Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uber blir taxiföretag i Europa

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Europeiska unionens domstol har nu beslutat att Uber kan betraktas som ett transportföretag i medlemsländerna.

Läs hela artikeln här

Vad innebär det?
Jag har faktiskt funderat på att köra lite Uber. Verkar vara kul att träffa lite nytt folk o något att göra ibland när man vill döda lite tid. Varför inte liksom

Ursprungligen av Tjosansa:

Vad innebär det?

CNN:

Citat:

The court rejected that argument in its landmark decision, ruling that Uber is at its heart a transportation company and should be regulated as such.

Ursprungligen av barbapappa_86:

CNN:

Vad betyder det?

Ursprungligen av Tjosansa:

Vad betyder det?

Står bland annat i artikeln:

Citat:

I många länder för den senare benämningen med sig krav på att följa vissa föreskrifter som företaget gärna vill undvika. Taxibolag har bland annat krav på sig att deras chaufförer ska ha licenser samt att de kan behöva stå som arbetsgivare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Står bland annat i artikeln:

Ja Jag kan se artikeln. Men vill förståss ha en enklare förklaring från någon som vet. Innebär det tex. att man måste ta taxikort för att köra Uber nu?

Ursprungligen av Tjosansa:

Ja Jag kan se artikeln. Men vill förståss ha en enklare förklaring från någon som vet. Innebär det tex. att man måste ta taxikort för att köra Uber nu?

Det är min bild, men som alltid så tar rättsliga processer ett tag att klarna.

Ursprungligen av Tjosansa:

Ja Jag kan se artikeln. Men vill förståss ha en enklare förklaring från någon som vet. Innebär det tex. att man måste ta taxikort för att köra Uber nu?

Jag hoppas verkligen det. Uber är bara glorifierad svarttaxiverksamhet som sysslar med illojal konkurrens där de inte följer samma regler som alla andra aktörer på marknaden.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hoppas verkligen det. Uber är bara glorifierad svarttaxiverksamhet som sysslar med illojal konkurrens där de inte följer samma regler som alla andra aktörer på marknaden.

Är det inte så att det kanske är taxi som ska släppa hästdroskan och komma in på 2000-talet?
Alla deras regler är från en tid utan GPS, utan mobiltelefoner och så vidare.

Ursprungligen av JoMaLu:

Är det inte så att det kanske är taxi som ska släppa hästdroskan och komma in på 2000-talet?
Alla deras regler är från en tid utan GPS, utan mobiltelefoner och så vidare.

Samma lagar ska gälla för alla företag inom en bransch. Detta har ingenting med taxiföretagens egna regler att göra. Det rör sig om lagstiftning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-01 05:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Samma lagar ska gälla för alla företag inom en bransch. Detta har ingenting med taxiföretagens egna regler att göra. Det rör sig om lagstiftning.

Att Uber är ett fult företag råder det ingen tvekan om, men genererar inte en Uberresa moms och skatt likt en vanlig taxiresa?

Jag erkänner att min bild av Uber är färgat av hur de har betett sig tidigare och att jag inte vet hur de agerar nu men de har ingen historia av att bry sig. Det finns mer än skatt och moms

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/790467?programid=1316

Men det verkar som att jag får backa om hur läget är i Sverige. Även om de har försökt att vara ”kreativa” så verkar de numera följa grundläggande lagar i Sverige

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-bakslag-for-uber/

1
Bevaka tråden