Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera klipp

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-12-06 13:09

Där finns flera urklippshanterare i App Store. Vilka använder ni och rekommenderar?
Vill för egen del helst ha en enkel sådan men med tgb-kommandon för inklistring av automatiskt sparade klipp.
Superkompetenta(?) appar som exv Alfred behövs nog inte om den nu inte tillför en massa annat som är bra (och inte saboterar i systemet!).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-07 00:14
Ursprungligen av Le:

Där finns flera urklippshanterare i App Store. Vilka använder ni och rekommenderar?
Vill för egen del helst ha en enkel sådan men med tgb-kommandon för inklistring av automatiskt sparade klipp.
Superkompetenta(?) appar som exv Alfred behövs nog inte om den nu inte tillför en massa annat som är bra (och inte saboterar i systemet!).

Här är ett gäng olika.

Själv kör jag ClipMenu, gratis och funkar superbra. Mycket anpassningsbart och stabilt. Enda nackdelen är att utvecklaren inte verkar så värst aktiv. Det enda jag saknar är möjligheten att söka bland alla klipp.
ClipMenu har aldrig svikit mig, har sparat många timmar med denna app!

Skulle jag börja med en urklippshanterare idag, eller om ClipMenu slutar fungera med nästa version av macOS så hade jag köpt Copied för 85kr. Copied är den enda urklippshanterar som erbjuder synkning mot iOS-enheter, vilket kan vara användbart.

Andra säkra kort är Paste 2 och PasteBot som har regelbunda uppdateringar.

Jag har valt Ctrl + ⌘ + V som kommando för ClipMenu. Fungerar fint för bilder. Man kan även lagra "Snippets", dvs ofta använda texter, tex mailadresser. Kan formattera om text samt erbjuder inklistring av ren oformaterad text om så önskas.
Kört version 0.4.3, finns nyare versioner men 0.4.3 gör sitt jobb problemfritt så jag har inte sett skäl till att uppgradera.

För mig är det märkligt att en urklippshanterare inte ingår i ett modern operativsystem.

OT: För er som likt mig, tvingas använda Windows på jobbet så erbjuder CLCL grundläggande motsvarigheter utan kostnad: text och bild -urklippsminne. Gillar dessutom att den klistrar in ren oformaterad text.

EDIT: Clipboard Guru i MAS ska du akta dig för, han plagierar på ClipMenu. Ser liknande ut men fungerar inte bra.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-12-07 10:45

Det var vad jag kallar ett SVAR. Stort tack.
Men......ClipMenu finns inte att ladda ner från utvecklarens site, vare sig ver 0.4.3 eller den senare 1.0.0.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-07 17:05
Ursprungligen av Le:

Det var vad jag kallar ett SVAR. Stort tack.
Men......ClipMenu finns inte att ladda ner från utvecklarens site, vare sig ver 0.4.3 eller den senare 1.0.0.

Nåt verkar ha hänt utvecklaren Naotaka. En fork (som bygger på Naotakas kod) finns på https://clipy-app.com/

Den här har jag lagt upp: ClipMenu_0.4.3.dmg
Vill du kan du jämföra med vad ekermawi länkar till:
https://www.dropbox.com/s/zhyvilgwc5w47lx/Cli...

Sista versionen som finns är 0.4.4a12, men märkte ingen skillnad mot 0.4.3:
https://www.dropbox.com/s/w6ci4jtnbe3p0al/Cli...

1
Bevaka tråden