Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switch på switch på switch?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-07 00:22

Ska modernisera huset, och dra nätverkskabel.
Jag undrar, tabbar jag mig om jag kör switch på switch på switch? Idealet vore såklart en enda switch i teknikrummet, men då blir det mycket kabel...

Enheter anslutna till switch 2 & 3 är i princip Apple TV's och någon enstaka dator. Eventuellt krokar jag på en AP eller två där.

Inga problem att köra så, gör det själv, funkar utan problem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-07 08:15

Går fint, enda problemet är att enheterna får dela på 1Gbit till övriga nätverket. Vilket sällan stör i praktiken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-12-07 10:57

Jag ställer mig direkt frågan, varför ska du ha routern med i bilden alls? Kan inte fibermodemet agera router? Eller tvärt om, kan inte routern ersätta fibermodemet (som väl egentligen inte har några specifika epitet) helt och hållet?

Ursprungligen av zinned:

Jag ställer mig direkt frågan, varför ska du ha routern med i bilden alls? Kan inte fibermodemet agera router? Eller tvärt om, kan inte routern ersätta fibermodemet (som väl egentligen inte har några specifika epitet) helt och hållet?

Gissar på att det är en s.k tjänstefördelare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-07 13:17
Ursprungligen av zinned:

Jag ställer mig direkt frågan, varför ska du ha routern med i bilden alls? Kan inte fibermodemet agera router? Eller tvärt om, kan inte routern ersätta fibermodemet (som väl egentligen inte har några specifika epitet) helt och hållet?

Åtminstone om man bor i villa är det rätt vanligt att båda behövs. Det heter inte fibermodem egentligen, mediaomvandlare har jag för mig är rätt benämning.
Min får in fibern och har 8 portar men har ingen routerfunktionalitet.

Ursprungligen av reboot81:

Ska modernisera huset, och dra nätverkskabel.
Jag undrar, tabbar jag mig om jag kör switch på switch på switch? Idealet vore såklart en enda switch i teknikrummet, men då blir det mycket kabel...

Enheter anslutna till switch 2 & 3 är i princip Apple TV's och någon enstaka dator. Eventuellt krokar jag på en AP eller två där.

Jag skulle ha kopplat switch3 till switch1 direkt för att få färre nivåer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-12-07 15:37
Ursprungligen av Json_81:

Min får in fibern och har 8 portar men har ingen routerfunktionalitet.

Om det är på det viset så förstår jag det men annars inte. Tjänstefördelare, ja, men högst sannolikt kan du konfa ett VLAN på en av portarna för att användas till aktuell tjänst från ISP:n.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-07 18:09
Ursprungligen av zinned:

Om det är på det viset så förstår jag det men annars inte. Tjänstefördelare, ja, men högst sannolikt kan du konfa ett VLAN på en av portarna för att användas till aktuell tjänst från ISP:n.

Ja, det kan man ju absolut göra om prylarna har stöd för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-12-08 10:50
Ursprungligen av Json_81:

Ja, det kan man ju absolut göra om prylarna har stöd för det.

Ja...och med det kunna skippa en potentiell felkälla framöver

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-08 17:20
Ursprungligen av Saffran:

Jag skulle ha kopplat switch3 till switch1 direkt för att få färre nivåer.

Ja helst hade jag haft en 24ports switch, men det är smidigare att smyga upp en sladd till 2:a våningen mot 5+ i ett hus från -79.

Ursprungligen av reboot81:

Ja helst hade jag haft en 24ports switch, men det är smidigare att smyga upp en sladd till 2:a våningen mot 5+ i ett hus från -79.

Två sladdar är mitt förslag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-08 22:41
Ursprungligen av reboot81:

Ja helst hade jag haft en 24ports switch, men det är smidigare att smyga upp en sladd till 2:a våningen mot 5+ i ett hus från -79.

Ursprungligen av Saffran:

Två sladdar är mitt förslag.

I praktiken spelar det ingen roll om det bara är en tv och en ATV som ska kopplas in.
Men drar man ändå kabel är det lika bra att passa på att dra extra, förr eller senare ändras behoven

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-09 09:27

Monterar du kabelkanaler är det rätt liten skillnad med att dra 1, 2 eller 5 kablar...

1
Bevaka tråden