Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Homepod kommer först nästa år

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples smarta högtalare Homepod kommer inte att börja säljas i år, företaget meddelar att de skjuter upp lanseringen till början av 2018.

Läs hela artikeln här

Kommer hänga på köpknappen. Den här ser jag verkligen fram emot.

  • Medlem
  • 2017-11-20 20:19

Egentligen otroligt att Apple inte får ut denna i år. Presenterad för ett halvår sedan och redan försenad.

Edit Kanske insåg de att konkurrensen var för stor så de behöver ändra upplägget lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-20 20:23

Jag är nog ganska sugen. Den är lite för dyr för det användningsområde jag ser framför mig. Den ska stå i köket och där spelar jag en del musik eller lyssnar på radio/podd. Men, den kan även flyttas ut på altan, så därmed tror jag att jag kan motivera priset..?

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2017-11-20 20:24

Rätt sugen jag med! Skulle vilja ha 2st och kasta ut souroundsystemet

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-20 20:37
Ursprungligen av xms67:

Jag är nog ganska sugen. Den är lite för dyr för det användningsområde jag ser framför mig. Den ska stå i köket och där spelar jag en del musik eller lyssnar på radio/podd. Men, den kan även flyttas ut på altan, så därmed tror jag att jag kan motivera priset..?

Altan?
Räkna inte med att den tål något väder..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-20 23:39
Ursprungligen av mattiL:

Altan?
Räkna inte med att den tål något väder..

Det har väl de flesta mobiltelefoner inte heller gjort, ändå är de ibland ute..? ? Helt ärligt så sitter vi inte ute utan tak vid dåligt väder..?. Skämt åsido, Vi har tak på altanen och den är stor så där bordet är kommer inget regn åt den om man glömmer den. Frågan är hur mycket fukt den tål?

Ursprungligen av xms67:

Det har väl de flesta mobiltelefoner inte heller gjort, ändå är de ibland ute..? ? Helt ärligt så sitter vi inte ute utan tak vid dåligt väder..?. Skämt åsido, Vi har tak på altanen och den är stor så där bordet är kommer inget regn åt den om man glömmer den. Frågan är hur mycket fukt den tål?

Klart man tar ut högtalarna när man är ute o. Det finns tak ovanför. Go for it!
I mitt fall blir det nog istället flera högtalare. Orkar inte konka runt med dom.

Blir nog rätt tufft för Apple på den här marknaden. Känns som Google har ett stort försprång på det här med även tredjeparts assistenter:
http://www.techradar.com/reviews/sony-smart-s...

Amazon är också stora på det främst i USA. Sen vet jag inte hur mycket så kallade ”skills” Siri har jämfört med de andra. Kanske en orsak varför de är försenade.

  • Medlem
  • 2017-11-21 06:03
Ursprungligen av johnh3:

Blir nog rätt tufft för Apple på den här marknaden. Känns som Google har ett stort försprång på det här med även tredjeparts assistenter:
http://www.techradar.com/reviews/sony-smart-s...

Amazon är också stora på det främst i USA. Sen vet jag inte hur mycket så kallade ”skills” Siri har jämfört med de andra. Kanske en orsak varför de är försenade.

Håller med och med både Alexa och Google Assistant på Sonos nästa år så ökar konkurrenterna

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-21 11:29

Är också sugen på denna, främst pga inbyggt airplay och hög förväntan på ljudkvalité.
Tar testat ett antal högtalare hittils, men inte varit nöjd med ljudet någon av dom levererar, har höga förväntningar på denna, hoppas den lever upp till hypen!

Detta jag menar med hype:

Jag är så väldigt sugen på att köpa en! Saknar vettigt ljud i köket och vill uppdatera till nå bra. Helst nyss.

Jag är mer intresserad av Googles motsvarighet,
Trots att jag är nere i Apple träsket med iPhone iPad MacBook Pro och Apple TV.

  • Medlem
  • 2017-11-21 20:47

Tyvärr så verkar projektet misskött och de Apple anställda som jobbar med det tror inte fullt ut längre då konkurrenterna har snabbare fötter

Ursprungligen av PaO:

Tyvärr så verkar projektet misskött och de Apple anställda som jobbar med det tror inte fullt ut längre då konkurrenterna har snabbare fötter

Ja de andra kör mycket Black Friday erbjudanden, Harman Kardon Invoke assistenten för bara 99 dollar (normalt 199 dollar) som ett exempel:
https://www.onmsft.com/news/pick-up-a-harman-...

Kan tänka mig att de kör liknande kampanjer inför Julen också. Det missar Apple helt nu.

  • Medlem
  • 2017-11-22 05:43
Ursprungligen av johnh3:

Ja de andra kör mycket Black Friday erbjudanden, Harman Kardon Invoke assistenten för bara 99 dollar (normalt 199 dollar) som ett exempel:
https://www.onmsft.com/news/pick-up-a-harman-...

Kan tänka mig att de kör liknande kampanjer inför Julen också. Det missar Apple helt nu.

Helt rätt

Tydligen var det några Apple ingenjörer som för många år sedan hade en idé om Homepod. Men fick inget stöd från ledningen och när de väl fick det så kom från en blå himmel Amazon med Alexa systemet och de fick tänka om. Homepod funkar bara med Apple music. Förlitar sig på en iPhone för alla tredjeparts appar. Jämför detta med vad Google och Amazon håller på med samt att Sonos redan har stöd för Alexa och Google Assistant kommer nästa år. Om Apple inte tänker om så blir denna som iPod Hifi är jag rädd.

Enda fördelen med Homepod hade varit på de marknader där Alexa och Assistant inte finns men begränsningen till Apple music native finns där oavsett

Konkurrenterna hann före och Homepod är inte bättre utan tvärtom så därför får vi se när och om den kommer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-22 22:53
Ursprungligen av PaO:

Helt rätt

Tydligen var det några Apple ingenjörer som för många år sedan hade en idé om Homepod. Men fick inget stöd från ledningen och när de väl fick det så kom från en blå himmel Amazon med Alexa systemet och de fick tänka om. Homepod funkar bara med Apple music. Förlitar sig på en iPhone för alla tredjeparts appar. Jämför detta med vad Google och Amazon håller på med samt att Sonos redan har stöd för Alexa och Google Assistant kommer nästa år. Om Apple inte tänker om så blir denna som iPod Hifi är jag rädd.

Enda fördelen med Homepod hade varit på de marknader där Alexa och Assistant inte finns men begränsningen till Apple music native finns där oavsett

Konkurrenterna hann före och Homepod är inte bättre utan tvärtom så därför får vi se när och om den kommer

Stämmer verkligen det? I de recensioner som jag läst lyfts ljudet fram som klart bättre än konkurrenterna. För min egen del handlar det enbart om fyra saker om jag köper denna:
- Ljudet
- Ljudet
- Ljudet
- Smidig uppkoppling mot iPhone/iPad

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples smarta högtalare Homepod kommer inte att börja säljas i år, företaget meddelar att de skjuter upp lanseringen till början av 2018.

Läs hela artikeln här

Är själva grejen att den har en lyssnande Siri som byter låtar och höjer ljudet på kommando ? Annars en vanlig WiFi-högtalare? Låter som något som borde kommit samtidigt som Siri.

Ursprungligen av Giljan:

Är själva grejen att den har en lyssnande Siri som byter låtar och höjer ljudet på kommando ? Annars en vanlig WiFi-högtalare?

Plus allt annat som Siri innebär.

  • Medlem
  • 2017-11-23 18:09
Ursprungligen av xms67:

Stämmer verkligen det? I de recensioner som jag läst lyfts ljudet fram som klart bättre än konkurrenterna. För min egen del handlar det enbart om fyra saker om jag köper denna:
- Ljudet
- Ljudet
- Ljudet
- Smidig uppkoppling mot iPhone/iPad

Journalister fick lyssna under kontrollerande former på utvald musik under kort tid i somras. Men de var nöjda med ljudet så långt. Men om den har suveränt ljud men extremt mycket begränsningar så man kan ju förstå varför de väntar med den då konkurrenterna har ökat takten. Intressant artikel

https://9to5mac.com/2017/11/21/apple-homepod-...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-24 10:30

Flipp eller flopp beror nog på vilka förväntningar man har.

Jag vill ha högtalare som:
- Fungerar smidigt i ett Apple eko-system
- Har Airplay. Inte Bluetooth.
- Låter bra
- Låter bra
- Är lättplacerade, lättkonfigurerade, diskreta, små
- Samarbetar utan pill om jag har flera
- HomeKit-hub ser jag som bra bonus

Jag kommer aldrig att använda en assistent (Siri, Alexa, etc) eller strömmande musik (Apple Music, Spotify) på dem. Förstår inte vitsen.

Givet mina önskemål, hur ser konkurrensen till HomePod ut?

Ursprungligen av pesc:

Flipp eller flopp beror nog på vilka förväntningar man har.

Jag vill ha högtalare som:
- Fungerar smidigt i ett Apple eko-system
- Har Airplay. Inte Bluetooth.
- Låter bra
- Låter bra
- Är lättplacerade, lättkonfigurerade, diskreta, små
- Samarbetar utan pill om jag har flera
- HomeKit-hub ser jag som bra bonus

Jag kommer aldrig att använda en assistent (Siri, Alexa, etc) eller strömmande musik (Apple Music, Spotify) på dem. Förstår inte vitsen.

Givet mina önskemål, hur ser konkurrensen till HomePod ut?

Skulle tipsa om de som har stöd för AirPlay 2.

Ursprungligen av pesc:

Flipp eller flopp beror nog på vilka förväntningar man har.

Jag vill ha högtalare som:
- Fungerar smidigt i ett Apple eko-system
- Har Airplay. Inte Bluetooth.
- Låter bra
- Låter bra
- Är lättplacerade, lättkonfigurerade, diskreta, små
- Samarbetar utan pill om jag har flera
- HomeKit-hub ser jag som bra bonus

Jag kommer aldrig att använda en assistent (Siri, Alexa, etc) eller strömmande musik (Apple Music, Spotify) på dem. Förstår inte vitsen.

Givet mina önskemål, hur ser konkurrensen till HomePod ut?

Finns många med AirPlay support om man inte bryr sig om själva assistent funktionen:
https://www.sony.se/electronics/tradlosa-hogt...

Apple förstod nog inte vitsen från början heller. Mark Gurman skrev en artikel på Bloomberg om utvecklingen av HomePod. Blev många ändringar och revisioner av den. Ett tag skulle den bli mycket större, en stor golvhögtalare ungefär.

Men med ingen styrning så blev de sist ut på fältet jämfört med sina konkurrenter.

Apple är ett stort företag men verkar bara kunna fokusera på en produkt åt gången som får all uppmärksamhet. Medan andra produkter blir åsidosätta. Är väl lite hur de har organiserat företaget det beror på.

Ursprungligen av johnh3:

Apple är ett stort företag men verkar bara kunna fokusera på en produkt åt gången som får all uppmärksamhet. Medan andra produkter blir åsidosätta. Är väl lite hur de har organiserat företaget det beror på.

Vilka produkter blir åsidosatta? Visst håller jag med om att Apple lägger stort fokus på det de gör men inte på bekostnad av annat.
Däremot har de totalt missat Siri som Steve Jobs lanserade just innan han dog.. Steve förstod helt klart värdet i "henne" medans de som var kvar inte verkar ha insett vilken betydelse hon kommer få. Men jag antar och förutsätter/hoppas att nu är det fullt jäkla ös med hos Apple med att få bukt med Siri. Och de kan gott fullständigt skita i att hon ska kunna ge sportresultat. Den där killen Eddy Cue är helt fel ute.

Ursprungligen av Tjosansa:

Vilka produkter blir åsidosatta? Visst håller jag med om att Apple lägger stort fokus på det de gör men inte på bekostnad av annat.
Däremot har de totalt missat Siri som Steve Jobs lanserade just innan han dog.. Steve förstod helt klart värdet i "henne" medans de som var kvar inte verkar ha insett vilken betydelse hon kommer få. Men jag antar och förutsätter/hoppas att nu är det fullt jäkla ös med hos Apple med att få bukt med Siri. Och de kan gott fullständigt skita i att hon ska kunna ge sportresultat. Den där killen Eddy Cue är helt fel ute.

Mac Mini exempelvis:
https://www.macrumors.com/2017/10/16/mac-mini...

Mac Pro blev väl en halvmesyr också (den runda soptunnan) som inga proffs efterfrågade. Sa de inte att vi har designat oss in i ett hörn eller nåt om just den?
Visst är mycket bra också som deras mobiler och plattor.

Nu är vi ju trots allt tidigt ute med assistenter. Så i slutändan kanske HomePod imponerar.

  • Medlem
  • 2017-11-24 19:45
Ursprungligen av Tjosansa:

Vilka produkter blir åsidosatta? Visst håller jag med om att Apple lägger stort fokus på det de gör men inte på bekostnad av annat.
Däremot har de totalt missat Siri som Steve Jobs lanserade just innan han dog.. Steve förstod helt klart värdet i "henne" medans de som var kvar inte verkar ha insett vilken betydelse hon kommer få. Men jag antar och förutsätter/hoppas att nu är det fullt jäkla ös med hos Apple med att få bukt med Siri. Och de kan gott fullständigt skita i att hon ska kunna ge sportresultat. Den där killen Eddy Cue är helt fel ute.

iMac
Macpro
Macmini
Homepod
För att nämna några
Hur lång tid tog det att uppdatera Macbook Pro och ATV

  • Medlem
  • 2017-11-24 19:50
Ursprungligen av pesc:

Flipp eller flopp beror nog på vilka förväntningar man har.

Jag vill ha högtalare som:
- Fungerar smidigt i ett Apple eko-system
- Har Airplay. Inte Bluetooth.
- Låter bra
- Låter bra
- Är lättplacerade, lättkonfigurerade, diskreta, små
- Samarbetar utan pill om jag har flera
- HomeKit-hub ser jag som bra bonus

Jag kommer aldrig att använda en assistent (Siri, Alexa, etc) eller strömmande musik (Apple Music, Spotify) på dem. Förstår inte vitsen.

Givet mina önskemål, hur ser konkurrensen till HomePod ut?

Många etablerade tillverkare kommer med Airplay 2
Naim, Bose, Bang & Olufsen, Devialet, Bowers & Wilkins, Bluesound, Libratone, Denon mfl

Allt är tycke och smak. Gjorde en utvärdering i mitt hem gällande multiroom och streaming. Visade sig att tex Sonos spelade inte bättre än min Denon / Dali stereo i vardagsrummet. Blev Chromecast Audio som jag kopplade istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-25 08:59
Ursprungligen av PaO:

Många etablerade tillverkare kommer med Airplay 2
Naim, Bose, Bang & Olufsen, Devialet, Bowers & Wilkins, Bluesound, Libratone, Denon mfl

Nu har vi ju inte möjlighet att lyssna på en HomePod, men:
Kan man få ett konkret exempel på en konkurrerande högtalare i samma storlek, som man kan köpa flera efter behov, som är diskret, och låter lika bra?

(Jag är genuint okunnig men nyfiken)

  • Medlem
  • 2017-11-25 11:33
Ursprungligen av pesc:

Nu har vi ju inte möjlighet att lyssna på en HomePod, men:
Kan man få ett konkret exempel på en konkurrerande högtalare i samma storlek, som man kan köpa flera efter behov, som är diskret, och låter lika bra?

(Jag är genuint okunnig men nyfiken)

Är det hela hemmet inklusive TV /Musik eller en stand alone stereo i typ vardagsrummet du tänker på?

Nu har ju inte Apple släppt Homepod ännu men både Bluesound och Sonos har ju hela koncept från TV till streamers som kan kopplas till förstärkare och separata högtalare

Ursprungligen av PaO:

iMac
Macpro
Macmini
Homepod
För att nämna några
Hur lång tid tog det att uppdatera Macbook Pro och ATV

Antar att vi ser det olika då.. Det kommer nya versioner då o då. Det enda jag själv tycker de kunde lagt mer krut på är just Siri.. Maps var de lite långsamma med i början med men vet inte om det berodde på att Google helt enklet vägrade låta Apple få ha det på iPhone hux flux.
Och att Homepod tar lite längre tid bekymrar mig inte.. Var samma sak med Airpods för att få till dom perfekt. Och perfekt blev det verkligen!

Bevaka tråden