskort utan magnetremsa går att fixa.

https://itunes.apple.com/se/app/pass2u-wallet/id1142473931?mt=8

Ursprungligen av Chaosstar:

I USA där det går att ha butikskort inlagda också, hur fungerar det med de korten?
Säg om ICA hade haft sitt poängkort digitalt i Sverige. Blir jag då tvungen att först välja ICA-kortet och Apple-Paya det för att sedan Apple-Paya Nordea-kortet eller sker det automatiskt?
Nån boende i USA som vet kanske?

Ursprungligen av Chaosstar:

Jo då fungerar det ju säkert om man har betallösningen i samma.
Men jag har för mig att det går att lägga in rena medlemskort i Wallet för vissa butiker i USA.
Ska Apple Pay bli stort vill man ju bli av med hela börsen, inte gå med en börs full med medlemskort och sen betala med ApplePay.

Tänker som dig, poängen med ApplePay är att jag ska slippa släpa med mig plånboken fast nu går inte det på Ica, iallefall inte om jag ska självscanna eller använda mina medlemsförmåner.

Jag skrev till Ica och påpekade detta, att det var kul att de stöder ApplePay fast synd att jag ändå måste släpa med mig mitt medlemskort.
Fick svar att de är tacksam att jag hör av mig fast kan inte göra eller lova nått.

Ica med flera använder fortfarande ett uråldrigt system med plastkort med magnetremsa till sina medlemskort, en teknik som kom på 70 talet.

En nördig cool detalj med att betala med ApplePay på Ica är att 4 blåa dioder tänds efter varann och det piper till i läsaren strax efter. Tycker jag e häftigt!

Ursprungligen av andlin76:

Tänker som dig, poängen med ApplePay är att jag ska slippa släpa med mig plånboken fast nu går inte det på Ica, iallefall inte om jag ska självscanna eller använda mina medlemsförmåner.

Jag skrev till Ica och påpekade detta, att det var kul att de stöder ApplePay fast synd att jag ändå måste släpa med mig mitt medlemskort.
Fick svar att de är tacksam att jag hör av mig fast kan inte göra eller lova nått.

Ica med flera använder fortfarande ett uråldrigt system med plastkort med magnetremsa till sina medlemskort, en teknik som kom på 70 talet.

En nördig cool detalj med att betala med ApplePay på Ica är att 4 blåa dioder tänds efter varann och det piper till i läsaren strax efter. Tycker jag e häftigt!

I självscanningskassorna kan du mata in ditt personnummer istället för att dra Ica kortet

Sannolikt så kan kassapersonalen scanna in ditt körkort istället för medlemskortet (personnumret)

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-11-17 18:15
Ursprungligen av BlackSmp:

I självscanningskassorna kan du mata in ditt personnummer istället för att dra Ica kortet

Sannolikt så kan kassapersonalen scanna in ditt körkort istället för medlemskortet (personnumret)

Ja, det funkar ju men man kan inte få ut en scanner med bara den infon. Där måste man dra sitt fysiska Ica-kort. Urbota dumt! ?

  • Medlem
  • 2017-11-17 20:29
Ursprungligen av andlin76:

Tänker som dig, poängen med ApplePay är att jag ska slippa släpa med mig plånboken fast nu går inte det på Ica, iallefall inte om jag ska självscanna eller använda mina medlemsförmåner.

Jag skrev till Ica och påpekade detta, att det var kul att de stöder ApplePay fast synd att jag ändå måste släpa med mig mitt medlemskort.
Fick svar att de är tacksam att jag hör av mig fast kan inte göra eller lova nått.

Ica med flera använder fortfarande ett uråldrigt system med plastkort med magnetremsa till sina medlemskort, en teknik som kom på 70 talet.

En nördig cool detalj med att betala med ApplePay på Ica är att 4 blåa dioder tänds efter varann och det piper till i läsaren strax efter. Tycker jag e häftigt!

Håller med dig om det
Och alltid återstår körkortet
Har skaffat ett fodral som tar ett kort i locket = körkortet ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-18 10:49

Är på en weekendresa i Sverige med familjen. Glömde plånboken hemma. Då inser man två saker. Hur bra Apple Pay är och på hur få ställen det ännu fungerar...

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det
Och alltid återstår körkortet
Har skaffat ett fodral som tar ett kort i locket = körkortet ?

Många länder har redan digitala körkort, så jag hoppas att Sverige får fingrarna ur också.

Ursprungligen av Chaosstar:

Många länder har redan digitala körkort, så jag hoppas att Sverige får fingrarna ur också.

Vilka är dessa många länder?

Bevaka tråden