Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handsfree bakom ratten 1 februari 2018

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

– Det är händerna på ratten som gäller från och med den 1 februari 2018, säger Adriana Haxhimustafa, pressekreterare åt infrastrukturminister Tomas Eneroth.

#nyhetstips

TT

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-11-30 12:29

Bra tycker jag, förutsatt att det efterlevs. Alltför ofta ser man bilar som vinglar eller halvt driver ut ur sitt körfält, och när man passerar ser man mycket riktigt att föraren sitter med näsan i telefonen.

Om det är så himla viktigt att svara på det där SMS:et så ska man stanna på första bästa lämpliga ställe och göra det utan att utsätta sig själv och omgivningen för fara.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-11-30 12:47

Inte en sekund förtidigt. Är så förbaskat arg/rädd när jag ser en bil vinglar fram o tillbaka på vägen. Inte sällan skiner kupen upp av ett ljus från en mobil. Måste bli mycket lättare för polisen att att agera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-11-30 14:08
Ursprungligen av The Cat:

Inte en sekund förtidigt. Är så förbaskat arg/rädd när jag ser en bil vinglar fram o tillbaka på vägen. Inte sällan skiner kupen upp av ett ljus från en mobil. Måste bli mycket lättare för polisen att att agera.

Jag gillar inte heller när folk vinglar fram, men det är ett minst lika stort problem när folk ska ställa in GPS eller bilens multimediaanläggning under körning. Att det sedan knappt finns några trafikpoliser gör ju att ingen kommer att kunna fällas.
Nej, har inga större förhoppningar på den här lagen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-30 14:55

Tur att man har carplay och mobilhållare

Citat:

nu ska detta kompletteras med att föraren inte får använda mobilen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Det är alltså fritt fram med mobilen liggandes på sätet eller i en hållare.

Jag ser också alldeles för många som kör med mobilen i handen. Om jag behöver prata med någon tycker jag det numera fungerar alldeles utmärkt att prata genom Apple Watch (har inte en tillräckligt ny bil för Carplay än). Och med fördel fipplar jag med gps:en innan jag börjar köra.

Mest av allt önskar jag dock att folk slutade köra så himla nära varandra.

Blev hur som en nyhet. Tack @zeugma för tipset!

https://www.99.se/artikel/11055-lat-bli-mobil...

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-12-01 08:35

Problemet är som sagt brist på trafikpoliser.
Det är ju redan idag förbjudet att köra för fort och att inte följa andra skyltningar och regler.

Men eftersom det ör brist på poliser så skiter ju folk fullständigt i det. Normen är ju att köra minst 5-10km/h över satt gräns, totalt ignorera saker som spärrlinjer och heldraget, strunta i att stanna vid obevakade övergångsställen etc.

Absolut, en bra lag i teorin, men känns som den i praktiken kommer bli verkningslös.

Ytterligare ett bra exempel är dubbdäcksförbudet på vissa gator i Stockholm, det vill sig nu så att jag bor vid en av gatorna och jobbar vid en annan. Varenda gång jag är ute och går hör jag dubbar på dessa gator. Hur många stoppade jag sett av polisen? 0.
Har till och med sett polisbilar som kört precis efter bilar med dubb, men det är klart, inte direkt så att som rullar ner rutorna för att lyssna.

Mao, trafiken i Sverige är idag ett laglöst land där man ska ha en extrem otur om man åker fast om man bryter mot reglerna, det har folk förstått och fortsätter därför göra bäst dom vill.

Jag tycker det är bra, sunt och vettigt. Sedan hur det efterföljs, det får vi se. Steg framåt jämfört med otydligheten som var innan, "trafikfara" är en tolkningsfråga.

Ursprungligen av Basss:

Ytterligare ett bra exempel är dubbdäcksförbudet på vissa gator i Stockholm, det vill sig nu så att jag bor vid en av gatorna och jobbar vid en annan. Varenda gång jag är ute och går hör jag dubbar på dessa gator. Hur många stoppade jag sett av polisen? 0.

Å andra sidan, så snart Polisen har en insats vid dubbfria gator blir det spaltmeter i varenda tidning där allt från "motorexperter" till gemene man gråter ut.

Tur att man har bil med CarPlay då, sjukt smidigt! Siri på iOS 11 funkar riktigt bra tycker jag.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-12-01 09:47

Det var väl på tiden att även Sverige fick till denna lag som övriga länder i Norden. Krävs nog ganska höga böter för att det ska avskräcka någon. 1500 Dkr får man böta i Danmark.

https://www.tiptoptrafik.dk/koerekort-danmarks-stoerste-mest-fleksible-teoriprogram/bodetakster/

Ursprungligen av Jedih:

Det var väl på tiden att även Sverige fick till denna lag som övriga länder i Norden. Krävs nog ganska höga böter för att det ska avskräcka någon. 1500 Dkr får man böta i Danmark.

https://www.tiptoptrafik.dk/koerekort-danmarks-stoerste-mest-fleksible-teoriprogram/bodetakster/

Vad menar dem med "Hvis du taler i telefon under kørslen"? Är det då helt förbjudet att tala i telefon, eller godkänner de handsfree?

Här i UK är det strängt förbjudet att prata i telefon utan handsfree som förare, men också att pilla på GPSen eller göra annat som stör.
Helt oavsett om man står still i en kö. Men det hindrar ingen från att göra det ändå. http://www.chroniclelive.co.uk/news/north-eas...

Vissa av lagarna har jag väldigt svårt att förstå här, typ att du får använda handsfree, men du får inte trycka på telefonen för att svara. Eller att du inte får ändra destination i navigatorn utan att stanna (och stänga av motorn). I min bil har jag inga rattknappar utan för att svara på ett samtal eller en fråga från GPSen får jag trycka på navigatorn så i princip gör jag mig skyldig till ett lagbrott var gång jag kör och riskerar 6 prickar på körkortet...

Jag tycker att lagen är olycklig, det finns redan tillräckligt lagrum.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2017-12-01 12:34
Ursprungligen av Basss:

Problemet är som sagt brist på trafikpoliser.

Nej, problemet i det här fallet är förarnas brist på respekt för faror och övriga trafikanter.

Personligen skiter jag fullständigt i om nån kör med dubbdäck på Folkungagatan bara för att det råkar vara förbjudet.

Jag har nyligen flyttat från Stockholm och bor numera i Hälsingland, men jobbar fortfarande i Stockholm vissa dagar i veckan. Den brist på respekt för övriga trafikanter man stöter på längs vägen är häpnadsväckande. Och där ingår såklart mobilfipplande, jag har flera gånger varit nära att bli prejad av vägen av andra bilister pga bristande uppmärksamhet. Varje resa blir jag förvånad över att folk inte vet hur man kör om på ett trafiksäkert sätt. Och så vidare.

Men allra värst är det när det är skollov i södra Sverige. Semesterpappor kallar jag förartypen. Kännetecknas av manlig förare av fullpackad bil, alldeles för hög hastighet och ett stressat körbeteende. Jag undrar hur man tänker när man ligger i 110 km/h i vinterväglag med hela familjen i bilen på en 80-väg utan viltstängsel, där man kanske kör fyra gånger om året. Riskmedvetenhet noll.

Och nu undrar säkert någon hur jag kan veta allt det här om andra trafikanter. Kör man mycket så ser man ett tydligt mönster, det ökar tydligt när det är höst-, sport-, och påsklov söderöver och familjerna ska ta sig till fjällen.

Så det handlar varken om mobiltelefoner eller poliser, det handlar om brist på respekt och riskmedvetenhet.

Visst ser jag många som håller på med mobilen. Ett tryck här o där bryr jag mig inte om utan mest de som riktigt stirrar in i mobilen en lång stund. Titta in när du kör om så ser du att det är väldigt vanligt. Titta, inte stirra
Det som stör mig mest i trafiken är ouppmärksamhet överlag. Måste inte vara en mobil inblandad men många har ingen fokus på trafiken runt om sig och där har vi den största faran. Sådana som kör på två filer samtidigt. Sådana skulle jag vilja att polisen tar omedelbums. De och de som kör väldigt nära baken på en.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-12-01 15:05

Mycket bra! Dock får jag se till att alltid ha med mig headsetet, ibland pratar jag nämligen i telefonen med handen! Använder diktering för sms sedan lång tid tillbaka. Men får släppa den helt nu då.

  • Medlem
  • 2017-12-01 15:47

Vi kan väl lätt enas en gång för alla om att det är bra om folk inte kör som fyllon när man hanterar mobilen.

Jag tar gärna emot tips på handsfree när bilen inte är ny.

  • Medlem
  • 2017-12-01 17:59

Äntligen ?

  • Medlem
  • 2017-12-01 18:01
Ursprungligen av per s:

Vi kan väl lätt enas en gång för alla om att det är bra om folk inte kör som fyllon när man hanterar mobilen.

Jag tar gärna emot tips på handsfree när bilen inte är ny.

Använder min handsfree mindre och mindre då jag har BT headset och hoppar ut och in ur bilen. Voyager Legend i örat nästan hela dagen ?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-12-01 19:25
Ursprungligen av suddgummi:

Vad menar dem med "Hvis du taler i telefon under kørslen"? Är det då helt förbjudet att tala i telefon, eller godkänner de handsfree?

Här i UK är det strängt förbjudet att prata i telefon utan handsfree som förare, men också att pilla på GPSen eller göra annat som stör.
Helt oavsett om man står still i en kö. Men det hindrar ingen från att göra det ändå. http://www.chroniclelive.co.uk/news/north-eas...

Vissa av lagarna har jag väldigt svårt att förstå här, typ att du får använda handsfree, men du får inte trycka på telefonen för att svara. Eller att du inte får ändra destination i navigatorn utan att stanna (och stänga av motorn). I min bil har jag inga rattknappar utan för att svara på ett samtal eller en fråga från GPSen får jag trycka på navigatorn så i princip gör jag mig skyldig till ett lagbrott var gång jag kör och riskerar 6 prickar på körkortet...

Jag har förr mig att man endast får prata i telefon via handsfree i Danmark, men det låter onekligen konstigt med den formuleringen ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-01 22:01
Ursprungligen av JohannesKBA:

Mycket bra! Dock får jag se till att alltid ha med mig headsetet, ibland pratar jag nämligen i telefonen med handen! Använder diktering för sms sedan lång tid tillbaka. Men får släppa den helt nu då.

Hoppas det är ett trådlöst headset då. Sedan är inte heller det riktigt optimalt då du kan minska hörsel och uppfattning av ljud runtomkring, som kan få en negativ inverkan på potentiella händelser. Om du måste prata i telefon så kör handsfree åtminstone!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-01 22:01
Ursprungligen av Jedih:

Jag har förr mig att man endast får prata i telefon via handsfree i Danmark, men det låter onekligen konstigt med den formuleringen ?

Samma sak i Norge och UK (sedan länge).

Ursprungligen av per s:

Vi kan väl lätt enas en gång för alla om att det är bra om folk inte kör som fyllon när man hanterar mobilen.

Jag tar gärna emot tips på handsfree när bilen inte är ny.

Pure Highway 600 funkar bra. Har en över...

1
Bevaka tråden