Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min gamla Power Mac G4 startar ej

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-09 20:44

Datorn är från 2000 och har fungerat tidigare utan bekymmer. Då jag nu har en iMac 24" 2009 så har den gamla fått vila utan att störas med starter od. Nu skulle jag försöka använda den för att koppla in en gammal skanner med SCUSI-kontakter och då händer absolut inget när jag försöker starta, vare sig med "knappen" på skärmen eller på framsidan av datorn. Har satt in ett nytt batteri då datorn år så gammal, men ICKE. Inte ett pip.

Måste väl vara att strömmen inte kommer in i systemet, men jag har inte haft problem med trafon alls tidigare. Kan det finnas någon säkring som har löst ut eller...?

Någon som kan hjälpa mig med tips?

Kanske en dum fråga, men resetade du PMUn efter att du bytte batteriet? https://support.apple.com/en-gb/HT1939

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-09 21:16
Ursprungligen av suddgummi:

Kanske en dum fråga, men resetade du PMUn efter att du bytte batteriet? https://support.apple.com/en-gb/HT1939

Nej, det gjorde jag inte. Ska göra det och återkomma.
Visste inte att det var viktigt, men tänkte att det var något som jag skulle kunna ta till om datorn inte startade när det började lysa, men nu händer absolut inget, helt svart.
Tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-10 13:01
Ursprungligen av Fierro:

Nej, det gjorde jag inte. Ska göra det och återkomma.
Visste inte att det var viktigt, men tänkte att det var något som jag skulle kunna ta till om datorn inte startade när det började lysa, men nu händer absolut inget, helt svart.
Tack för tipset!

Nej, det blev ingen skillnad efter tryck på PMU-knappen, tyvärr.
Finns det något ställe där jag kan kontrollera om strömmen är "på" eller spåra felet i systemet?

Ursprungligen av Fierro:

Nej, det blev ingen skillnad efter tryck på PMU-knappen, tyvärr.
Finns det något ställe där jag kan kontrollera om strömmen är "på" eller spåra felet i systemet?

Jag har väldigt lite erfarenhet av G4orna tyvärr, men de kanske led av samma fel som många andra Macar med dåliga kondingar i nätaggregatet? Jag har läst nånstans att folk dels har bytt kondensatorerna men också om en del som har byggt om ATX aggregat från PC för att få igång dem.
Det brukar vara ganska lätt att se om en kondensator har fallerat för de brukar antingen ha "gegga" runt dem eller så är de "svullna".

Vet inte om det finns LEDar på det logikkortet du har, men då skulle man eventuellt ställa en diagnos på hur långt maskinen kommer i uppstartsprocessen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-22 17:48
Ursprungligen av suddgummi:

Jag har väldigt lite erfarenhet av G4orna tyvärr, men de kanske led av samma fel som många andra Macar med dåliga kondingar i nätaggregatet? Jag har läst nånstans att folk dels har bytt kondensatorerna men också om en del som har byggt om ATX aggregat från PC för att få igång dem.
Det brukar vara ganska lätt att se om en kondensator har fallerat för de brukar antingen ha "gegga" runt dem eller så är de "svullna".

Vet inte om det finns LEDar på det logikkortet du har, men då skulle man eventuellt ställa en diagnos på hur långt maskinen kommer i uppstartsprocessen.

Det händer absolut ingenting i uppstartsprocessen, helt död. Datorn svarar inte överhuvudtaget. Kan man använda en senare G4as nätaggregat i den, tror inte jag kan nog för att byta kondingar eller sånt, och att bygga om PC aggregat vill jag nog inte prova. Jag är brydd över att den inte startar, för några år sedan startade den helt OK. (Vad är LEDar för något?).

Vad finns att göra?

LED=lysdiod

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-23 01:46
Ursprungligen av Fierro:

Det händer absolut ingenting i uppstartsprocessen, helt död. Datorn svarar inte överhuvudtaget. Kan man använda en senare G4as nätaggregat i den, tror inte jag kan nog för att byta kondingar eller sånt, och att bygga om PC aggregat vill jag nog inte prova. Jag är brydd över att den inte startar, för några år sedan startade den helt OK. (Vad är LEDar för något?).

Vad finns att göra?

Det är sällan man kan byta delar mellan olika modeller. Storlek, fästen, kontakter kan variera.
Billigast är att köpa en ny skanner

Är det bara en vanlig A4-scanner så är det nog enklast och billigast att skaffa en ny. I princip vilken modell som helst av välkänt märke torde vara minst lika bra eller bättre än en 15 år gammal scanner.

Är det en dyr rackare för A3 etc blir det knivigare. Är det en Epson? De hade en massa olika tillval till sina modeller, och en trotjänare som GT-15000 levererades väl med allt från SCSI till firewire och/eller usb under årens lopp. Kanske du kan få lite tips om du kontaktar deras support?

Ursprungligen av Fierro:

Det händer absolut ingenting i uppstartsprocessen, helt död. Datorn svarar inte överhuvudtaget. Kan man använda en senare G4as nätaggregat i den, tror inte jag kan nog för att byta kondingar eller sånt, och att bygga om PC aggregat vill jag nog inte prova. Jag är brydd över att den inte startar, för några år sedan startade den helt OK. (Vad är LEDar för något?).

Vad finns att göra?

Jag har ingen aning om man kan använda en nyare G4as nätagg. Det får du nog googla dig till. Vi har väldigt lite information om exakt vilken maskin det är som du har.
LEDar är (precis som nämnts) lysdioder (Light Emitting Diode). Det fanns på logikkortet på många Macar förr.

Drar några fläktar igång eller är det totalt dött?

Personligen hade jag kollat om det är några lysdioder som lyser över huvud taget och googlat fram en servicemanual för just din maskin. Däri borde det finnas information om hur man säkerställer huruvida det är nätaggregatet eller något annat som ställer till det. Det kan också vara värt att lossa och återinstallera alla minnen, expansionskort och anslutningar till hårddiskar och dylikt. Dålig kontakt visar sig ibland visa sig på underliga sätt.

Visar det sig att det förmodligen är nätaggregatet som är trasigt, kan det vara värt att googla lite för att se hur man byter kondingarna, om de svällt eller "geggat" sig. Det brukar vara ganska så lätt och om du inte vill göra det själv kanske det finns någon TV/radioreparatör eller PC-ställe som har möjlighet att hjälpa dig att byta komponenterna? Kondensatorerna självt kostar inte mer än några femtiolappar totalt på sin höjd och arbetet borde inte kosta så mycket heller.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det bara en vanlig A4-scanner så är det nog enklast och billigast att skaffa en ny. I princip vilken modell som helst av välkänt märke torde vara minst lika bra eller bättre än en 15 år gammal scanner.

Är det en dyr rackare för A3 etc blir det knivigare. Är det en Epson? De hade en massa olika tillval till sina modeller, och en trotjänare som GT-15000 levererades väl med allt från SCSI till firewire och/eller usb under årens lopp. Kanske du kan få lite tips om du kontaktar deras support?

Man hade önskat att det fanns bra SCSI till USB eller Thunderbolt-omvandlare, men de verkar lysa med sin frånvaro.
Ett annat alternativ, om det är en väldigt dyr och fin scanner, skulle kunna vara att införskaffa en PC (som är billig/bortskänkes) med en PCI-sockel och stoppa in ett SCSI-kort, typ AVA2904 från Adaptec och köra en Linuxdistribution på den som kan dela ut scannern i nätverket när det behövs scannas. Man skulle då kunna använda sig av https://github.com/chrspeich/SaneNetScanner för att få upp den i Macen. Eller köra skärmdelning mot maskinen direkt.

Jag inser att det kräver en del teknisk kunnande och "pillande" för att få till, men om G4an skulle visa sig vara helt utom räddning och scannern är dyr och inte har några andra anslutningar, så skulle det kunna vara ett helt gångbart alternativ.

@Fierro, vad har du för scanner och G4 Mac egentligen?

De SCSI->USB-adapters som fanns förr var sällan användbara för scanners vad jag kan skumläsa i gamla forumposter. Den beg som finns nu via Amazon kostar löjeväckande 300-500USD och verkar vara hit-or-miss när det gäller funktion.

Att sedan hitta en scannerdriver som funkar i senare OSX och dessutom kan prata över scsi-adaptern – nej, jag är skeptisk...

Tillägg: Alla minns väl vad SCSI betyder: System Can’t See It.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-24 02:10
Ursprungligen av suddgummi:

Jag har ingen aning om man kan använda en nyare G4as nätagg. Det får du nog googla dig till. Vi har väldigt lite information om exakt vilken maskin det är som du har.
LEDar är (precis som nämnts) lysdioder (Light Emitting Diode). Det fanns på logikkortet på många Macar förr.

Drar några fläktar igång eller är det totalt dött?
Ingenting händer, inga LEDar tänds, nada.

Personligen hade jag kollat om det är några lysdioder som lyser över huvud taget och googlat fram en servicemanual för just din maskin. Däri borde det finnas information om hur man säkerställer huruvida det är nätaggregatet eller något annat som ställer till det. Det kan också vara värt att lossa och återinstallera alla minnen, expansionskort och anslutningar till hårddiskar och dylikt. Dålig kontakt visar sig ibland visa sig på underliga sätt.
Kanske är det bara glappkontakt någonstans.

Visar det sig att det förmodligen är nätaggregatet som är trasigt, kan det vara värt att googla lite för att se hur man byter kondingarna, om de svällt eller "geggat" sig. Det brukar vara ganska så lätt och om du inte vill göra det själv kanske det finns någon TV/radioreparatör eller PC-ställe som har möjlighet att hjälpa dig att byta komponenterna? Kondensatorerna självt kostar inte mer än några femtiolappar totalt på sin höjd och arbetet borde inte kosta så mycket heller.

Man hade önskat att det fanns bra SCSI till USB eller Thunderbolt-omvandlare, men de verkar lysa med sin frånvaro.
Ett annat alternativ, om det är en väldigt dyr och fin scanner, skulle kunna vara att införskaffa en PC (som är billig/bortskänkes) med en PCI-sockel och stoppa in ett SCSI-kort, typ AVA2904 från Adaptec och köra en Linuxdistribution på den som kan dela ut scannern i nätverket när det behövs scannas. Man skulle då kunna använda sig av https://github.com/chrspeich/SaneNetScanner för att få upp den i Macen. Eller köra skärmdelning mot maskinen direkt.

Jag inser att det kräver en del teknisk kunnande och "pillande" för att få till, men om G4an skulle visa sig vara helt utom räddning och scannern är dyr och inte har några andra anslutningar, så skulle det kunna vara ett helt gångbart alternativ.

@Fierro, vad har du för scanner och G4 Mac egentligen?

Oj, jag är tacksam och imponerad, vilket engagemang. Jag ska försöka komma med mer data.

Skanner: Umax Astra 1220s A4format med ljuslock(?) för dia mm (se bild av kartongen). Tror inte den är så exklusiv. 600x1200 dpi.
G4 PowerMac: 400 MHz/1 M cache 64 MB SDRAM, från år 2000, tror jag.

Hade tänkt använda G4an för en del äldre program som inte finns uppdatering av, t.ex. Easy beat som bl a skriver noter och spelar upp MIDIfiler där man kan framhäva separata stämmor el instrument (är körsångare). En gammal JAZ med diskar ingår också i SCSI uppsättningen.

Nu har jag mao 4 st datorer som inte startar, varav den ovan är den äldsta. 3 st G4 och 1 st G5... Jag hade hoppats att inte behöva kasta alla men det är tydligen inte genomförbart att fixa själva datorerna. Mac OS X 10.5.8 tror jag skulle vara max för alla, kan ha fel. Får väl vårda iMacen 24" ömt så man inte sitter utan... Skannern är inte det primära, har en multimaskin som används flitigt i nätverket.

Var det OK data eller vill du har mer uppgifter? Tack alla, hoppas det finns någon lösning.

Den där scannern kan du kasta. Du får minst lika bra kvalitet på vilken skanner som helst (inkl allt-i-ett) vad gäller påsikt. För dia och negativ har väl denna typ av lågupplöst skanner med ljuslock alltid varierat från urkass till medioker. Det är först med typ en Epson V600 och uppåt man får ut användbara bilder från neg/dia.

Då är det väl snarare din specifika musikmjukvara som är den springande punkten? Kanske starta en ny tråd där musikkunniga kan ge tips och råd hur man antingen kör mjukvaran på nyare maskiner eller tipsar om likvärdiga alternativ?

Och jaz-skivorna har du väl redan kopierat över till andra format hoppas jag? Det är fullkomligt livsfarligt att långtidsförlita sig på ett lagringsmedium som varit obsolet i mer än 15 år. (Jaz var ju obsolet redan när det lanserades, men det är ju en annan femma! ).

Köp en ny scanner.
Billigaste möjliga scanner av 2018 års modell är minst tusen gånger bättre än den gamla Umaxen. Att du behöver dialock gör den såklart dyrare, men nån gång måste grejerna uppdateras helt enkelt.

Den där Umaxens diascanningskvalitet misstänker jag av egen erfarenhet back in the day vara närmare "urusel" än "medioker"...

Men det visade sig ju att det nog snarare är arkaisk musikmjukvara som är det egentliga problemet då nyare scanner redan finns i hushållet.

Easy Beat som nämns har inte uppdaterats sedan 2005, men steg 1 borde väl att ladda ner den senaste version och testa på den moderna datorn. Funkar inte det tycker man ju att Garage Band skulle klara det som efterfrågas (OBS killgissning - jag använder mig inte av musikprogram öht - men även användarkommentarer pekar i den riktningen). Annars finns dussintals andra musikprogram för en större eller mindre peng som kanske kan klara det som efterfrågas?

Skulle förresten inte förvåna mig om Audacity skulle klara allt du önskar och lite till. Det programmet har för tusan en märklig förmåga att alltid bli svaret på de mest knepiga och udda ljudfrågor... Skall precis dra igång Audacity som en del att försöka reparera ett gammalt Technics-däck som går i fel hastighet.

Ursprungligen av Fierro:

G4 PowerMac: 400 MHz/1 M cache 64 MB SDRAM, från år 2000, tror jag.

Nu har jag mao 4 st datorer som inte startar, varav den ovan är den äldsta. 3 st G4 och 1 st G5... Jag hade hoppats att inte behöva kasta alla men det är tydligen inte genomförbart att fixa själva datorerna.

Det vettigaste är väl att först försöka få igång den minst urgamla maskinen? (dvs G5)
Du borde kunna flytta över SCSI-kortet till de nyare PPC-macarna om någon går att laga, när du behöver använda skivspelaren.

Om dina program kräver OS9/Classic kan det vara idé att istället kolla på den bästa G4 du har i samlingen.

Ursprungligen av Fierro:

G4 PowerMac: 400 MHz/1 M cache 64 MB SDRAM, från år 2000, tror jag.

Jag hade en maskin i vad jag gissar är samma generation (2x500). Dessa fick med tiden dåliga nätagg känsliga för överhettning eftersom luftflödet är uruselt. Det vispas bara runt i burken och all varmluft går ut genom nätagget.
Så IMO – nättagget är troligen kass och om du får tag på ett begagnat nätagg är troligen det också mer eller mindre kass.

Scanner program

Ursprungligen av gabriela:

Jag hade en maskin i vad jag gissar är samma generation (2x500). Dessa fick med tiden dåliga nätagg känsliga för överhettning eftersom luftflödet är uruselt. Det vispas bara runt i burken och all varmluft går ut genom nätagget.
Så IMO – nättagget är troligen kass och om du får tag på ett begagnat nätagg är troligen det också mer eller mindre kass.

Kopierat från Vuescans site: VueScan är kompatibelt med UMAX Astra 1220S på Windows x86, Windows x64, Mac OS X och Linux.
Ett program som funkar till en massa scannrar. https://www.hamrick.com/sv/vuescan/umax-astra...

Ursprungligen av Movie42:

Kopierat från Vuescans site: VueScan är kompatibelt med UMAX Astra 1220S på Windows x86, Windows x64, Mac OS X och Linux.
Ett program som funkar till en massa scannrar. https://www.hamrick.com/sv/vuescan/umax-astra...

De 40 (eller 90 USD om man vill ha full funktionalitet) som Vuescan kostar är mycket mer än vad scannern är värd... Sedan måste man fortfarande lösa problematiken med att koppla in SCSI till en modern iMac till rimlig kostnad.

Men nu var ju tydligen inte scannern i sig som är det stora problemet utan de gamla G4/G5-ornas eventuella nytta som värdar för gammal utgången mjukvara.

1
Bevaka tråden