Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad pro vs Surface pro 4 rätta valet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! jag är en student och är kluven över vilken jag ska välja, efter ha sökt i timmar på google blir jag inte klokare! Jag behöver nåt där jag kan föra anteckningar via keyboard och en viss del använda stylus. Ration mellan skriva med penna och tangenter kanske är 80% tangent 20% pennan. jag har just nu en macbook. Vilken bör jag köpa??

Nu har jag ingen Surface men allt handlar nog om Windows Vs. iOS till slut. Jag personligen som jobbar i Windows har otroligt svårt för operativsystemet jämfört med vad jag använder privat som är uteslutet macOs och iOS. Hårdvarumässigt är det säkerligen inget fel på Surface men till slut handlar det om i vilka program du känner dig bekväm i att hantera för att få jobbet gjort på bästa sätt.

Ursprungligen av kafferast:

Nu har jag ingen Surface men allt handlar nog om Windows Vs. iOS till slut. Jag personligen som jobbar i Windows har otroligt svårt för operativsystemet jämfört med vad jag använder privat som är uteslutet macOs och iOS. Hårdvarumässigt är det säkerligen inget fel på Surface men till slut handlar det om i vilka program du känner dig bekväm i att hantera för att få jobbet gjort på bästa sätt.

Kommer bli enkla prgram mest anteckningar och diverse appar, men är rädd att man går "miste" om möjligheter med ipad som tex ett ordentligt office program.

Ursprungligen av scylla1:

Kommer bli enkla prgram mest anteckningar och diverse appar, men är rädd att man går "miste" om möjligheter med ipad som tex ett ordentligt office program.

Som jag skrev innan så föredrar jag själv apples ekosystem och gällande Office så har har Apple egna gratisvarianter i form av Numbers, Keynote och Pages som alla fungerar toppen.

Jag har själv en iPad Pro 10,5 med både Apple Pencil och tangentbordsfodralet och saknar absolut ingenting (även om jag inte använder pennan så mycket då jag varken ritar eller är student).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-19 19:46

Behöver du kunna köra någon mjukvara i Windows för utbildningen?
Annars hade jag valt en ipad.

Ursprungligen av Json_81:

Behöver du kunna köra någon mjukvara i Windows för utbildningen?
Annars hade jag valt en ipad.

nej inget krav på nåt, de jag använder är oftast att skriva i pdfer, samt word och Flashqard program som finns till IOS(200kr dock). Motivera gärna vrf du väljer ipad

Eftersom du till största delen kommer skriva med tangentbord så skulle jag nog använda en surface, detta pga kickstandet och typecover till surface pro 4 är redigt bra. Har själv en surface pro 3 med fyrans typecover och har även en iPad Pro 12.9”. När det kommer till pennan tycker jag både ipaden och surface fungerar bra.

Men i slutändan handlar det om vad man föredrar, själv trivs jag med både surface och ipad men när jag vill vara produktiv föredrar jag surface men vill jag slösurfa och nöje blir det ipad.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-19 23:30
Ursprungligen av SoulBlazt:

Eftersom du till största delen kommer skriva med tangentbord så skulle jag nog använda en surface, detta pga kickstandet och typecover till surface pro 4 är redigt bra. Har själv en surface pro 3 med fyrans typecover och har även en iPad Pro 12.9”. När det kommer till pennan tycker jag både ipaden och surface fungerar bra.

Men i slutändan handlar det om vad man föredrar, själv trivs jag med både surface och ipad men när jag vill vara produktiv föredrar jag surface men vill jag slösurfa och nöje blir det ipad.

Håller med i stort. För jobb/skola och annat produktivt arbete så föredrar jag normalt Surface, och för fritid och underhållning normalt mina iPads.

Ursprungligen av omartint:

Håller med i stort. För jobb/skola och annat produktivt arbete så föredrar jag normalt Surface, och för fritid och underhållning normalt mina iPads.

Man läser mycket att surface har buggar och kraschar ofta, samt att windows alltid ska hålla på uppdatera

  • Medlem
  • 2017-11-20 09:48
Ursprungligen av scylla1:

Man läser mycket att surface har buggar och kraschar ofta, samt att windows alltid ska hålla på uppdatera

Idag tror jag inte surface 4 har så stora problem med buggar och krascher i och med att den har funnits ett tag och drivrutinerna har stabiliserat sig. Windows vill uppdatera sig ofta men det vill iOS minst lika mycket...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-20 10:46
Ursprungligen av scylla1:

Motivera gärna vrf du väljer ipad

Jag tycker den är trevligare att använda än windows.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-20 14:15
Ursprungligen av scylla1:

Man läser mycket att surface har buggar och kraschar ofta, samt att windows alltid ska hålla på uppdatera

Fick en ny Surface Pro via jobbet för två veckor sedan, och var lite instabilt innan jag kört några automatiska uppdateringar på imagen jag fick installerat. Har funkat fint sedan dess, och inte märkt några problem alls nu senaste veckan.

Sedan så har macOS sierra på mina MBP15:are (hemma) uppdaterats två gånger under samma tid. Så vet inte exakt vad som uppdateras mest. iOS på mina iPads och iPhones har också uppdaterats två gånger också på kort tid (typ också senaste veckorna).

Tycker både macOS och Windows generellt fungerar bra att uppdatera på modern hårdvara (där jag sett Win10 krångla är på äldre datorer där Microsoft varit lite för aggressiva med utrullning av det).

Generellt så upplever jag snarare iOS och dess appar som mer instabilt, medans mina datorer (både macOS och Windows) normalt är mycket stabilare och bara "kör på" med sina applikationer.

1
Bevaka tråden