Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd iMac 2017

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-12-12 15:51

Hejsan!

Jag är total novis när det gäller Apple och Mac (skaffade min första iPhone för några veckor sedan), men har ändå sneglat på att göra mitt första stora inköp.

Har försökt att tänka igenom mina behov och strukturera dessa mot en tilltänkt budget. I vanlig ordning går man nästan alltid över ändå. Saker tillkommer alltid och kostar nästan alltid lite mer än man tror och tänker.

Mitt primära användningsområde är videoredigering i 4K. Jag filmar med både iPhone 8 och DSLR-kamera. Jag vill ha en stationär dator eftersom jag inte redigerar på resande fot och inte har några planer på att göra det inom en överskådlig framtid heller.

Det jag önskar från er på forumet är lite input kring min tilltänkta inköpslista. Har jag missat något? Har jag dumsnålat någonstans eller har jag övervärderat mina behov? Tar tacksamt emot alla idéer, både på innehållet och på eventuella tillägg. Priserna inkluderar utbildningsrabatter hos Apple.se i de fall sådan ges. Så här ser min nuvarande inköpslista ut:

Apple iMac 27" 5K MNEA2KS/A 20 768,75 kr (Apple.se)
- Intel Core i5
- 8 GB 2400 MHz ddr4
- 256 GB ssd
- Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne
- Magic Mouse 2
- Magic Keyboard - svenskt
----------------------------------------------------------------------------------------
Paket med proffsappar för utbildning 2 063,75 kr (Apple.se)
- Final Cut Pro X
- Motion 5
- Compressor 4
- Logic Pro X
- MainStage 3
----------------------------------------------------------------------------------------
Samsung T5 Extern Portabel SSD 500GB Blå 1 990,00 kr (Inet.se)
- Extern redigeringsdisk för pågående projekt
----------------------------------------------------------------------------------------
Corsair Vengeance Performance 16GB SODIMM 2400MHz 1 699,00 kr (Netonnet.se)
- 2x8GB
----------------------------------------------------------------------------------------
WD My Passport for Mac 4TB Black 1 490,00 kr (Netonnet.se)
- 2.5"
- Programvara från Apple
- Att användas som lagring/backup för avslutade projekt
----------------------------------------------------------------------------------------
Totalpris: 28 011,50 kr (2017-12-22)

Tankar och idéer?

Vänliga hälsningar,
JijEn

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-12 19:46
Ursprungligen av JijEn:

Hejsan!

Jag är total novis när det gäller Apple och Mac (skaffade min första iPhone för några veckor sedan), men har ändå sneglat på att göra mitt första stora inköp.

Har försökt att tänka igenom mina behov och strukturera dessa mot en tilltänkt budget. I vanlig ordning går man nästan alltid över ändå. Saker tillkommer alltid och kostar nästan alltid lite mer än man tror och tänker.

Mitt primära användningsområde är videoredigering i 4K. Jag filmar med både iPhone 8 och DSLR-kamera. Jag vill ha en stationär dator eftersom jag inte redigerar på resande fot och inte har några planer på att göra det inom en överskådlig framtid heller.

Det jag önskar från er på forumet är lite input kring min tilltänkta inköpslista. Har jag missat något? Har jag dumsnålat någonstans eller har jag övervärderat mina behov? Tar tacksamt emot alla idéer, både på innehållet och på eventuella tillägg. Priserna inkluderar utbildningsrabatter hos Apple.se i de fall sådan ges. Så här ser min nuvarande inköpslista ut:

Apple iMac 27" 5K MNEA2KS/A 20 768,75 kr (Apple.se)
- Intel Core i5
- 8 GB 2400 MHz ddr4
- 256 GB ssd
- Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne
- Magic Mouse 2
- Magic Keyboard - svenskt
----------------------------------------------------------------------------------------
Paket med proffsappar för utbildning 2 063,75 kr (Apple.se)
- Final Cut Pro X
- Motion 5
- Compressor 4
- Logic Pro X
- MainStage 3
----------------------------------------------------------------------------------------
Samsung T5 Extern Portabel SSD 500GB Blå 1 990,00 kr (Inet.se)
- Extern redigeringsdisk för pågående projekt
----------------------------------------------------------------------------------------
Corsair Vengeance Performance 16GB SODIMM 2400MHz 1 699,00 kr (Netonnet.se)
- 2x8GB
----------------------------------------------------------------------------------------
WD My Passport for Mac 4TB Black 1 490,00 kr (Netonnet.se)
- 2.5"
- Programvara från Apple
- Att användas som lagring/backup för avslutade projekt
----------------------------------------------------------------------------------------
Totalpris: 28 011,50 kr (2017-12-22)

Tankar och idéer?

Vänliga hälsningar,
JijEn

Om du lägger till 300kr får du numeriskt tangentbord.
Mer RAM kan du vänta med, då får du en "ny" dator två gånger.
Sista punkten, backupdisken: kanske ska ha den som helt dedikerad backupdisk? Kanske två stycken såna?

  • Medlem
  • 2017-12-12 20:33
Ursprungligen av reboot81:

Om du lägger till 300kr får du numeriskt tangentbord.
Mer RAM kan du vänta med, då får du en "ny" dator två gånger.
Sista punkten, backupdisken: kanske ska ha den som helt dedikerad backupdisk? Kanske två stycken såna?

Numeriskt tangentbord hade jag inte tänkt på. Bra idé!
Angående RAM, tänker du att jag klarar mig med bara de 8 GB som följer med datorn vid köp? Eller tänker du att de 24 GB räcker tills man vill ha mer?

Två backupdiskar är kanske också en god idé. Jag har en Windows-server med en 16TB RAID som jag har tänkt att backa upp backupen till så att säga. Men det kanske är enklare med två identiska WD-diskar och bara spegla innehållet en gång var 24 timme eller nåt?

/JijEn

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-13 08:35
Ursprungligen av JijEn:

Numeriskt tangentbord hade jag inte tänkt på. Bra idé!
Angående RAM, tänker du att jag klarar mig med bara de 8 GB som följer med datorn vid köp? Eller tänker du att de 24 GB räcker tills man vill ha mer?

Två backupdiskar är kanske också en god idé. Jag har en Windows-server med en 16TB RAID som jag har tänkt att backa upp backupen till så att säga. Men det kanske är enklare med två identiska WD-diskar och bara spegla innehållet en gång var 24 timme eller nåt?

/JijEn

Ja, prova med 8 RAM till att börja med. Iaf om man har en begränsad budget. Men det är en smaksak, och beror på plånbokens storlek.

"lagring/backup för avslutade projekt"
Antingen är det lagring eller så är det en backupdisk. Enligt mig kan man inte ha båda två på samma ställe.

Två diskar, det skrev jag för det är mitt standardtips: en disk inkopplad och en disk på annan plats. Sedan roterar man dessa.

  • Medlem
  • 2017-12-13 12:25
Ursprungligen av reboot81:

Ja, prova med 8 RAM till att börja med. Iaf om man har en begränsad budget. Men det är en smaksak, och beror på plånbokens storlek.

"lagring/backup för avslutade projekt"
Antingen är det lagring eller så är det en backupdisk. Enligt mig kan man inte ha båda två på samma ställe.

Två diskar, det skrev jag för det är mitt standardtips: en disk inkopplad och en disk på annan plats. Sedan roterar man dessa.

Det kan nog tänkas att det blir två diskar. En lagringsdisk lokalt kopplad och en speglad backup i uppvärmt garage. Då separerar man åtminstone den fysiska platsen på datan.

Tack för råden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-13 18:25
Ursprungligen av JijEn:

Det kan nog tänkas att det blir två diskar. En lagringsdisk lokalt kopplad och en speglad backup i uppvärmt garage. Då separerar man åtminstone den fysiska platsen på datan.

Tack för råden.

Med risk att bli kallad gör gnällspik, speglad och backup rimmar inte så bra ihop. Med speglad, avser du att disk B ska se ut som disk A? (B=backup, A=huvuddisk) Isåfall, om fil X försvinner på disk A, då försvinner den ju även från disk B.
Vid backup av lagringsdisk till en backupdisk bör enligt mig (om fil X raderats från lagringsdisk) inte radera fil X på backupdisk, utan lägga den i någon form av "karantän/papperskorg". Antingen för evigt, eller så länge som man önskar eller har plats för.

Utöver backup kör jag varje natt kloning av min systemdisk, där kopian av systemdisken blir identisk med systemdisken. Detta är en disk som gör det smidigare om datorns interna disk rasar eller fallerar. Jag håller då in ⌥ knappen (Alt) vid start och väljer min externa USB-disk, startar upp, visserligen lite långsammare än den interna men jag kan komma igång och arbeta direkt. Eller så pluggar jag in disken i en annan dator och fortsätter där, alternativt så återställer jag systemdisken med innehållet från min klonade disk.

Vad du behöver skydda dig mot – dataförlust och/eller en icke fungerande dator – vet bara du, och vad du behöver göra.
Och vad din data är värd vet bara du. Somliga har allt i molnet, och skulle klara sig fint med en disk för säkerhetskopiering. Andra, tex en fotograf skulle utan tvekan värdera sina filer högt, och där anse att 3 USB-hårddiskar a 700kr/st vore en extremt billig försäkring.

/mina 2 öre

1
Bevaka tråden