Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Det här önskar jag mig av Samsung under 2018

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples största konkurrent på den svenska marknaden gjorde både bra och dåligt ifrån sig i år, och det finns förbättringspotential till 2018.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-12-28 20:39

Det här är väl lite off-topic.

Men jag önskar att Samsung fortsätter att göra bra telefoner och att de i och med det sätter blåslampan i röven på Cook, Ive & Co och på det sättet ser till att Apple tvingas att tänka framåt. Konkurrens är bra. Samsung är bra tycker även en sådan som jag som aldrig skulle köpa någon av deras lurar

Senast redigerat 2017-12-28 21:37
  • Medlem
  • 2017-12-28 23:36

Bra sammanfattning ?
Vissa saker håller jag med om men inte andra. Visst det kan kännas ovant med mycket dubbletter typ både Google Calendar och Samsungs dito men många funktioner kom först hos Samsung och sedan i grund Android. Om man gillar möjligheter och orkar lägga kraft på att anpassa sin upplevelse finns inget bättre i mina ögon än en Note 8. Bara för att hänga med, du valde en iPhone X för att du vet att den håller längre än en Samsung Note 8?

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples största konkurrent på den svenska marknaden gjorde både bra och dåligt ifrån sig i år, och det finns förbättringspotential till 2018.

Jag tycker det är huvudet på spiken angående mjukvarustödet. Det är beklagligt att de inte stödjer ens flaggskeppen mer än ett par år.
Om de inte vill fortsätta med stödet hade det i så fall varit suveränt om de släppt binärblobbar som möjliggör för entusiaster att fortsätta använda hårdvaran med egenbyggda versioner av Android. Här är Samsung inte ett dugg bättre än Apple vad det gäller öppenhet eller transparens.

Ursprungligen av PaO:

..... men många funktioner kom först hos Samsung och sedan i grund Android.

Finns det någon jämförande sammanställning över detta påstående? Jag har googlat lite men hittar inte bilder med jämförelser (Samsungs version kontra Android före och efter införande)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-29 15:51

1 TB M2 SSD för under 500 kr, men det lär vänta ett tag.

  • Medlem
  • 2017-12-29 15:58
Ursprungligen av suddgummi:

Jag tycker det är huvudet på spiken angående mjukvarustödet. Det är beklagligt att de inte stödjer ens flaggskeppen mer än ett par år.
Om de inte vill fortsätta med stödet hade det i så fall varit suveränt om de släppt binärblobbar som möjliggör för entusiaster att fortsätta använda hårdvaran med egenbyggda versioner av Android. Här är Samsung inte ett dugg bättre än Apple vad det gäller öppenhet eller transparens.

Finns det någon jämförande sammanställning över detta påstående? Jag har googlat lite men hittar inte bilder med jämförelser (Samsungs version kontra Android före och efter införande)

Här är några

https://www.androidauthority.com/how-oem-skin...

http://www.techradar.com/news/phone-and-commu...

Lägg sedan till split screen, filhanterare och teman

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-29 16:26
Ursprungligen av suddgummi:

Jag tycker det är huvudet på spiken angående mjukvarustödet. Det är beklagligt att de inte stödjer ens flaggskeppen mer än ett par år.
Om de inte vill fortsätta med stödet hade det i så fall varit suveränt om de släppt binärblobbar som möjliggör för entusiaster att fortsätta använda hårdvaran med egenbyggda versioner av Android. Här är Samsung inte ett dugg bättre än Apple vad det gäller öppenhet eller transparens.

Hmm, detta är ju just en av de punkter där Android mobiler skiljer sig stort mot iPhone. Du kan flasha en urgammal Android-mobil med senaste versionen av Android. Dock med en skillnad, du får välja en ROM från tredje part. LineageOS, Resurrection Remix och AICP är bland de största.

Senast redigerat 2017-12-29 22:06
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-12-29 17:02
Ursprungligen av suddgummi:

Jag tycker det är huvudet på spiken angående mjukvarustödet. Det är beklagligt att de inte stödjer ens flaggskeppen mer än ett par år.
Om de inte vill fortsätta med stödet hade det i så fall varit suveränt om de släppt binärblobbar som möjliggör för entusiaster att fortsätta använda hårdvaran med egenbyggda versioner av Android. Här är Samsung inte ett dugg bättre än Apple vad det gäller öppenhet eller transparens.

Finns det någon jämförande sammanställning över detta påstående? Jag har googlat lite men hittar inte bilder med jämförelser (Samsungs version kontra Android före och efter införande)

Nej verkligen, och precis som att Apple inte öppnar upp så att användare får göra precis vad de vill med telefonerna vill inte heller Samsung att användarna ska plocka bort det som gör telefonerna unika (deras mjukvarulager och tjänster). Nu har väl Samsung mer eller mindre lagt ner planerna på att byta ut Android mot Tizen, men för några år sedan tog de ju några första steg mot att göra det möjligt. De får motvilligt använda Android som plattform men lägga på egna lager och funktioner som särskiljer från konkurrenterna, och det är alla dessa tillägg som gör telefonerna sämre några år senare när de inte kan lägga tid på att optimera det nya systemet för den egna mjukvaran.

Personligen ser jag hellre att de slutar uppdatera till nya Android-versioner om de inte har tillräckliga resurser för att göra det bra, och uppdaterar endast systemet när appar börjar kräva nyare versioner av Android. Hur trevligt är det att telefonen får Android 8 "Oreo" om den fylls av buggar och prestandaproblem?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-12-29 17:48
Ursprungligen av PaO:

Bra sammanfattning ?
Vissa saker håller jag med om men inte andra. Visst det kan kännas ovant med mycket dubbletter typ både Google Calendar och Samsungs dito men många funktioner kom först hos Samsung och sedan i grund Android. Om man gillar möjligheter och orkar lägga kraft på att anpassa sin upplevelse finns inget bättre i mina ögon än en Note 8. Bara för att hänga med, du valde en iPhone X för att du vet att den håller längre än en Samsung Note 8?

Tackar och bockar!

Jag skulle snarare säga att vissa funktioner som kom tidigare i Android sedan skapades i en egen variant av Samsung, men vissa funktioner släppte också Samsung före det kom in i grund-Android. Att kunna köra appar med delad skärm introducerades exempelvis först i Samsungs mjukvara, men med Galaxy S8/Note 8 använder de Android-funktionen istället (vilket bara är positivt).

Ja precis, det var dels att telefonen kommer hålla sig bra längre än vad en Samsung-Android gör, men också för att jag vill testa på att leva i Apple-lägret efter att ha levt med Samsung-telefoner i så många år. Om två år gör jag en utvärdering och får se om det blir återgång till Android eller om jag kör vidare en vända med Apple då.

1
Bevaka tråden