Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chrome visar inte hela videoytan (YouTube) men OK i Safari

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-12-09 18:44

Hej!
Har nu kämpat med detta i en vecka, när jag ser videos i Chrome (oftast) så "skärs" bort en del av videos, och det hjälper inte att gå i helskärmsläge heller.
Bifogar skärmdumpar så att ni kan se skillnaden - samma video i exakt samma sekund sedd i Chrome och sedan i Safari.
Jag trodde först att detta orsakades av appen Magnet som möjliggör fönsterhantering på många olika sätt, men även utan den igång så återstår problemet.
Uppskattar all hjälp, tack!

Kör du html5-spelaren i bägge eller flash i den ena?
Testa att stänga av flash eller hårdvaruaccelereringen av videos i Chrome och se om det hjälper?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-12-10 14:15
Ursprungligen av suddgummi:

Kör du html5-spelaren i bägge eller flash i den ena?
Testa att stänga av flash eller hårdvaruaccelereringen av videos i Chrome och se om det hjälper?

Tyvärr, hittade bara hardware acc. inställning, inget om html5.
Hardware acc var akriverad, jag stängde av och sedan startade om Chrome, problemet återstår.

Har du samma spelare i bägge webbläsare? På https://www.youtube.com/html5 ser du om du använder HTML5-spelaren eller Flash-spelaren.
Kört utan plugins aktiverade?
Testat att rensa cookies och webbhistorik?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-12-11 15:43
Ursprungligen av suddgummi:

Har du samma spelare i bägge webbläsare? På https://www.youtube.com/html5 ser du om du använder HTML5-spelaren eller Flash-spelaren.
Kört utan plugins aktiverade?
Testat att rensa cookies och webbhistorik?

Cookies & historiken rensade, Flash Player uppdaterad genom System Preferences (PPAPI Plug-in var gammal - nu med version 27.0.0.187). Hela datorn nystartad & Chrome också.
Vad jag förstår så behöver inte Chrome Flash Player utan kör med någon egen variant.
Se bifogade bilder om vad YouTube säger gällande Safari & Chrome.

I Chrome:
Settings/Advanced/Privacy and Security/Content Settings/Flash - "Ask First"
Också under Content Settings/Unsandboxed..... är det valt "Ask when a site wants to use a plug-in to access your computer (recommended)"

När du skriver plugins, menar du Extension i Chrome?
(Edit: https://github.com/Eloston/ungoogled-chromium... går inte att använda den gamla sökvägen chrome:plugins eller About:plugins)

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av homesick:

Vad jag förstår så behöver inte Chrome Flash Player utan kör med någon egen variant.

De har Flash, fast inte Adobes så som jag förstår det.

Ursprungligen av homesick:

När du skriver plugins, menar du Extension i Chrome?
(Edit: https://github.com/Eloston/ungoogled-chromium... går inte att använda den gamla sökvägen chrome:plugins eller About:plugins)

Ja, precis. Det är jag som slänger mig med gamla termer. Tänkte om det är någon extension där som strular till det för dig.

Det verkar ju precis som det är någon slags hjälpmedelsfunktion som blivit aktiverad, men bara för videos i Youtube, vilket verkar väldigt märkligt...
Det enda jag kan tänka mig nu är att flytta bort din profil från din Chromeanvändarmapp (~/Library/Application Support/Google/Chrome/) och låta Chrome starta om från början. Jag antar att du synkar med Googles tjänster så då bör du inte förlora några bokmärken och liknande när du väl loggat in igen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-12-12 11:55
Ursprungligen av suddgummi:

Det verkar ju precis som det är någon slags hjälpmedelsfunktion som blivit aktiverad, men bara för videos i Youtube, vilket verkar väldigt märkligt...
Det enda jag kan tänka mig nu är att flytta bort din profil från din Chromeanvändarmapp (~/Library/Application Support/Google/Chrome/) och låta Chrome starta om från början. Jag antar att du synkar med Googles tjänster så då bör du inte förlora några bokmärken och liknande när du väl loggat in igen.

Hej! Issue solved.
Du hade rätt med "någon slags hjälpmedelsfunktion...." och efter att ha meckat lite med extensions, så hittade jag vad som spökade.
Jag har nämligen en LG34" widescreen curved monitor och för att höja upplevelsen när jag tittar på t.ex. Netflix eller YouTube videos i fullscreen, så hittade jag dessa två extensions till Chrome (se bifogat). Dessa gör att jag i allra flesta fall slipper de svarta fälten runt bilden, filmer blir verkligen kant till kant. Det är iofs lite justeringar "per film" och tillfälle, men det funkar riktigt bra.
Efter att ha tittat på lite fler filmer än vanligt på sistone så har tydligen dessa extensions flippat ut lite, för även om jag inte använde dem till vanligt YT tittande så höll de tydligen på på något sätt.
Jag avaktiverade dem och såg på samma problematiska YT video utan att en starta om Chrome - och det funkade.
För att vara helt fräck så aktiverade jag dem igen och laddade om filmen. Samma sak, allt OK nu.

Tusen tack för din hjälp @suddgummi !

1
Bevaka tråden