Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Din Iphone kan må bra av att byta batteri

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om du har en Iphone 6 eller 6S-modell och tycker att din mobil blivit väldigt seg skulle det eventuellt kunna hjälpa att byta batteri.

Läs hela artikeln här

Say what?

Tror batteriet mår sämre av bytas. Det får åtminstone inget vidare spännande (hehe) liv i batteriåtervinningen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-12-11 14:51

Jag har definitivt sett en försämring i prestanda hos min 6:a och känslan är att den kom ganska så abrupt.

Ursprungligen av andas:

Jag har definitivt sett en försämring i prestanda hos min 6:a och känslan är att den kom ganska så abrupt.

Har du testat att göra Geekbench-testet? Skulle vara intressant att se vad du får.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-11 15:34
Ursprungligen av amandareventlid:

Har du testat att göra Geekbench-testet? Skulle vara intressant att se vad du får.

Körde testet på min 6S Plus nu

Citat:

Iphone 6S Plus
2 454
4 192

Jag fick 1433/2415 så något är helt klart lurt här,

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-11 15:55

6 = 1536/2621 detta är alltså godkänt om jag förstår artikeln rätt. Men den känns ändå fruktansvärt långsam sedan iOS 11 nånting. Speciellt Siri har blivit väldig seg på att reagera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-11 16:44

Jag hade problem med batteriet i min iPhone 6S som jag köpte hösten 2015. Det visade sig att reparationen täcktes av Apple förlängda garanti, så det kan vara värt att kolla upp.

"Apple har kommit fram till att ett mycket litet antal iPhone 6S-enheter oväntat kan stängas av. Det är inte ett säkerhetsproblem och det påverkar endast enheter med serienummer inom ett begränsat intervall tillverkade mellan september och oktober 2015."

På den här sidan kan man skriva in sitt serienummer och se om telefonen omfattas av programmet.

https://www.apple.com/se/support/iphone6s-une...

När Macforum i Göteborg skulle byta batteriet till ett nytt så resulterade det i att hemknappen slutade fungera. Det slutade med att jag fick en fabriksny utbytestelefon från Apple. Den nya telefonen har betydligt bättre batteritid.

När jag kör Geekbench 4 får jag 2503 / 4377 poäng.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-12-12 08:27
Ursprungligen av amandareventlid:

Har du testat att göra Geekbench-testet? Skulle vara intressant att se vad du får.

Jag ska ska göra det. Men jag löste problemet på det enkla sättet, köpte en X och gav 6:an till grabben

Det hade varit kul att göra geekbenchtestet före och efter total radering av telefonen och se om det var någon skillnad, men artikeln kom ett par dagar för sent för det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-12 09:29

Jag har kört GB4-testet på min iPhone 6 några gånger sedan igår. Första vändan gav helt okej resultat, vilket gjorde mig fundersam eftersom min telefon ofta känns väldigt seg. Efter några vändor till kan jag konstatera att resultatet är helt ok när telefonen har legat i fickan och är varm och gosig, men har den legat framme på ett bord i rumstemperatur så blir det sämre.

Det låter ju inte helt otroligt med tanke på batteriproblemen jag har i lägre temperaturer. Inte sällan tvärdör telefonen när jag kommer hem efter en löprunda, trots gott om batteri innan. Men att det ska vara sådan skillnad redan mellan fick- och rumstemperatur är ju oroväckande.

800:- för batteribyte "Out of warranty" hos Apple. eller så köper jag en ny telefon... hmm. Svårt val.

Gah. Appen kostade ju 10:-
iPhone X fick single 4149 o multi 9941.
Provar min 6+ när den laddat upp. Den var utan ström

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-15 09:14

Fullt batteri och laddaren i på min 6S+ (Köpt vid release):
1753/3009

67% batteri utan laddare på min iPhone SE (som bara är några månader gammal):
2466/4448

Nu är ju min 6S+ full med appar medans SE’n typ har jobbmail och knappt något mer installerat.
Men det är ju en enorm skillnad.

Tips! Det verkar inte som att Reddit-användarna var ute och cyklade. Det finns ett system som heter Rowerd som Apple lade till i IOS 10.2.1 som reglerar CPU:s och GPU:s snabbhet och styrka.

https://9to5mac.com/2017/12/18/iphone-battery...

Apple erkänner nu sitt tilltag. Källa. Citat:

”Our goal is to deliver the best experience for customers, which includes overall performance and prolonging the life of their devices. Lithium-ion batteries become less capable of supplying peak current demands when in cold conditions, have a low battery charge or as they age over time, which can result in the device unexpectedly shutting down to protect its electronic components.

Last year we released a feature for iPhone 6, iPhone 6s and iPhone SE to smooth out the instantaneous peaks only when needed to prevent the device from unexpectedly shutting down during these conditions. We’ve now extended that feature to iPhone 7 with iOS 11.2, and plan to add support for other products in the future.”

Ursprungligen av Zeugma:

Apple erkänner nu sitt tilltag. KällaLast year we released a feature for iPhone 6, iPhone 6s and iPhone SE to smooth out the instantaneous peaks only when needed to prevent the device from unexpectedly shutting down during these conditions. We’ve now extended that feature to iPhone 7 with iOS 11.2, and plan to add support for other products in the future.”[/i]

Lite förvånad över att detta gäller även för Iphone 7 och antagligen på sikt 8an. Apple ändrade väl hur deras processorer arbetar i och med Iphone 7 och att de skulle blev mer kompetenta och energisnåla. Men ett trött batteri är väl är väl ett trött batteri.

1
Bevaka tråden