Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg i nyare Mac OS inte lika kapabla

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-02 21:29

Jag här precis märkt att Skivverktyg i nyare versioner av Mac OS X inte är alls lika kapabel att partitionera och formatera hårddiskar som äldre versioner är.

Steget jag talar om är stort, från Snow Leopard till Sierra, så jag kan inte svara på var gränsen går, men problemet är:

I Sierra kan jag inte partinera/formatera om NTFS formaterade diskar till Mac OS (jag tillåts inte göra det, knappen för partitionera är inte aktiv), men när jag gör detta på en Mac med Snow Leopard så fungerar det utan problem.

Är det något jag missat?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-02 21:48
Ursprungligen av TureB:

Jag här precis märkt att Skivverktyg i nyare versioner av Mac OS X inte är alls lika kapabel att partitionera och formatera hårddiskar som äldre versioner är.

Steget jag talar om är stort, från Snow Leopard till Sierra, så jag kan inte svara på var gränsen går, men problemet är:

I Sierra kan jag inte partinera/formatera om NTFS formaterade diskar till Mac OS (jag tillåts inte göra det, knappen för partitionera är inte aktiv), men när jag gör detta på en Mac med Snow Leopard så fungerar det utan problem.

Är det något jag missat?!

Här går jag in på Skivverktyg i Snow Leopard och kan se fler (alla) partitioner men i Sierra kan jag bara se fyra. I Sierra kan jag inte ta bort en enda partion, men här kan jag klicka på disken och partitionera om till en enda partition direkt.

Om "Partitionera"-knappen inte är aktiv, så misstänker jag att "Innehåll" är inställd på "Visa endast volymer". Prova i så fall att välja "Visa alla enheter".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-03 19:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om "Partitionera"-knappen inte är aktiv, så misstänker jag att "Innehåll" är inställd på "Visa endast volymer". Prova i så fall att välja "Visa alla enheter".

Jag kör med engelskt system, men hittar ingenting som visar de optioner du nämner... :o/

Edit: Verkar inte vara jag som inte fattar

http://www.stellarpartitionmanager.com/blog/m...

https://discussions.apple.com/thread/7901655

Tragiskt när nyare versioner av Mac OS tar ett steg tillbaka och blir sämre.

Ursprungligen av TureB:

...hittar ingenting som visar de optioner du nämner...

Knappen längst upp till vänster i Skivverktyg, "Innehåll".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-04 21:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Knappen längst upp till vänster i Skivverktyg, "Innehåll".

Jag har ingen sådan valmöjlighet på min, knappen finns inte.

Ursprungligen av TureB:

...knappen finns inte.

Har du den här menyn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-05 14:27

Förefaller som Skivverktyg bantas för varje ny version av macOS. Målat är väl att macOS och iOS ska mötas längre fram.

Reparera rättigheter återfinns inte längre i programmet. Det får bli Terminal. Synd, jag förstår inte varför det tagit bort det.
http://osxdaily.com/2015/11/04/verify-repair-...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-12-06 19:17
Ursprungligen av iSweden:

Förefaller som Skivverktyg bantas för varje ny version av macOS. Målat är väl att macOS och iOS ska mötas längre fram.

Reparera rättigheter återfinns inte längre i programmet. Det får bli Terminal. Synd, jag förstår inte varför det tagit bort det.
http://osxdaily.com/2015/11/04/verify-repair-...

Har de inte tagit bort kommandot från Terminalen också?
(Har inte testat så jag vet inte om det stämmer, men har hört något sånt)
Enligt Apple ska man som användare inte behöva reparera rättigheterna sedan de införde systemintegritetsskydd.
Annat var det förr, då tordes man knappt uppdatera systemet innan man reparerat behörigheterna. (och var man riktigt nojjig körde man en "arkivera och installera" också.)

Håller med om att Skivverktyg blivit sämre för varje version. Riktigt synd för det var en gång det överlägset bästa verktyget för att partitionera och formatera diskar. Har inte sett något annat program som är lika lättanvänt, överskådligt och kraftfullt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-06 19:37
Ursprungligen av Mach2:

Har de inte tagit bort kommandot från Terminalen också?
(Har inte testat så jag vet inte om det stämmer, men har hört något sånt)
Enligt Apple ska man som användare inte behöva reparera rättigheterna sedan de införde systemintegritetsskydd.
Annat var det förr, då tordes man knappt uppdatera systemet innan man reparerat behörigheterna. (och var man riktigt nojjig körde man en "arkivera och installera" också.)

Håller med om att Skivverktyg blivit sämre för varje version. Riktigt synd för det var en gång det överlägset bästa verktyget för att partitionera och formatera diskar. Har inte sett något annat program som är lika lättanvänt, överskådligt och kraftfullt.

Intressant att reparering av rättigheter inte ska behövas med systemintegritetsskydd. Unix bygger ju helt och hållet på rättigheter. Hur ska Apple kunna gå runt det? Senast när jag uppdaterade så fick bash felaktiga tecken, men efter reparering av rättigheter så blev allt bra igen.

I El Capitan, 10.11.6, kan man fortfarande köra följande:

sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /

Någon med Sierra eller High Sierra kan väl rapportera om det går bra.

Ursprungligen av iSweden:

Intressant att reparering av rättigheter inte ska behövas med systemintegritetsskydd. Unix bygger ju helt och hållet på rättigheter. Hur ska Apple kunna gå runt det? Senast när jag uppdaterade så fick bash felaktiga tecken, men efter reparering av rättigheter så blev allt bra igen.

I El Capitan, 10.11.6, kan man fortfarande köra följande:

sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /

Någon med Sierra eller High Sierra kan väl rapportera om det går bra.

Finns ej i High Sierra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-06 20:00
Ursprungligen av matssoderstrom:

Finns ej i High Sierra.

Den kanske har flyttat binären. Funkar denna variant?

sudo repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /
  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-12-06 21:10
Ursprungligen av iSweden:

Den kanske har flyttat binären. Funkar denna variant?

sudo repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /

Funkar inte. (High Sierra)

Ursprungligen av iSweden:

Den kanske har flyttat binären. Funkar denna variant?

sudo repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /

Nej de har tagit bort den helt och hållet. Tydligen går det att kopiera den från el Capitan om man har det på någon annan maskin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-07 22:42

Känns som att ganska mycket går åt fel håll när det gäller Mac OS X, fast gäller egentligen det mesta Apple gör.

Hur man ser detta beror nog till stor del när och hur man började använda Apples grejer. Började man med en iPhone och yckte sedan att den där nya Unibody ser fin ut så kanske man inte reagerar, men när man började med en LC Mac och jobbade sej upp via Centris 660AV, Quadra 8600AV så har man en helt annan syn tror jag.

En sak är säker, Apple skulle aldrig kunna köra 1984 reklamen idag då de har gått mot vad de en gång stod för.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-07 23:01
Ursprungligen av TureB:

Känns som att ganska mycket går åt fel håll när det gäller Mac OS X, fast gäller egentligen det mesta Apple gör.

Hur man ser detta beror nog till stor del när och hur man började använda Apples grejer. Började man med en iPhone och yckte sedan att den där nya Unibody ser fin ut så kanske man inte reagerar, men när man började med en LC Mac och jobbade sej upp via Centris 660AV, Quadra 8600AV så har man en helt annan syn tror jag.

En sak är säker, Apple skulle aldrig kunna köra 1984 reklamen idag då de har gått mot vad de en gång stod för.

Jag anser att OS X / macOS är det bästa operativsystem som skapats för att användas av människor (med andra ord som desktop). Men Apple har gjort flera märkliga val under senare år och macOS riskerar att bli det system som var bäst.

Visst unibody är smart och elegant, men jag hade ALDIRG köpt en bärbar Mac om den inte hade det fina OS X. Jag började med Mac efter att de gått över till Intel (bytet var ett genidrag av Apple). Dock hade jag sedan tidigare erfarenheter av "classic". Men det kändes inte helt lyckat. OS X med Unix i botten och ett finputsat nytt GUI med PostScript/PDF inbyggt ovanpå var en makalöst bra kombination.

Apple har börjat tappa rejält bland deras tidigare huvudgrupp bland användare. Krävande proffs. Idag blir det allt mer bling för varje ny generation och färre nya innovationer för proffs. Men visst Apple har mycket kvar. Och det har kommit en helt del bra under senare tid. Ex skärmar med större färgrymd, TB3, Metal 2 med nativt stöd för eGPU, osv

Skräcken är att Apple tappar desktop. Då kommer alla sitta på Windows. Tills dagen då MS anser att det inte längre är lönsamt att underhåla ett desktop OS. Därefter har folk två val: tablet eller Linux.

1
Bevaka tråden