Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Resultat: Vad vet du om Wifi-nätverk?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur gick det i förra veckans quiz? Här kan du jämföra dig med de andra som gjorde testet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-01-18 17:08

8/10 Korrekta svar!
"Storslaget, du vet så mycket om wifi-nätverk att ditt hem sannolikt inte har en enda nätverkskabel!"

Tvärt om, den enda apparaten som använder WiFi hos mig är mobilen. Allt annat är trådat för högre hastighet (har GigaBit Ethernet).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-18 17:15

6/10 Korrekta svar!
Bra jobbat, du kanske inte äter och andas wifi-nätverk men lite koll har du allt på tekniken.

Besviken på mig själv... :/

8/10 Korrekta svar!
Storslaget, du vet så mycket om wifi-nätverk att ditt hem sannolikt inte har en enda nätverkskabel!

Fast sanningen är att det bara är 50% av prylarna som använder wi-fi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-18 18:57

8/10, jag är nöjd!

8/10 och det mesta här går på wifi.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-18 19:40
Ursprungligen av Gunnar B:

8/10 Korrekta svar!
"Storslaget, du vet så mycket om wifi-nätverk att ditt hem sannolikt inte har en enda nätverkskabel!"

Tvärt om, den enda apparaten som använder WiFi hos mig är mobilen. Allt annat är trådat för högre hastighet (har GigaBit Ethernet).

Då är det extra imponerande helt enkelt, men du kanske haft bra koll på teknikbranschen under en längre tid? Frenetiskt googlande behöver så klart inte erkännas

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-18 19:40

Vi förväntar oss förresten av @WiFi har alla rätt på detta quiz

7/10 Korrekta svar!
Storslaget, du vet så mycket om wifi-nätverk att ditt hem sannolikt inte har en enda nätverkskabel!”

Har det mesta uppkopplat med kabel, bara för att man kan/känner till Wi-Fi betyder inte att jag förlitar mig på det samt prestandaförluster.
Endast mobiler, surfplattor och 13-åringens PS4 jag har Wi-Fi till.

  • Medlem
  • 2018-01-18 23:01
Ursprungligen av ekloev:

Vi förväntar oss förresten av @WiFi har alla rätt på detta quiz

Hahaha oooh! Nu känner jag lite press! Vågar man ta sig igenom detta ens!? Får göra det bara och se hur det går.

Tillägg: Nu får jag nästan skämmas lite! 5/10 poäng, historia är inte riktigt min grej men när det gällde fråga 8 och 10 hade jag bra koll i alla fall.

8 av 10 är med råge godkänt

6/10. Svårt!

10/10 rätt. Känns bra.

Ursprungligen av Redaktionen:

Tillgång till trådlös internetåtkomst tar vi för givet idag, men det fanns en tid när det var en exotisk ny funktion. Vi vill därför testa vad du vet om wifi-nätverk!

Läs hela artikeln här

10/10 rätt. Känns bra.

8/10. Rätt nöjd. Svårt quiz denna vecka! ?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-19 11:26

2/10, mina chansningar gick mycket sämre än de brukar ?

  • Medlem
  • 2018-01-19 11:41

6/10 Korrekta svar!
Bra jobbat, du kanske inte äter och andas wifi-nätverk men lite koll har du allt på tekniken.

7/10. Det stämmer faktiskt att jag inte använder någon nätverkskabel.

Ursprungligen av Zeugma:

7/10. Det stämmer faktiskt att jag inte använder någon nätverkskabel.

En måste du använda. ?

9/10 Korrekta svar!
Storslaget, du vet så mycket om wifi-nätverk att ditt hem sannolikt inte har en enda nätverkskabel!

Har många nätverkskablar såklart, finns inget som slår det.
Håller inte med om svaret på fråga 10.

  • Medlem
  • 2018-01-20 07:57

9/10 så nära men ändå så långt borta

Ursprungligen av Hank Solo:

En måste du använda. ?

Finns bara en telefonkabel (RJ11-kontakt) in i gateway/router (ADSL). Man kan väl kalla det för nätverkskabel om man vill, men det är inte traditionellt en sådan (RJ45-kontakt) i alla fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-21 09:36

Och man kan ju ha en bredbandsrouter för mobilnätet.....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-21 12:19

7/10. Svårt. Bra alternativ på frågorna.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-21 13:59
Ursprungligen av keptang:

9/10 Korrekta svar!
Storslaget, du vet så mycket om wifi-nätverk att ditt hem sannolikt inte har en enda nätverkskabel!

Har många nätverkskablar såklart, finns inget som slår det.
Håller inte med om svaret på fråga 10.

För mig är det tvärtom, allting i hemmet jobbar trådlöst förutom routern som är inkopplad till modemet.

Vad är det du inte håller med om gällande fråga 10?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-21 14:04
Ursprungligen av reboot81:

7/10. Svårt. Bra alternativ på frågorna.

Kul att det uppskattades! Jag funderade på om jag hade fått till en bra balans mellan hur svåra och intressanta frågorna är, så med tanke på att bra alternativ är viktigt när frågorna är av det svårare slaget kan jag kanske pusta ut lite

  • Medlem
  • International user
  • 2018-01-22 15:30

Fel, jag har en nätverkskabel i konstant användning ;D

  • Medlem
  • International user
  • 2018-01-22 16:06
Ursprungligen av ekloev:

Då är det extra imponerande helt enkelt, men du kanske haft bra koll på teknikbranschen under en längre tid? Frenetiskt googlande behöver så klart inte erkännas

Nåja, det var den gamla kunskapen man hade, det nyare med t.ex. ax fick man ju gissa sig till, men uteslutningsmetoden fungerade fint där.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-01-22 16:16
Ursprungligen av juanito:

Nåja, det var den gamla kunskapen man hade, det nyare med t.ex. ax fick man ju gissa sig till, men uteslutningsmetoden fungerade fint där.

Vad blev ditt resultat då, och vad tyckte du om frågorna överlag?

Hälften av svaren fick bli rena gissningar, så ren bonntur:

Citat:

8/10 Korrekta svar!
Storslaget, du vet så mycket om wifi-nätverk att ditt hem sannolikt inte har en enda nätverkskabel!

Men kablar finns det en del trots allt. Min åldriga MBP kör oftast med kabel eftersom nätverkskortet är svajigt och wifi-pinnen som införskafffades inte är helt perfekt. Larmet är också kablat, liksom tv-boxen och NASen.

Bevaka tråden