Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple bekräftar att iPhones med äldre batterier kan tappa prestanda

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Precis som det spekulerats om innan har Apple nu bekräftat att iPhones under vissa omständigheter får sänkt prestanda. Enligt uttalandet handlar det om att undvika krasch när strömtillförseln inte räcker till. Det innebär till exempel vid kallt väder, låg batterinivå eller slitna battericeller.

Citat:

Our goal is to deliver the best experience for customers, which includes overall performance and prolonging the life of their devices. Lithium-ion batteries become less capable of supplying peak current demands when in cold conditions, have a low battery charge or as they age over time, which can result in the device unexpectedly shutting down to protect its electronic components.

Last year we released a feature for iPhone 6, iPhone 6s and iPhone SE to smooth out the instantaneous peaks only when needed to prevent the device from unexpectedly shutting down during these conditions. We’ve now extended that feature to iPhone 7 with iOS 11.2, and plan to add support for other products in the future.

Källa: https://www.theverge.com/2017/12/20/16800058/...

Själv tycker jag det är intressant. Rent spontant är det en vettig lösning på problemet, men samtidigt lite lurigt att telefonen inte meddelar användaren. Sett till de tester privatpersoner gjort verkar det handla om ganska betydande prestandatapp, även om Apples uttalande mera framhåller det som "extremfall" under vissa omständigheter.

Spännande är också hur medvetna Apple är/har varit om problemet. Är hårdvaran från början designad för att inte "klara" hela telefonens livslängd med bibehållen prestanda, eller är det en nödlösning som snickrats ihop i efterhand? Oavsett uppsåt tycker jag effekten är den samma - telefonen blir långsammare ju äldre den är. Det rimmar väl med hela konceptet runt planned obsolescence, vilket jag känner på mig är något som inte uppskattas av Apple.

Vad har ni andra för tankar?

Ursprungligen av emilakered:

Är hårdvaran från början designad för att inte "klara" hela telefonens livslängd med bibehållen prestanda, eller är det en nödlösning som snickrats ihop i efterhand?

Frågan där är väl hur lång livslängden är. Hur beräknar man den? Jag använder antagligen inte min telefon i samma utsträckning som en tonåring och behöver bara ladda varannan dag. Här jag en teoretisk fördubblad livslängd då?

Ursprungligen av suddgummi:

Frågan där är väl hur lång livslängden är. Hur beräknar man den? Jag använder antagligen inte min telefon i samma utsträckning som en tonåring och behöver bara ladda varannan dag. Här jag en teoretisk fördubblad livslängd då?

Nu är jag ingen expert på batteriteknik, men tror det finns en rad faktorer som påverkar. Temperatur och hur mycket batteriet laddas bland annat, minns jag rätt mår det "bäst" av att vara någonstans i mitten - inte fulladdat, men inte heller helt tomt.

Ursprungligen av emilakered:

Nu är jag ingen expert på batteriteknik, men tror det finns en rad faktorer som påverkar. Temperatur och hur mycket batteriet laddas bland annat, minns jag rätt mår det "bäst" av att vara någonstans i mitten - inte fulladdat, men inte heller helt tomt.

Ja det är helt riktigt. På hybridbilar t.ex. talar man om State of Health och State of Charge men presenterar en "procent" som visar på hur mycket man faktiskt kan använda inom ett visst spann. Sedan brukar det finnas lite elektronik inne i batteriet som försöker balansera de olika cellerna så de ligger rätt i spänning så att man kan plocka ur en jämn ström utan hopp i "procentmätaren". Vilket är väl precis vad Apple försöker sig på på äldre batterier i telefonerna nu då antar jag. Det kanske inte förutsåg att folk skulle använda den så länge som de gör?

Ursprungligen av suddgummi:

Det kanske inte förutsåg att folk skulle använda den så länge som de gör?

Kanske inte! Springande punkterna blir väl lite hur länge det varit aktivt och hur utbrett batterislitaget är. iPhone 6S är ändå bara strax över två år, vilket i min värld ska vara väl inom beräknad livstid - annars är vi tillbaka på planned obsolescence igen.

Intressant följdfråga. Går det här på garanti? Hur ser det ut med garantibyten av batterier i allmänhet?

Senast redigerat 2017-12-23 11:53

Okej, vad jag förstår dyker det upp ett meddelande under Inställningar -> Batteri när det är såpass dåligt att Apple rekommenderar byte. Jag antar (läs: gissar vilt) att det är samtidigt som prestandan börjar hållas tillbaka?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-21 06:37
Ursprungligen av emilakered:

Hur ser det ut med garantibyten av batterier i allmänhet?

Jag fick bytt en iPhone 6 utan kostnad i somras pga knasigt batteri. Batterimätarn hoppade upp och ner lite hipp som happ, eller kunde fastna på 10% en hel dag. Efter garantitiden är det reklamation.

Senast redigerat 2017-12-21 10:13
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-21 10:07

Jag lämnade in min över tre år gamla iPhone 6 på batteribyte hos Apple i Täby igår. En timme senare kunde jag hämta ut den. Preliminärt resultat: Känns som en ny telefon! Mycket piggare och rappare än innan. 805:- skulle de ha för besväret, och det var det lätt värt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-21 16:22
Ursprungligen av emilakered:

Okej, vad jag förstår dyker det upp ett meddelande under Inställningar -> Batteri när det är såpass dåligt att Apple rekommenderar byte. Jag antar (läs: gissar vilt) att det är samtidigt som prestandan börjar hållas tillbaka?

Läste en del kommentarer på macrumours imorse, det meddelandet kommer tydligen inte förrän långt efter Apple börjat minska prestandan.

  • Medlem
  • 2017-12-21 16:59

Inget annat än ett smart sätt att sälja nya telefoner

"Seglivad myt" är väl lite till att ta i.

Jag själv kände mig grundlurad då min iPhone4 gick från bra lur till oanvändbar efter en uppdatering. Som tur är så var jag inte den enda och det slutade med stämning mot apple. Kort därefter så släpptes en ny patch varpå telefonerna åter igen fungerade ypperligt. *Skumt*

Nu har nyheten nått SVT Nyheter. Så det är nog rätt stort ändå. Apple har haft ett antal större trasselgrejer på senare tid. Hmm...

Rubriken i The Verges artikel:

”iPhones start slowing down after a year of use, and that’s way too soon”

Ja, det får man nog allt hålla med om.

  • Medlem
  • 2017-12-22 00:25
Ursprungligen av Zeugma:

Nu har nyheten nått SVT Nyheter. Så det är nog rätt stort ändå. Apple har haft ett antal större trasselgrejer på senare tid. Hmm...

Rubriken i The Verges artikel:

”iPhones start slowing down after a year of use, and that’s way too soon”

Ja, det får man nog allt hålla med om.

Du köper en iPhone X för 11500 kr och vet att arroganta Apple kommer medvetet att slöa ned den inom snar framtid enbart för att de tycker det är bästa vägen att gå. Dessutom inte tala om det förrän de ställs mot väggen och det är ju naturligtvis inte kopplat till nyförsäljning, det vore ju hemskt. Nästa gång Tim Cook meddelar hur många som uppdaterat till senaste IOS så vet man varför han tycker det är lysande.

Ursprungligen av PaO:

Du köper en iPhone X för 11500 kr och vet att arroganta Apple kommer medvetet att slöa ned den inom snar framtid enbart för att de tycker det är bästa vägen att gå. Dessutom inte tala om det förrän de ställs mot väggen och det är ju naturligtvis inte kopplat till nyförsäljning, det vore ju hemskt. Nästa gång Tim Cook meddelar hur många som uppdaterat till senaste IOS så vet man varför han tycker det är lysande.

Jaja, lugna ner dig lite.

  • Medlem
  • 2017-12-22 05:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Jaja, lugna ner dig lite.

?

Kanske men risken finns att andra tillverkare redan eller kommer att implementera detta då många följer Apple och jag är för valfrihet

Ursprungligen av Allexz:

"Seglivad myt" är väl lite till att ta i.

Jag själv kände mig grundlurad då min iPhone4 gick från bra lur till oanvändbar efter en uppdatering. Som tur är så var jag inte den enda och det slutade med stämning mot apple. Kort därefter så släpptes en ny patch varpå telefonerna åter igen fungerade ypperligt. *Skumt*

Det finns flera anledningar till att en telefon kan bli långsammare med tiden. Mytbildningen ligger i att detta skulle vara något som aktiveras medvetet av Apple när en ny IPhone-modell släpps. Sanningen är snarare att en ny IOS-version med krävande funktioner ofta är det som gör en äldre modell seg.

Det går att diskutera såklart om Apple bidrar till problemen genom att vara alltför frikostig med att släppa nya IOS-versioner till äldre mobiler; tumregeln just nu är 5 år, dvs fyra nya IOS-versioner. Iphone 4S fick dock stöd även för IOS 9, vilket den förmodligen inte borde ha fått även om 9.2.1 åtgärdade en del av prestandaproblemen.

Oavsett tycker jag också Apple kan beskyllas för att vara för aggressiv att marknadsföra uppdateringen mot äldre modeller. Det är bra med säkerhetsåtgärder såklart, men kostnaden i prestanda det ofta innebär att installera årets OS på en fyra år gammal lur bör tas med i beräkningen, och det är det få vanliga användare som gör. Här har Apple ett ansvar.

När det gäller just den här nyheten har (såklart) en gruppstämning redan lämnats in. Jag tror inte den kommer leda till något; de tekniska skälen att nedklocka en Iphone som beskrivs är vettiga, och det är som skrivet bara under särskilda omständigheter. Upplevelsen att använda en telefon som plötsligt stänger av sig skulle vara mycket värre. Möjligen finns ett case att Apple kan fällas för ”neglect” i sin kommunikation med kunderna.

Men nej, Apple försöker inte medvetet göra användarupplevelsen sämre på äldre telefoner.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-12-22 09:37

Jag fick batteriet i min 6S utbytt gratis i något program de har därför att vissa användare fått telefoner som startat om sig själva. Feltillverkade batterier.

När jag testade med coconutbattery så visade det sig att det "nya" batteriet jag fått hade 70% kapacitet kvar, dvs det var gammalt, men korrekt tillverkat antar jag.

Telefon såld. Ingen ny iPhone för mig. Just nu har jag en 250-kronors Nokia. Känns märkligt att inte äga en iPhone för första gången på nio år men jag drar gränsen här.

Min dotters Iphone 6 började bete sig allmänt slött och var tidvis i det närmaste omöjlig att använda. Till slut chansade vi och bytte batteri. Men detta enbart på grund av av att mute-knappen krånglade också. Då blev den som ny igen!
Det jag inte begriper är varför Apple inte kunde förklara för oss att 57 procents kvarstående effekt (som företaget mätte upp) inte duger.
Någon liten dialogruta som säger att ”Batteriet behöver bytas. Telefonen kommer att upplevas som trög.”
Vi var ju för tusan på väg att slänga mobilen till återvinningen! Ja, det är ta mig tusan ”neglect”...

Ursprungligen av Zeugma:

Min dotters Iphone 6 började bete sig allmänt slött och var tidvis i det närmaste omöjlig att använda. Till slut chansade vi och bytte batteri. Men detta enbart på grund av av att mute-knappen krånglade också. Då blev den som ny igen!
Det jag inte begriper är varför Apple inte kunde förklara för oss att 57 procents kvarstående effekt (som företaget mätte upp) inte duger.
Någon liten dialogruta som säger att ”Batteriet behöver bytas. Telefonen kommer att upplevas som trög.”
Vi var ju för tusan på väg att slänga mobilen till återvinningen! Ja, det är ta mig tusan ”neglect”...

Det hade onekligen varit snyggare, och förmodligen också fått många kunder att betala för ett batteribyte, som Apple lär dra in åtminstone några kronor på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-22 16:22
Ursprungligen av PaO:

Kanske men risken finns att andra tillverkare redan eller kommer att implementera detta då många följer Apple och jag är för valfrihet

Nä, ingen risk. Då skulle de behöva komma med uppdateringar till telefoner de redan fått betalt för. Mycket bättre att strunta i uppdateringar så får folk köpa ny telefon istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-22 16:42

https://snag.gy/GSu7vA.jpg

Ursprungligen av jakobnilsson:

Oavsett tycker jag också Apple kan beskyllas för att vara för aggressiv att marknadsföra uppdateringen mot äldre modeller. Det är bra med säkerhetsåtgärder såklart, men kostnaden i prestanda det ofta innebär att installera årets OS på en fyra år gammal lur bör tas med i beräkningen, och det är det få vanliga användare som gör. Här har Apple ett ansvar

Jag påstår nog att Apple tar sitt ansvar. Med tanke på att vanliga användare är tekniskt inkompetenta idioter så är det rimligt att Apple pushar ut uppdateringar så länge som möjligt - även om det går ut över prestandan. Säkerhet måste så långt som möjligt sättas i första rummet eftersom tekniken utgör en allt större del av vår vardag.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det hade onekligen varit snyggare, och förmodligen också fått många kunder att betala för ett batteribyte, som Apple lär dra in åtminstone några kronor på.

De drar säkert in betydligt mer pengar på nuvarande policy än att börja uppmana till batteribyten.

  • Medlem
  • 2017-12-23 06:00

Kul han tar upp VR som exempel vilket är väldigt utbrett på iPhones. Att försöka få detta till en bra sak är i mins ögon skygglappar

https://www.wired.com/story/apple-iphone-batt...

Ursprungligen av emilakered:

...iPhone 6 är ändå bara strax över två år...

Tre år, inte två.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tre år, inte två.

Det skulle vara ett S där. Lägger till.

Jag kan köpa att Apple gör det för "kundens bästa" (vem som nu definierar vad det nu är). Men är det inte mer illa att man går ut med detta offentligt EFTER avslöjandet? Så det har alltså blivit ett scenario i styrelsen: "ajaj folk har kommit på att vi klockar ned äldre telefoner, vi måste nog gå ut och säga något om det annars kan de tro att vi gör det av ondskefullt syfte". Så det är ingen som frågar sig om Apple gör något annat med telefonerna utan kundernas vetskap? Förutom att spåra och samla in data om telefonens position förstås.

Kan inte förstå varför detta inte blivit en större skandal. Ren spekulation: jag gissar på att detta bara är toppen av ett isberg.

Ursprungligen av PaO:

?

Kanske men risken finns att andra tillverkare redan eller kommer att implementera detta då många följer Apple och jag är för valfrihet

Är det inte så att alla mobilbatterier slöar ner och blir sämre med tiden oavsett tillverkare, Apple ordna en lösning så att själva batteriet klara sig lite längre på bekostnad utav att slöa ner processor.
Vad erbjuder de andra vid ett slött batteri efter X antal cykler och år?
Nu är det ju så enkelt som att byta batteri enligt en nöjd kund här i kommentarerna.
Det Apple borde implanterat är som i macbooksen, en mätare för cykler och batteriets status och sätta en rimlig gräns för garanti.
Men ingen annan har det heller eller?

Ursprungligen av PaO:

Kul han tar upp VR som exempel vilket är väldigt utbrett på iPhones. Att försöka få detta till en bra sak är i mins ögon skygglappar

https://www.wired.com/story/apple-iphone-batt...

Av allt i texten fastnade du för en mening med VR som han kunde bytt mot AR

Bevaka tråden