Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop från kvinnor i teknikbranschen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har turen att rannsaka sig själv kommit till teknikbranschen. 1 100 kvinnor har skrivit under uppropet #teknisktfel.

Läs hela artikeln här

Ok kan slå ut mina tankar om detta med ett par rader:

(Bakgrund: Jag är inte en del av målgruppen bland dessa situationer och därför har dessa händelser varit en rejält ögonöppnare. De har inte existerat i min värld förrän man fick läsa om dem. Okej det är ju självklart egentligen; blir man själv aldrig drabbad eller rör sig i dessa kretsar så får man inget veta. Jag hade nog levt ett helt liv utan att veta om det om det inte media rapporterade om det.)

Alltså hur dumma är folk egentligen? (ja för det är inte alla män, bara en klick av dem)
Blir förstummad varje gång jag läser om detta (och ledsen). Jag kan förstå detta scenario:
- Kalle 14 år skojar med sina kompisar medan de kollar på porrbilder i skolan. Grabbig miljö. Alla skrattar och skämtar. Anna går förbi och upplever det lite obehagligt medan Kalle drar till med en "vadå har du aldrig sett lite naket förr". Hon går snabbt därifrån.
Jag: Ok DÄR kan jag någonstans tänka "Ok grabben är ung och mitt i puberteten samt mycket gruppdynamik inblandat också. Slår man ihop dessa är det inte helt omöjligt att situationen kan uppstå. Även om det kanske inte är helt okej".

Men detta är ju HELT GALET för mig:
- Nisse 35 år civilingenjör - tre barn och fru (eller singel, spelar ingen roll) - skojar och skämtar om porrstjärnor på ett inköpsmöte med övriga kollegor. Drar skämtet till kvinnliga kolleger "vadå ni borde också känna till det här" och visar bilder för dem. Alla fortsätter skratta förutom kvinnorna som tycker det är obehagligt.
Jag: "What? Vafan? Hur? Varför?"

Mina två tankar om hur detta kan påverka övriga män (även om kvinnor såklart drabbas värst):

1. Vanliga/normala män på arbetsplatser runt om i landet (kanske även på 99.se/Geeks?) kommer att vara ännu mer försiktiga från att göra ett misstag och inte bli stämplade som "creepy/pervers" (eller liknande). Kan bli en aning stelare arbetsmiljö och det kanske folk börjat märka redan nu? Speciellt på stora företag. Möjligtvis kommer de normala männen att ta upp detta med sina kvinnliga kollegor och fråga om de upplever honom som "OK" och "om allt är bra mellan oss". Tråkigt att den andelen som representerar dessa korkade män har gjort att ALLA ANDRA män måste "dubbelkolla" att allt är ok och vara på sin vakt för hur de uppfattas av andra. Men så är det. Gäller andra saker i samhället också (religion etc.).

2. Detta KAN ha koppling till andra saker i samhället t.ex. könsfördelning bland skolor/universitet/företag, ansökningar för nya tjänster o.s.v. Män tar oftast mer plats än kvinnor och vågar ta fler risker. Detta speglar sig dels på Transportstyrelsens undersökningar om hur män och kvinnor tar plats och tar risker i trafiken. Även bland företagen när nya tjänster kommer ut och folk kallas till intervju så vågar männen ta för sig mer och tumma på regler. Detta speglar sig även på människor som är beroende där största delen är män som gillar att ta stora risker (och därefter hamnar oftast i skiten). Finns många fler exempel. (ett vagare exempel är att män står för störst andel självmord, kanske inte bara har med att de vågar ta det stora steget - men det kan ligga något i det).

Tror detta ligger i naturen att män ska vara mer risktagande (om man tänker tillbaka till jägarmänniskan). Sedan är det en lång kedja från naturen fram till det där mötet som ska handla om inköp men istället blir en diskussion om vilken porrstjärna som har störst rumpa.

Ta det med lite salt och peppar (och chili) - behövde mest skriva av mig haha

Ursprungligen av Krylovrum:

Ok kan slå ut mina tankar om detta med ett par rader:

Själv är jag inte alls lika förvånad, men precis som du säger att det en helt annan sak om man själv blir utsatt eller personer i ens närhet blir det.

Tyvärr är det ju i just den situationen de här mönstren och beteenden skapas. Man tar med sig det grabbrummet till vuxenvärlden. Det är lättare att "förstå" när det händer i den åldern men det är nog superduperviktigt att sätta ner foten tydligt redan då för att de ska lära sig tidigt att det inte är ett ok beteende. Och det är ju lika jobbigt för Anna oavsett om hon är 14 eller 35 att bli utsatt för den typen av kränkning.

Du har helt rätt att det inte är "alla män" långt ifrån tack och lov, men jag tror det är farligt att göra de männen som gör det till ett undantag, alla de här protesterna och vittnesmålen visar ännu mer på att det kan vad vem som helst. Det är en struktur och en uppfostran som händelserna ger uttryck för.

Om nr. 1
Personligen skulle jag alla dagar i veckan välja att fler killar "är på sin vakt" och att stämningen kanske (även om jag inte tror att det behöver hända) blir lite stelare än att riskera att bli utsatt för plumpa skämt, kränkningar eller övergrepp. Ibland kan det nog vara nyttigt att dubbelkolla lite extra.

Om nr 2.
Absolut, killar och män blir oftast uppmuntrade hela sina liv att ta plats, att tro på sig själva och att våga ta risker, medan flickor och kvinnor lär sig att ta hänsyn till andra, vara behagliga och inte sticka ut, att spela med säkra okort och väldigt tråkigt också inte tro så mycket på sig själva. På senare år tycker jag att detta förändrats något och hoppas att det kommer visa sig i framtiden.

Håller absolut inte med dig om att det skulle ligga i någons natur utan tror mer att det beror på vad samhället lär oss. Vi är flockdjur som vill passa in i gruppen och präglas både medvetet och undermedvetet av vad världen runt omkring oss skickar ut för signaler.

Ursprungligen av amandareventlid:

Håller absolut inte med dig om att det skulle ligga i någons natur utan tror mer att det beror på vad samhället lär oss. Vi är flockdjur som vill passa in i gruppen och präglas både medvetet och undermedvetet av vad världen runt omkring oss skickar ut för signaler.

Jag håller med om att dessa problem är något som samhället behöver ta tag i. Vi lever i ett samhälle där vi har lämnat över rätt och straff på samhället med hjälp av lagar och ordningsmakt/rättsväsende.
Vi förlitar oss på att de tar tag i problemen och straffar den som gjort fel. När detta inte fungerar så kommer människor att ta över denna funktionen och det är mycket det vi ser nu i form av #metoo.
Jag har full förståelse för detta beteende. Människor överallt i världen i olika länder och kulturer vill att om man utsätts för något brottsligt så ska gärningsmannen straffas.

Men på stycket som jag citerade dig på ovan, köper jag inte helt. Varför accepterar vi tillexempel att ”alla” djur i naturen har olika könsroller men att människor skulle födas som ett blankt papper och bara formas till sina könsroller av samhället/uppfostran?
Det finns massvis med stora erkända studier som visar att det är genetiska skillnader mellan könen och att det till viss del kan visa på varför vi har olikheter i beteende mellan könen.
Men självklart spelar massvis med saker in i hur vi blir som person när vi växer upp. Jag förnekar inte att uppfostran, kultur och samhälle m.m. spelar in i hur vi blir men att det är det enda som spelar in i hur vi blir det köper jag inte.

Ursprungligen av amandareventlid:

Själv är jag inte alls lika förvånad, men precis som du säger att det en helt annan sak om man själv blir utsatt eller personer i ens närhet blir det.

Tyvärr är det ju i just den situationen de här mönstren och beteenden skapas. Man tar med sig det grabbrummet till vuxenvärlden. Det är lättare att "förstå" när det händer i den åldern men det är nog superduperviktigt att sätta ner foten tydligt redan då för att de ska lära sig tidigt att det inte är ett ok beteende. Och det är ju lika jobbigt för Anna oavsett om hon är 14 eller 35 att bli utsatt för den typen av kränkning.

Du har helt rätt att det inte är "alla män" långt ifrån tack och lov, men jag tror det är farligt att göra de männen som gör det till ett undantag, alla de här protesterna och vittnesmålen visar ännu mer på att det kan vad vem som helst. Det är en struktur och en uppfostran som händelserna ger uttryck för.

Om nr. 1
Personligen skulle jag alla dagar i veckan välja att fler killar "är på sin vakt" och att stämningen kanske (även om jag inte tror att det behöver hända) blir lite stelare än att riskera att bli utsatt för plumpa skämt, kränkningar eller övergrepp. Ibland kan det nog vara nyttigt att dubbelkolla lite extra.

Om nr 2.
Absolut, killar och män blir oftast uppmuntrade hela sina liv att ta plats, att tro på sig själva och att våga ta risker, medan flickor och kvinnor lär sig att ta hänsyn till andra, vara behagliga och inte sticka ut, att spela med säkra okort och väldigt tråkigt också inte tro så mycket på sig själva. På senare år tycker jag att detta förändrats något och hoppas att det kommer visa sig i framtiden.

Håller absolut inte med dig om att det skulle ligga i någons natur utan tror mer att det beror på vad samhället lär oss. Vi är flockdjur som vill passa in i gruppen och präglas både medvetet och undermedvetet av vad världen runt omkring oss skickar ut för signaler.

Det du skriver i början stämmer in på de allra flesta. Vilket jag tycker är lite tragiskt och jag hade önskat att det inte var så. Dock finns det en hel del som lägger "den tramsiga skoltiden" bakom sig när de kommer ut i arbetslivet. Men precis som du skriver så tar de flesta med sig det.

På 1. menade jag inte att det inte ska vara så. Klart man ska ha koll på varandra och inte vara elak. Tycker bara det är synd att män överhuvudtaget ska behöva göra det. Varför kan inte alla vara vänner redan från början så slipper männen (och kvinnor) vara på sin vakt hela tiden? Fast det är ju som att fråga varför den här klicken av konstiga män (kallar dom konstiga för jag förstår mig inte på dem) förstör så mycket som de gör.

Håller med dig på 2. Detta är något som måste förändras redan vid ung ålder. På 50-talet var det ju ännu tydligare om vilka roller "som ska gälla". Som jag ser det finns det två alternativ i dagens samhälle: A. Uppmuntra kvinnor till att ta mer plats. B. Be männen att ta mindre plats.

Jag föredrar A. Vi har redan sett det exempelvis genom aggressiv kvotering på könsfördelning bland företagsstyrelser i Sverige. Även arbetsplatser börjar få en vikt på kvotering. Vilket jag tycker är en bra tillfällig lösning . Allt för att inte dessa situationer uppstår. För dessa situationer får lättare utrymme om 9 män tillåts hålla på och där det bara finns 1 kvinna. Än om det är 4-5 kvinnor och 4-5 män, lite lättare att säga ifrån då från kvinnornas sida.
Och hur man gör sig av med den här klicken män, tja den blir vi nog aldrig av med, tyvärr. Det enda vi kan göra är att påverka den stora massan så att den lilla minoriteten får minimalt med utrymme. Men det kommer alltid finnas en grupp människor som är märkliga. Detta gäller i alla sammanhang, tyvärr.

Angående natur-biten: Jag menade inte att "män har ett genetiskt drag och det kan vi koppla till situationerna X, Y och Z". Eller ännu värre "det ligger i deras natur så det är därför de är så". Jag personligen är en stark motståndare till dessa två argument.
Det jag menade är att draget bidrar till att mer utrymme ges åt/tas av män, rent naturligt. Inte att det är 100% av orsaken, det är bara en del. För hela sanningen är nog mer komplicerad än att bara härleda till gamla naturliga beting, för då skulle vi inte haft den här diskussionen. (för om det var så enkelt så skulle någon psykologiprofessor hittat en lösning på problemet för länge sedan)

Skrev detta mest för att vara extra tydlig och inte bli missförstådd. Sverige ligger i framkant om man jämför med resten av världen så det är ju något positivt. Vi är på väg åt rätt håll iaf

Ursprungligen av Sledde:

Men på stycket som jag citerade dig på ovan, köper jag inte helt. Varför accepterar vi tillexempel att ”alla” djur i naturen har olika könsroller men att människor skulle födas som ett blankt papper och bara formas till sina könsroller av samhället/uppfostran?
Det finns massvis med stora erkända studier som visar att det är genetiska skillnader mellan könen och att det till viss del kan visa på varför vi har olikheter i beteende mellan könen.

Men självklart spelar massvis med saker in i hur vi blir som person när vi växer upp. Jag förnekar inte att uppfostran, kultur och samhälle m.m. spelar in i hur vi blir men att det är det enda som spelar in i hur vi blir det köper jag inte.

Ursprungligen av Krylovrum:

Angående natur-biten: Jag menade inte att "män har ett genetiskt drag och det kan vi koppla till situationerna X, Y och Z". Eller ännu värre "det ligger i deras natur så det är därför de är så". Jag personligen är en stark motståndare till dessa två argument.
Det jag menade är att draget bidrar till att mer utrymme ges åt/tas av män, rent naturligt. Inte att det är 100% av orsaken, det är bara en del. För hela sanningen är nog mer komplicerad än att bara härleda till gamla naturliga beting, för då skulle vi inte haft den här diskussionen. (för om det var så enkelt så skulle någon psykologiprofessor hittat en lösning på problemet för länge sedan)

Skrev detta mest för att vara extra tydlig och inte bli missförstådd. Sverige ligger i framkant om man jämför med resten av världen så det är ju något positivt. Vi är på väg åt rätt håll iaf

Absolut, jag menar inte på något sätt att faktorer som testosteron osv inte spelar in. Det kan det mycket väl till en viss del göra. Det är knepigt med den typen av studier för det kan vara svårt att förstå om de är bra utförda eller inte vid en första anblick (tyvärr finns det många väldigt tvivelaktiga studier på ämnet och många gånger kan de ha "trixat" med statistiken för att kunna påvisa tydligare skillnader mellan män och kvinnor, eftersom detta brukar ge mer forskningsbidrag).

Argumentet går i flera steg. För det första är det inte ens speciellt lätt att bestämma vad som avgör ett kön.

Är det kromosomuppsättningen?
– Det är inte helt ovanligt att XX eller XY inte överrensstämmer med hur du uppfattas. Det finns personer som på alla sätt och vis uppfattas som kvinna (bröst, kön, former osv) men som har en XY-uppsättning.

Är det testosteronhalterna?
– Det finns mycket forskning som visar att det många gånger är större variation inom gruppen män eller gruppen kvinnor än mellan grupperna, även som testosteronet generellt är något högre hos gruppen män.

Är det hur vi uppfattas av andra?
I sådana fall är detta bara socialt skapat.

Är det könet?
– Det som könet påverkar är hormonhalter så se svaret ovan. Det finns även variationer där personer som uppfattas som kvinnor saknar livmoder och har testiklar som sitter inne i kroppen, men på alla andra sätt har en vagina som kön.

Förmågan att kunna föda barn kontra befrukta ägg?
– Det finns många som inte kan något av det.

Summa summarum: kön är betydligt knepigare att definiera än vad man först kan tro. Det är därför rätt svårt att dra slutsatser baserat endast på biologi i det här fallet.

När det gäller djur så är det många djurarter om precis som människor har kulturer och "sociala mönster" som är betydligt mer avancerade än vad vi kanske tror. Vi är inte ensamma om detta (tips: kolla in späckhuggare eller apor)

På ett filosofiskt plan kan man diskutera om det ens går att skilja kultur och biologi åt. Så fort vi föds matas vi med intryck från samhället som vi på något sätt måste ta hänsyn till, väldigt mycket präglas vi av undermedvetet och om man grottar ner sig ordentligt blir det till slut väldigt svårt att svara på hur man ska kunna undersöka den ena aspekten utan den andra. Det går inte att forska på en människa som är helt frikopplad från samhällig påverkan. Det är därför nästintill omöjligt att studera vad som är "ren biologi" eller "naturligt beteende". Nästan lika svårt är det att studera vad som endast är påverkat kultur även om det i teorin är lättare att åstadkomma.

Jag sysslar bl a med IT riktat mot bilverkstäder. Kvinnosynen på de flesta verkstäder jag varit hos är fruktansvärd. Det snackas på ett sätt som får mig att äcklas och det är många år sedan jag satt och fikade med "grabbarna" även om jag är där en hel dag. Det finns undantag, men grupptrycket verkar få många män att helt sluta använda hjärnan och prata på ett sätt som deras fruar hade slagit ihjäl dem för.

Byggarbetsplatser ska vara ännu värre. Faktum är att en hel del hantverkare är kompis med verkstäderna, fikar där ibland och har stått för en hel del av jargongen jag hört.

Senast redigerat 2017-11-22 08:36
Ursprungligen av MultiMan:

Jag sysslar bl a med IT riktat mot bilverkstäder. Kvinnosynen på de flesta verkstäder jag varit hos är fruktansvärd. Det snackas på ett sätt som får mig att äcklas och det är många år sedan jag satt och fikade med "grabbarna" även om jag är där en hel dag. Det finns undantag, men grupptrycket verkar få många män att helt sluta använda hjärnan och prata som ett sätt deras fruar hade slagit ihjäl dem för.

Byggarbetsplatser ska vara ännu värre. Faktum är att en hel del hantverkare är kompis med verkstäderna, fikar där ibland och har stått för en hel del av jargongen jag hört.

Jag upplevde ungefär samma sak med mitt ex! När han blev elektriker ändrades hans ton jättemycket och han blev betydligt mer "macho" och fick en grabbigare jargong.

Tips på bra artikel för att nyansera alla metoo-kampanjer, om varför det händer osv!

https://www.svt.se/opinion/jorgensen-o-hallqv...

1
Bevaka tråden