Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om konsumtionens hjärntvätt

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt uppe i all Black Friday-hysteri stannar Breton Loway upp och funderar på miljön.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-11-24 19:40
Citat:

Hon menar att vi lever i ett samhälle som hjärntvättar oss att vilja köpa så mycket som möjligt

Vilka är "vi"?

Hon må mena vad hon vill, men hjärntvättad är jag definitivt inte.

Om hon upptäckt att hon är hjärntvättad - okej. Tough luck.
Men hon får gärna låta bli att blanda in mig i sina egna skuldkänslor.

Fiasko.

Ursprungligen av filuren:

Vilka är "vi"?

Hon må mena vad hon vill, men hjärntvättad är jag definitivt inte.

Om hon upptäckt att hon är hjärntvättad - okej. Tough luck.
Men hon får gärna låta bli att blanda in mig i sina egna skuldkänslor.

Fiasko.

Det framgick väl rätt tydligt att det är vi i västvärlden (eller kapitalistiskt drivna samhällen)? Case in point: datumet för när vi förbrukat årets resurser inträffar tidigare för varje år: https://phys.org/news/2017-08-earth-resource-...

Innebörden är inte att alla människor i samhället lever på det viset, det beskriver situationen på en övergripande nivå.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-25 03:43

Man kan ifrågasätta vem/vilka som är ”hjärntvättade” (även om jag inte gillar det ordet).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-25 08:57

Ligger nåt i hennes smått naivia syn. Kika på filmen Riverblue. Har själv lagt 350kr på kläder i år, målet är 0kr nästa år.
Detta har självklart inget med att jag igår köpte en maxad iMac nej nej. En dator jag förväntar rulla på i 6-8 år.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-25 10:31

?

Håller med om att det finns lite poänger att tänka efter vad man vill prioritera i livet, både gällande prylar och annat man vill göra. Det är alltid bra och vettigt att fundera på.

Själv så blev det igår på BF en Nintendo Switch (Mario Odd-ver.) med tillbehör/spel, XBox One X (med Swecrabatten hos Inet) med tillbehör/spel, en ny sub (SVS PB13 Ultra) till biomrummet, ett nytt telezoom (Tamron 70-200/2,8 G2) till kameran, lite datorkomponenter till kommande bygge av ny MITX-dator (tänkte hänga på KickStarter om Loco Ghost 1, som Jonas på SweC nyss förhandskikade på), och till sist lite böcker om foto och fotografering.

Jag har varit lite sugen på en ny iPad Pro, men det får vänta lite till nästa år då jag gärna ser att de kommer med USB-C-laddning (har dessutom relativt nyligen skaffat två nya hyfsade mobiler).

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-11-25 11:53

Jepp

Jag tar fasta på detta sedan lång tid och handlar mycket sparsamt. Istället äger jag aktier i företagen som lånar ut pengarna, jag äger aktier i företagen där pengarna handlas upp, och jag äger aktier i inkassobolagen som tar över när räkningen förfaller.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-25 18:23
Ursprungligen av flygarn:

Jag tar fasta på detta sedan lång tid och handlar mycket sparsamt. Istället äger jag aktier i företagen som lånar ut pengarna, jag äger aktier i företagen där pengarna handlas upp, och jag äger aktier i inkassobolagen som tar över när räkningen förfaller.

Låter vettigt. Är det den placeringen med högst avkastning (kombinerat med den risknivå du är beredd att ta) som du kan göra så är det utmärkt.?

Själv så har jag inga lån förutom på en enda nyinköpt fastighet, och det på endast en 1/3 av inköpsvärdet (resten betaldes kontant).

Handlar inte själv kanske så ”sparsamt” (beror på hur man ser på det, men jag är rätt noga med priser och vad jag betalar), men har lätt råd med det å andra sidan. ?

Senast redigerat 2017-11-25 18:33

Har inte tittat igenom videon. Men hon kan ju börja själv som exempel. Sälj bilen och börja gå/cykla till jobbet/ställen hon skall till. Avgaser från bilen är mycket värre.

Ursprungligen av M8ystic8:

Har inte tittat igenom videon. Men hon kan ju börja själv som exempel. Sälj bilen och börja gå/cykla till jobbet/ställen hon skall till. Avgaser från bilen är mycket värre.

Förlåt, men du har väl ingen aning om hon har en bil eller inte?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-26 13:13

Hon har det inte lätt med den attityden i hennes hemland. Få är ens i närheten om hennes medvetandegrad.

  • Medlem
  • 2017-11-26 17:40

Problemet är att vi har i väst skapat ett samhälle som bygger på i slutändan konsumtion av privatpersoner och återvinning. Jag hade gärna sett en annan inriktning men just nu lever vi så för att skapa välstånd och bygga samhället. Om alla slutade handla på stört så kunde många av oss inte ha några arbeten och då blir det ingen skatt osv. Däremot så är transporter alldeles för billiga kan man fiska räkor utanför Norge och skicka fram och tillbaka till Thailand för beredning då är något tokigt

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-26 20:21
Ursprungligen av PaO:

Problemet är att vi har i väst skapat ett samhälle som bygger på i slutändan konsumtion av privatpersoner och återvinning. Jag hade gärna sett en annan inriktning men just nu lever vi så för att skapa välstånd och bygga samhället. Om alla slutade handla på stört så kunde många av oss inte ha några arbeten och då blir det ingen skatt osv. Däremot så är transporter alldeles för billiga kan man fiska räkor utanför Norge och skicka fram och tillbaka till Thailand för beredning då är något tokigt

Tycker inte att det automatiskt per defintion alltid behöver vara tokigt att transportera livsmedel, även längre sträckor. Tycker inte heller att det är fel med en fri och global handel. Har skapat, och skapar fortfarande, ett välstånd som vi aldrig annars hade varit i närheten av. Sedan gillar jag personligen både handel och frihet som princip.

Sedan är det däremot upp till var och ens ansvar som individ att tänka efter vad man vill ha och vad man blir lycklig över. Finns inget generalrecept som passar alla där heller. Vi är alla olika männsikor med olika preferenser, värderingar och egna känslor.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-27 11:12
Ursprungligen av filuren:

Vilka är "vi"?

Hon må mena vad hon vill, men hjärntvättad är jag definitivt inte.

Om hon upptäckt att hon är hjärntvättad - okej. Tough luck.
Men hon får gärna låta bli att blanda in mig i sina egna skuldkänslor.

Fiasko.

Hon sa specifikt (2:59) "whether we want to admit it or not"

Ska tillägga som en som jobbat med reklam, så har hon rätt, vi blir alla hjärntvättade på ett eller annat sätt. Väldigt få gör något åt det trots att de blir medvetna om det.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-27 19:54
Ursprungligen av juanito:

Hon sa specifikt (2:59) "whether we want to admit it or not"

Ska tillägga som en som jobbat med reklam, så har hon rätt, vi blir alla hjärntvättade på ett eller annat sätt. Väldigt få gör något åt det trots att de blir medvetna om det.

"Hjärntvättade" tycker jag är ett olämpligt ord (föredrar påverkade), men det blir vi ju av allt, inklusive intresserorganisationer, media, politiker och andra påtryckare/inlfytelserika i sammhället.

Skall verkligen tilläggas av en som själv varit politiskt engagerad (och i olika förtroendeuppdrag).

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-27 20:38
Ursprungligen av omartint:

"Hjärntvättade" tycker jag är ett olämpligt ord (föredrar påverkade), men det blir vi ju av allt, inklusive intresserorganisationer, media, politiker och andra påtryckare/inlfytelserika i sammhället.

Skall verkligen tilläggas av en som själv varit politiskt engagerad (och i olika förtroendeuppdrag).

Nja, jag förstår hur du tänker, men påverkad är i sammanhanget på tok för milt uttryck enligt mig. Påverkad kan man vara av alkohol, men missbruk är en helt annan nivå. Vi beter oss som missbrukare och hela vår omgivning far illa. Det är på den nivån.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-27 21:37
Ursprungligen av juanito:

Nja, jag förstår hur du tänker, men påverkad är i sammanhanget på tok för milt uttryck enligt mig. Påverkad kan man vara av alkohol, men missbruk är en helt annan nivå. Vi beter oss som missbrukare och hela vår omgivning far illa. Det är på den nivån.

Det är en bild som jag absolut inte automatiskt håller med dig om. Men det får självklart stå för dig/ni att ha en sådan extremt svartvit negativistisk bild av världen och oss människor. Varsågod.

Senast redigerat 2017-11-27 22:40
  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-27 22:35
Ursprungligen av omartint:

Det är en bild som jag inte absolut inte automatiskt håller med dig om. Men det får självklart stå för dig/ni att ha en sådan extremt svartvit negativistisk bild av världen och oss människor. Varsågod.

Njä jag är bara realist

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-27 22:36
Ursprungligen av juanito:

Njä jag är bara realist

Tycker jag som sagt inte representerar hela världen och vekligheten. Så knappast realistiskt (anser jag). Någon annan kanske skulle kalla vissa som dig/er för "hjärntvättade".

(Gillar dock som sagt inte själv det begreppet, för att vara tydlig där.)

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-28 11:13
Ursprungligen av omartint:

Tycker jag som sagt inte representerar hela världen och vekligheten. Så knappast realistiskt (anser jag). Någon annan kanske skulle kalla vissa som dig/er för "hjärntvättade".

(Gillar dock som sagt inte själv det begreppet, för att vara tydlig där.)

Som sagt det blir vi alla, även jag

1
Bevaka tråden