Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Notiscenter, helt värdelöst?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-05 14:37

Är det någon annan som finner Notiser i Notiscenter på macOS helt värdelöst.

När jag tittar där så är det fullt av allt som jag redan vet. Sådant som jag begärt. Uppackade filer som är klara, externa enheter som väckts ur dvala, filer som exporterats färdigt osv. Helt onödigt information som jag antingen känner till (är inte dement) eller inte har någon nytta av.

Däremot sådant som jag vill se syns ej. Ex missade samtal dyker inte upp där. Eller popups om uppgraderingar. Och vissa andra viktiga meddelanden från systemet bara försvinner. Känns logiskt att de skulle dyka upp bland Notiser då de poppar upp i övre högra hörnet. Men icke.

Och varför finns det inget alternativ för att slå av alla notiser för alla Appar och sedan ställa in de appar man önskar ska visa sig? Och även en "Ändra alla ..." funktion som kan sätta samma inställningar för alla appar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-05 14:48

Du har rätt, notiscenter på macOS är kasst. Och råkar man missa en notis så är den borta för evigt, det går inte att ”backa”.

Dessutom är övre höger hörn _fel_ ställe. Det borde vara högst upp i mitten, i vilket fall centrerat i sidled på skärmen. Speciellt på en 27” och uppåt.

Varje notis borde erbjuda ”visa inte fler av den här typen” eller från program X.

Jag vill ha _mer_ notiser, men vettigare.
Har program Z slutat svara, ja då vill jag veta det. Gör jag en kopiering på 350GB så vill jag se förloppet där.
Har ett program problem, tex att Dropbox har slut på utrymme, säg det då. Är klockan 07:00 och batteriet är <50% - upplys mig om det!
Ge mig batteristatus på samtliga enheter, minimikravet här är att enheter som behöver laddas ska visas. Tex om min iPad är nere på 23%.

Har jag mobilen på bordet bredvid datorn - snacka ihop er dator o mobil.

Gör rätt Apple, eller ta bort skiten.

Nån som tycker annat?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-12-07 07:32

Håller helt med! Jag är så jäkla trött på att få upp notisen från Apple och frågan om jag vill uppdatera till High Sierra....numera dyker den upp minst en gång om dagen!

Jag är inte intresserad av att uppdatera till High Sierra, speciellt inte efter att ha läst om alla säkerhetsmissar, filsystemet som bara uppdateras på vissa datorer beroende på vilken sorts disk man har etc etc. High Sierra verkar vara Apples version av "Windows Millennium Edition" och jag kommer att avstå uppdateringen tills det verkar mer stabilt. Men Apple verkar vilja tvinga ner det i halsen på sina användare med tanke på deras notiser.

Btw....någon som vet hur man blir av med eländet (alltså Apples High Sierra uppdateringsnotiser)?

Jag finner det inte heller särskilt användbart. Går in då och då och rensar bort gammalt skräp.

Mest stör jag mig på att det alltid tenderar att dyka upp en notis som hamnar i vägen just när jag vill klicka där uppe i högra hörnet. Why? Sekunderna tills notisen försvinner känns låååånga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-07 10:22

Man kan ju stänga av dem.... Även per app.

Jag stänger av det och blir alltid irriterad när något nytt program uppenbarar sig där. Banderoller och varningar vill jag ha, men den gömda och glömda högerkolumnen är bara fånig. Säkert ett utfall av programmerarfenomenet ”Titta vad vi kan göra!”.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-07 10:27
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag finner det inte heller särskilt användbart. Går in då och då och rensar bort gammalt skräp.

Mest stör jag mig på att det alltid tenderar att dyka upp en notis som hamnar i vägen just när jag vill klicka där uppe i högra hörnet. Why? Sekunderna tills notisen försvinner känns låååånga.

Ja, det är ett annat konstigt problem. Att vissa notiser inte kan döljas med ett klick. Men sedan när de väl släckts ned så kan man inte se dem listade bland andra Notiser. Märkligt.

Tråden hamnade på förstasidan. Kul
Tack

Ursprungligen av iSweden:

Ja, det är ett annat konstigt problem. Att vissa notiser inte kan döljas med ett klick. Men sedan när de väl släckts ned så kan man inte se dem listade bland andra Notiser. Märkligt.

Tråden hamnade på förstasidan. Kul
Tack

En kul diskussion att lyfta kände jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-08 00:28

Notis Center är skärp ja. Jag hade hoppats på ett solidt notis-API eller mer aktivitets-center där jag ex ser när en fil är nedladdad från Safari, när After Effects renderar / renderat klart osv. Den borde även kunna skicka notiser mellan enheter så jag ex på telefonen kan se samma sak.

Nu fylls den mest med onödigt spam.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-12-08 12:40

Vad bra, jag är inte ensam i den här åsikten.

Notiscenter har jag aldrig använt på OSX. Men nu när jag faktiskt tittar där så upptäcker jag till min förvåning att där finns fullt av låtar och podcasts som spelats i iTunes. Dafuq? Vem har nytta av att ha scrolla bland kilometervis av låthistorik i _notiscentret_?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-08 15:33
Ursprungligen av johan_tanying:

Notiscenter har jag aldrig använt på OSX. Men nu när jag faktiskt tittar där så upptäcker jag till min förvåning att där finns fullt av låtar och podcasts som spelats i iTunes. Dafuq? Vem har nytta av att ha scrolla bland kilometervis av låthistorik i _notiscentret_?

Exakt. Notiscenter är helt fullt av sådant som man antingen redan känner till eller inte har någon nytta av. Obegripligt.

Notiscenter är snarare en system-log med användaraktiviteter.

Senast redigerat 2017-12-08 21:59
Ursprungligen av iSweden:

Exakt. Notiscenter är helt fullt av sådant som man antingen redan känner till eller inte har nytta av. Obegripligt.

Notiscenter är snarare en system-log med användaraktiviteter.

En logg som inte alltid går att återse när man väl sett notisen...

Sedan har jag märkt att nya uppdateringen av Little Snitch spammar med notiser. Först upp i högra hörnet på skärmen och sedan med kilometerlånga upprepningar i notiscentret. Men det kanske går att stänga av inne i LS. Måste först få ork att gå in där och leta först, dock.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2017-12-09 22:48

Samma som behövs i iOS men finns i Android. Gruppering. Alla från en app i en grupp.

1
Bevaka tråden