Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera om WD hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så jag har en gammal extern hårddisk från WD som jag vill formatera om. Alltså jag har redan formaterat om den till exFAT men mjukvaran är kvar eftersom jag måste använda "DriveUnlock" för att komma åt lagringsutrymmet.

Nu undrar jag om jag kan formatera om hårddisken så att all medföljande mjukvara försvinner från denna hårddisk? Jag bryr mig inte om att lösenordsskydda den. Jag vill bara manuellt överföra filer (drag and drop) från både Mac och Windows (därav exFAT formatet).

Bifogar en skärmdump av vad som finns på externa hårddisken (behöver låsa upp med DriveUnlock för komma åt lagringsutrymmet).

Vad är det för hårddisk? WD har en guide här för att ta väck CDn, men eftersom du säger att du behöver köra programmet för att den ska synas är den väl hårdvarukrypterad. Min gissning, utan att ha använt en sån här disk, är att det finns ett program på CDn såsom poppar upp (SmartWare?) där du kan stänga av krypteringen. När du får så att disken uppenbarar sig tillsammans med CDn när du pluggar in den, då har du lyckats stänga av krypteringen.
Finns det inget val att göra så kanske du får ta och leta efter en uppdatering för mjukvarorna först.

Hur ser det ut i skivverktyg när du kopplar in disken?

Ursprungligen av suddgummi:

Vad är det för hårddisk? WD har en guide här för att ta väck CDn, men eftersom du säger att du behöver köra programmet för att den ska synas är den väl hårdvarukrypterad. Min gissning, utan att ha använt en sån här disk, är att det finns ett program på CDn såsom poppar upp (SmartWare?) där du kan stänga av krypteringen. När du får så att disken uppenbarar sig tillsammans med CDn när du pluggar in den, då har du lyckats stänga av krypteringen.
Finns det inget val att göra så kanske du får ta och leta efter en uppdatering för mjukvarorna först.

Det är en WD (Western Digital) My Book (VCD).

Som du kan se på bilden finns det ett program som heter SmartWare (men den poppar inte upp själv). Öppnar jag SmartWare (efter skrivit in mitt lösenord) så får jag möjlighet ett "Backup files" och "Set Up Drive". Antar jag behöver "Set Up Drive" på min Mac för att kunna ändra inställningar som lösenord/kryptering?

Under mappen "Extras" hittade jag "WD SmartWare Uninstaller" men den fungerade inte.

Ursprungligen av rosen888:

Hur ser det ut i skivverktyg när du kopplar in disken?

"Namnlös" visas bara när jag har låst upp hårddisken. "Namnlös" var tydligen inte formaterad till exFat. Vet inte vad jag fick det ifrån.

Ursprungligen av iRebecka:

Det är en WD (Western Digital) My Book (VCD).

Som du kan se på bilden finns det ett program som heter SmartWare (men den poppar inte upp själv). Öppnar jag SmartWare (efter skrivit in mitt lösenord) så får jag möjlighet ett "Backup files" och "Set Up Drive". Antar jag behöver "Set Up Drive" på min Mac för att kunna ändra inställningar som lösenord/kryptering?

Jag har som sagt inte en sådan disk själv, så det är gissningar från min sida.

Ursprungligen av iRebecka:

Under mappen "Extras" hittade jag "WD SmartWare Uninstaller" men den fungerade inte.

Att uninstallern inte fungerar är nog för att du inte har SmartWare installerat på din dator.

Ursprungligen av iRebecka:

"Namnlös" visas bara när jag har låst upp hårddisken.

Det tyder på att din disk har en hårdvarukryptering igång. När du kör programmet för att låsa upp din disk skickas koden till styrenheten i kabinettet som gör så att den dyker upp i datorn.

Jag googlade fram en länk för dig hos WD som beskriver de två olika program som verkar vara associerade med dessa diskar. Det ser ut som att WD Security är det som kan stänga av hårdvarukrypteringen: https://support.wdc.com/knowledgebase/answer....

Edit: Och här är hur du installerar WD Security: https://support.wdc.com/knowledgebase/answer....

Hur gick det för dig @iRebecka?

1
Bevaka tråden