Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nvidia presenterar kretsen Xavier för självkörande bilar

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nvidia levererar inte bara avancerade grafikkort. Självkörande bilar är ett annat fokusområde och under CES har den senaste kretsen för området presenterats.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-08 16:59

Jag hoppas Volvo tar till sej dessa snabbt, för den de har i sina bilar idag är helt värdelös.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-08 22:06

Inte förvånande att Volvo utvald partner. Norden har väl flest utvecklare per capita?

Men vi får verkligen hoppas på att AMD hakar på tidigt. Att det handlar om GPUer är självklart, det är den i dag rådande snabbaste metoden för parallelberäkning av enhetliga jobb.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-08 22:14
Ursprungligen av kenjon:

Jag hoppas Volvo tar till sej dessa snabbt, för den de har i sina bilar idag är helt värdelös.

Jasså? Som den typiska Stockholmsbo jag är numera sitter jag bara i deras bilar när jag är på framtidsspanande mässor eller åker i familjens äldre Volvos. Är deras nuvarande system inte bra jämfört med konkurrensen alltså?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-08 22:16
Ursprungligen av iSweden:

Inte förvånande att Volvo utvald partner. Norden har väl flest utvecklare per capita?

Men vi får verkligen hoppas på att AMD hakar på tidigt. Att det handlar om GPUer är självklart, det är den i dag rådande snabbaste metoden för parallelberäkning av enhetliga jobb.

Ja Norden har många kompetenta utvecklare per capita, och Volvo har ju mycket av sin forskning i framkant i Sverige så det är inte så konstigt. Men samtidigt verkar Volvo försöka hålla sig i teknikens framkant, de var tidigt ute med att utveckla system för självkörande bilar och de har utannonserat att de ska gå över till elbilar helt och hållet, så det verkar vara en företagskultur att ta till sig ny teknik tidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-08 22:35
Ursprungligen av ekloev:

... det verkar vara en företagskultur att ta till sig ny teknik tidigt.

Det gäller hela Sverige. Vi har inget annat val.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-08 23:10
Ursprungligen av ekloev:

Jasså? Som den typiska Stockholmsbo jag är numera sitter jag bara i deras bilar när jag är på framtidsspanande mässor eller åker i familjens äldre Volvos. Är deras nuvarande system inte bra jämfört med konkurrensen alltså?

Den funkar några kilometer, sedan kan den helt plötsligt få för sej att köra över linjen, antingen till vänster eller höger ut mot diket (XC90). Och jag har testat på nyasfalterade/nymålade vägar.
Tesla funkar MYCKET bättre!

Ursprungligen av kenjon:

Den funkar några kilometer, sedan kan den helt plötsligt få för sej att köra över linjen, antingen till vänster eller höger ut mot diket (XC90). Och jag har testat på nyasfalterade/nymålade vägar.
Tesla funkar MYCKET bättre!

Vad säger volvo om det när du pratat med dom?

Ursprungligen av Redaktionen:

Nvidia levererar inte bara avancerade grafikkort. Självkörande bilar är ett annat fokusområde och under CES har den senaste kretsen för området presenterats.

Läs hela artikeln här

På ett sätt är jag inte alls i målruppen för det här - jag betalar hutlösa stålar för att hålla min Jagga från 60-talet rullande och känner inget behov alls av någon ny bil enkom för mer teknik-lull-lull.

Men en helt självkörande bil - alltså ingen "assisted driving", farthållare, filhållare eller andra sådana halmesyrer, utan något som faktiskt helt och hållet kör sig självt - vore frestande. Trevligt att kunna läsa, sova eller vid behov jobba i bilkön. Verkar dock i dagsläget vara lite fusionsvarning över det konceptet.

Ursprungligen av GustafMA:

Men en helt självkörande bil - alltså ingen "assisted driving", farthållare, filhållare eller andra sådana halmesyrer, utan något som faktiskt helt och hållet kör sig självt - vore frestande. Trevligt att kunna läsa, sova eller vid behov jobba i bilkön. Verkar dock i dagsläget vara lite fusionsvarning över det konceptet.

Något vettigt och användbart kommer först med Level 4.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autonomous_ca...

Ursprungligen av keptang:

Något vettigt och användbart kommer först med Level 4.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autonomous_ca...

Yepp.

https://www.cnbc.com/2017/12/08/renault-auton...

Riktigt ballt.

Fattar inte varför kretsen ska kunna hantera HDR-video. Det spelar väl ingen roll om det är 8-bitar färg steg eller 12?

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vad säger volvo om det när du pratat med dom?

Eller vad säger Volvo om det när @kenjon pratar om dom? Antar att det finns ett NDA inblandat någonstans om man är testförare... Bara en friendly reminder innan männen i svart dyker upp utanför huset...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-09 13:03
Ursprungligen av GustafMA:

På ett sätt är jag inte alls i målruppen för det här - jag betalar hutlösa stålar för att hålla min Jagga från 60-talet rullande och känner inget behov alls av någon ny bil enkom för mer teknik-lull-lull.

Men en helt självkörande bil - alltså ingen "assisted driving", farthållare, filhållare eller andra sådana halmesyrer, utan något som faktiskt helt och hållet kör sig självt - vore frestande. Trevligt att kunna läsa, sova eller vid behov jobba i bilkön. Verkar dock i dagsläget vara lite fusionsvarning över det konceptet.

Verkligen, jag är inte heller målgruppen men av en annan anledning (åker tunnelbana och pendel istället). Men en bil som är tillräckligt avancerad, hårdvarumässigt och mjukvarumässigt, för att bli helt autonom är riktigt häftigt. Och jag tror att de stora vinsterna med detta kommer inte finnas i självkörande personbilar utan i industrier där liknande transportuppgifter ska göras gång på gång. Skulle verkligen vilja testa på de första systemen som använder dessa system. Nvidias Pegasus-plattform kommer ju vara ruggigt dyr inledningsvis, men de där kostnaderna kommer gå ner relativt snabbt när den sortens kapacitet letar sig ner i enklare hårdvara.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-09 13:34
Ursprungligen av keptang:

Riktigt ballt.

Det där är riktigt häftigt, hade inte sett den videon. Att få till regelverken så att självkörande bilar blir tillåtna är inte en liten fråga att lösa, tekniken kommer vara redo långt tidigare och priserna kommer nog också hinna gå ner ordentligt innan det är tillåtet i någon större utsträckning. Men jag tror att även om bilarna hade fått nivå 5-autonomi och bevisats vara pålitliga skulle jag inte våga släppa ögonen på vägen under större turer, särskilt inte om jag åkte med syskonbarnen i bilen.

Ursprungligen av ekloev:

Det där är riktigt häftigt, hade inte sett den videon. Att få till regelverken så att självkörande bilar blir tillåtna är inte en liten fråga att lösa, tekniken kommer vara redo långt tidigare och priserna kommer nog också hinna gå ner ordentligt innan det är tillåtet i någon större utsträckning. Men jag tror att även om bilarna hade fått nivå 5-autonomi och bevisats vara pålitliga skulle jag inte våga släppa ögonen på vägen under större turer, särskilt inte om jag åkte med syskonbarnen i bilen.

Det är nog en vanesak. Renault har ju presenterat sitt bilkoncept Symbios där föraren bland annat ska ta på sig ett VR-headset så att man glömmer bort att man är i en bil. Och givetvis är den självkörande.

PS: Det var en Symbioz i den där videon.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-09 19:35
Ursprungligen av johan_tanying:

Eller vad säger Volvo om det när @kenjon pratar om dom? Antar att det finns ett NDA inblandat någonstans om man är testförare... Bara en friendly reminder innan männen i svart dyker upp utanför huset...

Jag är inte övertygad om att den gode @kenjon är någon testperson åt Volvo, min V90 har också assisted driving, också lynnig och kan driva upp pulsen ibland.
Fast kanske det mer beror på vägarna jag kör på...

Äsch, jag som såg fram emot lite insiderinformation... Men @kenjon bor väl inte i Göteborg, så chansen är väl inte så stor.

Assisterad körning är ju inte riktigt 100%-ig även för andra märken än Volvo. Dödlig utgång på att en del förare tydligen tror att det är en riktig autopilot... (Nyhetsinslag med dashcamvideo i länkade artikeln).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-10 18:10

Nej, jag är ingen testförare (tyvärr), har den i jobbet. Kör utan Pilot assist eftersom det funkar så dåligt. Den borde inte släppts ut öht (känns väldigt beta).

1
Bevaka tråden