Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra anslutning till närmaste Airport Express

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-12-29 16:43

Hej
Har en dator som offast kopplar upp sig mot en Airport Extreme som är placerad 15 m och flera väggar mellan, istället för den Airport Express som står ca 4 m och en vägg ifrån datorn.
Extremen är placerad vid inkommande fiber och kopplad med ethernetkabel till Expressen, vad kan detta bero på och går det "enkelt" att lösa?

God Fortsättning
Patric

Om du går in på...
Systeminställningar --> Nätverk --> Avancerat
...så kan du dra i listan över wifi-nätverk, och lägga dem i den prioriteringsordning du vill ha. Inte garanterat att datorn ansluter till "rätt" nätverk ändå, men det är nog det enda du kan göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-30 12:45

För att klargöra, är det samma nätverk eller två olika nätverk ?

Om jag fattar din fråga rätt så undrar du om du kan styra vilken av dina AirPort-enheter datorn ska prioritera, i detta fallet den som står 4 meter ifrån istället för den som står i ett annat rum, men att dom båda är på samma nätverk?
Detta går mig veterligen inte. Frågan har varit uppe innan och det ska ske automatiskt på enheten som ansluter.

Vad du kan styra är om du ska ha 2,4GHz eller 5GHz. 2,4 har bättre räckvidd och det kan vara så att enheten uppfattar 2,4 från den långt bort, som starkare än 5GHz på den i samma rum. Känns långsökt och inte helt hundra, men det är den enda jag kan tänka mig just nu

Jesper menar nog mer om det är så att dom olika enheterna skickar ut två olika nätverk.

Ursprungligen av kladda:

...Jesper menar nog mer om det är så att dom olika enheterna skickar ut två olika nätverk.

Jag förstår inte riktigt ditt försök att "förklara" mitt tips. Men ja, jag förutsätter att det är två olika nätverk. Om det skulle vara "samma" (dvs att de två enheterna är inställda att utöka/förlänga varandras nätverk), så skulle man ju ändå inte veta vilken av enheterna man faktiskt är ansluten till för tillfället.

Man har Extremens nätverk och man har Expressens nätverk i sin lista över tillgängliga nätverk. I den listan kan man dra och ändra ordningen, och säga åt datorn att prioritera det ena nätverket före det andra. Det ger ju ingen garanti att datorn alltid ansluter till det "rätta" nätverket, men det är nog den enda åtgärden man kan göra.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-30 13:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det skulle vara "samma" (dvs att de två enheterna är inställda att utöka/förlänga varandras nätverk), så skulle man ju ändå inte veta vilken av enheterna man faktiskt är ansluten till för tillfället.

Det ser man med Airport-verktyg.app

Ok, då behöver vi få veta om det handlar om ett eller två olika SSID.

Om det är två (olika nätverk), så kan mitt förslag ge lite hjälp på traven.
Om det är ett (utökat nätverk), så tror jag inte det finns något man kan göra för att välja den ena enheten före den andra.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-12-30 18:01

Försöker förtydliga frågeställningen lite.
Jag använder samma SSID för bägge enheterna och har inget speciellt namn för 5 GHz. Min tanke är att då borde datoret och bärbar utrustning som mobil etc koppla sig mot bästa/snabbast anslutning, vilket verkar funka för mobiler.
Frågan är hur inställningarna för "Trådlöst" skall vara i Expressen som är ansluten med kabel till Extreme och används för att få bättre nätverk längst ifrån inkommande fiber?
Skall nätverksläget i Expressen vara:
1. Skapa ett trådlöst nätverk?
2. Anslut till ett nätverk?
3. Utöka ett trådlöst nätverk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-30 22:17

Den ska vara på att utöka om du vill att den ska ingå och göra ditt nätverk större/stabilare.

Så, oavsett hur mycket Jesper förstod av tråden, så summeras det såhär:
Du kan inte styra över prioriteringen av accesspunkter i ett nätverk. Med detta sagt stänger jag inte dörren för att det finns väldigt avancerade lösningar för detta, men jag tror du sparar en hel del tid på att flytta dina AirPort-enheter några meter och se om det gör skillnad

Gott nytt!

Ursprungligen av kladda:

...Du kan inte styra över prioriteringen av accesspunkter i ett nätverk...

Nja, om det är olika nätverk, så kan man åtminstone sätta en prioriteringsordning. Sen hur respektive enhet väljer att ansluta är en annan sak, men det är åtminstone ett försök att styra det.

(Nu är det ju inte olika SSID i det här fallet, med det visste vi inte när jag skrev det första svaret).

Ursprungligen av paso:

Hej
Har en dator som offast kopplar upp sig mot en Airport Extreme som är placerad 15 m och flera väggar mellan, istället för den Airport Express som står ca 4 m och en vägg ifrån datorn.
Extremen är placerad vid inkommande fiber och kopplad med ethernetkabel till Expressen, vad kan detta bero på och går det "enkelt" att lösa?

God Fortsättning
Patric

Om du gör en omstart på datorn så skall/bör den välja den starkaste signalen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-31 00:24
Ursprungligen av kladda:

Med detta sagt stänger jag inte dörren för att det finns väldigt avancerade lösningar för detta

Det finns en väldigt enkel lösning, köpa ubiquiti-prylar.
Men då kostar det lite.

Ursprungligen av paso:

Försöker förtydliga frågeställningen lite.
Jag använder samma SSID för bägge enheterna och har inget speciellt namn för 5 GHz. Min tanke är att då borde datoret och bärbar utrustning som mobil etc koppla sig mot bästa/snabbast anslutning, vilket verkar funka för mobiler.
Frågan är hur inställningarna för "Trådlöst" skall vara i Expressen som är ansluten med kabel till Extreme och används för att få bättre nätverk längst ifrån inkommande fiber?
Skall nätverksläget i Expressen vara:
1. Skapa ett trådlöst nätverk?
2. Anslut till ett nätverk?
3. Utöka ett trådlöst nätverk

Macen kommer inte att leta efter en ny basstation om signalen är tillräcklig från den den är ansluten till, se https://support.apple.com/en-us/HT206207

I tidigare versioner av Airport-verktyget kunde man ställa in signalstyrkan i basstationen. Tror inte detta finns i nuvarande macOs Airport-verktyg.
Det fanns också möjlighet att justera inställningen för när datorn skulle börja söka efter en ny basstation. Vet inte om det har rationaliserats bort i senare macOs. Kolla in denna tråd på stackexchange: https://apple.stackexchange.com/questions/669...

"Problemet" är alltså antagligen att du har för bra täckning och/eller antenner på din utrustning.

Hjälper inte kommandona kanske du skulle kunna flytta den basstation som du vill att Macen ska släppa och notera signalstyrkan på några olika platser (håll nere alt och tryck på wifisymbolen) tills det funkar så som du vill?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-31 05:55
Ursprungligen av Json_81:

Det finns en väldigt enkel lösning, köpa ubiquiti-prylar.
Men då kostar det lite.

Att köpa ett helt nytt system tog jag inte ens som ett alternativ, utan tänkte mer på det som suddgummi länka till

Ursprungligen av suddgummi:

. Kolla in denna tråd på stackexchange: https://apple.stackexchange.com/questions/669...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-12-31 12:29

Har nu testat olika inställningar utan att flytta runt enheterna och kan konstatera att rätt inställning verkar vara att alt.1 dvs skapa ett trådlöst nätverk.
Detta baserar jag på att hela systemet kraschar och blev trögt efter det att jag ändrade i Expressen till alt.3 dvs utöka ett trådlöst nätverk.
Efter omstart av bägge enheter så utökar Expressen det nätverk som redan är skapat på Extremen och ställer in sig automatiskt till att skapa ett trådlöst nätverk och hämtar SSID, sätter Router-läge till av från Exstremen via ethernetkabeln.

Datorn kopplar upp sig mot närmaste dvs Expressen direkt efter omstart men av någon anledning så hoppar den sedan över till Extreme med reultatet att hastigheten blir lägre och med det hustruns humör.
Kanske inte gör någon skillnad men Extremen som är kopplad till fiberdosan sätter Router-läget till DHCP och NAT, men har läst på vissa håll att även den kan sättas i bryggläge.

Har faktiskt funderat på byta ut grejorna och köpa ett färdigt Mesh paket tex Asus Lyra AC2200 men inte kommit längre än till funderingar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-31 13:37

https://support.apple.com/en-us/HT204616 verkar vara vad du ska följa. Utöka nätverk enligt Apple är när du använder det trådlösa för att etablera förbindelsen mellan huvud/primär-burk och extra-burk.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-12-31 13:52
Ursprungligen av frazze:

https://support.apple.com/en-us/HT204616 verkar vara vad du ska följa. Utöka nätverk enligt Apple är när du använder det trådlösa för att etablera förbindelsen mellan huvud/primär-burk och extra-burk.

Det är inställt enligt den instruktionen som Apple nog kunde ha uppdaterat.
Jag kan konstatera att enda enkla sättet att verkligen säkerställa att datorn alltid kopplar mot närmaste enhet med starkaste signal är att sätta olika SSID och ange prioritetsordning men så vill jag inte ha det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-31 16:34

Det slog mig en sak: har din Airport Express en eller två nätverksuttag?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-12-31 16:40
Ursprungligen av frazze:

Det slog mig en sak: har din Airport Express en eller två nätverksuttag?

Den är en 2nd generation med två uttag eller en WAN ingång och ett uttag

1
Bevaka tråden