Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera hårddisk till windows med större filer, hur?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2017-12-24 13:41

Hej och god jul!

Skulle lägga in lite familjefilmer på en lite extern disk för att se på TV. Raderade med de windows alternativ som finns, men jag kan inte kopiera in stora filer! Inte ens 4 GB... exFAT skulle funka trodde jag men det gjorde det inte. Hur gör man?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2017-12-30 17:53
Ursprungligen av 2mac:

Hej och god jul!

Skulle lägga in lite familjefilmer på en lite extern disk för att se på TV. Raderade med de windows alternativ som finns, men jag kan inte kopiera in stora filer! Inte ens 4 GB... exFAT skulle funka trodde jag men det gjorde det inte. Hur gör man?

Så det går inte att ha större filer än 4GB på Windowsraderade hårddiskar? Hörs ju inte klokt.....

  • Medlem
  • 2017-12-30 18:17
Ursprungligen av 2mac:

Så det går inte att ha större filer än 4GB på Windowsraderade hårddiskar? Hörs ju inte klokt.....

Du är säker på att det är exFAT och inte FAT32 som disken är formaterad som?

exFAT klarar filstorlekar på 128PiB, ca. 144 miljoner GB.

Ursprungligen av 2mac:

...Windowsraderade hårddiskar...

Ordet du söker är nog formaterade, inte raderade.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-02-07 16:00

Jag raderade med skivverktyg till exfat men det gick inte ändå med stora filer...

Ursprungligen av 2mac:

Jag raderade med skivverktyg till exfat men det gick inte ändå med stora filer...

Är du helt hundra på att det är exFAT? exFAT ska precis som @Keptang påpekar klara filer upp till 128PiB. Om du däremot formatterar den som FAT32 är ju begränsningen som bekant 4GB.

Använder du en Mac eller Windowsmaskin för att formattera?

Ursprungligen av 2mac:

Jag raderade med skivverktyg till exfat men det gick inte ändå med stora filer...

Hur stor är hårdisken? Har fått formatera (radera) HDDs större än 3GB till Macens filsystem först för att sedan göra om det med exfat för att få med hela diskens kapacitet... lite skumt sådär

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-07 18:06
Ursprungligen av CekariYH:

Hur stor är hårdisken? Har fått formatera (radera) HDDs större än 3GB till Macens filsystem först för att sedan göra om det med exfat för att få med hela diskens kapacitet... lite skumt sådär

3 GB?
Välkommen till ett nytt årtusende med aningen större diskar... ?

Ursprungligen av mattiL:

3 GB?
Välkommen till ett nytt årtusende med aningen större diskar... ?

Jo, det var ju ett tag sen, men problemet började runt där vill jag minnas

Oops, menade förstås 3TB, så nu trilla femöringen ner lite sent omsider... hahaha.

Senast redigerat 2018-02-07 21:37
  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-02-27 18:21

Jag har iMac 3,06 GHZ, 10.13.3 Jag RADERAR som det står i SKIVVERKTYG Disken till exFat men kan ändå inte kopiera in större filer...

Ursprungligen av 2mac:

...Jag RADERAR som det står i SKIVVERKTYG...

Ja, Skivverktyg använder (av någon outgrundlig anledning) ordet Radera.

Men det betyder ju inte att man säger att disken är "Windows-raderad" eller "Mac-raderad". Det är inte vedertagna begrepp.

Senast redigerat 2018-02-27 21:18
Ursprungligen av 2mac:

Jag har iMac 3,06 GHZ, 10.13.3 Jag RADERAR som det står i SKIVVERKTYG Disken till exFat men kan ändå inte kopiera in större filer...

Gjorde du som jag skrev i inlägg 8?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-03-12 13:32

CekariYH, gjorde som du sa och det funkar med 3 GB filer nu! Disken jag använder nu är på 1TB. Får se hur det blir med större filer! Stort tack!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-04-01 13:54

.....fortsättning. Min externa hårddisk raderad till exFat och stora filer var inget problem att kopiera dit. Men, när jag kopplar in disken i min Mediaspelare WD TV HD Live ser denna inte filerna. Sätter i en annan disk som är DOS raderad och den dyker direkt upp! Samma sak om jag sätter dem direkt i TVn. Så raderade diskar med exFat fungerar inte till att se så här... Verkar inte klokt!

Ursprungligen av 2mac:

.....fortsättning. Min externa hårddisk raderad till exFat och stora filer var inget problem att kopiera dit. Men, när jag kopplar in disken i min Mediaspelare WD TV HD Live ser denna inte filerna. Sätter i en annan disk som är DOS raderad och den dyker direkt upp! Samma sak om jag sätter dem direkt i TVn. Så raderade diskar med exFat fungerar inte till att se så här... Verkar inte klokt!

Din mediaspelar har inte stöd för exFAT.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-04-03 12:03

Men när jag sätter den i tvn då? Den förstår det inte heller...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-04-03 12:03

1,5 år gammal SONY Led Tv

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-03 16:59

Din tv har inte stöd för exFat

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-04-04 13:38

nä jag förstår det... Så hur ska man göra då? För att kunna se större filer än 2GB vid MS DOS radering, när inte exfat fungerar? Heller inte några MAC OS X raderingar. Skulle detta vara en så komplicerad sak, verkar ju inte klokt...

Vilken partitionstabell har du valt när du formaterade disken?

När det är FAT/exFAT/NTFS, så bör du ha MBR som partitionstabell.

Om disken har varit Mac-formaterad tidigare, så har den nog GUID som partitionstabell. Det kan vara detta som ställer till det, för tv:n borde klara exFAT.

Tillägg:
Om det inte hjälper med partitionstabellen, så kan du prova att formatera med NTFS i stället för exFAT. Mediaspelaren ska klara NTFS. Men en nackdel är att det krävs tilläggsprogram i Macen för att kunna hantera NTFS fullt ut.

Senast redigerat 2018-04-04 14:57
  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-04-04 15:20

Var hittar jag det här MBR? Är i Skivverktyg nu...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-04-04 15:21

Den är GUID

Ursprungligen av 2mac:

...Är i Skivverktyg nu...

Vilken version av macOS? Skivverktyg har ju förändrats en del genom versionerna.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-04-04 22:45

Version 17 den senaste

  • Medlem
  • Hörby
  • 2018-04-04 22:46

Mac OS High Sierra

1
Bevaka tråden