Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något att göra mot iPhone som stängs av i kylan?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en snart 8 månader gammal 7 plus som jag är hyfsat nöjd med. Men det jag inte trodde var detta, att telefonen ska stängas av vid + grader trots 50% batteri. Det som händer är att när man precis ska göra något stängs telefonen av och när man försöker sätta på den så är batteriet tydligen slut?!

Ifall det är -10 grader skulle jag förstå det men vid 6-8 + grader tycker jag den borde klara.

Är detta för alla eller har jag otur med min? Kan man kontakta Apple eller något?

Ursprungligen av ryckarn34:

Jag har en snart 8 månader gammal 7 plus som jag är hyfsat nöjd med. Men det jag inte trodde var detta, att telefonen ska stängas av vid + grader trots 50% batteri. Det som händer är att när man precis ska göra något stängs telefonen av och när man försöker sätta på den så är batteriet tydligen slut?!

Ifall det är -10 grader skulle jag förstå det men vid 6-8 + grader tycker jag den borde klara.

Är detta för alla eller har jag otur med min? Kan man kontakta Apple eller något?

Svårt att säga. Det är ett problemområde. Den stängs inte av för att skydda något. Det beror på att litiumjon batterier tappar styrka i kyla

Jag har problem fler mina 6 och 6s. 7 klarade sig rätt bra men tick problem vid några tillfällen under hösten

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-25 10:18

De gör ju bilar med LiIon-batterier, som funkar även i minusgrader.... så något är riktigt fel här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-25 13:21
Ursprungligen av kenjon:

De gör ju bilar med LiIon-batterier, som funkar även i minusgrader.... så något är riktigt fel här.

Där hålls nog cellerna varma mha värmeelement.

Min lösning är att hålla sina vänner nära kroppen. Ja, det innebär att jag har ipaden instoppad i linningen som om jag var en gangster, när jag skall ut och flyga drönare i kyla.
Har dessutom ett par handvärmare som ”återladdas” genom kokning.

Ursprungligen av kenjon:

De gör ju bilar med LiIon-batterier, som funkar även i minusgrader.... så något är riktigt fel här.

Jag vet inte. Jag har aldrig försökt att starta en ouppvärmd tesla i -20 grader men jag vet att även vanliga bilars batterier får problem i kyla. Det är ingen större nyhet

Om sedan iPhone har extra stora problem eller inte har jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-26 23:55

Jag har en laddhybrid. Ingen uppvärmning sker förrän man startar bilen. Men den startar i minus 20 grader. Och det tar tid att få batteriet uppvärmt. Så den funkar även vid kyla, även om kapaciteten är sämre innan batterierna har blivit uppvärmda. Att iPhone lägger av innan den ens når noll grader är mycket dåligt!

Ursprungligen av kenjon:

Jag har en laddhybrid. Ingen uppvärmning sker förrän man startar bilen. Men den startar i minus 20 grader. Och det tar tid att få batteriet uppvärmt. Så den funkar även vid kyla, även om kapaciteten är sämre innan batterierna har blivit uppvärmda. Att iPhone lägger av innan den ens når noll grader är mycket dåligt!

Så du startar bilen i -20 utan att förvärma den? Ingen kupévärmare heller? Min brukar också starta i -20 utan förvärme men kapaciteten i batteriet är helt klart nersatt. Det hörs. Och det var poängen som jag var ute efter.

Fast laddhybrid är att fuska. Du har tillgång till en traditionell motor som kan hjälpa till.

Annars så är du inne på lösningen. Batterierna måste värmas upp för att kunna prestera fullt ut. Det är ett faktum. Här är en bra artikel om detta och teslas lösning https://www.quora.com/What-effect-does-cold-weather-have-on-the-battery-life-of-a-Tesla-Model-S-Also-what-effect-does-cold-weather-have-on-the-charge-performance-of-the-battery?share=1

Det är frustrerande att telefonen slår av när det blir kallt. Det som triggade mig var att jag tyckte din analogi med att jämföra med EV missar poängen. Ett fordon har andra möjligheter att lösa problemet med kyla än vad en telefon har.

När det gäller problemen med telefonen så har jag drabbats av det ett antal gånger. Och jag har använt vissa modeller utomhus kring -20. Det är ett fysiskt problem att batterierna inte opererar med full effekt när det blir kallt. Lösningen är troligen att isolera batteriet bättre - kanske med ett skal.

Och återigen. Jag vet inte om iPhone är sämre än andra modeller. Jag har inte sett något oberoende test i området. Jag kan tänka dock mig att telefoner med större batterier klarar sig lite bättre eftersom de har större lagrad kapcitet.

Antagligen något OT men ang just det här med värme och batterier.

Vet att flera av mina fotograferande vänner har problem med nya MacBook Pron som dör precis som iPhone vid kyla. Dom har kommit på "lösningen" att ha en process igång. Tex framkalla massor av råfiler till jpegs för att hålla dator varm och batteriet igång.

Är ju verkligen ingen optimal lösning men funkar tydligen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-27 10:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Så du startar bilen i -20 utan att förvärma den? Ingen kupévärmare heller? Min brukar också starta i -20 utan förvärme men kapaciteten i batteriet är helt klart nersatt. Det hörs. Och det var poängen som jag var ute efter.

Fast laddhybrid är att fuska. Du har tillgång till en traditionell motor som kan hjälpa till.

Annars så är du inne på lösningen. Batterierna måste värmas upp för att kunna prestera fullt ut. Det är ett faktum. Här är en bra artikel om detta och teslas lösning https://www.quora.com/What-effect-does-cold-weather-have-on-the-battery-life-of-a-Tesla-Model-S-Also-what-effect-does-cold-weather-have-on-the-charge-performance-of-the-battery?share=1

Det är frustrerande att telefonen slår av när det blir kallt. Det som triggade mig var att jag tyckte din analogi med att jämföra med EV missar poängen. Ett fordon har andra möjligheter att lösa problemet med kyla än vad en telefon har.

När det gäller problemen med telefonen så har jag drabbats av det ett antal gånger. Och jag har använt vissa modeller utomhus kring -20. Det är ett fysiskt problem att batterierna inte opererar med full effekt när det blir kallt. Lösningen är troligen att isolera batteriet bättre - kanske med ett skal.

Och återigen. Jag vet inte om iPhone är sämre än andra modeller. Jag har inte sett något oberoende test i området. Jag kan tänka dock mig att telefoner med större batterier klarar sig lite bättre eftersom de har större lagrad kapcitet.

Batteriet räcker 2 mil på sommaren och 1,5 på vintern, utan att jag drar igång bensinmotorn.
Det jag menar är att bilen kan stå ute under vintern utan någon som helst uppvärmning, i flera dagar. Ändå funkar batteriet. iPhonens batteri dör vid nollgradigt. Det måste ju vara ett designfel. Att kapaciteten sjunker är OK, men inte att gå från 50 % till död vid nollgradigt. Dessutom har man den oftast i fickan mesta tiden, så komponenttemperaturen är högre än 0.

Ursprungligen av ryckarn34:

Jag har en snart 8 månader gammal 7 plus som jag är hyfsat nöjd med. Men det jag inte trodde var detta, att telefonen ska stängas av vid + grader trots 50% batteri. Det som händer är att när man precis ska göra något stängs telefonen av och när man försöker sätta på den så är batteriet tydligen slut?!

Ifall det är -10 grader skulle jag förstå det men vid 6-8 + grader tycker jag den borde klara.

Är detta för alla eller har jag otur med min? Kan man kontakta Apple eller något?

Det är klart att det är fel på telefonen om den stänger av sig när det är plusgrader.
Det är bara att gå tillbaka dit där du köpte den så fixar de telefonen utan problem.

1
Bevaka tråden