Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej sända endast ljud till apple TV med tvOS 11.2 från macbook pro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har drabbats av ett mystiskt problem sen jag uppgraderade min apple TV 4K till tvOS 11.2. Jag kan nu inte sända endast ljud via airplay från min macbook pro tidigt 2011 till apple TVn. Då får jag bara upp en ruta som säger: Kunde inte ansluta till "Apple TV". Om jag istället väljer att sända hela bildskärmen från datorn med ljud och allt så fungerar det fint (även ljudet sänds då felfritt). Det är alltså bara när jag endast vill sända ljudet och inte bildskärmen till apple TVn som det inte fungerar.

När jag ringde apples support så sade han bara att det lät konstigt, att jag hade en gammal dator och att jag kunde testa att nollställa/installera om både apple TV och dator (vilket jag inte är så sugen på). Det kändes som att han inte tog problemet på allvar och han nekade såklart till att det skulle vara någon känd bugg. Problemet uppstod direkt efter att jag uppdaterade apple TVn till tvOS 11.2. Innan dess bara några minuter tidigare fungerade allt felfritt. Att något skulle hänt med datorn under de minutrarna jag uppdaterade apple TVn bedömmer jag som högst osannolikt. Jag har provat starta om båda enheterna flera gånger utan att det löst sig.

När jag provar att sända bara ljud och inte bild från min sambos macbook pro från början av 2015 fungerar allt som det ska. Båda våra datorer är uppdaterade till senaste macOS High Sierra 10.13.2. Även att sända ljud via iPhone till apple TVn fungerar som det ska.

Något förslag på lösning eller vad som kan vara felet? Går det att nedgadera till versionen innan tvOS 11.2 på något sätt?

Om du sitter med en macbook pro från tidigt 2011 och en apple TV 4K så skulle jag uppskatta om du testar detta och berättar hur det fungerar för dig.

Tacksam för hjälp.

Från vilket program skickar du via AirPlay och hur?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Från vilket program skickar du via AirPlay och hur?

Inget program alls. Via macOS. När jag trycker på volymsymbolen och väljer apple tv så kommer rutan Kunde inte ansluta till "Apple TV" upp.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Inget program alls. Via macOS. När jag trycker på volymsymbolen och väljer apple tv så kommer rutan Kunde inte ansluta till "Apple TV" upp.

Börja med att starta om dator, ATV och router. Hjälper inte det så skulle jag tro att problemet ligger på din dator. Du kan senare även testa att logga in med en annan användare på din dator för att ta reda på om det är något med din användarprofil som kan orsaka problemet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Börja med att starta om dator, ATV och router. Hjälper inte det så skulle jag tro att problemet ligger på din dator. Du kan senare även testa att logga in med en annan användare på din dator för att ta reda på om det är något med din användarprofil som kan orsaka problemet.

Så du menar att något skulle hänt med min dator medan den stod orörd under de ca 15 minutrarna som jag uppdaterade apple TVn. Känns inte det ganska långsökt?

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Så du menar att något skulle hänt med min dator medan den stod orörd under de ca 15 minutrarna som jag uppdaterade apple TVn. Känns inte det ganska långsökt?

Allt är möjligt. Men prova starta om sakerna som @barbapappa_86 föreslår, fungerar det då?

Ursprungligen av Anderlind:

Allt är möjligt. Men prova starta om sakerna som @barbapappa_86 föreslår, fungerar det då?

Har testat att starta om alla enheter samt nollställt apple TVn utan att det löst något. Jag upptäckte dock att det fungerar som det ska när jag kopplar upp till datorn mot samma wifi på ett annat sätt. Just nu har jag nämligen en sämre 4g router/dongel kopplad till datorn via usb som i sin tur delar internetuppkopplingen vidare till en airport time capsule via nätverkskabel som i sin tur delar ut wifi i hemmet. Det är bara när jag gör på det sättet som det strular, fast att det fungerat som det ska tidigare. Om jag kör den lilla dongeln/routern som router åt samtliga enheter fungerar det, fast hackigt och instabilt (det är därför jag inte kör så hela tiden).

Aja, nu fick jag prata med lite vettigare människor på apples support iaf som skulle ta det vidare till "ingenjörerna". Skulle få återkoppling om ett par dagar.

1
Bevaka tråden