Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D glasögon till Mac

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nykvarn
  • 2011-03-07 21:14

Nu när 3D stereo har blivit så stort och man till och med kan titta på 3D klipp på YouTube återstår den stora frågan: hur gör vi som har Mac om man vill titta på 3D?

De som har PC kan förstås köpa NVIDIA 3D Vision, som består av ett par glasögon och en IR-sändare som kopplas till USB-porten. Men dessa går inte att använda rakt av till Macen om man inte har ett jättedyrt Quadro grafikkort. IR-sändaren har nämligen en VESA stereo ingång också och har man Quadro så kan man dra en kabel direkt från grafikkortet till IR-sändaren.

Alternativet är att göra som jag gjorde. Jag köpte ett par 3D glasögon från eDimensional. Till dem följer det med en adapter som man kopplar in på VGA-porten mellan skärmen och datorn. Nu ska det sägas att jag inte har provat att koppla dem till en 120 Hz LCD än, utan bara till min 100 Hz CRT. Klarar LCDn 120 Hz på VGA ingången ser jag dock inget hinder varför det inte skulle fungera och eDimensional säger att deras glasögon ska fungera med LCD.

Tyvärr supportas inte Mac, men det hindrar inte att man kan få glasögonen att fungera för Mac. Man måste dock bara få igång glasögonen först genom att visa en aktiveringsbild för adaptern. Det finns ett program till Windows för att ställa in adaptern i olika lägen med olika aktiveringsbilder. Det jag gjorde var att ta screenshots av de olika aktiveringsbilderna och nu räcker det att visa dessa med preview i fullskärm på Macen. Mitt nästa steg är dock att skriva ett Cocoa program som gör samma sak, så blir det enklare.

Vad kan man då göra med dessa glasögon? Inte så mycket tyvärr, men åtminstone:

1. Titta på YouTube klipp i 3D. Man måste då ställa in adaptern i interlace-läge och ställa in YouTube på samma.
2. Spela Nanosaur 2. Det är det enda spelet jag känner till som stödjer shutter-glasses. Du kan ladda ner spelet från Mac App Store.
3. Konvertera och titta på 3D klipp med Bino: The Bino 3D video player - About

En sak som är intressant med adaptern som kopplas mellan grafikkortet och skärmen är att den har en VESA stereo utgång. Det borde alltså vara fullt möjligt att koppla adaptern till NVIDIAs 3D sändare och använda NVIDIA glasögon istället. De lär vara av bättre kvalitet.

Dessa glasögon från eDimensional har funnits ett bra tag. Jag köpte mina 2004. Fortfarande har de ingen lösning för att koppla adaptern till DVI eller HDMI istället för VGA. Men det är i alla fall en billig möjlighet om man är intresserad av 3D på Macen. Glasögonen kostar cirka 112 Euro och man köper från: eDimensional 3D Glasses and Innovative PC Gaming Accessories

3D glasögon

Hej!

Jagvet attdet här är en ”gammal” tråd, MEN jag som inte är så snabb på nyheter, numera ”old News” har precis fått upp ögonen för 3D. Så, jag undrar ifall det finns några glasögon som passar till Macens retinaskärm. Som ”typ” de glasögonen som kom på 80talet med ett grönt glas och ett rött?

Ursprungligen av larsef:

Nu när 3D stereo har blivit så stort och man till och med kan titta på 3D klipp på YouTube återstår den stora frågan: hur gör vi som har Mac om man vill titta på 3D?

De som har PC kan förstås köpa NVIDIA 3D Vision, som består av ett par glasögon och en IR-sändare som kopplas till USB-porten. Men dessa går inte att använda rakt av till Macen om man inte har ett jättedyrt Quadro grafikkort. IR-sändaren har nämligen en VESA stereo ingång också och har man Quadro så kan man dra en kabel direkt från grafikkortet till IR-sändaren.

Alternativet är att göra som jag gjorde. Jag köpte ett par 3D glasögon från eDimensional. Till dem följer det med en adapter som man kopplar in på VGA-porten mellan skärmen och datorn. Nu ska det sägas att jag inte har provat att koppla dem till en 120 Hz LCD än, utan bara till min 100 Hz CRT. Klarar LCDn 120 Hz på VGA ingången ser jag dock inget hinder varför det inte skulle fungera och eDimensional säger att deras glasögon ska fungera med LCD.

Tyvärr supportas inte Mac, men det hindrar inte att man kan få glasögonen att fungera för Mac. Man måste dock bara få igång glasögonen först genom att visa en aktiveringsbild för adaptern. Det finns ett program till Windows för att ställa in adaptern i olika lägen med olika aktiveringsbilder. Det jag gjorde var att ta screenshots av de olika aktiveringsbilderna och nu räcker det att visa dessa med preview i fullskärm på Macen. Mitt nästa steg är dock att skriva ett Cocoa program som gör samma sak, så blir det enklare.

Vad kan man då göra med dessa glasögon? Inte så mycket tyvärr, men åtminstone:

1. Titta på YouTube klipp i 3D. Man måste då ställa in adaptern i interlace-läge och ställa in YouTube på samma.
2. Spela Nanosaur 2. Det är det enda spelet jag känner till som stödjer shutter-glasses. Du kan ladda ner spelet från Mac App Store.
3. Konvertera och titta på 3D klipp med Bino: The Bino 3D video player - About

En sak som är intressant med adaptern som kopplas mellan grafikkortet och skärmen är att den har en VESA stereo utgång. Det borde alltså vara fullt möjligt att koppla adaptern till NVIDIAs 3D sändare och använda NVIDIA glasögon istället. De lär vara av bättre kvalitet.

Dessa glasögon från eDimensional har funnits ett bra tag. Jag köpte mina 2004. Fortfarande har de ingen lösning för att koppla adaptern till DVI eller HDMI istället för VGA. Men det är i alla fall en billig möjlighet om man är intresserad av 3D på Macen. Glasögonen kostar cirka 112 Euro och man köper från: eDimensional 3D Glasses and Innovative PC Gaming Accessories

1
Bevaka tråden