Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App med dokumentkapacitet för passwords

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Någon som kan rekommendera en app som klarar följande med bibehållen säkerhet:
- Överföring av dokument med passwords från dator till iPhone.
- Läsning av dokumentet enbart via lösenord.

Jag har tidigare kört med 1Passe som nog är säkert men överföringen klarar appen inte. Allt måste skrivas in för hand och det håller inte längre eftersom jag i huvudsak har mina passwords på säker och ordnad plats i dator. Det är för mycket att skriva in och hålla rätt på för hand.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tack, jag hittar ingen information om hur man överför dokument säkert i dessa. Vet du hur det går till?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-04 18:53

Hur stora dokument snackar vi om?
Själv har jag små filer <25kB och det har aldrig strulat. Hur har du synkat med 1PW, dropbox iCloud eller wifi?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-04 19:36
Ursprungligen av torsig1967:

Tack, jag hittar ingen information om hur man överför dokument säkert i dessa. Vet du hur det går till?

Jag förstår inte vad du menar med att "överföra dokument". Jag trodde att du ville ha en lösenordshanterare.

Ursprungligen av reboot81:

Hur stora dokument snackar vi om?
Själv har jag små filer <25kB och det har aldrig strulat. Hur har du synkat med 1PW, dropbox iCloud eller wifi?

Jag vill kunna lägga in direkt i programmet, via iTunes eller något i den stilen. Det är inga stora dokument.
Jag hade ett program på försök med någon Wifilösning som fungerade uruselt och sedan orkade jag inte hålla på mer den gången. Tänkte kolla igen nu, ett år senare.

Problemet med att synka är att jag ju vill ha filerna lösenordslåsta i båda ändar så jag måste ju alltid låsa upp dokumentet på datorn först. Det jag är ute efter är alltså i princip:
- Låsa upp dokumentet på datorn, jag kör med lösenordsskyddad/krypterad skivavbild.
- Redigera det, på datorn.
- Skicka det till en lösenordsskyddad app på iPhone.

Ursprungligen av iSweden:

Det där kan vara vad jag är ute efter.
Jag såg "Dropbox" och blev först skrämd.
Dropbox slarvade med säkerheten vilket gjorde att mitt lösenord hamnade i orätta händer och behövde ändras så dem har jag inget som helst förtroende för när det gäller att skicka känslig data. Skulle aldrig falla mig in att använda dem till att skicka mina lösenord.

Däremot står det Drag & Drop:
"Drop entry attachments and database files right to the app."

Hur funkar det alltså. Om jag har ett dokument på datorn, hur menar de att jag kan dragndroppa det i appen på iPhone?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-05 00:32

Nu ska jag vara tjatig, men om du nu har 1P och känner till appen, varför inte köra på den?
Man lägger till en fil, denna kan vara öppen eller låst, tex en lösenordsskyddad PDF. Tryck på Spara, filen krypteras och laddas upp till tex Dropbox. Ja, samma Dropbox som "tappade" 60 miljoner lösenord för 5 år sedan. Spelar inte någon roll, filerna är krypterade.
På mobilen loggar du in med 1P lösen eller Touch/Face-ID. Filen är där, du kan öppna vanliga filer eller exportera dem. Finns ingen redigeringsmöjlighet, ej ens för simpla rtf-filer. Vill man jobba med dem på mobilen får man exportera ut filen, och sedan tar det stopp… går inte att få in i 1P i mobilen igen.
Tanken är väl att man ska kunna spara information såsom bild på pass och andra intyg.
Att synken inte fungerar kan bero på mycket. Kanske kunde prova över iCloud?

Som svar på din sista fråga, tanken är att du kan dragndroppa det till appen/programmet på datorn. Sen att det synkar mot valfri Keepass-kompatibel app på mobilen.

Förstår inte riktigt ditt behov. Anteckningar på dator/mobil erbjuder ngn form av lösenordsskydd. Appen Resilio Sync är ett givet val om du vill hålla mycket data toksäkert nerlåst under transport och lagring. Kostar lite, men det brukar bra grejjer göra.

Ursprungligen av reboot81:

Nu ska jag vara tjatig, men om du nu har 1P och känner till appen, varför inte köra på den?

Jag tror det var just 1Passe och inte 1Password som menades. Finns tydligen en app som heter 1Passe som åker snålskjuts på 1Passwords varumärke.

Jag rekommenderar också 1Password. Jag förstår inte riktigt vad trådstartaren faktiskt vill, men 1Password och säkert alla andra lösenordshanterare erbjuder en gratis testperiod. Testa några olika och se vad som funkar.

Angående 1Password och synka via Dropbox så skulle jag vilja nämna att den metoden förvisso finns kvar men det är numera 1Passwords egna onlinetjänst (1Password.com) som marknadsförs och som får nya funktioner. Att synka via Dropbox och iCloud är att betrakta som "legacy".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-05 14:15
Ursprungligen av torsig1967:

Det där kan vara vad jag är ute efter.
Jag såg "Dropbox" och blev först skrämd.
Dropbox slarvade med säkerheten vilket gjorde att mitt lösenord hamnade i orätta händer och behövde ändras så dem har jag inget som helst förtroende för när det gäller att skicka känslig data. Skulle aldrig falla mig in att använda dem till att skicka mina lösenord.

Däremot står det Drag & Drop:
"Drop entry attachments and database files right to the app."

Hur funkar det alltså. Om jag har ett dokument på datorn, hur menar de att jag kan dragndroppa det i appen på iPhone?

Vad vill du åstadkomma??
Vill du synka lösenord mellan enheter eller vill du lösenordsskydda dokument som delas?

Vill du skydda dokument med lösenord så kan du ju jobba med dokument inuti en ZIP-fil som är krypterad och som du sedan delar. Snyggast är kanske att lägga filerna i en mountad krypterad DMG-fil som växer. Men detta känns lite överkurs. Vad är det för typ av filer? Text-dokument, typ Word, Pages?

Och du skulle även kunna skicka/dela krypterade ZIP-filer och sedan öppna dem i en dokumenthanterare som kan packa upp dem, ex GoodReader:
https://itunes.apple.com/se/app/goodreader-pd...

Går ju utmärkt att dela filer via iCloud, Google Drive eller Dropbox. Och du kan bryta delningen när du vill.

Dropbox är i princip omöjligt att knäcka idag om du använder tvåstegs-verifiering med din mobil.

Fascinerande att denna fråga var så komplicerad. Jag tycker det borde vara så lätt.

Jag har sedan länge en krypterad dmg-fil på datorn. Där ligger lite rtf-dokument med i princip allt av vikt. Alltså inget som jag har lust att börja om med eller vara oförsiktig med.

När jag vill ändra mountar jag dmg-filen och redigerar i Texteredigeraren, direkt i dmgfilen som sedan "matas ut" och därmed är krypterad igen. Vad jag förstår leder inte detta till okrypterade kopior någonstans.

När dmgfilen är mountad vill jag kunna kopplia in min iPhone (wifi eller lightning) dra en rtf-fil direkt från den mountade dmg-filen till en apps bibliotek på min iPhone. Det enklaste jag känner till är i iTunes. Så gör jag t.ex. med flacfiler till en musikapp som heter Vox.

Jag tycker det hela är extremt enkelt om det skulle funka med någon app.

Alla förslag som handlar om att synka via molntjänster m.m. betyder ju att det skapas kopior på vägen helt bortom min kontroll. Även om de är krypterade. Att Dropbox nu skall gå att lita på för tid och evighet låter rätt naivt. Har de gjort bort sig en gång kan de göra det igen. Mina rtf-filer är ju dessutom inte i sig krypterade.

Ursprungligen av reboot81:

...
Som svar på din sista fråga, tanken är att du kan dragndroppa det till appen/programmet på datorn. Sen att det synkar mot valfri Keepass-kompatibel app på mobilen.
...

Så Keepass har en mjukvara för datorn och sedan kompatibla appar för mobilen?

Tack hur som helst, Keepass verkar som det enda som liknar det jag söker. Får kolla upp det.

Vad ni krånglar till det... Om man nu kan tänka sig att släppa taget om textfiler på krypterade dmg-er, så finns ju Säkra Anteckningar i 1Password. På köpet får man de vanliga kategorierna i 1Password som sparade inloggningar och kredikort samt lösenordsgenerator.

Om det bara gäller ett överkomligt antal rtf-er med text (inga bilder*) på skivavbilderna är det ju bara att klipp-å-klistra in innehållet i motsvarande antal Säkra Anteckningar. Tycker jag inte känns så jättebesvärligt. Därefter är det bara att ändra och lägga till i texten på valfri enhet utan att behöva jobba sig med att montera skivavbilder och/eller synka med iTunes.

*Man kan lägga till bilder i sina Säkra Anteckningar, men jag tror inte att man får med dem genom att klipp-å-klistra från ett blandat dokument.

Ursprungligen av johan_tanying:

Vad ni krånglar till det... Om man nu kan tänka sig att släppa taget om textfiler på krypterade dmg-er, så finns ju Säkra Anteckningar i 1Password. På köpet får man de vanliga kategorierna i 1Password som sparade inloggningar och kredikort samt lösenordsgenerator.

Om det bara gäller ett överkomligt antal rtf-er med text (inga bilder*) på skivavbilderna är det ju bara att klipp-å-klistra in innehållet i motsvarande antal Säkra Anteckningar. Tycker jag inte känns så jättebesvärligt. Därefter är det bara att ändra och lägga till i texten på valfri enhet utan att behöva jobba sig med att montera skivavbilder och/eller synka med iTunes.

*Man kan lägga till bilder i sina Säkra Anteckningar, men jag tror inte att man får med dem genom att klipp-å-klistra från ett blandat dokument.

Ja, det låter som en framkomlig väg. Skall kolla upp Säkra Anteckningar. Hur överförs data mellan dator och iPhone med 1Password menar du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-06 19:50
Ursprungligen av torsig1967:

När dmgfilen är mountad vill jag kunna kopplia in min iPhone (wifi eller lightning) dra en rtf-fil direkt från den mountade dmg-filen till en apps bibliotek på min iPhone. Det enklaste jag känner till är i iTunes. Så gör jag t.ex. med flacfiler till en musikapp som heter Vox.

Jag tycker det hela är extremt enkelt om det skulle funka med någon app.

Du gör det inte lätt för dig.

GoodReader har också den funktionen som du efterfrågar. Du kan starta en WiFi server i appen och dra filerna direkt från datorn trådlöst till din iPhone.

Ursprungligen av johan_tanying:

Vad ni krånglar till det... Om man nu kan tänka sig att släppa taget om textfiler på krypterade dmg-er, så finns ju Säkra Anteckningar i 1Password. På köpet får man de vanliga kategorierna i 1Password som sparade inloggningar och kredikort samt lösenordsgenerator.

Eller vilken annan lösenordshanterare som helst. LastPass, 1Password osv..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-06 21:49
Ursprungligen av torsig1967:

Ja, det låter som en framkomlig väg. Skall kolla upp Säkra Anteckningar. Hur överförs data mellan dator och iPhone med 1Password menar du?

Trådlöst. Du väljer själv mot vilket moln du vill synka genom: iCloud, Dropbox eller över ditt eget wifi.

1Password är basen i mitt datorliv, så jag är i grunden färgad av att jag använder appen +40ggr per dag.

Säkra anteckningar använder jag, men där pratar vi ta text utan formatering.

Vill du ha fet text och annat pynt så är det kanske anteckninga.app med lösenord du ska köra över iCloud?

Ursprungligen av torsig1967:

Ja, det låter som en framkomlig väg. Skall kolla upp Säkra Anteckningar. Hur överförs data mellan dator och iPhone med 1Password menar du?

Allt det du vill göra - och mycket mer - klarar 1 Password. Många använder bara 10% av möjligheterna. Går även att utöka med PRO. Alla funktioner står ju på deras hemsida Agile Bits. Har den till 2 datorer - iPad Pro - iPhone och AppleWatch. Synkning emellan sker automatiskt i realtid.

Ursprungligen av iSweden:

Du gör det inte lätt för dig.

GoodReader har också den funktionen som du efterfrågar. Du kan starta en WiFi server i appen och dra filerna direkt från datorn trådlöst till din iPhone.

På vilken punkt menar du att det är lättare?
Det är ju i princip samma sak bortsett från att jag slipper starta en Wifiserver.

Ursprungligen av reboot81:

Trådlöst. Du väljer själv mot vilket moln du vill synka genom: iCloud, Dropbox eller över ditt eget wifi.

1Password är basen i mitt datorliv, så jag är i grunden färgad av att jag använder appen +40ggr per dag.

Säkra anteckningar använder jag, men där pratar vi ta text utan formatering.

Vill du ha fet text och annat pynt så är det kanske anteckninga.app med lösenord du ska köra över iCloud?

Du känner inte att det känns osäkert att ha saker på iCloud alltså?

Det gör jag. Jag har ju i grunden ingen kontroll på vad som händer med det som jag lägger på eller skickar via molntjänster. Jag har inte orkat lusläsa något privacy statement eller user agreement och oavsett sådana så kan ju annat hända både med tjänsterna och kedjan mellan mig och tjänsten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-09 18:56
Ursprungligen av torsig1967:

Du känner inte att det känns osäkert att ha saker på iCloud alltså?

Det gör jag. Jag har ju i grunden ingen kontroll på vad som händer med det som jag lägger på eller skickar via molntjänster. Jag har inte orkat lusläsa något privacy statement eller user agreement och oavsett sådana så kan ju annat hända både med tjänsterna och kedjan mellan mig och tjänsten.

Kryptering. Både när datan är sparad på disk och när den synkas. Frågan är inte om molntjänsten är säker (det är den aldrig, man kan alltid knäcka en inloggning) utan om du litar på att t.ex 1Password är säkert krypterat.
About the 1Password security model

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-09 21:45
Ursprungligen av torsig1967:

Du känner inte att det känns osäkert att ha saker på iCloud alltså?

Det gör jag. Jag har ju i grunden ingen kontroll på vad som händer med det som jag lägger på eller skickar via molntjänster. Jag har inte orkat lusläsa något privacy statement eller user agreement och oavsett sådana så kan ju annat hända både med tjänsterna och kedjan mellan mig och tjänsten.

Dj har två parter inblandade: Apple och 1P. Att Apple har möjlighet att se vad du gör får man utgå ifrån, eftersom filerna finns okrypterade i deras ekosystem när du väl öppnar filen på din iPhone. Teoretiskt möjlighet alltså. Krypterat när det skickas och lagras hos Icloud, men med vilka nycklar? Apple lär besitta den ena.

Sen har du 1P, som gör att det som hamnar hos iCloud är krypterat.

Till syvende och sist måste man lita på någon. Jag litar på dessa två aktörer.
Glr du inte det sp får du köra något där du inte behöver lita på någon, tex Resilio Sync.

Har du försvarshemligheter eller ditt digitala liv som du vill skydda? Hur långt orkar man gå? Upp till var och en.

Ursprungligen av IngoX:

Kryptering. Både när datan är sparad på disk och när den synkas. Frågan är inte om molntjänsten är säker (det är den aldrig, man kan alltid knäcka en inloggning) utan om du litar på att t.ex 1Password är säkert krypterat.
About the 1Password security model

Ja, i och för sig viktig poäng. Jag är nog bara lite gammalmodig. Skulle kännas bättre att inte skicka filer med lösenord via en molntjänst när de skall till en apparat 10 cm från datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-09 22:46
Ursprungligen av torsig1967:

Problemet med att synka är att jag ju vill ha filerna lösenordslåsta i båda ändar så jag måste ju alltid låsa upp dokumentet på datorn först. Det jag är ute efter är alltså i princip:
- Låsa upp dokumentet på datorn, jag kör med lösenordsskyddad/krypterad skivavbild.
- Redigera det, på datorn.
- Skicka det till en lösenordsskyddad app på iPhone.

Du söker ett sätt att skicka icke krypterade filer från datorn (där de sparas på krypterad skivavbild) till en app på telefonen där de ska skyddas med lösenord. Överföringen av okrypterad fil blir kanske säker om den sker med sladd, men kan du alltid lita på dig själv (eller telefonappen) att du inte sprider någon kopia av denna okrypterade fil?

Ursprungligen av torsig1967:

Ja, i och för sig viktig poäng. Jag är nog bara lite gammalmodig. Skulle kännas bättre att inte skicka filer med lösenord via en molntjänst när de skall till en apparat 10 cm från datorn.

1Password har möjligheten att synka direkt mellan dator och telefon via wifi, så du slipper externa tjänster. Och den synken sker krypterat.
How to use the WLAN server

1
Bevaka tråden