Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amandas musikäventyr del 1 – Två veckor med Apple Music

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Första delen i mitt världsomspännande musikäventyr är här! Nu har jag levt med Apple Music i två veckor och det här är mina första intryck av tjänsten.

Läs hela artikeln här

Apple Music

Ursprungligen av Redaktionen:

Första delen i mitt världsomspännande musikäventyr är här! Nu har jag levt med Apple Music i två veckor och det här är mina första intryck av tjänsten.

Läs hela artikeln här

Jag lämnade Spotify för Apple Music, inte för att jag tyckte själva utbudet var bättre eller enklare. Utan endast för att Apple Music fungerar med Siri, CarPlay och Apple tv4. Nu kan jag inte gå tillbaka till Spotify, att kunna prata med Siri och önska vad som ska spelas i bilen utan att släppa ratten är för bra helt enkelt.

Ursprungligen av fishy13:

Jag lämnade Spotify för Apple Music, inte för att jag tyckte själva utbudet var bättre eller enklare. Utan endast för att Apple Music fungerar med Siri, CarPlay och Apple tv4. Nu kan jag inte gå tillbaka till Spotify, att kunna prata med Siri och önska vad som ska spelas i bilen utan att släppa ratten är för bra helt enkelt.

Det är ju verkligen så, går man all in på Apple ekosystem funkar det så himla smidigt! Om man inte gör det är det ju inte alla gånger lika smidigt. Det låter som en dröm med Carplay! Det är det värsta jag vet när jag vill ändra låt på telefonen men jag kan ju liksom inte börja pilla med den hursomhelst. Ska testa med Siri nästa gång jag kör bil för jag kom precis på att jag inte testat Apple Music och Siri. ?

Lämnade själv AM för nåt år sen och gick tillbaka till Spotify. Blev inte klok på Apples superkrångliga upplägg.

Är dock sugen på AM igen, mest pga integrationen, och att jag har en del specialmusik i iTunes som inte finns på vare sig Apple Music eller Spotify.

Men integrationen med resten av ekosystemet är onekligen en faktor.

Vad jag gillar mest med Spotify är:
- Det är enkelt och logiskt. Man fokuserar på musik.
- Vem som helst kan skapa en spellista, och det är enkelt att dela med sig av dessa.

Vi får se hur det blir om ett tag....

Går det fortfarande inte att uppdatera delade listor i Apple Music?
Dvs om jag lägger till en låt eller ändrar ordningen på låtarna så ändras det direkt för alla samt att den skapade länke tar dig till den aktiva listan inte en fast lista som den såg ut vid skapandet.

Jag har svårt för konceptet att man ska tala om vad man gillar för att få mer av liknande musik.
Genom åren har jag upptäckt musik mer av en slump eller nyfikenhet, än att ha fått det serverat på fat.
Om man nu gillar indiepop hur kan man då någonsin få veta att man också hade älskat groove metal eller Mahlers symfonier?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-03 15:01
Ursprungligen av Zeugma:

Jag har svårt för konceptet att man ska tala om vad man gillar för att få mer av liknande musik.
Genom åren har jag upptäckt musik mer av en slump eller nyfikenhet, än att ha fått det serverat på fat.
Om man nu gillar indiepop hur kan man då någonsin få veta att man också hade älskat groove metal eller Mahlers symfonier?

Ett stort problem med musik och ett gigantiskt problem med åsikter, kunskap, fakta och nyheter. Allt mer styrs mot att vi ska bli mindre, futtigare och inskränkta. Huvudkrympning pågår! ? Glad advent förresten..?

Förresten, en sak som stör mig oerhört mycket på bägge lösningarna är att det inte går att trycka på en knapp som heter ”Lyssna på liknande musik”.... är helt ofattbart att det inte existerar. Det kanske är det som knappen ”Radio” gör i Spotify, men det känns inte så. Och varför heter den ”Radio”? (Det blir dessutom en väldigt kort lista och den är svår att påverka)

En förlängning av detta skulle också vara att man kunde påverka parametrarna - En låt kan ju vara lik en annan på många sätt, allt från årtal till genre.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-12-04 07:31

Amanda, vad menar du med att du inte kan spela Spotify på tvn? Jag airplayar Spotify till min ATV4 varje dag! ?
Ser inte så stor användning av att det finns en egen app till ATV.
Det som lockar mig till AM är dock kopplingen till Siri. Så det får du gärna testa lite extra!

Intressanta synpunkter.

BTW: Också intressant (eller skrämmande) Du har en Rocky Horry Picture bild överst och sedan så dyker detta upp längre ner"Bästa pris på Rocky Horror Picture Show - Spec..."

Data mining...

Bytte till Apple music när det kom men bytte snart tillbaka till spotify, trivdes bättre där helt enkelt.

Ursprungligen av carlsson:

Förresten, en sak som stör mig oerhört mycket på bägge lösningarna är att det inte går att trycka på en knapp som heter ”Lyssna på liknande musik”.... är helt ofattbart att det inte existerar. Det kanske är det som knappen ”Radio” gör i Spotify, men det känns inte så. Och varför heter den ”Radio”? (Det blir dessutom en väldigt kort lista och den är svår att påverka)

En förlängning av detta skulle också vara att man kunde påverka parametrarna - En låt kan ju vara lik en annan på många sätt, allt från årtal till genre.

Det finns även en "skapa station"-funktion i Apple Music med samma syfte. Tanken är att den kontinuerligt skapar en evighetslista med musik som passar bra ihop, som en radiostation. Tycker den fungerar ok i AM, men det ska sägas att det inte nödvändigtvis innebär låtar i samma genre eller med liknande sound. Men ett bra sätt att hitta nya låtar!

Två saker gör att jag föredrar Apple Music framför Spotify. Dels möjligheten att komma åt mitt hyfsat omfattande lokala Itunes-bibliotek via tjänsten, och dels ljudkvalitén på musiken. Tycker helt enkelt att Apple Music-materialet låter bättre, och samma låt på Spotify kan låta "skränig".

Jag har inte grävt så mycket i vad detta kan bero på, men jag lutar på Mastered for Itunes-initiativet som Apple drivit i flera år, det vill säga musiken mastras speciellt för att passa komprimerat format. Kan också ha varit så enkelt att Spotify haft högre ljudnivå (loudness)
https://www.99.se/artikel/10369-spotify-sanke...

Halloj

Hur funkar Airplay jämfört med Spotify Connect? Jag har en Bluesoundförstärkare som har Spotify Connect inbyggt och jag tycker det funkar smidigt iom att musiken inte dör om det ringer eller om man vill surfa runt på Youtube tex.

Vad är skillnaden på Airplay och Airplay 2? Jag har sett att Bluesound kommer att ha stöd för Airplay 2.

Anledningen till mina funderingar är att jag vill gå över till AM då jag inte trivs helt med Spotify, men skulle inte klara mig utan "Connect-funktionen".

Ursprungligen av tmjonasson:

Halloj

Hur funkar Airplay jämfört med Spotify Connect? Jag har en Bluesoundförstärkare som har Spotify Connect inbyggt och jag tycker det funkar smidigt iom att musiken inte dör om det ringer eller om man vill surfa runt på Youtube tex.

Vad är skillnaden på Airplay och Airplay 2? Jag har sett att Bluesound kommer att ha stöd för Airplay 2.

Anledningen till mina funderingar är att jag vill gå över till AM då jag inte trivs helt med Spotify, men skulle inte klara mig utan "Connect-funktionen".

Det är tyvärr inte samma funktionalitet. AirPlay kräver att enheten strömmar till högtalaren, och musiken avbryts t ex om det ringer.

Vad jag kan läsa mig till är det samma med AirPlay 2. AirPlay 2 är framförallt bättre på att buffra musik (AirPlay 1 är lite hackigt i praktiken upplever jag). Tvåan får dessutom stöd för att spela upp i flera högtalare samtidigt från IOS-enhet, och stöd för API för integrering i Homekit och lite sånt.

En riktig Connect-funktion är nog det jag saknar mest från Spotify.

Ursprungligen av carlsson:

Lämnade själv AM för nåt år sen och gick tillbaka till Spotify. Blev inte klok på Apples superkrångliga upplägg.

Vad jag gillar mest med Spotify är:
- Det är enkelt och logiskt. Man fokuserar på musik.
- Vem som helst kan skapa en spellista, och det är enkelt att dela med sig av dessa.

Vad var det du tyckte var krångligt med upplägget?

Måste hålla med dig om fördelarna med Spotify, det är väldigt lätt att dela med sig av en lista (oavsett om de har Spotify eller inte går det att lyssna på). Gränssnittet tycker jag också känns lite mer traditionellt på något sätt så det är lättare att förstå vad som borde hittas var.

Men det är supersmidigt med Siri. Nu har jag börjat säga "Hej Siri, spela musik" i tid och otid.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag har svårt för konceptet att man ska tala om vad man gillar för att få mer av liknande musik.
Genom åren har jag upptäckt musik mer av en slump eller nyfikenhet, än att ha fått det serverat på fat.
Om man nu gillar indiepop hur kan man då någonsin få veta att man också hade älskat groove metal eller Mahlers symfonier?

Ursprungligen av xms67:

Ett stort problem med musik och ett gigantiskt problem med åsikter, kunskap, fakta och nyheter. Allt mer styrs mot att vi ska bli mindre, futtigare och inskränkta. Huvudkrympning pågår! ? Glad advent förresten..?

I min absoluta drömvärld skulle tjänsten vara så smart att den känner mig bättre än mig själv och tipsar om saker som jag inte själv visste om. En stor del av glädjen i musik är ju just att bli överraskad och upptäcka nytt, såväl inom genrer jag redan känner till och helt nya.

Jag tror dock att kombinationen av "berätta vad du gillar" och att hämta data från vad jag faktiskt lyssnar på kan leda till några överraskningar. Sen kanske man får göra mer eget jobb om man vill bli verkligt överraskad.

Ursprungligen av carlsson:

Förresten, en sak som stör mig oerhört mycket på bägge lösningarna är att det inte går att trycka på en knapp som heter ”Lyssna på liknande musik”.... är helt ofattbart att det inte existerar. Det kanske är det som knappen ”Radio” gör i Spotify, men det känns inte så. Och varför heter den ”Radio”? (Det blir dessutom en väldigt kort lista och den är svår att påverka)

En förlängning av detta skulle också vara att man kunde påverka parametrarna - En låt kan ju vara lik en annan på många sätt, allt från årtal till genre.

Det finns ju också en funktion i Spotify som heter "skapa liknande lista" där man får en "dubblett" av sin spellista med ungefär samma längd och låtar som liknar de du valt. Spotify brukar även tipsa om liknande artister om man letar runt bland musik och artister.

Ursprungligen av EnDumEn:

Amanda, vad menar du med att du inte kan spela Spotify på tvn? Jag airplayar Spotify till min ATV4 varje dag! ?
Ser inte så stor användning av att det finns en egen app till ATV.
Det som lockar mig till AM är dock kopplingen till Siri. Så det får du gärna testa lite extra!

Man kan säga att jag talade halvsanning! Snarare än att det inte går att göra hade jag inte upptäckt detta. Jag har förgäves letat runt i Spotifys egen app, och där finns ju inte funktionen. Nu har jag testat och även om det är smidigare än att sätta på mitt PS4 så tycker jag det känns rätt bökigt. Och jag vill gärna ha telefonen "fri" för andra aktiviteter. Haha, sen tycker jag inte om att min skärm också syns på tv:n. Och jag är ett stort fan av att ha en egen app till ATV, men det är nog mer en smaksak.

Jag ska absolut testa mer kring koppling till Siri och andra smarta röstassistenter, det är ju jättespännande!

Ursprungligen av BlackSmp:

Intressanta synpunkter.

BTW: Också intressant (eller skrämmande) Du har en Rocky Horry Picture bild överst och sedan så dyker detta upp längre ner"Bästa pris på Rocky Horror Picture Show - Spec..."

Data mining...

Tack!

Haha, det är långt ifrån ett sammanträffande. Vi väljer själva vilka prisjaktslänkar som syns i de olika artiklarna. Ibland är det produkter som är direkt kopplade till det vi skriver om och om vi lyckas få in något fyndigt, ordvits ect. så brukar vi passa på.

Ursprungligen av amandareventlid:

Man kan säga att jag talade halvsanning! Snarare än att det inte går att göra hade jag inte upptäckt detta. Jag har förgäves letat runt i Spotifys egen app, och där finns ju inte funktionen. Nu har jag testat och även om det är smidigare än att sätta på mitt PS4 så tycker jag det känns rätt bökigt. Och jag vill gärna ha telefonen "fri" för andra aktiviteter. Haha, sen tycker jag inte om att min skärm också syns på tv:n. Och jag är ett stort fan av att ha en egen app till ATV, men det är nog mer en smaksak.

Jag ska absolut testa mer kring koppling till Siri och andra smarta röstassistenter, det är ju jättespännande!

Det går att skicka bara ljud över AirPlay, du behöver inte dubblera Iphone-skärmen om du inte vill. Bör gå att välja ”Apple TV” direkt i Spotify-appen som högtalare. I övrigt håller jag med, gillar att kunna browsa musik direkt på TV-skärmen och sen ha telefonen fri till annat som kräver ljud

Ursprungligen av Zeugma:

Jag har svårt för konceptet att man ska tala om vad man gillar för att få mer av liknande musik.
Genom åren har jag upptäckt musik mer av en slump eller nyfikenhet, än att ha fått det serverat på fat.
Om man nu gillar indiepop hur kan man då någonsin få veta att man också hade älskat groove metal eller Mahlers symfonier?

Ska dock understrykas att ”berätta vad du gillar”-funktionen är en inledande grund, sen ska tjänsten lära sig mer dynamiskt av din användning, t ex vad du like-ar, spelar upp, vad som finns i ditt bibliotek etc etc. Mer detaljerad information om HUR den lär sig är nog hemlig.

Jag håller med om att förmågan att överraska är superviktig. Det är svårt, och alla tjänster jag provat är som bäst sådär på det.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det går att skicka bara ljud över AirPlay, du behöver inte dubblera Iphone-skärmen om du inte vill. Bör gå att välja ”Apple TV” direkt i Spotify-appen som högtalare. I övrigt håller jag med, gillar att kunna browsa musik direkt på TV-skärmen och sen ha telefonen fri till annat som kräver ljud

Men det alternativet har aldrig dykt upp för mig? Alltså att välja Apple TV direkt i Spotify

Ursprungligen av amandareventlid:

Men det alternativet har aldrig dykt upp för mig? Alltså att välja Apple TV direkt i Spotify

Ex: när en låt spelas, tryck på Tillgängliga enheter och sedan Fler enheter. Där ska din ATV dyka upp.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är tyvärr inte samma funktionalitet. AirPlay kräver att enheten strömmar till högtalaren, och musiken avbryts t ex om det ringer.

Vad jag kan läsa mig till är det samma med AirPlay 2. AirPlay 2 är framförallt bättre på att buffra musik (AirPlay 1 är lite hackigt i praktiken upplever jag). Tvåan får dessutom stöd för att spela upp i flera högtalare samtidigt från IOS-enhet, och stöd för API för integrering i Homekit och lite sånt.

En riktig Connect-funktion är nog det jag saknar mest från Spotify.

Tackar för svar.
Det var lite synd, annars hade jag gärna kört AM då jag hört (precis som du nämner) att de ska ha bättre ljud.

Connect väger dock för tungt så jag får köra vidare på det ändå.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ex: när en låt spelas, tryck på Tillgängliga enheter och sedan Fler enheter. Där ska din ATV dyka upp.

Jo precis. Det är det jag brukar göra men ATV har aldrig dykt upp. Jag ska gräva djupare i det här!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-05 23:21
Ursprungligen av amandareventlid:

Jo precis. Det är det jag brukar göra men ATV har aldrig dykt upp. Jag ska gräva djupare i det här!

Som barbapappa skriver. Jag har kört Spotify på detta sätt mot Apple TV sedan 2013. Funkar klockers. Har Apple music någon motsvarighet till familjekonto på Spotify?

Ursprungligen av bjorsi:

Som barbapappa skriver. Jag har kört Spotify på detta sätt mot Apple TV sedan 2013. Funkar klockers. Har Apple music någon motsvarighet till familjekonto på Spotify?

Jajemen, upp till 6 personer för 149kr/mån.

Ursprungligen av amandareventlid:

Vad var det du tyckte var krångligt med upplägget?

Det är svårt att förklara. Ungefär som skillnaden mellan Windows och Mac – Macen är helt enkelt enklare, mer intuituv och smidigare.

Och här anser jag att Apple har misslyckats – Spotify är helt enkelt ett mer intuitivt alternativ. Nu inser jag att detta är subjektivt, men det är många som har den här åsikten.
Jag skrev av mig lite om detta i samband när jag gjorde bytet: https://www.99.se/forum/t/321429-nagot-man-bo...

Apple Music må vara bra, om man bara har produkter i apples ekosystem.
Men har man som jag förutom atv,macbook pro,iPad,iphone, även Chromecast Audio, samt Windows och Linuxburkar, så är Spotify ett bättre alternativ.
Den dag Apple Music stöder Chromecast Audio , så ska jag ta en funderare, till dess är det Spotify som gäller.

1
Bevaka tråden