Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AW3 LTE till Sverige?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När är det rimligt att tro att vi får LTE-modellerna hos oss? Har nån en välgrundad gissning?

De som har en välgrundad gissning har även troligtvis en munkavel i frågan. Skulle höfta på tidigast nästa år.

Om jag bara ska dra en vild gissning så skulle jag tippa på att de som tidigast kommer börja fungera här ungefär nån gång i april/maj 2018. Detta är en ren chansning utan något som helst att gå på förutom min manliga intuition

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-09-28 21:04

Kanske ihop med ApplePay?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-28 21:07

Det verkar handla om funktionalitet som nätoperatörerna ska fixa. Så det går nog lika fort som då de fixade Visual Voicemail till iPhone.

Kanske väntar på att Telenor ska få igång sitt VoLTE nät?

Ursprungligen av pesc:

Det verkar handla om funktionalitet som nätoperatörerna ska fixa. Så det går nog lika fort som då de fixade Visual Voicemail till iPhone.

Vore ju trevligt om man kunde få det bekräftat att bollen helt ligger hos operatörerna så jag och tusentals andra kan va på sin operatör som ett svin dagligen tills det är löst.

Sen LTE i all ära men det tråkiga är ju att just nu går det bara att köpa Apple Watch med aluminiumboett i Sverige, är det så i alla länder där Apple Watch inte har LTE så är det hela riktigt dåligt skött av Apple också.

Stål och keramikboetterna finns bara med LTE.

Ursprungligen av BlackSmp:

Stål och keramikboetterna finns bara med LTE.

Ja det var det mitt inlägg handlade om? Dåligt skött av Apple med tanke på antal länder med AW LTE.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja det var det mitt inlägg handlade om? Dåligt skött av Apple med tanke på antal länder med AW LTE.

”Alla” länder med AW LTE har avtal med operatörer. Finns inget land som erbjuder AW LTE utan avtal med operatörer.

Så jag vet inte vad som är dåligt skött? Speciellt eftersom ingen har rett ut vad som krävs för att det ska fungera i nätverken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-03 01:19
Ursprungligen av BlackSmp:

”Alla” länder med AW LTE har avtal med operatörer. Finns inget land som erbjuder AW LTE utan avtal med operatörer.

Så jag vet inte vad som är dåligt skött? Speciellt eftersom ingen har rett ut vad som krävs för att det ska fungera i nätverken.

Apple kunde gott släppt stål och keramik utan LTE med så de gick att köpa här tror jag han menar

Ursprungligen av Json_81:

Apple kunde gott släppt stål och keramik utan LTE med så de gick att köpa här tror jag han menar

Ja exakt. Apple kan ju inte göra så mycket åt operatörernas nät, men de hade kunnat släppa stål och keramik utan LTE i länder som inte var redo med nät och/eller avtal.

Ok, det var inte helt tydligt att det var det som avsågs.

Det är ett kommersiellt val som de har gjort. Det ger trots allt en tydlig trappa för AW med features så jag kan förstå deras interna motiveringar för beslutet.

Det andra motivet är troligen att de räknar premiummodeller utan maxad funktionalitet inte skulle sälja tillräckligt mycket för att vara värt jobbet

Jag tror att vi alla kan vara överens om att en keramikmodell utan LTE inte har något större existensberättigande. Ingen skulle köpa en sådan.

Då blir nästa fundering. Finns det en marknad för stål utan LTE eller inte? Finns det ett behov av en entrymodell för stål? Eller skulle man bara tillverka dessa modeller för marknader utan LTE avtal?

Vi har olika uppfattningar om vilket beslut vi skulle komma fram till själva. Å andra sidan så är det få av oss som jobbar med produktplanering på denna nivå.

Och ingen av oss har tillgång till försäljningsstatistiken som Apple använder som beslutsunderlag

Min gissning utifrån vad jag kan observera utifrån är att jag misstänker att LTE modellerna kommer att göras tillgängliga på fler och fler marknader inom sinom tid.

För övrigt: att jag kan förstå apples motiv betyder inte att jag behöver hålla med om deras beslut.

I detta fall så tror jag att det är rätt beslut att inte tillverka stål utan LTE. Det finns ingen marknad för en entrymodell för stål.

Däremot så tycker jag att dagens modeller borde gå att sälja på alla marknader till ett premiumpris och utan större logistiska problem. Så jag ser inte direkt vad som ligger bakom beslutet att inte sälja någon LTE modell på våra marknader.

I mitt fall så spelar stål en mindre roll. Jag vill istället ha det armband som bara säljs tillsammans med Nike+/LTE : Crimson.

Senast redigerat 2017-12-03 06:09
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-01-18 16:57

Pratade med en som jobbar på Elgiganten idag, vet inte om detta är 100% korrekt men ser ingen anledning till varför personen i fråga inte skulle tala sanning..
Anställda på Elgiganten har fått veta att Telia ska i vår börja sälja LTE modellen, hen pratade om att den skulle bli dyr och nämnde pris runt ca 8000kr.. Alu - modellen säljs idag för ca 4000kr, kommer inte ihåg hur mycket stål - modellen utav Series 2 kostade men har för mig att det var runt 6500kr? Så 8000 känns rimligt.. Nu inväntar vi april/maj och ser ifall det blir verklighet!

  • Medlem
  • 2018-01-18 17:41
Ursprungligen av Hoya:

Pratade med en som jobbar på Elgiganten idag, vet inte om detta är 100% korrekt men ser ingen anledning till varför personen i fråga inte skulle tala sanning..
Anställda på Elgiganten har fått veta att Telia ska i vår börja sälja LTE modellen, hen pratade om att den skulle bli dyr och nämnde pris runt ca 8000kr.. Alu - modellen säljs idag för ca 4000kr, kommer inte ihåg hur mycket stål - modellen utav Series 2 kostade men har för mig att det var runt 6500kr? Så 8000 känns rimligt.. Nu inväntar vi april/maj och ser ifall det blir verklighet!

Japp, vi väntar.

Men för mig som är nöjd med Telenor i telefonen så är det ju ingen tröst att Telia erbjuder stöd för klockan.

Ursprungligen av Ljung:

Japp, vi väntar.

Men för mig som är nöjd med Telenor i telefonen så är det ju ingen tröst att Telia erbjuder stöd för klockan.

Blir väl som med ApplePay att folk byter bank till Nordea för att få det omgående....... Nu kommer många att byta till Telia för att få LTE ( om det stämmer). För min del tycker jag inte byte till Nordea skulle vara värt det.
Telia har jag redan. Bara sitta lugnt i båten.

  • Medlem
  • 2018-01-21 17:24
Ursprungligen av adress@mac:

Blir väl som med ApplePay att folk byter bank till Nordea för att få det omgående....... Nu kommer många att byta till Telia för att få LTE ( om det stämmer). För min del tycker jag inte byte till Nordea skulle vara värt det.
Telia har jag redan. Bara sitta lugnt i båten.

Det är en anmärkning i marginalen men jag tror inte att det är så många som byter bank till Nordea för att komma åt Apple Pay. Man kompletterar snarare än byter skulle jag tro.

Måste det vara samma operatör då?

Ursprungligen av Chaosstar:

Måste det vara samma operatör då?

Samma operatör som vad?

Klockan har inget eget abbonemang. Den är kopplad till telefonens abbonemang

Ursprungligen av Ljung:

Det är en anmärkning i marginalen men jag tror inte att det är så många som byter bank till Nordea för att komma åt Apple Pay. Man kompletterar snarare än byter skulle jag tro.

Exakt. Det är inte jämförbart eftersom jag inte behöver byta bank för att få tillgång till Apple Pay. Jag behöber möjligen skaffa ett nytt kort som jag kan använda parallellt med alla andra kort som jag har

Ursprungligen av BlackSmp:

Samma operatör som vad?

Klockan har inget eget abbonemang. Den är kopplad till telefonens abbonemang

Ja det var väl det jag frågade eller?

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja det var väl det jag frågade eller?

Fick du svaret på din fråga?

Jag kan erkänna att jag var onödigt spydig angånde att jag tyckte att din fråga var ofullständig

Litet sidospår men jag hittade äntligen ett Crimson Black sportloopband som tredjepart. Apple säljer bara bandet tillsammans med Nike LTE klockan och det är ett de snyggaste banden som Apple har

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-23 05:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Litet sidospår men jag hittade äntligen ett Crimson Black sportloopband som tredjepart. Apple säljer bara bandet tillsammans med Nike LTE klockan och det är ett de snyggaste banden som Apple har

Läckert!
Var hittar man det?

Ursprungligen av Json_81:

Läckert!
Var hittar man det?

Tack, jag har varit sugen på bandet länge men jag köper inte en Nike LTE bara för att få det

Jag hittade det på amazon.co.uk (42 mm Crimson Black)

Det har dock samma "problem" som alla tredje parts sportloop. De är något smalare än Apples 42mm. Det märks att de använder samma band till 42 och 38 mm och lägger bara på olika kopplingar mot klockan. Apple har bredare band för 42 mm jämfört med 38 mm

Men det spelar inte så stor roll när bandet väl sitter där.

Mer normalt foto kommer här:)

Detta lilla glapp är det som tydligast avslöjar att det inte är ett Appleband

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-23 17:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Tack, jag har varit sugen på bandet länge men jag köper inte en Nike LTE bara för att få det

Jag hittade det på amazon.co.uk (42 mm Crimson Black)

Det har dock samma "problem" som alla tredje parts sportloop. De är något smalare än Apples 42mm. Det märks att de använder samma band till 42 och 38 mm och lägger bara på olika kopplingar mot klockan. Apple har bredare band för 42 mm jämfört med 38 mm

Men det spelar inte så stor roll när bandet väl sitter där.

Mer normalt foto kommer här:)

Detta lilla glapp är det som tydligast avslöjar att det inte är ett Appleband

Tackar, beställde ett

Ursprungligen av Json_81:

Tackar, beställde ett

Jag med!

Apple to start sales of cellular Apple Watch Series 3 models in Hong Kong, Singapore next month
https://goo.gl/q2ErVH

Av ren nyfikenhet - vad tänker ni använda LTE-uppkopplingen på klockan till ?

Jag har idag Apple Watch series 2 som jag ofta springer med och har då offline-musik via Apple Music och GPS via Runkeeper.

Jag har även andra löpar-klockor med LTE-uppkoppling (Huawei Watch 2 med simkort) och har faktiskt inte hittat något användningsområde för att vara uppkopplad under löpturen.

Det är klart att det är vettigt att kunna bli nådd eller kunna göra nödsamtal, men det borde finnas fler användningsområden.

Att live-sända en löptur under exempelvis ett lopp skulle ju vara trevligt, men det verkar inte finnas några appar till klockor som stödjer detta ännu.

Bevaka tråden