Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HighSierra med ssd och hdd?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att uppgradera min MBP -11 med SSD och en intern HDD till HighSierra. Systemet och diverse annat smått finns på SSDn medan mina filer/media finns på HDDn. Är det nåt jag borde tänka på? SSDn blir ju APFS medan HDDn har det gamla filsystemet. Skulle det t.ex. vara idé att flytta iTunesbiblioteket tillbaka till systemskivan? Är lite osäker på hur dom två filsystemen arbetar ihop.

Varför kör du inte med en hybriddisk?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför kör du inte med en hybriddisk?

Jag förstår inte din fråga.

De arbetar ihop, men det smartaste är att även formatera HDD:n med AFPS. Men det kräver förstås att du kan mellanlagra allt på HDD:n någonstans så länge.

Men ja, det är en kanonbra tanke och jag körde själv så i många år innan jag fick ny dator för ett tag sen!

(BTW: Hybriddisk är en kombination av SSD och HDD och inget jag personligen rekommenderar om du inte vet vad det är.)

Ursprungligen av carlsson:

De arbetar ihop, men det smartaste är att även formatera HDD:n med AFPS. Men det kräver förstås att du kan mellanlagra allt på HDD:n någonstans så länge.

Men ja, det är en kanonbra tanke och jag körde själv så i många år innan jag fick ny dator för ett tag sen!

(BTW: Hybriddisk är en kombination av SSD och HDD och inget jag personligen rekommenderar om du inte vet vad det är.)

I detta skede formatteras enbart flashbaserade diskar med APFS. Inte heller hybriddisk.
Jag vet ju vad hybriddiskar är men jag betvivlar att en hybriddisk skulle ge mig några märkbara fördelar jämfört med mitt nuvarande uppålägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-12-27 22:35
Ursprungligen av Konfysius:

I detta skede formatteras enbart flashbaserade diskar med APFS. Inte heller hybriddisk.
Jag vet ju vad hybriddiskar är men jag betvivlar att en hybriddisk skulle ge mig några märkbara fördelar jämfört med mitt nuvarande uppålägg.

Har du en hybriddisk (fusion) så ser du bara en disk och systemet håller koll på vilka filer som är på SSD och vilka lagras på HDD automatiskt. Det är ju mycket smidigare än att ha 2 diskar som du själv kopierar filer över.

1
Bevaka tråden