Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Pixel blir bättre på att uppskatta energiåtgången

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google har utvecklat en smart funktion för att mäta och förutse hur mycket energi som förbrukas. Telefonen lär känna dina vanor baserat på hur du använder enheten vid olika dagar och tider.

Läs hela artikeln här

Trevligt med noggrannare mätningar! Nu väntar vi bara på att det ska hålla längre också

Semi-Off-Topic:
Vet inte om jag gillar bytet som vi konsumenter gör:

Dela med dig av din data <-> Du får bättre funktionalitet anpassat för dig

Det är ju klart att vi får bättre produkter. Men snart vill de väl ha vilken blodtyp jag har eller andra biologiska kroppsfunktioner. Ser framför mig om 50 år: Du kissar i en ask som heter iHealth/iCare/iCure, den skickar sedan provet till en databas på molnet och du får direkt meddelandet från Siri/Robotröst: "Du har normala kroppsvärden och är fullt frisk. Glöm inte att du måste tömma ändtarmen om cirka 93 minuter. Om du skjuter upp lunchmötet 10 minuter så hinner du med en tömning i lugn och ro. Ha en trevlig dag."

Ursprungligen av Krylovrum:

Trevligt med noggrannare mätningar! Nu väntar vi bara på att det ska hålla längre också

Semi-Off-Topic:
Vet inte om jag gillar bytet som vi konsumenter gör:

Dela med dig av din data <-> Du får bättre funktionalitet anpassat för dig

Det är ju klart att vi får bättre produkter. Men snart vill de väl ha vilken blodtyp jag har eller andra biologiska kroppsfunktioner. Ser framför mig om 50 år: Du kissar i en ask som heter iHealth/iCare/iCure, den skickar sedan provet till en databas på molnet och du får direkt meddelandet från Siri/Robotröst: "Du har normala kroppsvärden och är fullt frisk. Glöm inte att du måste tömma ändtarmen om cirka 93 minuter. Om du skjuter upp lunchmötet 10 minuter så hinner du med en tömning i lugn och ro. Ha en trevlig dag."

Haha, jo jag förstår vad du menar. Det är som är ju lite läskigt är ju vad som händer med all data de samlar in. Skulle jag kunna vara 100 000 % säker på att data stannar mellan mig och företaget i evigheters evigheter är det en sak.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-11-30 13:52
Ursprungligen av Krylovrum:

Trevligt med noggrannare mätningar! Nu väntar vi bara på att det ska hålla längre också

Semi-Off-Topic:
Vet inte om jag gillar bytet som vi konsumenter gör:

Dela med dig av din data <-> Du får bättre funktionalitet anpassat för dig

Det är ju klart att vi får bättre produkter. Men snart vill de väl ha vilken blodtyp jag har eller andra biologiska kroppsfunktioner. Ser framför mig om 50 år: Du kissar i en ask som heter iHealth/iCare/iCure, den skickar sedan provet till en databas på molnet och du får direkt meddelandet från Siri/Robotröst: "Du har normala kroppsvärden och är fullt frisk. Glöm inte att du måste tömma ändtarmen om cirka 93 minuter. Om du skjuter upp lunchmötet 10 minuter så hinner du med en tömning i lugn och ro. Ha en trevlig dag."

Ja jag hoppas att fler telefontillverkar anammar den här principen, batteritiden jag får ut ur en telefon skiljer sig väsentligt från den andra får, men också mellan hur jag använder den olika dagar. Arbetsdagar kan jag få tredjedelen längre batteritid eftersom telefonen oftast bara ligger på skrivbordet eller i fickan.

Angående data man delar med sig är det till stor del en fråga om personliga preferenser. Visst, individen ska skyddas från illvilligt utnyttjande av personlig information, men exakt vad man tycker är ok eller inte är väldigt personligt. Jag personligen delar gärna med mig av alla möjliga sorters information om det innebär att företag kan berätta för mig om jag visar tecken på begynnande ohälsa, att det har hänt något på den plats jag tänkt semestra, att Amazon föreslår andra intressanta produkter baserat på mina köpvanor, etc. Det finns olika skolor runt vad som ska vara ok, det viktiga som jag ser det är att det inte sker i skymundan, om det bara finns transparens runt vad som samlas in är jag ok med ganska omfattande delning av personlig data.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-30 21:08
Ursprungligen av ekloev:

Ja jag hoppas att fler telefontillverkar anammar den här principen, batteritiden jag får ut ur en telefon skiljer sig väsentligt från den andra får, men också mellan hur jag använder den olika dagar. Arbetsdagar kan jag få tredjedelen längre batteritid eftersom telefonen oftast bara ligger på skrivbordet eller i fickan.

Jo, det är smart. För mig är det precis tvärt om; ringer och använder min telefoner yvket mer på vardagar/jobbet, och lugnare hemma med familjen på helgerna (då är det iPad jag använder mest). Så bara där ett exempel på hur olika användningsmönster det kan vara.

Hoppas Google inte behåller funktionen som unik för att bara fungera på deras egna telefoner, utan låter den vara aktiverad för alla tillverkare och telefoner som kör Android.

Ursprungligen av ekloev:

Det finns olika skolor runt vad som ska vara ok, det viktiga som jag ser det är att det inte sker i skymundan, om det bara finns transparens runt vad som samlas in är jag ok med ganska omfattande delning av personlig data.

Exakt.

1
Bevaka tråden