Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple bekräftar att iPhones med äldre batterier kan tappa prestanda

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-01-20 09:51
Ursprungligen av Mackan1984:

Att inte få uppdateringar efter 2 år är också planned obsolescense

Det håller jag absolut med om och det är lika illa
Tror det är bra för oss konsumenter att debatten har börjat angående dessa prylar ?

Ursprungligen av PaO:

Är väl inte lika positiv till detta som du ?

HOP i Frankrike tyckte att det är tillräckligt allvarligt för att starta en utredning. Planned obsolescence har ju varit på tapeten sedan iPhone 4. Får se hur det utspelar sig i det närmaste

Positiv och positiv? Känns mer som att jag inte tycker att det finns anledning nog för den extremt negativa attityd som folk har i denna sak, eller hur media formulerar sig i saken. Det är ju rätt hårda anklagelser mot Apple för en sak som sannolikt väldigt få tyckare ens förstår sig på tekniskt etc.

Sen tycker jag att åsikter och påståenden om planned obsolescence oftast är extremt överdrivna, typ att minsta lilla som nån är missnöjd med nåt så kommer påståenden om PO rätt fort.

För mig ska det till rätt högt över ribban innan jag anser det verkligen är illvillig PO. Under ribban samlas allt annat som i första hand mest handlar om andra mer normala saker som t ex produktutveckling etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-21 09:34
Ursprungligen av Mackan1984:

Att inte få uppdateringar efter 2 år är också planned obsolescense

Nej, egentligen inte. Prylen går ju inte sönder och blir oanvändbar, du kan fortfarande använda den som den är, dock inte med andra, nyare versioner av appar.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, egentligen inte. Prylen går ju inte sönder och blir oanvändbar, du kan fortfarande använda den som den är, dock inte med andra, nyare versioner av appar.

Detsamma går att säga om iPhones uppdateringar.
Dessutom spelar det ju ingen roll vilken lur du väljer så försämras ju batteriet med tiden

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-21 10:00
Ursprungligen av kenjon:

Nej, egentligen inte. Prylen går ju inte sönder och blir oanvändbar, du kan fortfarande använda den som den är, dock inte med andra, nyare versioner av appar.

Det är ju det som är problemet med android.
En smartphone får liknas med en dator, och att köpa något med gammal mjukvara som i bästa fall uppdateras till en nyare men fortfarande gammal mjukvara även fast hårdvaran gott och väl hänger med.
Anledningen till att samsung etc inte sköter uppdateringar är givetvis för att kunderna går och köper en ny telefon istället.
Det har varit hårdvara så det räcker och blir över de senaste typ 4-5 åren men jämför en android från då med en iPhone 5S, vilken står sig fortfarande idag?

  • Medlem
  • 2018-01-21 11:57
Ursprungligen av Json_81:

Det är ju det som är problemet med android.
En smartphone får liknas med en dator, och att köpa något med gammal mjukvara som i bästa fall uppdateras till en nyare men fortfarande gammal mjukvara även fast hårdvaran gott och väl hänger med.
Anledningen till att samsung etc inte sköter uppdateringar är givetvis för att kunderna går och köper en ny telefon istället.
Det har varit hårdvara så det räcker och blir över de senaste typ 4-5 åren men jämför en android från då med en iPhone 5S, vilken står sig fortfarande idag?

Jag pensionerade precis min Samsung S5 med original batteri och marshmallow. Alla appar fungerade utan problem dock började den bli lite slö. Har även en fullt fungerande Note 3 i hushållet, alla appar fungerar dock har den sina egenheter och är långsammare. När det gäller Android måste man särskilja säkerhetsuppdateringar och systemuppgradering. På min S5 var säkerhetsuppdatering från i höstas medan systemet var från 2 generationer bak. På min Note 8 som kör Nougat är där inget jag saknar i Oreo. Däremot tyckte jag att Samsung var lite långsamma med säkerhetsuppdateringar till den som nu är åtgärdat.

Men livslängden brukade vara längre på iPhone men nuförtiden när prestanda och materialet är så lika får jag nog säga att flaggskepp från båda läger har ungefär lika livslängd

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-21 13:10

Att säga att "alla appar fungerar" säger ju inget. Du menar förstås alla appar som du har installerade. Det kan skilja sej mycket från vad jag har/behöver, och alla andra. Som vanligt beror det på ens egna behov, hur länge man kan hålla liv i en gammal enhet.

  • Medlem
  • 2018-01-21 14:35
Ursprungligen av kenjon:

Att säga att "alla appar fungerar" säger ju inget. Du menar förstås alla appar som du har installerade. Det kan skilja sej mycket från vad jag har/behöver, och alla andra. Som vanligt beror det på ens egna behov, hur länge man kan hålla liv i en gammal enhet.

Du har naturligtvis helt rätt ?

Gäller det för iPad också?

Ursprungligen av TheiPad:

Gäller det för iPad också?

Den som googlar, den finner: https://www.google.se/amp/s/www.imore.com/no-...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tack för svaret.

  • Medlem
  • 2018-10-24 18:03

Apple och Samsung fått böter i Italien

https://www.mobil.se/nyheter/apple-och-samsun...

Ursprungligen av PaO:

Apple och Samsung fått böter i Italien

https://www.mobil.se/nyheter/apple-och-samsun...

Spelar egentligen inte så stor roll, huvudsaken var att allmänheten fick nys om det.
Det var då det hände nåt ?

Ursprungligen av PaO:

Apple och Samsung fått böter i Italien

https://www.mobil.se/nyheter/apple-och-samsun...

Nyhet om detta, samt lite åsikter från mitt håll:
https://www.99.se/artikel/12022-apple-och-sam...

Nästa steg i tanken blir då deras laptops.

Bevaka tråden