Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bilder" och ansiktsigenkänning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan länge försökt få "iPhoto" och senare "Bilder" att korrekt ange ansikten och namn i mitt bildbibliotek. Tidigare har väl programmen varit hyfsat duktiga på att känna igen personer men efter de senaste uppdateringarna har det gått käpprätt åt helvete. "Bilder" är inte ens i närheten av att gissa rätt längre! Jag antar att ni andra har samma upplevelse?

Jag använder "Google Foto" som en extra backup för mina bilder och Google är helt fenomenal på att känna igen ansikten! Det är helt otroligt hur mycket bättre deras funktion är jämfört med Apples (vilket är lite läskigt också förstås).

Bilder gör kanske två fel på hundra bilder, tycker det fungerar väldigt bra.

Fungerar väldigt bra för mig.

Kan inte jämföra med Google eftesom jag inte vill göra datat tillgängligt för Googles datamining

Ursprungligen av hummel:

Bilder gör kanske två fel på hundra bilder, tycker det fungerar väldigt bra.

Två på hundra är ju fullt acceptabelt! Lyllo dig

Igår när jag satt och rensade så var felprocenten ibland uppemot 20%.

Ursprungligen av iTiger:

Två på hundra är ju fullt acceptabelt! Lyllo dig

Igår när jag satt och rensade så var felprocenten ibland uppemot 20%.

Är detta bland bilder som Bilder själv identifierat, eller bland förslagen du får om du går in och identifierar bilder?
Ju oftare du själv går in och bekräftar/avvisar förslag, ju bättre kommer Bilder själv att bli då den lär sig utifrån din input.

Ursprungligen av iTiger:

Två på hundra är ju fullt acceptabelt! Lyllo dig

Igår när jag satt och rensade så var felprocenten ibland uppemot 20%.

Jag tycker "rensa" är fel ord. Det som vi gör är att lära upp Bilder så att den kan känna igen ansikten. Det kräver definitvt en initial insats av oss som användare men det blir "bättre och bättre dag för dag..." allteftersom vi korrigerar felaktiga val.

Ursprungligen av pushloop:

Är detta bland bilder som Bilder själv identifierat, eller bland förslagen du får om du går in och identifierar bilder?
Ju oftare du själv går in och bekräftar/avvisar förslag, ju bättre kommer Bilder själv att bli då den lär sig utifrån din input.

Jag har använt Apples funktion för ansiktsigenkänning sedan den introducerades i iPhoto och har justerat dess resultat kontinuerligt hela tiden. Senaste tidens uppdatering har dock gjort resultaten så otroligt dåliga att jag ledsnat.

Igår kväll satt jag och justerade och nu i morse har jag gjort ytterligare "en skanning". Av de nio kontroll-bilder på personen som först dyker upp var det bara två som var rätt. Under natten hade Bilder lagt till ytterligare 93 bilder som var fel. Totalt har jag ny ca 900 bilder totalt som är rätt identifierade på just den här personen.

Men 93 fel på ett dygn. Helt värdelöst!

Ursprungligen av iTiger:

Jag har använt Apples funktion för ansiktsigenkänning sedan den introducerades i iPhoto och har justerat dess resultat kontinuerligt hela tiden. Senaste tidens uppdatering har dock gjort resultaten så otroligt dåliga att jag ledsnat.

Igår kväll satt jag och justerade och nu i morse har jag gjort ytterligare "en skanning". Av de nio kontroll-bilder på personen som först dyker upp var det bara två som var rätt. Under natten hade Bilder lagt till ytterligare 93 bilder som var fel. Totalt har jag ny ca 900 bilder totalt som är rätt identifierade på just den här personen.

Men 93 fel på ett dygn. Helt värdelöst!

Intressant, det är inte sådana resultat som jag får.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-18 21:08
Ursprungligen av iTiger:

Jag har använt Apples funktion för ansiktsigenkänning sedan den introducerades i iPhoto och har justerat dess resultat kontinuerligt hela tiden. Senaste tidens uppdatering har dock gjort resultaten så otroligt dåliga att jag ledsnat.

Funderar på möjlig orsak till plötslig försämring i funktionen för dig...

Använder du iCloud-bildbibliotek? En nyhet med macOS 10.13 High Sierra och iOS 11 var väl att ansiktsigennkänningsdata numera kan delas mellan enheter via iCloud. Tidigare synkades inte ansikten. Kan en ”ny” iOS-enhet där du tidigare inte brytt dig om funkrionen blandat sig i leken med ”dålig data”?

Ursprungligen av IngoX:

Funderar på möjlig orsak till plötslig försämring i funktionen för dig...

Använder du iCloud-bildbibliotek? En nyhet med macOS 10.13 High Sierra och iOS 11 var väl att ansiktsigennkänningsdata numera kan delas mellan enheter via iCloud. Tidigare synkades inte ansikten. Kan en ”ny” iOS-enhet där du tidigare inte brytt dig om funkrionen blandat sig i leken med ”dålig data”?

Hmm... intressant idé! Jag har använt iCloud bildbibliotek under kortare perioder. Men jag tycker inte tjänsten är särskilt bra så jag stängde av den.

Fast jag använde aldrig ansiktsigenkänning på någon iOS-enhet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-12-19 07:27

Håller med! Sen iOS 11 har deras ansiktsigenkänning i Bilder-appen varit urkass. Använder inte iCloud photo library

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-12-19 11:04

Har du mycket bilder på asiater? Face-ID verkar ju ha problem med dem

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-12-19 17:03

Haha va? Nej det har jag inte. Detta har heller inget med Face-id att göra ?

1
Bevaka tråden