Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med tgb/trackpad på 15" MBP 2017

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har lite problem med min ca 3 månader gamla 15" MBP 2017

1. Trackpaden registrerar oftast inte tryck på (nedre) högra sidan, är bara kanske 1,5 cm från kanten som de inte registrerar men är sjukt irriterande då jag använder höger hörn till sekundärklick. Måste oftast klick 5-6 gånger innan den klickar till och vibrerar.

2. N-tangenten på tangentbordet slutade för någon dag sedan att fungera. Gogglade lite å hittade att detta var vanligt på 2016 modellen. Prövade lite tricks som jag hittade och efter lite masserande av tangenten går de nu att använda, dock bara i övre vänstra hörnet på tangenten. Dessutom blir det ofta två n fast jag bara trycker en gång...

Hur ska jag gå vidare med detta?
Detta är min första Mac så är helt vilse i Macvärlden. Datorn är inköpt hos Webhallen och dessvärre är deras support helt värdelös så vill helst hitta ett annat alternativ.
Kan man boka tid hos Applebutiken i Täby (bor i Stockholm) fast man inte köpt den där?
Läste att många med liknande problem fått sina 2016 modeller utbytta direkt i butiken (i USA dock), kan man hoppas på något sådant? Vill helst inte va utan dator i flera veckor

Kontakta Apple support.
Dom brukar vara bra att ha att göra med.
https://support.apple.com/sv-se/repair

När tangentbord och styrplatta börjar visa upp sådana symptom så brukar det vara batteriet som är trasigt, och som har "svullnat", och som ligger och trycker emot tangentbordet och styrplattan underifrån.

Borde vara ett snabbt avklarat garantiärende.

Ursprungligen av SirGadden:

...Kan man boka tid hos Applebutiken i Täby (bor i Stockholm) fast man inte köpt den där?...

Ja.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När tangentbord och styrplatta börjar visa upp sådana symptom så brukar det vara batteriet som är trasigt, och som har "svullnat", och som ligger och trycker emot tangentbordet och styrplattan underifrån.

Borde vara ett snabbt avklarat garantiärende.

Ja.

Tack för svaret, har bokat tid nu

Var hos Apple idag och fick hjälp. Var dessvärre tvungen och lämna in den för reparation.
Dom byter hela top-delen med tgb och trackpad (top case with battery står de på specifikationen så antar ja får ett nytt batteri oxå).
Bara vänta 3-5 dagar då...

Ursprungligen av SirGadden:

Var hos Apple idag och fick hjälp. Var dessvärre tvungen och lämna in den för reparation.
Dom byter hela top-delen med tgb och trackpad (top case with battery står de på specifikationen så antar ja får ett nytt batteri oxå).
Bara vänta 3-5 dagar då...

Sist jag var där med en Macbook Air och skulle byta skärm så beställde de hem reservdelar först, och senare kom jag in med datorn så behövde jag bara vara utan dator i 1 dag.

Ursprungligen av gneken:

Sist jag var där med en Macbook Air och skulle byta skärm så beställde de hem reservdelar först, och senare kom jag in med datorn så behövde jag bara vara utan dator i 1 dag.

Dom hade alla delar hemma men gissar på att dom sa 3-5 dagar pga att de va mellandagarna... Hur som helst så tog det bara 1 dag så har fått tillbaka den nu i fullt fungerande skick och med ett nytt batteri
Grymt bra gjort av Apple helt klart

1
Bevaka tråden