Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej nollställa säkerhetsfrågor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker nollställa mina säkerhetsfrågor men jag går in på iforgot och följer stegen där så kommer denna text upp vid sista steget:
Kan inte nollställa säkerhetsfrågorna
Vi har inte tillräckligt med information för att nollställa dina säkerhetsfrågor

Hur kommer man förbi detta egentligen?
Jag har fyllt i mina kontaktuppgifter d.v.s namn, adress, mobil nr, vad mer är de ute efter?

Ring Apple så får du nog hjälp, låter som det saknas något på ditt konto för att du själv ska kunna lösa det.

Ursprungligen av keptang:

Ring Apple så får du nog hjälp, låter som det saknas något på ditt konto för att du själv ska kunna lösa det.

Tackar får ta och göra de och höra vad de säger om saken dock fick jag upp dessa rutor nu på mobilen, finns de nåt man kan göra åt det? Detta måste ju innebära att telefonen blir indirekt obrukbar om man ska ge bort/sälja den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-14 11:44
Ursprungligen av Laserturken:

... dock fick jag upp dessa rutor nu på mobilen, finns de nåt man kan göra åt det? Detta måste ju innebära att telefonen blir indirekt obrukbar om man ska ge bort/sälja den?
https://i.imgur.com/zx009Gc.jpg

Nej, den telefonen är inte obrukbar, men kan inte användas för att skapa ett nytt Apple-ID. Den kan användas som vanligt med ett befintligt Apple-ID. Ett nytt Apple-ID kan man vid behov skapa via annan enhet här:
https://appleid.apple.com/account#!&page=crea...

Jag tror Apple begränsat så att en i-enhet inte kan användas mer än tre gånger för att skapa ett helt nytt Apple-ID. Så det är främst telefoner som vandrat i familjen eller sålts begagnade flera gånger som råkar ut för detta.

Jag gissar att anledningen är att man från en i-enhet kan ges möjlighet att skapa ett Apple-ID utan att ha en tidigare e-postadress. Vanligtvis krävs det att man redan har en fungerande e-postadress för att skapa ett Apple-ID.

Senast redigerat 2018-01-14 13:00
Ursprungligen av IngoX:

Nej, den telefonen är inte obrukbar, men kan inte användas för att skapa ett nytt Apple-ID. Den kan användas som vanligt med ett befintligt Apple-ID. Ett nytt Apple-ID kan man vid behov skapa via annan enhet här:
https://appleid.apple.com/account#!&page=crea...

Jag tror Apple begränsat så att en i-enhet inte kan användas mer än tre gånger för att skapa ett helt nytt Apple-ID. Så det är främst telefoner som vandrat i familjen eller sålts begagnade flera gånger som råkar ut för detta.

Jag gissar att anledningen är att man från en i-enhet kan ges möjlighet att skapa ett Apple-ID utan att ha en tidigare e-postadress. Vanligtvis krävs det att man redan har en fungerande e-postadress för att skapa ett Apple-ID.

Problemet kvarstår ju då jag inte kan logga in med ett befintligt apple-ID heller, men frågan är också varför Apple valt att begränsar sina användare med detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-14 14:39
Ursprungligen av Laserturken:

Problemet kvarstår ju då jag inte kan logga in med ett befintligt apple-ID heller,

Om du kan logga in med ditt Apple-ID på weben via https://appleid.apple.com men inte på den aktuella telefonen så kanske vi kan hjälpa dig vidare i dena tråd. Men annars så beskrev du i första inlägget ett lösenordsproblem som nog bara Apple supporten kan hjälpa dig med.

Ursprungligen av Laserturken:

men frågan är också varför Apple valt att begränsar sina användare med detta?

Jag antar att de inte vill att funktionen att skapa ett Apple-ID utan koppling till en tredjeparts epostadress ska missbrukas med en massa fejk-konton. De räknar väl med att en iphone inte hamnar i famnen hos en jungfrulig internetanvändare helt utan tidigare epostadress eller alternativa web-möjligheter oftare än tre gånger under iphonens livstid.

Förr kunde man bara få ett Apple-ID där man loggar in direkt med sin mac.com, me.com eller icloud.com-adress om kontot skapades från en mac eller iOS-enhet. Om man skapat det med en tredjeparts epostadress som inloggningsnamn så fick man leva med det för inloggning.
Sedan i höstas kan man dock ändra inloggningsnamnet till en av de adresser man skapat med sitt Apple-konto.
Ändra ditt Apple-ID

Däremot kan man fortfarande inte slå ihop två olika Apple-ID till ett, för de som av olika skäl (medvetet eller av misstag) har två.

1
Bevaka tråden