Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga tele kabel till huset

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-04 19:12

Snö och vind gjorde sitt i helgen och telekabeln i stolpen närmast huset gick av.

Telia beräknar att det tar 3 månader för en elektriker att ta sig ut och tvinna ihop den (!!) så jag får väl försöka själv,

Problemet är att kabeln lossnat i en redan gjord skarv som jag inte kan klura ut hur polerna ska kopplas.

In i huset är det bara två poler, plus och minus.
Från skarven är det fyra poler, lila vit grön och blå.

Hur 17 ska dessa fyra skarvas till två? ?

Nej, du ska inte göra det själv. Är det din stolpe och ledning?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-04 20:28
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, du ska inte göra det själv. Är det din stolpe och ledning?

Problemet är (om du lyckats missa det) att Sverige är en förfallen soptipp där ingenting längre fungerar.
I det här fallet handlar det om att Telia inte har möjlighet att skicka ut en elektriker på tre månader för att tvinna en kabel.
Jo, i det nya landet måste vi nog lära oss att laga så pass enkla fel på egen hand tyvärr, det är så det ser ut i resten av världen.

Men du hade alltså ingen kunskap i ämnet eller frågan förstår jag?

Stolpen och ledningen är på min mark.
Televerket finns inte längre.
Ser du logiken?

Säg upp abonnemanget och skaffa mobilt bredband, så skulle jag gjort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-04 20:41

Ring och förklara för dem att det inte är acceptabelt att det tar tre månader att laga en tjänst du köper av dem. Fortsätt ringa tills det är fixat.

  • Medlem
  • 2018-01-04 20:54
Ursprungligen av Plofgren:

Snö och vind gjorde sitt i helgen och telekabeln i stolpen närmast huset gick av.

Telia beräknar att det tar 3 månader för en elektriker att ta sig ut och tvinna ihop den (!!) så jag får väl försöka själv,

Problemet är att kabeln lossnat i en redan gjord skarv som jag inte kan klura ut hur polerna ska kopplas.

In i huset är det bara två poler, plus och minus.
Från skarven är det fyra poler, lila vit grön och blå.

Hur 17 ska dessa fyra skarvas till två? ?

Osis

Jag hittade detta
Kan det hjälpa tro?
http://www.tenico.nu/tips48.htm

Ursprungligen av Plofgren:

Problemet är (om du lyckats missa det) att Sverige är en förfallen soptipp där ingenting längre fungerar.
I det här fallet handlar det om att Telia inte har möjlighet att skicka ut en elektriker på tre månader för att tvinna en kabel.
Jo, i det nya landet måste vi nog lära oss att laga så pass enkla fel på egen hand tyvärr, det är så det ser ut i resten av världen.

Men du hade alltså ingen kunskap i ämnet eller frågan förstår jag?

Stolpen och ledningen är på min mark.
Televerket finns inte längre.
Ser du logiken?

Att Sverige är en förfallen soptipp etc är inte relevant. Om det inte är din egendom så har du inget där att göra. Respektera äganderätten.

Se istället över andra alternativ så som mobilt bredband som det redan har tipsats om.

Ursprungligen av Plofgren:

Snö och vind gjorde sitt i helgen och telekabeln i stolpen närmast huset gick av.

Telia beräknar att det tar 3 månader för en elektriker att ta sig ut och tvinna ihop den (!!) så jag får väl försöka själv,

Problemet är att kabeln lossnat i en redan gjord skarv som jag inte kan klura ut hur polerna ska kopplas.

In i huset är det bara två poler, plus och minus.
Från skarven är det fyra poler, lila vit grön och blå.

Hur 17 ska dessa fyra skarvas till två? ?

Bara två används, prova dig fram vilka två!

Ursprungligen av Plofgren:

In i huset är det bara två poler, plus och minus.
Från skarven är det fyra poler, lila vit grön och blå.

Hur 17 ska dessa fyra skarvas till två? ?

Det ska de inte. Det är bara två ledare som används i telenätet. Anledningen till att du har fyra inne i huset är för att man använder två som inkommande i jacket (de nedre stiften) och sen kopplar man de övre polerna till nästa jacks nedre poler. Det är det som gör att om man lyfter en lur som är före i slingan bryts eventuella samtal senare i slingan och den största anledningen till att ett ADSL-modem ska placeras vid det första jacket. I alla fall var det sant förr i tiden. Våra svenska uttag har en fjäderbelastad historia som kortsluter de vänstra polerna och de högra polerna tills man stoppar i nån utrustning. Då är det den som ska kortsluta stiften tills luren lyfts.

Mig veterligen har det egentligen ingen praktisk betydelse vilken tåt som skarvas ihop med vilken, men plus är på de vänstra och minus på de högra stiften.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-01-05 07:01

Tack för svaren! Jag testar mig fram helt enkelt

1
Bevaka tråden