Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Razers vd besvarar kritiken mot Razer phone

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I veckan gick Razers vd Min-Liang Tan ut med en post på Facebook där han diskuterade företagets beslut att inte inkludera ett hörlursuttag på deras premiärlur på marknaden.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-30 20:44

”Tan skriver att det var viktigt för honom att inkludera den 24-bitars THX-certifierad DAC som nu sitter i telefonen, för högre ljudkvalitet för de som lyssnar med sladd.”

???

Hur kan man lyssna med sladd på den nya fina DAC:en om de samtidigt tagit bort uttaget som möjligör just det?

Crazy.

Ursprungligen av omartint:

”Tan skriver att det var viktigt för honom att inkludera den 24-bitars THX-certifierad DAC som nu sitter i telefonen, för högre ljudkvalitet för de som lyssnar med sladd.”

???

Hur kan man lyssna med sladd på den nya fina DAC:en om de samtidigt tagit bort uttaget som möjligör just det?

Crazy.

Via USB C antar jag.. precis som Apples trådande lurar idag kör lightning kontakt.

Ursprungligen av Tjosansa:

Via USB C antar jag.. precis som Apples trådande lurar idag kör lightning kontakt.

Apples lurar har en DAC i kontakten https://ifixit.org/blog/8448/apple-audio-adapter-teardown/

Det verkar som att Razer kör samma grej, en adapter med en 24-bitars DAC i. Alltså inte i telefonen självt: https://www.theverge.com/2017/11/1/16519692/r...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-01 19:45
Ursprungligen av Tjosansa:

Via USB C antar jag.. precis som Apples trådande lurar idag kör lightning kontakt.

???

Men om du kör via USB, så kör du ju digitalt ut. Vad skall man då men en så fin dyr inbyggd DAC till???

Crazy!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-01 19:52
Ursprungligen av suddgummi:

Det verkar som att Razer kör samma grej, en adapter med en 24-bitars DAC i. Alltså inte i telefonen självt

Ok. Men det är ju en helt annan sak än vad som skrivits här innan.

Sedan kan man ju undra vad man skall med 24-bitar till på en telefon (är nog få som kör 24-bitars Flacfiler på sina telefoner)?

Känns som mycket märkliga ursäkter och dåliga onödiga val för att motivera att ta bort hörlurskontakten.

(Det större batteriet kan jag dock köpa, till skillnad från Apple som angav exakt samma skäl när de tog bort det på iPhone, men samtidigt ändå sket i att sätta in ett större batteri.)

Ursprungligen av omartint:

???

Men om du kör via USB, så kör du ju digitalt ut. Vad skall man då men en så fin dyr inbyggd DAC till???

Crazy!

Jaha där ser man. Kul att höra en insatt berätta. Det vara bara så jag tolkade texten men är det som du säger så låter det ju riktigt märkligt. Men hur tänkte dom då?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-01 21:41
Ursprungligen av Tjosansa:

Jaha där ser man. Kul att höra en insatt berätta. Det vara bara så jag tolkade texten men är det som du säger så låter det ju riktigt märkligt. Men hur tänkte dom då?

Är inte insatt i Razor alls. Däremot så har du ju ingen nytta av en inbyggd DAC = DigitalAnalogConverter, om du ändå bara skall plocka signalen digitalt (och inte analogt).

Texten i nyheten (iaf. här på 99.se) var ju rätt oklar på den punkten, så iaf. jag var inte med på det: " Tan skriver att det var viktigt för honom att inkludera den 24-bitars THX-certifierad DAC som nu sitter i telefonen, för högre ljudkvalitet för de som lyssnar med sladd."

Låter ju helt klart (tycker iaf. jag) som att DAC:en sitter i telefonen. Eller hur?

Men OK, nu har ju mysteriet, tack vare de som läst nyheten på andra platser, fått sig en lösning. ?

Jag utgår från att man kan ta ut analogt ljud från DAC'en via USB'n - en enkel adapter USB>minitelehona. Annars finns det ju som sagt ingen anledning att ha en DAC inbyggt i telefonen.
Alltså; USB-trådarna bär både digitalt, analogt och el.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-01 21:50
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag utgår från att man kan ta ut analogt ljud från DAC'en via USB'n - en enkel adapter USB>minitelehona. Annars finns det ju som sagt ingen anledning att ha en DAC inbyggt i telefonen.
Alltså; USB-trådarna bär både digitalt, analogt och el.

Har aldrig hört talas om att du köra analoga signaler över USB eller USB-kontakt?

USB är ju ett helt digital interface. Samma sak med Lightning och Lightningkontakten.

Därav att man behöver en extern DAC för iPhone sedan de gick över Lightning för att få en analog linjenivå (om man inte skall använda hörlursnivå, när det fanns tidigare).

Men här var det som sagt fel, alternativ extremt otydligt, i 99.se-artikeln.

Mysteriet har dock löst sig (läs gärna tidigare inlägg ovan i tråden); precis som Apple så har Razor helt skippat en intern DAC i telefonen, och skickar (precis som Apple) bara med en extern sådan. Tyvärr.

Ursprungligen av omartint:

Men OK, nu har ju mysteriet, tack vare de som läst nyheten på andra platser, fått sig en lösning. ?

Men vad var lösningen då?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-02 01:13
Ursprungligen av Tjosansa:

Men vad var lösningen då?

Läs tidigare inlägg. Det står i flera av dom.

Ursprungligen av omartint:

Har aldrig hört talas om att du köra analoga signaler över USB eller USB-kontakt?

USB är ju ett helt digital interface. Samma sak med Lightning och Lightningkontakten.

Därav att man behöver en extern DAC för iPhone sedan de gick över Lightning för att få en analog linjenivå (om man inte skall använda hörlursnivå, när det fanns tidigare).

Men här var det som sagt fel, alternativ extremt otydligt, i 99.se-artikeln.

Mysteriet har dock löst sig (läs gärna tidigare inlägg ovan i tråden); precis som Apple så har Razor helt skippat en intern DAC i telefonen, och skickar (precis som Apple) bara med en extern sådan. Tyvärr.

Dags att läsa på då.

https://www.anandtech.com/show/10719/usbif-pu...

"As reported, the USB Audio Device Class 3.0 specification supports both analog and digital audio. Analog audio is easy to implement and it does not impact data transfers and other functionality of USB-C cables since it uses the two secondary bus (SBU) pins. Some device makers may find the analog audio feature of the standard to be a relatively simple way to add certain smart capabilities to their headsets without major redesign of hosts. While analog USB-C audio will not help to shrink dimensions of portables, it could be particularly useful for non-mobile devices, where miniaturization is not crucial, but where port space is at a premium or where additional features either make sense (infotainment, sport equipment, etc.) or are fundamental (VR HMDs)."

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-02 09:36
Ursprungligen av MultiMan:

Dags att läsa på då.

https://www.anandtech.com/show/10719/usbif-pu...

"As reported, the USB Audio Device Class 3.0 specification supports both analog and digital audio. Analog audio is easy to implement and it does not impact data transfers and other functionality of USB-C cables since it uses the two secondary bus (SBU) pins. Some device makers may find the analog audio feature of the standard to be a relatively simple way to add certain smart capabilities to their headsets without major redesign of hosts. While analog USB-C audio will not help to shrink dimensions of portables, it could be particularly useful for non-mobile devices, where miniaturization is not crucial, but where port space is at a premium or where additional features either make sense (infotainment, sport equipment, etc.) or are fundamental (VR HMDs)."

Verkligen. Bra info - tack! Har faktiskt aldrig sett detta användas i någon produkt. Men detta är ju ytterligare en fördel för USB-kontakt framför Apples propitära Lightningkontakt (som inte stödjer det - till skillnad från deras tidigare kontakt).

Däremot så verkar detta inte vara relevant för Razors telefon. De kör (enligt info från andra nyhetsartiklar) med en adapter med extern DAC, som jag iaf har förstått det (är ju en hel del otydligheter kring Razortelefonen, så kanske fel info öven detta).

USB är ett antal koppartrådar vari man kranar t.ex. det digitala USB-protokollet, men i dessa koppartrådar kör man också t.ex. 5 volt elström (som INTE är digitalt) och givetvis kan man köra andra analoga saker i dessa koppartrådar...t.ex. analogt ljud.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-02 20:08
Ursprungligen av Demiurgen:

USB är ett antal koppartrådar vari man kranar t.ex. det digitala USB-protokollet, men i dessa koppartrådar kör man också t.ex. 5 volt elström (som INTE är digitalt) och givetvis kan man köra andra analoga saker i dessa koppartrådar...t.ex. analogt ljud.

FYI: Kör du 5V konstant så är det närmast digitalt (om matningen inte är trasig och fluktuerar i nivå), och i sig absolut inte analogt.

Jag tror att du har en ovanlig - kanske t.o.m. bisarr - analys om vad som kan betraktas som "digitalt" vs. "analogt".

(Med vild fantasi kan man ju i.o.f.s. kalla växelström för "digital" (den delas ju upp i små duttar var 50e sekund), men i detta fall är det ju likström det handlar om.)

Ursprungligen av omartint:

FYI: Kör du 5V konstant så är det närmast digitalt (om matningen inte är trasig och fluktuerar i nivå), och i sig absolut inte analogt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-12-03 13:46
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att du har en ovanlig - kanske t.o.m. bisarr - analys om vad som kan betraktas som "digitalt" vs. "analogt".

Det får du gärna förklara. Vad tänker du på då?

Ursprungligen av Demiurgen:

(Med vild fantasi kan man ju i.o.f.s. kalla växelström för "digital" (den delas ju upp i små duttar var 50e sekund), men i detta fall är det ju likström det handlar om.)

Det är snarare precis tvärt om.

Likspänning, som 5V är ju antingen av eller på, dvs digital (det är precis så digitala kretsar fungerar med tex. 5V eller 0V).

Växlelström är snarare att likna vid just en analog form av signal.

Nyfiken; hur tänkte du nu (förutsatt att det gjordes ?)?

@Demiurgen : Dags att läsa på lite grundläggande digital teknik. Skulle bli mycket intressant om man skulle köra in växelspänning i tex NAND:en på TLC. Det finns en anledning att man plockar likspänning från nätagget. Du kvantifierar en analog signal genom en AD-omvandlare och teorin bakom detta är samplingsteoremet, dvs du måste sampla med dubbla frekvensen (cd 44,1kHz för att örat "hör" 0-22050Hz. Antalet bitar spelar in, dvs nogrannheten på den samplade signalen. Ju fler bitar, desto högre nogrannhet. DA-omvandlaren gör samma sak, fast tvärtom.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att du har en ovanlig - kanske t.o.m. bisarr - analys om vad som kan betraktas som "digitalt" vs. "analogt".

(Med vild fantasi kan man ju i.o.f.s. kalla växelström för "digital" (den delas ju upp i små duttar var 50e sekund), men i detta fall är det ju likström det handlar om.)

Det där är ju direkt fel. Växelspänning är ju en sinuskurva. Det är inga duttar, utan spänningen varierar i en sinuskurva. Den har en periodicitet på 50 Hz.

Det var därför jag skrev: "Med vild fantasi..."

Ursprungligen av darkshippo:

Det där är ju direkt fel. Växelspänning är ju en sinuskurva. Det är inga duttar, utan spänningen varierar i en sinuskurva. Den har en periodicitet på 50 Hz.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-12-04 14:53
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att du har en ovanlig - kanske t.o.m. bisarr - analys om vad som kan betraktas som "digitalt" vs. "analogt".

(Med vild fantasi kan man ju i.o.f.s. kalla växelström för "digital" (den delas ju upp i små duttar var 50e sekund), men i detta fall är det ju likström det handlar om.)

Jepp i verkligheten finns det inga digitala signaler alla är analoga, och det skapar en hel del problem med höga frekventa system som t.ex. processorer och är något man måste ta hänsyn till när man bygger dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-12-04 14:55
Ursprungligen av omartint:

Det får du gärna förklara. Vad tänker du på då?

Det är snarare precis tvärt om.

Likspänning, som 5V är ju antingen av eller på, dvs digital (det är precis så digitala kretsar fungerar med tex. 5V eller 0V).

Växlelström är snarare att likna vid just en analog form av signal.

Nyfiken; hur tänkte du nu (förutsatt att det gjordes ?)?

Det där är en grov förenkling av hur det egentligen fungerar. Men i enkla logiska scheman så kan man anta att det är så. Verkligheten är något helt annat dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-12-04 14:57
Ursprungligen av darkshippo:

@Demiurgen : Dags att läsa på lite grundläggande digital teknik. Skulle bli mycket intressant om man skulle köra in växelspänning i tex NAND:en på TLC. Det finns en anledning att man plockar likspänning från nätagget. Du kvantifierar en analog signal genom en AD-omvandlare och teorin bakom detta är samplingsteoremet, dvs du måste sampla med dubbla frekvensen (cd 44,1kHz för att örat "hör" 0-22050Hz. Antalet bitar spelar in, dvs nogrannheten på den samplade signalen. Ju fler bitar, desto högre nogrannhet. DA-omvandlaren gör samma sak, fast tvärtom.

Även en daq ger ut allt annat än verkligt digitala signaler. Men det är så dessa processeras.

https://www.allaboutcircuits.com/textbook/dig...

I högfrekventa kretsar så är inte outputen specillt digital heller utan man måste ha gränsvärden där med.

Senast redigerat 2017-12-04 15:18

Du pratar om helt andra saker (jag spånade om "analogt" vs "digitalt" i en annan kontext), men det är intressant (även om jag själv känner till allt detta sedan typ 20 år tillbaka i tiden) och några i tråden kan lära sig ett och annat.

Ursprungligen av darkshippo:

@Demiurgen : Dags att läsa på lite grundläggande digital teknik. Skulle bli mycket intressant om man skulle köra in växelspänning i tex NAND:en på TLC. Det finns en anledning att man plockar likspänning från nätagget. Du kvantifierar en analog signal genom en AD-omvandlare och teorin bakom detta är samplingsteoremet, dvs du måste sampla med dubbla frekvensen (cd 44,1kHz för att örat "hör" 0-22050Hz. Antalet bitar spelar in, dvs nogrannheten på den samplade signalen. Ju fler bitar, desto högre nogrannhet. DA-omvandlaren gör samma sak, fast tvärtom.

Jag vidhåller allt jag sa i #15 - urspårningen är inte mitt ansvar

Jag tipsar också alla att inte gå omkring i livet/jobbet/karriären och påstå att elströmmen - vare sig den kommer ur vägguttaget eller från en tranformator som get t.ex. 5V - vare sig det är lik- ellert växeström - att den är digital. Gör ni det så kommer ni att bli missförstådda - kommunikationen bryts så att säga - eller så kommer ni att anses vara exentriska eller t.o.m. rubbade. Bara ett tips i all välmening.
Begreppet "digitalt" används idag i nästan helt uteslutande mening av binärt dataspråk - ettor och nollor. Naturen själv (elström/elektromagnetism har funnits sedan Big Bang) kan inte producera något digitalt, det är något människan har hittat på. Vi kan slå på och stänga av (1 eller 0) denna kraft/spänning i snabb takt och kalla dt digitalt, men energin som sådan blir inte digital för det. PROCESSEN - som Homo Sapiens hittat på - är digital.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-12-05 20:52

Måhända, borde kanske deltagarna i denna tråd fundera över skillnaden mellan "digital" och "binär".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-06 17:49

Då får man väl blanda in oktal och hexadecimal också...

  • Medlem
  • International user
  • 2017-12-07 14:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Naturen själv (elström/elektromagnetism har funnits sedan Big Bang) kan inte producera något digitalt, det är något människan har hittat på...PROCESSEN - som Homo Sapiens hittat på - är digital.

Hrm det där med big bang vet jag inte men visst finns det en “digital process” i form av t.ex. DNA eller om man vill inom quantum mekaniken.

Så vi är lite sent ute för att ta äran åt oss.

Men det är vi som uppfunnit begreppet i alla fall
DNA...tja, varför inte...det kan ses som "digitalt" om man vill, men quantum-mekaniken? Nja, det verkar ju vara VARKEN en etta eller nolla - VARKEN på eller av - VARKEN där eller inte där....eller ÖVERALLT samtidigt I så fall kan vi säga att det BLIR digitalt i samma ögonblick som vi betraktar det...men när vi inte betraktar det så är det...tja, det är ju det som är den stora gåtan.
Ursäkta OT...kunde inte låta bli...sorry...

Ursprungligen av juanito:

Hrm det där med big bang vet jag inte men visst finns det en “digital process” i form av t.ex. DNA eller om man vill inom quantum mekaniken.

Så vi är lite sent ute för att ta äran åt oss.

Bevaka tråden