Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rikskortet funkar nu med Apple Pay

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kan du lägga till ytterligare ett kort i din digitala plånbok Apple Pay. Rikskortet har anslutit sig.

Läs hela artikeln här

Jag hoppas verkligen att Rikskortet-appen snart innehåller en lista över alla lunch-ställen som tar Apple Pay.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-11-14 15:04
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag hoppas verkligen att Rikskortet-appen snart innehåller en lista över alla lunch-ställen som tar Apple Pay.

Det är ett gissel det här med kort-terminalerna för även om terminalen är utrustad med NFC (de flesta är ju det) så är det inte säkert att det funkar ändå. Jag var inne på Harald Nyborg och tänkte betala med Pay men tji fick jag då NFC inte var aktiverat. Hon i kassan sa att banken butiken har måste ha stöd för NFC eller nåt i den stilen, och hon tyckte det var tråkigt för de var väldigt tidiga med att byta ut terminalerna men NFC har som sagt alltid varit blockat. Det satt t o m en lapp över NFC-fältet på sidan med texten ”avaktiverad”.

Är det nån som vet mer om den tekniska biten på butiksidan? Är det banken som bestämmer om NFC ska vara aktiverat eller inte eller är det bara en inställning i kassan? Jag har svårt att se varför banken skulle behöva vara inblandad öht? (För butikens del alltså)

Fungerar det med deras elevkort också?

Ursprungligen av EnDumEn:

Det är ett gissel det här med kort-terminalerna för även om terminalen är utrustad med NFC (de flesta är ju det) så är det inte säkert att det funkar ändå. Jag var inne på Harald Nyborg och tänkte betala med Pay men tji fick jag då NFC inte var aktiverat. Hon i kassan sa att banken butiken har måste ha stöd för NFC eller nåt i den stilen, och hon tyckte det var tråkigt för de var väldigt tidiga med att byta ut terminalerna men NFC har som sagt alltid varit blockat. Det satt t o m en lapp över NFC-fältet på sidan med texten ”avaktiverad”.

Är det nån som vet mer om den tekniska biten på butiksidan? Är det banken som bestämmer om NFC ska vara aktiverat eller inte eller är det bara en inställning i kassan? Jag har svårt att se varför banken skulle behöva vara inblandad öht? (För butikens del alltså)

Jag tror inte att banken behöver vara inblandad men min syster (som jobbar med kassasystem) har snackat om integrationer som måste vara på plats så jag antar att det är kunden/butiken som bestämmer. Jag ska se om jag kan gräva fram mer information från henne

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-11-15 09:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att banken behöver vara inblandad men min syster (som jobbar med kassasystem) har snackat om integrationer som måste vara på plats så jag antar att det är kunden/butiken som bestämmer. Jag ska se om jag kan gräva fram mer information från henne

Det enda som krävs för att att butiken ska kunna ta NFC är att kortläsaren klarar det och att dom kontaktar kortinlösen-firman (den som sitter mellan bank och butik) så att dom kan aktivera NFC med en uppdatering över natten.

Bankerna är inte så mycket iblandade i själva transaktionen.

  • Medlem
  • 2017-11-16 12:50
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag hoppas verkligen att Rikskortet-appen snart innehåller en lista över alla lunch-ställen som tar Apple Pay.

Mastercard nearby-appen visar ställen som stödjer contactless-betalning så länge. Vet dock inte hur komplett den är.

https://itunes.apple.com/se/app/mastercard-ne...

Konkurrenten Rikslunchen/Sodexo svarade så här på min fråga:

Citat:

Vi är på gång och kommer ha stöd för ApplePay framöver.
Dessvärre har jag inte möjlighet att svara på när detta kommer ske.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-27 20:37

Testade att betala med ApplePay på Macdonalds idag.
Kassörskan fick upp ”tekniskt fel” i sin terminal och på min iPhone stod det bara ”Fel”.
De gick ju å betala nästan iaf.. ?

  • Medlem
  • 2017-11-28 04:58
Ursprungligen av Talla:

Testade att betala med ApplePay på Macdonalds idag.
Kassörskan fick upp ”tekniskt fel” i sin terminal och på min iPhone stod det bara ”Fel”.
De gick ju å betala nästan iaf.. ?

Det har hänt mig med när det gäller Samsung Pay. Några gånger har det stått "sätt i kort"
Tur att man har med ett sådant då ?
Än så länge kan man inte lämna plånboken hemma

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-08 20:54

Idag funkade det att betala med ApplePay på Ica Maxi i Karlskoga. Äntligen! ??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-09 09:24

Men inte om man självskannar väl...?

Ursprungligen av kenjon:

Men inte om man självskannar väl...?

Varför skulle det inte fungera med självscanning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-10 10:22

Det har ja inte testat men terminalerna såg lika ut iaf. Sen har de satt upp reklam på dem att man kan betala med mobilen via ICAs app tror jag det var.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-11 10:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Varför skulle det inte fungera med självscanning?

Därför att jag tror du måste dra ditt ICAkort för att få loss skanningsenheten. Och när du har handlat färdigt och satt tillbaka enheten måste du identifiera dej mot den vid betalterminalen. Och det gör du genom att använda samma kort.
Men jag har inte testat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-11 10:45
Ursprungligen av Talla:

Det har ja inte testat men terminalerna såg lika ut iaf. Sen har de satt upp reklam på dem att man kan betala med mobilen via ICAs app tror jag det var.

Det har man kunnat länge, över ett år (innan den hade stöd för BankID). Men det är krångligare än att betala direkt med kortet. Och har man inte använt deras app på ett tag (veckor?), så måste man logga in på den igen. Innan BankID var det ett skit....

Ursprungligen av kenjon:

Därför att jag tror du måste dra ditt ICAkort för att få loss skanningsenheten. Och när du har handlat färdigt och satt tillbaka enheten måste du identifiera dej mot den vid betalterminalen. Och det gör du genom att använda samma kort.
Men jag har inte testat.

Två olika processer. Du behöver Ica kortet för att få loss scannern men du behöver inte betala med Ica kortet. Du kan redan idag välja att betala med annat kort. Så Apple Pay fungerar även om det inte täcker hela processen.

Vissa butiker har självscanningskassor. Där behöver du inte ens Ica kortet. Du slår in ditt personnummer på skärmen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-11 11:12

Men det blir väl två steg då, verifiera sej med ICAkortet när du har satt tillbaka skannern, och sedan välja Annat betalsätt?
Som sagt, jag har inte testat, men i så fall är det alldeles för omständigt. Kan man både verifiera sej och betala med ApplePay skulle det vara smutt.

1
Bevaka tråden