Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google stäms för diskriminering mot vita konservativa män

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förra året fick en Google-anställd sluta efter att han delade ett dokument som stred mot Google policys. Nu stämmer han företaget för han menar att de diskriminerar vita män med konservativa åsikter.

Läs hela artikeln här

Jag hoppas att idioter alltid är diskriminerade men det vete fåglarna...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hoppas att idioter alltid är diskriminerade men det vete fåglarna...

Fniss, fniss. Ja det är nästan så man tappar hakan så dumt det är.

I ett par sekunder trodde jag bilden hörde ihop med artikeln ?

Ursprungligen av Mackan1984:

I ett par sekunder trodde jag bilden hörde ihop med artikeln ?

Hahahaha! ?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2018-01-11 10:27

Till er som gärna klagar på James Damore: Har ni läst det dokument han skrev och som blev anledningen till att han fick sparken? Jag tycker det är självklart att ett företag väljer vilka man vill ha som anställda, men om James fick kicken på grund av det han skrev i dokumentet är det synnerligen pinsamt för Google och ytterligare ett exempel på att det många gånger är de som uppmanar till tolerans och mångfald som visar sig vara de minst toleranta. Jag har dock svårt att tro att han har en chans mot den stora draken, men skulle han mot förmodan vinna kommer jag att fnissa gott. Som den idiot jag är. ?

Jag har inte koll på detaljerna men i princip så är det väl så att han blev inte uppsagd pga sina åsikter utan för att han använde företagets kanaler att sprida dem internt?

Det brukar sällan vara lyckat - vare sig i USA eller i Sverige.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2018-01-11 13:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte koll på detaljerna men i princip så är det väl så att han blev inte uppsagd pga sina åsikter utan för att han använde företagets kanaler att sprida dem internt?

Det brukar sällan vara lyckat - vare sig i USA eller i Sverige.

Inte heller jag har koll på detaljerna, men ser man till vad Sundar Pichai skrivit till Googles anställda verkar det ju vara vad James skrivit som är det stora problemet, inte hur dokumentet förmedlades. James själv tycks ha sin uppfattning klar: The engineer, James Damore, confirmed his firing in an email to Bloomberg, saying he was terminated for “perpetuating gender stereotypes.”

https://www.theverge.com/2017/8/7/16111052/go...

Google har f***at upp å det grövsta...men att stämma för "diskriminering mot vita konservativa män" är ju absurt. Det är sorgligt när motståndet mot anti-free-speech/PC/STW också beter sig pinsamt och flippar ut. Varför blir en del grisar för att andra är grisar? I don't know.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2018-01-11 14:47
Ursprungligen av Demiurgen:

Google har f***at upp å det grövsta...men att stämma för "diskriminering mot vita konservativa män" är ju absurt. Det är sorgligt när motståndet mot anti-free-speech/PC/STW också beter sig pinsamt och flippar ut. Varför blir en del grisar för att andra är grisar? I don't know.

Ja, det är mycket som är sorgligt, men det är svinkul med knorr på debatten. Vi får väl se vem som har störst tryne i slutändan. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-11 18:04

Orkar ni inte googla ? ? ?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2018-01-11 19:49
Ursprungligen av iSweden:

Orkar ni inte googla ? ? ?

Jordan Peterson har jag hittat utan att googla. Hjältar har nämligen en förmåga att dyka upp fast man inte letar efter dem. ???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-11 21:01
Ursprungligen av Fantomen:

Till er som gärna klagar på James Damore: Har ni läst det dokument han skrev och som blev anledningen till att han fick sparken? Jag tycker det är självklart att ett företag väljer vilka man vill ha som anställda, men om James fick kicken på grund av det han skrev i dokumentet är det synnerligen pinsamt för Google och ytterligare ett exempel på att det många gånger är de som uppmanar till tolerans och mångfald som visar sig vara de minst toleranta. Jag har dock svårt att tro att han har en chans mot den stora draken, men skulle han mot förmodan vinna kommer jag att fnissa gott. Som den idiot jag är. ?

Damore har nog ganska goda chanser, särskilt om Petersen eller hans kontakter stöttar honom. Har du sett hur stor Petersen är på Patreon? Många goda jobbar i det fördolda. Ingen kunde väl tro att en filosof skulle bli bland de högst ersatta på Patreon. https://www.patreon.com/explore/all
Tydligen är detta lite känsligt, nu har de tagit bort vad vissa erhåller. Men jag vill minnas att det var flera hundra tusen kronor per månad innan siffrorna doldes (kanske kan användarna själva välja att dölja ersättningen). Men Chapo Trap House var större även då, och man kan undra hur de blivit så populära?

Senast redigerat 2018-01-11 22:44
  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2018-01-11 22:37
Ursprungligen av iSweden:

Damore har nog ganska goda chanser, särskilt om Petersen eller hans kontakter stöttar honom. Har du sett hur stor Petersen är på Patreon? Många goda jobbar i det fördolda. Ingen kunde väl tro att en filosof skulle bli bland de högst ersatta på Patreon. https://www.patreon.com/explore/all
Tydligen är detta lite känsligt, nu har de tagit borde vad de största erhåller. Men jag vill minnas att det var flera hundra tusen kronor per månad innan siffrorna doldes (kanske kan användarna själva välja att dölja ersättningen). Men Chapo Trap House var större även då, och man kan undra hur de blivit så populära?

Jag har inte sett några siffror på Petersons Patreon-stöd, men förstått att det går bra för honom. Det finns hopp för världen! ?

Han har drömläge...blir mångmiljonär bara på att prata om saker. Det finns idag i USA en loop/metaindustri där anti-PC/STW-folk genererar förmögenheter bara genom att besöka varandras kanaler/pulpeter - folk blir alltså rika på att säga självklara saker om frihet, yttrandefrihet, vetenskap...etc...man önskar verkligen att man kunde vara i den cirkusen.
Jordan har några ställen där även hans hjärna klickar (ideologisk distortion/konspirationsflipp) och fallar själv in i snowfling-läge - som nästan alla dessa frihetskämpar gör (Sam Harris är nog den ende som är helt balanserad - den nivån är Jordan absolut inte på) - men i stort har han rätt om nästan allt.

Ursprungligen av Fantomen:

Jag har inte sett några siffror på Petersons Patreon-stöd, men förstått att det går bra för honom. Det finns hopp för världen! ?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2018-01-12 13:40
Ursprungligen av Demiurgen:

Han har drömläge...blir mångmiljonär bara på att prata om saker. Det finns idag i USA en loop/metaindustri där anti-PC/STW-folk genererar förmögenheter bara genom att besöka varandras kanaler/pulpeter - folk blir alltså rika på att säga självklara saker om frihet, yttrandefrihet, vetenskap...etc...man önskar verkligen att man kunde vara i den cirkusen.
Jordan har några ställen där även hans hjärna klickar (ideologisk distortion/konspirationsflipp) och fallar själv in i snowfling-läge - som nästan alla dessa frihetskämpar gör (Sam Harris är nog den ende som är helt balanserad - den nivån är Jordan absolut inte på) - men i stort har han rätt om nästan allt.

Som jag förstått herr Peterson så är det inte främst egen vinning som driver honom utan han har t.ex. ambitioner att starta någon form av "online-universitet" där verkligt lärande får stå i centrum istället för indoktrinering. Hur som haver finner jag det hoppfullt att det fortfarande finns människor som är beredda att kämpa för självklarheter som att kunna tänka och tala någorlunda fritt. Världen behöver mer av den varan, inte mindre.

Det är så härligt att när en person som vill att det ska arbetas för att ett företag ska bli mer öppna för olikheter och arbeta för att kvinnor ska få mer möjligheter till att utvecklas och trivas, så är det kvinnor som kritiserar och förminskar.
Sen är man också väldigt villig att ändra i historien för att det ska passa in bättre i den bilden.

James spred aldrig dokumentet utan han lämnade detta till avdelningen för diskriminering och de i sin tur spred det till andra som sen läckte dokumentet.
Dokumentet som han inleder med:
”Jag värderar mångfald och inkludering, förnekar inte att sexism existerar, och tycker inte att man ska förstärka stereotyper.”
Han skriver även:
”I hope it’s clear that I'm not saying that diversity is bad, that Google or society is 100% fair, that we shouldn't try to correct for existing biases, or that minorities have the same experience of those in the majority. My larger point is that we have an intolerance for ideas and evidence that don’t fit a certain ideology. I’m also not saying that we should restrict people to certain gender roles; I’m advocating for quite the opposite: treat people as individuals, not as just another member of their group (tribalism).”

Jag tycker inte att detta låter som en kvinnohatande rasist som han blir kallad i media.

Du skriver i artikeln:
”Dokumentet innehöll bland annat åsikter och egna tolkningar av varför det finns så få kvinnor i teknikbranschen – där slutsatsen var att det är resultat av biologin.”
Jag tycker du förvränger och förenklar lite väl mycket.
Dessa ”åsikter och tolkningar” som du kallar dem bygger på forskning och det är många professorer och andra erkänt duktiga personer i området som bekräftar att det han skriver är hämtat från seriös forskning. Så helt taget ur luften är det ju inte.

Hans ”åsikt” är också att kvinnor är precis lika bra som män på de olika intresseområdena bara det att i vissa intresseområden så är antalet män större än antalet kvinnor och ibland är det tvärt om. Även detta har man gjort studier på som bekräftar hans ”åsikt”

Ser mer o mer i samhället där man värderar olikheter (gällande utseende, kön, läggning) högt men för allt i världen inte olika åsikter. Man ska se olika ut men alla ska säga och tycka precis samma åsikter. Passar man inte in i gruppen så kommer gruppen att häckla, förminska och skämma personen som blir kallad sexist, rasist, homofob,islamofob m.m.

Detta stycket:
”People generally have good intentions, but we all have biases which are invisible to us. Thankfully, open and honest discussion with those who disagree can highlight our blind spots and help us grow, which is why I wrote this document 2 . Google has several biases and honest discussion about these biases is being silenced by the dominant ideology. What follows is by no means the complete story, but it’s a perspective that desperately needs to be told at Google.”

är rätt talande för stor del av befolkningen också. På med skygglapparna så fort något inte stämmer överens med min världsbild. Gång på gång hör man varningar att Facebook och andra sociala nätverk styr in användaren till nyheter som är inom användarens intresse och världsbild. Detta skapar ”sanningsbubblor” som blir svåra att punktera.

Ursprungligen av Sledde:

Du skriver i artikeln:
”Dokumentet innehöll bland annat åsikter och egna tolkningar av varför det finns så få kvinnor i teknikbranschen – där slutsatsen var att det är resultat av biologin.”
Jag tycker du förvränger och förenklar lite väl mycket.
Dessa ”åsikter och tolkningar” som du kallar dem bygger på forskning och det är många professorer och andra erkänt duktiga personer i området som bekräftar att det han skriver är hämtat från seriös forskning. Så helt taget ur luften är det ju inte.

Hans ”åsikt” är också att kvinnor är precis lika bra som män på de olika intresseområdena bara det att i vissa intresseområden så är antalet män större än antalet kvinnor och ibland är det tvärt om. Även detta har man gjort studier på som bekräftar hans ”åsikt”

Ser mer o mer i samhället där man värderar olikheter (gällande utseende, kön, läggning) högt men för allt i världen inte olika åsikter. Man ska se olika ut men alla ska säga och tycka precis samma åsikter. Passar man inte in i gruppen så kommer gruppen att häckla, förminska och skämma personen som blir kallad sexist, rasist, homofob,islamofob m.m.

Detta stycket:
”People generally have good intentions, but we all have biases which are invisible to us. Thankfully, open and honest discussion with those who disagree can highlight our blind spots and help us grow, which is why I wrote this document 2 . Google has several biases and honest discussion about these biases is being silenced by the dominant ideology. What follows is by no means the complete story, but it’s a perspective that desperately needs to be told at Google.”

är rätt talande för stor del av befolkningen också. På med skygglapparna så fort något inte stämmer överens med min världsbild. Gång på gång hör man varningar att Facebook och andra sociala nätverk styr in användaren till nyheter som är inom användarens intresse och världsbild. Detta skapar ”sanningsbubblor” som blir svåra att punktera.

Jag har läst hela dokumentet. Det finns en liten brasklapp i början som du nämner men ungefär allt efter den brasklappen handlar om att det finns olika biologiska skillnader mellan könen som gör män bättre lämpade för vissa jobb och kvinnor bättre lämpade för vissa.

Han skriver även att kvinnor i regel (pga biologi) hanterar stress sämre än män och att det är den naturliga förklaringen på varför det finns så få kvinnor inom teknik och i ledarroller. (Nu tror jag aldrig han jobbat inom "klassiska kvinnliga" yrken, i kombination med att stå för det mesta av hushållsarbetet på hemmaplan för då hade han definitivt inte uttryckt sig så. )

Det är precis vad de är. Hans tolkningar och åsikter, oavsett om de grundar sig i forskning, så är det hans världsuppfattning, som långt ifrån alla delar. Det finns minst lika mycket forskning om inte mer som pekar på motsatsen. Ämnet biologi kontra strukturer har jag skrivit några gånger på forumet och förklarar min syn på det här.

Sen är ju det han säger om sanningsbubblor väldigt klokt och de påverkar ju honom i allra högsta grad också. Det är precis där osynliga fördefinierade synsätten som bidrar till och befäster strukturer och orättvisor, glastak med mera. De är också i allra högsta grad "boven i dramat" åt båda hållen.

Ursprungligen av amandareventlid:

Han skriver även att kvinnor i regel (pga biologi) hanterar stress sämre än män...

På min arbetsplats placerar vi kvinnor på den plats med mest att tänka på och stress just pga att de hanterar den platsen bättre än män.

Ursprungligen av amandareventlid:

Jag har läst hela dokumentet. Det finns en liten brasklapp i början som du nämner men ungefär allt efter den brasklappen handlar om att det finns olika biologiska skillnader mellan könen som gör män bättre lämpade för vissa jobb och kvinnor bättre lämpade för vissa.

Han skriver även att kvinnor i regel (pga biologi) hanterar stress sämre än män och att det är den naturliga förklaringen på varför det finns så få kvinnor inom teknik och i ledarroller. (Nu tror jag aldrig han jobbat inom "klassiska kvinnliga" yrken, i kombination med att stå för det mesta av hushållsarbetet på hemmaplan för då hade han definitivt inte uttryckt sig så. )

Det är precis vad de är. Hans tolkningar och åsikter, oavsett om de grundar sig i forskning, så är det hans världsuppfattning, som långt ifrån alla delar. Det finns minst lika mycket forskning om inte mer som pekar på motsatsen. Ämnet biologi kontra strukturer har jag skrivit några gånger på forumet och förklarar min syn på det här.

Sen är ju det han säger om sanningsbubblor väldigt klokt och de påverkar ju honom i allra högsta grad också. Det är precis där osynliga fördefinierade synsätten som bidrar till och befäster strukturer och orättvisor, glastak med mera. De är också i allra högsta grad "boven i dramat" åt båda hållen.

Vad jag ser så skriver han inte att kvinnor eller män är bättre lämpade för olika saker på individnivå men att genetiska drag får en större del män/kvinnor att vara intresserade av olika saker på övergripande nivå. Han skriver även att om man anpassar arbetsplatserna så att de passar olika typer av karaktärer så kan man få resultatet att folk trivs och presterar bättre.

Men om det bara är sociala konstruktioner som påverkar hur man blir och vilka yrken och linjer på skolan man väljer, så borde ju de mest jämställda länderna ha en rätt så jämn fördelning män och kvinnor i alla yrken/linjer ju? Iallafall i förhållande till länder som inte är jämställda.

Ursprungligen av Sledde:

Vad jag ser så skriver han inte att kvinnor eller män är bättre lämpade för olika saker på individnivå men att genetiska drag får en större del män/kvinnor att vara intresserade av olika saker på övergripande nivå.

Men om det bara är sociala konstruktioner som påverkar hur man blir och vilka yrken och linjer på skolan man väljer, så borde ju de mest jämställda länderna ha en rätt så jämn fördelning män och kvinnor i alla yrken/linjer ju? Iallafall i förhållande till länder som inte är jämställda.

Precis, men då säger han ju att fördelningen ser ut som den gör på grund av biologi! (hans åsikt)

Att vara mest jämställd betyder absolut ingenting. Att vara minst sämst är inte detsamma som att vara bra nog eller bäst. Olika konstruktioner samverkar, så att tro att det går att göra en så enkel förklaringsmodell av strukturer är naivt. Exempelvis är det mycket vanligare i Indien att kvinnor jobbar inom tech och STEM.

Lästips:
https://www.google.se/amp/www.cityam.com/2719...

Ursprungligen av amandareventlid:

Precis, men då säger han ju att fördelningen ser ut som den gör på grund av biologi! (hans åsikt)

Att vara mest jämställd betyder absolut ingenting. Att vara minst sämst är inte detsamma som att vara bra nog eller bäst. Olika konstruktioner samverkar, så att tro att det går att göra en så enkel förklaringsmodell av strukturer är naivt. Exempelvis är det mycket vanligare i Indien att kvinnor jobbar inom tech och STEM.

Lästips:
https://www.google.se/amp/www.cityam.com/2719...

Ja precis och studier har kommit fram till att människor (både män och kvinnor) i utsatta situationer tenderar att välja utbildningar/yrken som ger en bra framtid. Medans i ”välutvecklade” förhållandevis jämställda länder väljer man yrke efter vad man är intresserad av.

Ursprungligen av Sledde:

Ja precis och studier har kommit fram till att människor (både män och kvinnor) i utsatta situationer tenderar att välja utbildningar/yrken som ger en bra framtid. Medans i ”välutvecklade” förhållandevis jämställda länder väljer man yrke efter vad man är intresserad av.

https://youtu.be/aMcjxSThD54
Klipp med Jordan B Peterson (som diskuteras högre upp i tråden) om löneskillnader, genus m.m.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2018-01-23 17:27
Ursprungligen av Sledde:

https://youtu.be/aMcjxSThD54
Klipp med Jordan B Peterson (som diskuteras högre upp i tråden) om löneskillnader, genus m.m.

Bör ses av alla som är intresserade av ämnet. Bra att du länkade!

1
Bevaka tråden