Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quiz: Vad kan du om klassiska Macar?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här veckan hoppar vi in i arkivet och letar upp klassiska Mac-modeller. Är du redo för 10 kluriga frågor? Nu kör vi!

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-23 12:23

Pinsamt. Tre rätt..

Äsch! Bara 7/10. Har tydligen legat av mig under föräldrafrånvaron! ?

4/10! Bara chansningar ?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-11-23 12:57

7/10....attans!!! men min Color Classic lever fortfarande, även om skärmen har en tendens att fladdra ibland

4/10

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2017-11-23 13:13

7/10 Korrekta svar!
Wow, bra kämpat! Du har ju järnkoll på Apples tidiga år. Du har kanske en eller annan klassisk Mac där hemma?

9/10 Korrekta svar!
Wow, bra kämpat! Du har ju järnkoll på Apples tidiga år. Du har kanske en eller annan klassisk Mac där hemma?

Missade vikten på den släpbara...

En och annan här hemma? Kanske det... ?
Performa 460, PB190, PM6100, PMG4, iBookG4 för att börja med de äldsta.
Pillat på: ur-mac någon gång 1984 eller möjligen början på 85. Använt aktivt i jobb och skola: Plus och framåt (inkl SE/30, IIsi, IIfx, Classic I & II, LC II, III & 475, Quadra 800 & 840AV m.fl.)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-11-23 13:29

7 av 10 = skapligt nöjd ändå.

7/10 får nog anses vara bra. Några kuggisar som jag missade, t ex vikten på Portable....

Min första externa hårddisk var för övrigt på fantastiska 20 MB.

5/10. Kunde vara bättre men historia är historia.

Dock så hade jag en Macintosh Classic och svarade ändå fel på den frågan

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-23 14:13
Ursprungligen av BlackSmp:

5/10. Kunde vara bättre men historia är historia.

Dock så hade jag en Macintosh Classic och svarade ändå fel på den frågan

Jo jag bommade även den, främst för att jag inte tyckte någon av svaren passade. Alla macar hade ju 3.5 tums disketter. Apple övergav ju helt 5.2 tummare med Macintosh. Så jag antar det var namnet Super Drive och inte diskett storleken som gällde.

Men eftersom jag ansåg alla svar vara fel, så klikade jag bara på en.

Sedan gissade jag fel på HD storleken för Apple III hade en känlsa för att den borde ha varit 5MB men Apple III var en gammal maskin och inte ens Alla macar kom med en hård disk så jag degraderade den till 3MB. Borde ha följt magkänslan

Därmed 8/10.

Senast redigerat 2017-11-23 14:47

6/10... uselt...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-23 16:30

5/10
Känns rimligt, min första mac var en iBook G4 och minns att jag mobbade en polare för vad han nu kan haft på mitten av 90-talet.

8/10 ?

  • Medlem
  • 2017-11-23 19:28
Ursprungligen av Ischy:

Pinsamt. Tre rätt..

Jag med 3 rätt

10/10 rätt

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-23 21:04

7/10, köp en lott gubbe! (många gissningar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-23 21:04

10/10 Min onödiga spjutspetskompetens! Trodde nog Lisans externa hårddisk hade 6 MB ändå. Måste ner i källare och kontrollera vid tillfälle!

Ursprungligen av juanito:

Jo jag bommade även den, främst för att jag inte tyckte någon av svaren passade. Alla macar hade ju 3.5 tums disketter. Apple övergav ju helt 5.2 tummare med Macintosh. Så jag antar det var namnet Super Drive och inte diskett storleken som gällde.

Jo, 3,5" var det ju på macarna ända från start. Det som skilde var kapaciteteten. De första macarna hade en 400K-diskett drive, Classicen hade en 1,44 MB-diskett drive.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-11-24 07:59

9/10 men det är ju så att jag var med på den tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-24 09:14
Ursprungligen av Sir N.:

Jo, 3,5" var det ju på macarna ända från start. Det som skilde var kapaciteteten. De första macarna hade en 400K-diskett drive, Classicen hade en 1,44 MB-diskett drive.

Jo jag förstog det senare, men nog fanns super driven innan classicen fanns. Som i t.ex Mac SE eller Mac II från 1987. Har en SE/30 i skåpet från 1989 med superdrive.

Classic var ju en exceptionellt dålig mac för sin tid. Därav namnet classic då det egentligen handlade om en lite uppiffad orginal mac.

I farsgubbens företag tjänade en SE/30 ända intill 2000 talet. Lite som ett statement, med 20 MB Ram och 19" skärm.
Den började sitt liv som en DTP maskin, fungerade som en liten server de sista åren, och stod framme för alla att se.

Nog var det väl SE/30 som var först med Super Drive (FDHD)? Men kanske att SE m fl maskiner ur det äldre, parallella sortimentet uppgraderades med dessa i samma veva?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-25 22:56

Kul, väcker minnen 10/10

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-25 23:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Nog var det väl SE/30 som var först med Super Drive (FDHD)? Men kanske att SE m fl maskiner ur det äldre, parallella sortimentet uppgraderades med dessa i samma veva?

Du har så rätt.

The SuperDrive cannot be used with the original four Mac models (Macintosh 128K through Macintosh Plus), as their disk controller (IWM) doesn't support high density. The next two models to be released (Macintosh II & Macintosh SE (1987)) also shipped with that controller; a SuperDrive connected to them will behave as an 800 KB drive. These two models can be upgraded via the M0244 upgrade kit (which replaces the IWM disk controller with the SWIM) and gain full use of the SuperDrive. All later models shipped with the SWIM.

The first Macintosh model to include a SuperDrive floppy drive was the Macintosh IIx (1988). Every Macintosh and PowerBook introduced from 1988–97 (with the exception of the PowerBook 100, PowerBook Duo series, and PowerBook 2400c, which offered a proprietary external floppy drive as an option), had a built-in SuperDrive floppy drive. The last model to include one was the beige Power Macintosh G3 series, which was manufactured until January 1999.

Ursprungligen av johan_tanying:

Nog var det väl SE/30 som var först med Super Drive (FDHD)? Men kanske att SE m fl maskiner ur det äldre, parallella sortimentet uppgraderades med dessa i samma veva?

Hmm… Rätt säker på att min mammas SE hade FDHD, så visst kom det innan SE/30.

Tydligen så uppdaterades en del äldre modeller (som SE) under sin levnad med FDHD.

Ursprungligen av LowEndMac:

Introduced along with the Mac II in March 1987, the SE came with 1 MB of RAM, one or two double-sided 800K floppies, and space to mount an internal SCSI hard drive (the second drive bay held either a hard drive or second floppy – no room for both, although that didn’t stop some people from creating a bracket to mount a hard drive in a two-floppy SE). The SE was the first compact Mac with a built-in fan.
[...]
In August 1989 Apple began to ship the SE with their high density floppy drive, known as the FDHD (floppy drive, high density) or SuperDrive (for its ability to read and write IBM-format floppies with additional software). Not only did this provide 1.4 MB capacity, but also the ability to read and write 3.5″ DOS disks using special software.

http://lowendmac.com/1987/mac-se/

SE/30 släpptes i januari 1989, dvs ett halvår innan även SE m.fl. äldre modeller förärades med en superdrive.

Ursprungligen av LowEndMac:

Rolled out in January 1989, the SE/30 was the first compact Mac to come standard with the FDHD 1.4 MB floppy drive (a.k.a. SuperDrive) and support more than 4 MB of RAM. It was essentially a IIx in an SE case.

http://lowendmac.com/1989/mac-se30/

Det var visst IIx som var först med FDHD i september 1988. Släpptes förresten IIx i Sverige? SE/30 fanns ju högt och lågt, så jag tvivlar på att det fanns en marknad i lilla Sverige för en betydligt dyrare maskin med liknande specar.

Senast redigerat 2017-11-30 11:47
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-01 01:45

Det tror jag den gjorde, jag har haft både IIx och IIfx.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-12-01 13:07
Ursprungligen av star-affinity:

Hmm… Rätt säker på att min mammas SE hade FDHD, så visst kom det innan SE/30.

Jo SE kunde uppgraderas för att hantera större disketter. Möjligen en SE köpt 1988 kunde vara färdigt uppgraderad, men det vet jag inte.

Senast redigerat 2017-12-01 13:28
1
Bevaka tråden