Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalare /egenskaper

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Behöver tips inför inköp av högtalare. Det ska vara till ett rum som är cirka 70 kvadratmeter. Det ska inte var för att spela högt men ändå bra och jämn ljud. Det kan vara flera andra som ska kunna streama sin musik via den.
Vad ska man tänka på gällande koppling med olika andra apparater?
Har en Bose SoundLink bluetooth från några år tillbaka som jag kopplar via min iPhone men problemet är att man inte kan lyssna på musik och använda mobilen samtidigt.

Senast redigerat 2018-01-12 14:22
Ursprungligen av calinou:

...är cirka 70 kw2...

Kvadratkilowatt?

Har du någon budget för det här köpet?

Jag kan varmt rekommendera den här:
http://cdon.se/hemelektronik/harman-kardon-on...
Den låter bra, och just nu ett väldigt bra pris.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-12 13:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon budget för det här köpet?

Jag kan varmt rekommendera den här:
http://cdon.se/hemelektronik/harman-kardon-on...
Den låter bra, och just nu ett väldigt bra pris.

Har en äldre modell av den och kan instämma om att de är bra. Tänk på att inte köpa för "normalpris" bara, de är nästan jämnt på rea för 1000-1500.

Är rummet verkligen 70m2? Ska det bli någorlunda jämnt ljud behöver du placera ut ett antal högtalare.
6st skulle jag nog funderat på beroende på form.

Ursprungligen av calinou:

...problemet är att man inte kan lyssna på musik och använda mobilen samtidigt.

Vad menar du med "använda mobilen"? Vad är det som du inte kan göra, samtidigt som du lyssnar på musik?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon budget för det här köpet?

Jag kan varmt rekommendera den här:
http://cdon.se/hemelektronik/harman-kardon-on...
Den låter bra, och just nu ett väldigt bra pris.

Tack för tipset! Vid första anblick ser det ut att vara en parabol. Försöker jag hitta info om storlek men det finns inte angett någonstans. Den ska inte vara för stor så att jag kan ev. gömma den.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-01-12 14:13

Det finns massor med saker man inte kan göra med en iPhone samtidigt som den spelar musik. Eller jo, det går ju, men musiken pausas av många andra appar eller kanske om man till och med använder telefonen för att göra ett telefonsamtal.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "använda mobilen"? Vad är det som du inte kan göra, samtidigt som du lyssnar på musik?

Man kan inte prata samtidigt på mobilen. Den stannar av.

Ursprungligen av Json_81:

Har en äldre modell av den och kan instämma om att de är bra. Tänk på att inte köpa för "normalpris" bara, de är nästan jämnt på rea för 1000-1500.

Är rummet verkligen 70m2? Ska det bli någorlunda jämnt ljud behöver du placera ut ett antal högtalare.
6st skulle jag nog funderat på beroende på form.

Föredrar helst 1 högtalare som täcker hela rummet pga det ska vara i ett galleri vilket kan bli störande. Igår var jag i en butik och lyssnade bl a på en Beoplay M5. Dyrt men bra ljud i hela rummet som var lika stor som mitt. Undrar liksom vad man ska tänka på vad gäller koppling. Man kan tydligen lägga upp den i ett nätverk. Vet inte riktigt vilka för- och nackdelar det skulle innebära.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-12 14:38
Ursprungligen av calinou:

Föredrar helst 1 högtalare som täcker hela rummet pga det ska vara i ett galleri vilket kan bli störande. Igår var jag i en butik och lyssnade bl a på en Beoplay M5. Dyrt men bra ljud i hela rummet som var lika stor som mitt. Undrar liksom vad man ska tänka på vad gäller koppling. Man kan tydligen lägga upp den i ett nätverk. Vet inte riktigt vilka för- och nackdelar det skulle innebära.

Med ett så stort rum kommer det vara högt där högtalaren står och lågt i andra änden.
Om det är ok vet du ju bäst själv

HK'n är 30-40cm ungefär, är inte hemma så kan inte mäta.

Ansluta till nätverket är i princip bara fördelar. Du kan använda airplay istället för BT eller spotify connect så den sköter uppspelningen själv, då kan du använda din telefon till att ringa som du efterfrågade.

Ursprungligen av calinou:

...Försöker jag hitta info om storlek...

Vet inte exakt, men ca 27-28 cm skulle jag tro.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-12 15:31

Om du spelar musiken via Chromecast (som jag gör till min högtalare LG music flow H7) eller via en Apples motsvarighet så pausas inte musiken när det ringer. Den pausar bara om du väljer en lösning som går via BT eller kabel (gissar jag).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-01-12 15:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vet inte exakt, men ca 27-28 cm skulle jag tro.

260 mm x 278 mm x 159,5 mm klippt ur deras produktbeskrivning.

  • Medlem
  • 2018-01-12 16:19

En eller två av dessa
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/tradlosa...

Precis som @Andas skriver om du köper till två Chromecast Audio så kan du köra synkronisering om du har Wifi nätverk
Har en av dessa i köket det är kanske 20 kvm

Ursprungligen av andas:

Om du spelar musiken via Chromecast (som jag gör till min högtalare LG music flow H7) eller via en Apples motsvarighet så pausas inte musiken när det ringer. Den pausar bara om du väljer en lösning som går via BT eller kabel (gissar jag).

Tack för förslag med tacksam att du förklarar närmare pga Chromecast trodde jag att man hade i samband med TV.

Senast redigerat 2018-01-12 20:57
Ursprungligen av Json_81:

Med ett så stort rum kommer det vara högt där högtalaren står och lågt i andra änden.
Om det är ok vet du ju bäst själv

HK'n är 30-40cm ungefär, är inte hemma så kan inte mäta.

Ansluta till nätverket är i princip bara fördelar. Du kan använda airplay istället för BT eller spotify connect så den sköter uppspelningen själv, då kan du använda din telefon till att ringa som du efterfrågade.

Ska man alltså kunna ansluta via datorns nätverk eller wifi? Kan man inte använda både och? Vad är det för kompletterande utrustning man i så fall ska ha?

Ursprungligen av calinou:

Ska man alltså kunna ansluta via datorns nätverk eller wifi? Kan man inte använda både och? Vad är det för kompletterande utrustning man i så fall ska ha?

Vilket nätverk har datorn då menar du?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilket nätverk har datorn då menar du?

Bredbands-wifi-nätverk såklart

Ursprungligen av calinou:

Bredbands-wifi-nätverk såklart

Du skrev:

Ska man alltså kunna ansluta via datorns nätverk eller wifi? Kan man inte använda både och?

Du menar alltså ett och samma nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-12 22:05

Är nästan inte alltid Sons att föredra vid dessa behov..??? Hur som helst är mitt förslag att du kollar på just Sonos. Jag tycker man får ett väldigt väl fungerande och välljudande system via Sonos. Te.x två Play:5 kommer inte att gör dig missnöjd. Kanske klarar du dig med en 5:a. Det beror lite på om du nöjer dig med att musiken hörs i hela rummet eller om du vill att det ska låta bra i hela rummet. De flesta människor nöjer sig med att det hörs...

Senast redigerat 2018-01-13 16:35

Kolla på Teenage Engineering OD-11, små och snygga med löjligt stort ljud! Älskar retrolooken.. ??

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-13 09:28
Ursprungligen av calinou:

Ska man alltså kunna ansluta via datorns nätverk eller wifi? Kan man inte använda både och? Vad är det för kompletterande utrustning man i så fall ska ha?

Det fungerar som med en Apple-tv, man ansluter den till befintligt wi-fi-nätverk och sedan dyker den upp som en enhet i Spotify (tex). Om man vill casta så fungerar inte apples egna musikspelare/podcaster, men Spotify och andra tredjepartsappar fungerar.

Ursprungligen av Hjopekk:

Denna räcker ganska långt...
https://www.apple.com/se/shop/product/HG6L2Z/...

Den är lite över min budget!!! Faktum är att dem hade den i en butik i sthlm som jag kunde lyssna på. Vet inte varför men gillade inte särskilt ljudet.

Ursprungligen av andas:

Det fungerar som med en Apple-tv, man ansluter den till befintligt wi-fi-nätverk och sedan dyker den upp som en enhet i Spotify (tex). Om man vill casta så fungerar inte apples egna musikspelare/podcaster, men Spotify och andra tredjepartsappar fungerar.

Tack för förklaringen. Jag har faktiskt en sådan inbyggd för tv:n. Visste inte att man kan använda en separat sådan mojäng för musik också.

Tack för alla svar och förslag men det verkar som jag förklarat dåligt.
Visserligen bra med tips om vilken högtalare som är bra ljud med högtalaren ska även vara kompatibel dvs som man enkelt och snabbt kan koppla via vilken mobil (iPhone eller Android) eller datorn (pc eller mac) som helst samt vilken musiktjänst som helst (Apple music eller iTunes bibliotek, Spotify, Google play music mfl).

Ursprungligen av calinou:

Behöver tips inför inköp av högtalare. Det ska vara till ett rum som är cirka 70 kvadratmeter. Det ska inte var för att spela högt men ändå bra och jämn ljud. Det kan vara flera andra som ska kunna streama sin musik via den.
Vad ska man tänka på gällande koppling med olika andra apparater?
Har en Bose SoundLink bluetooth från några år tillbaka som jag kopplar via min iPhone men problemet är att man inte kan lyssna på musik och använda mobilen samtidigt.

Hej!

Håller med, grymt irriterande när det ringer till i högtalaren när man lyssnar på musik. Har därför köpt en separat Ipad mini (128 GB) där jag har min musik och spelar ifrån. Kan då spela spela trådat, via Bluetooth eller Airplay till min befintliga anläggning med passiva högtalare (vilket jag tycker ger överlägset bäst ljud). Har tidigare haft en H K Onyx (som flickvännen nu har), svårt att få bättre ljud med en så kompakt lösning, tycker jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-13 10:45
Ursprungligen av calinou:

Tack för alla svar och förslag men det verkar som jag förklarat dåligt.
Visserligen bra med tips om vilken högtalare som är bra ljud med högtalaren ska även vara kompatibel dvs som man enkelt och snabbt kan koppla via vilken mobil (iPhone eller Android) eller datorn (pc eller mac) som helst samt vilken musiktjänst som helst (Apple music eller iTunes bibliotek, Spotify, Google play music mfl).

3,5mm sladd.

Blåtand kräver parning med enheten, AirPlay kräver apple-enhet, chromecast funkar inte med allt, sonos etc behöver man deras app.

Sladden funkar iofs inte med iPhone 7 och senare utan adapter, men annars är den mest kompatibel

Ursprungligen av Manne23:

Hej!

Håller med, grymt irriterande när det ringer till i högtalaren när man lyssnar på musik. Har därför köpt en separat Ipad mini (128 GB) där jag har min musik och spelar ifrån. Kan då spela spela trådat, via Bluetooth eller Airplay till min befintliga anläggning med passiva högtalare (vilket jag tycker ger överlägset bäst ljud). Har tidigare haft en H K Onyx (som flickvännen nu har), svårt att få bättre ljud med en så kompakt lösning, tycker jag.

Tack för bra tips! har en gammal iPad som kan vara bra användning för! Men varför trådat via Bluetooth?

Ursprungligen av Json_81:

3,5mm sladd.

Blåtand kräver parning med enheten, AirPlay kräver apple-enhet, chromecast funkar inte med allt, sonos etc behöver man deras app.

Sladden funkar iofs inte med iPhone 7 och senare utan adapter, men annars är den mest kompatibel

Är osäker på vad du menar där. Det kan väl passa ifall man kopplar via en iPad och BT utan krångel och sladdar?

Bevaka tråden