Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avsluta safari

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lyckas inte avsluta Safari. Här läst från tidigare tråd att man ska göra det från aktivitetskontroll men hur gör man när man är där?

Du väljer Safari och klickar på krysset.

Finns flera bra sätt:
* menyraden: Safari > Quit Safari (Avsluta Safari)
* Dockan: högerklicka på ikonen och välj Quit (Avsluta)
* tangenttryckning: kommando+Q

Om du bara trycker på den röda bollen/krysset stänger du fönstret men avslutar inte programmet.

Om programmet inte svarar kan du avsluta det (Force quit) m.h.a alt-kommando-esc.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du väljer Safari och klickar på krysset.

tack för hjälpen!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Finns flera bra sätt:
* menyraden: Safari > Quit Safari (Avsluta Safari)
* Dockan: högerklicka på ikonen och välj Quit (Avsluta)
* tangenttryckning: kommando+Q

Om du bara trycker på den röda bollen/krysset stänger du fönstret men avslutar inte programmet.

Tack för dina råd men det funkade inte via menyraden (kunde inte välja) eller högerklick (hände ingenting)
Det har hänt förut att det inte går att avsluta. Nu var jag tvungen pga uppdatering av High Sierra.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du väljer Safari och klickar på krysset.

Nej, då stänger man bara fönstret. Man avslutar inte programmet.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om programmet inte svarar kan du avsluta det (Force quit) m.h.a alt-kommando-esc.

Eller:
Apple-menyn --> Tvångsavsluta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-17 06:57
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du bara trycker på den röda bollen/krysset stänger du fönstret men avslutar inte programmet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, då stänger man bara fönstret. Man avslutar inte programmet.

@calinou frågar hur man avslutar Safari från Aktivitetskontroll och får ett korrekt svar av @barbapappa_86.

Ursprungligen av IngoX:

...hur man avslutar Safari från Aktivitetskontroll...

Ok, missförstånd. Jag tittade nog mer på trådens rubrik, och tolkade att hans svar gällde det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, då stänger man bara fönstret. Man avslutar inte programmet.

Eller:
Apple-menyn --> Tvångsavsluta

Gjorde via den variant också och det fungerade bäst. Tydligen skillnad mellan stänga och avsluta vilket jag inte tänkt på. Förstår ändå inte varför tvångsavsluta ett program som inte hängt sig men det var den enda metod. Det motsvarar ju Ctrl Alt Delete och har lärt mig att man ska helst inte använda sig av det pga skadar filer.

Ursprungligen av IngoX:

@calinou frågar hur man avslutar Safari från Aktivitetskontroll och får ett korrekt svar av @barbapappa_86.

Lite klurigt mao

1
Bevaka tråden