Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok. Fast det är ingen större reserv att klara sig på om alla banksystem går ner. Jag var mest nyfiken på vilken ”misstroendenivå” eller säkerhetsnivå som du hade.

Fast vi är säkert överens om att Bitcoin inte är något att ha vid IT attacker

Over and out på det sidospåret.

Det händer inte mycket på den här fronten känns det som. Fick för mig att Danske bank var på g, eller har jag drömt? Dom andra bankerna är tysta som möss förstås.

Ursprungligen av westerlu77:

Det händer inte mycket på den här fronten känns det som. Fick för mig att Danske bank var på g, eller har jag drömt? Dom andra bankerna är tysta som möss förstås.

Danske Bank (tillsammans med SEB och Eurocard) var väl Fitbit Pay.

Ursprungligen av keptang:

Danske Bank (tillsammans med SEB och Eurocard) var väl Fitbit Pay.

Jo, men nu snackar vi väl Apple pay?;)

Ursprungligen av westerlu77:

Jo, men nu snackar vi väl Apple pay?;)

Jo, men jag bekräftade bara din dröm.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-01-17 09:38
Ursprungligen av PaO:

Nja själv blev man varse då man bytte in de gamla pengar annars är det mest 10 kronor till grabben som tappar mjölk tänderna ?

Till det använder vi Veckopengen-appen numer. Bra sätt att lära ungarna spara pengar, ränta och sånt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-01-17 10:35
Ursprungligen av andas:

Till det använder vi Veckopengen-appen numer. Bra sätt att lära ungarna spara pengar, ränta och sånt.

Det här är faktiskt rätt intressant.

Och med risk att framstå som en fårskalle så för mig var det (en gång i forntiden) ett delvis nytt sätt att tänka när pengar blev "virtuella" (dvs användning av kort var det på min tid).
Kontanter, pengar i handen, var enklare att se som nåt reellt, nåt som kunde ta slut.

Så att lära barn pengars värde med virtuella pengar på en gång är nog inte dumt...

Ursprungligen av westerlu77:

...Fick för mig att Danske bank var på g, eller har jag drömt?...

Nej, du har inte drömt. Se inlägg #583 här i tråden.

Ursprungligen av keptang:

Danske Bank (tillsammans med SEB och Eurocard) var väl Fitbit Pay.

De är även på gång med Apple Pay - åtminstone om man ska tro inlägg #583.

Senast redigerat 2018-01-17 10:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, du har inte drömt. Se inlägg #583 här i tråden.

De är även på gång med Apple Pay - åtminstone om man ska tro inlägg #583.

Precis! Och Danske bank hade sagt att dom ska komma ut med det strax efter årsskiftet, det borde väl vara nyss det;)

Jag väntar på Länsförsäkringar & Swedbank. Jag tror att Länsförsäkringar kommer att komma igång snabbare än Swedbank.

Men, varför tar avtalen sån tid att nå? Borde det inte bara vara att tala om för Apple att dom vill vara med på tåget, skriva på avtal och sätta igång?

Ursprungligen av westerlu77:

Precis! Och Danske bank hade sagt att dom ska komma ut med det strax efter årsskiftet, det borde väl vara nyss det;)

Nej, Danske Bank har inte sagt att de skulle komma ut med det strax efter årsskiftet, de har sagt att de ska presentera det efter årsskiftet (som kan vara någonstans från nu till början av februari och möjlig lansering i mars, som jag sagt i de inlägg som togs bort för att uppgiften inte passade en moderator).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-17 23:21

En liten men ack så trevlig detalj är att när jag glömde plånboken hemma igår kunde jag hantera en hel del av de saker jag hade planerat att fixa på lunchen och efter jobbet. Det blev lite sökande efter butiker som accepterade AP och frisörbesöket fick ställas in.

Det jag kom att tänka på är att det inte verkar vara så där väldigt många butiker som har kopplat upp sig(eller vad man ska kalla det) om det inte hade det automatiskt när AP introducerades.

Det skulle därför vara riktigt bra om fler kort/banker snabbt anslöts så att marknaden vidgas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-21 17:55

Skrev ju för några dagar sedan att det inte hända så mycket på butikskedjan. Men idag och ingå har vi farit runt på både Liljehpolmen och Globens shoppingcentrum. Upptäckte att flera olika butiker faktiskt tar AP. Det är inte alltid de anställda vet, men provade både igår och idag och i de flesta fungerade det faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-21 19:07

Hur ändrar man huvudkort? Jag har två kort inlagda och vill byta från det ena till det andra som huvudkort, dvs det som kommer upp först för betalning.

  • Medlem
  • 2018-01-21 19:50
Ursprungligen av xms67:

Hur ändrar man huvudkort? Jag har två kort inlagda och vill byta från det ena till det andra som huvudkort, dvs det som kommer upp först för betalning.

Inställningar -> Wallet och Apple Pay -> Förvalt kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-21 20:43
Ursprungligen av Ljung:

Inställningar -> Wallet och Apple Pay -> Förvalt kort.

Mycket bra! Tack!!

Senaste svaret från Länsförsäkringar Bank som jag fick idag över Twitter ang Apple Pay.

"Vi har dessvärre inget att berätta om Apple Pay i dag mer än att vi tittar på frågan.
Men jag kan berätta att vi räknar med att ha ett avtal klart med Samsung Pay före sommaren. /Ola"

Ursprungligen av Christian_W:

Senaste svaret från Länsförsäkringar Bank som jag fick idag över Twitter ang Apple Pay.

"Vi har dessvärre inget att berätta om Apple Pay i dag mer än att vi tittar på frågan.
Men jag kan berätta att vi räknar med att ha ett avtal klart med Samsung Pay före sommaren. /Ola"

I den takten så kommer Apple Pay lagom till December i år.

Ja nog hade man förväntat sig att våra banker skulle vara på direkt när Pay lanserades.
undrar vad det är dom tittar på .... om deras kunder använder Apples produkter tro?

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-02-10 11:00

Börjar detta inte bli lite löjligt. Vi har en enda bank ansluten till Apple Pay och det är Nordea. Kan det vara så att Nordea har tecknat ett väldigt förmånligt erbjudande med Apple att ha någon form av ensamrätt på Apple Pay under det första halvåret/året?

Alla banker svarar exakt samma när man frågar dessa om vad som händer med Apple Pay. "Vi har inget nytt i nuläget att berätta och om eller när det väl kommer något så kommunicerar vi detta bla bla bla"....

Jag tror många överskattar betydelsen av ApplePay och ev. kundförväntan. En större undersökning skulle nog visa att nästan alla medborgare i Sverige är mer eller mindre likgiltiga angående detta och att "det kommer när det kommer" och "då blir det väl bra"...är ungefär det allmänna läget.

  • Medlem
  • 2018-02-10 12:08
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror många överskattar betydelsen av ApplePay och ev. kundförväntan. En större undersökning skulle nog visa att nästan alla medborgare i Sverige är mer eller mindre likgiltiga angående detta och att "det kommer när det kommer" och "då blir det väl bra"...är ungefär det allmänna läget.

Så är det

  • Medlem
  • 2018-02-10 12:11
Ursprungligen av wemme:

Börjar detta inte bli lite löjligt. Vi har en enda bank ansluten till Apple Pay och det är Nordea. Kan det vara så att Nordea har tecknat ett väldigt förmånligt erbjudande med Apple att ha någon form av ensamrätt på Apple Pay under det första halvåret/året?

Alla banker svarar exakt samma när man frågar dessa om vad som händer med Apple Pay. "Vi har inget nytt i nuläget att berätta och om eller när det väl kommer något så kommunicerar vi detta bla bla bla"....

Problemet är ju att man skall inte använda bankkort kopplade till kontot överhuvudtaget
Jag har Samsung Pay och Nordea men använder det inte då jag använder annat kort istället
Kortutgivaren sa att de skulle stödja Samsung Pay före nyåret jo du inte ännu ?

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror många överskattar betydelsen av ApplePay och ev. kundförväntan. En större undersökning skulle nog visa att nästan alla medborgare i Sverige är mer eller mindre likgiltiga angående detta och att "det kommer när det kommer" och "då blir det väl bra"...är ungefär det allmänna läget.

Tror det ligger mycket i det där. Jag handlar varannan dag typ. Jag har aldrig sett någon handla med mobilen. Jag bor dock i en liten stad. Kan ju vara därför. Jag kommer själv gå på det när tiden är inne. Just nu har jag inga problem med kort. Gör sitt jobb.

Ursprungligen av wemme:

Börjar detta inte bli lite löjligt. Vi har en enda bank ansluten till Apple Pay och det är Nordea. Kan det vara så att Nordea har tecknat ett väldigt förmånligt erbjudande med Apple att ha någon form av ensamrätt på Apple Pay under det första halvåret/året?

Alla banker svarar exakt samma när man frågar dessa om vad som händer med Apple Pay. "Vi har inget nytt i nuläget att berätta och om eller när det väl kommer något så kommunicerar vi detta bla bla bla"....

Finns inga exklusiva avtal och både VISA & Mastercard har godkänt betalningsmetoden, det är bankerna som är hindret.
Sist jag pratade med Swedbank (för c:a 2 veckor sedan) så sa de att de var inte säkra på ifall de kommer införa det över huvud taget.

Jag bor i Sthlm's innerstad - ser aldrig någon betala med mobilen. Det är kort, kort, kort och kort som gäller. Nu är jag ju ingen storshoppare direkt, handlar mat i mataffären och kläder till ungarna på H&M - ser aldrig någon som shoppar med telefonen.
Om jag skulle börja springa på alla hippa fik här i stan så kanske jag skulle se mobilbetalningar...vet inte.
Detta är en ickefråga, det kommer när det kommer...kanske alla betalat med mobilen i framtiden - I don't know - men kortbetalning funkar så bra och är så etablerat att när en coolare variant dyker upp - som de facto inte förändrar livet på något sätt - så är intresset svalt från allmänheten. Detta är inget viktigt helt enkelt...folk har andra sakert i sina liv som är av VIKT och vardagens pusslande har inget med hur man betalar för mjölken att göra.

(det är därför man bara spånar om detta på vissa marginella nördforum - i stora Media/tabloider/etc så förekommer ingen diskussion om ApplePay etc...varför? Jo, redaktionerna vet att folk skiter i detta )

Ursprungligen av SweSG:

Tror det ligger mycket i det där. Jag handlar varannan dag typ. Jag har aldrig sett någon handla med mobilen. Jag bor dock i en liten stad. Kan ju vara därför. Jag kommer själv gå på det när tiden är inne. Just nu har jag inga problem med kort. Gör sitt jobb.

  • Medlem
  • 2018-02-10 14:13
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag bor i Sthlm's innerstad - ser aldrig någon betala med mobilen. Det är kort, kort, kort och kort som gäller. Nu är jag ju ingen storshoppare direkt, handlar mat i mataffären och kläder till ungarna på H&M - ser aldrig någon som shoppar med telefonen.
Om jag skulle börja springa på alla hippa fik här i stan så kanske jag skulle se mobilbetalningar...vet inte.
Detta är en ickefråga, det kommer när det kommer...kanske alla betalat med mobilen i framtiden - I don't know - men kortbetalning funkar så bra och är så etablerat att när en coolare variant dyker upp - som de facto inte förändrar livet på något sätt - så är intresset svalt från allmänheten. Detta är inget viktigt helt enkelt...folk har andra sakert i sina liv som är av VIKT och vardagens pusslande har inget med hur man betalar för mjölken att göra.

(det är därför man bara spånar om detta på vissa marginella nördforum - i stora Media/tabloider/etc så förekommer ingen diskussion om ApplePay etc...varför? Jo, redaktionerna vet att folk skiter i detta )

Håller med dig om det ?
Dessutom måste man ha plånboken med sig för körkortet mm som inte ännu är digitalt

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det ?
Dessutom måste man ha plånboken med sig för körkortet mm som inte ännu är digitalt

...och digitalt körkort är inget jag ser någon fördel med, ju mer som digitaliseras desto mer problem, ID-kapningar kommer öka markant med digital ID-handling.

En hyfsad bra gissning att det blir Amex som blir nästa att hoppa på ApplePay, våren har de sagt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-02-10 15:16

Jag brukar vara bland de första som använder nya prylar / tjänster, men det är inte lätt att vara early adopter när det kräver ett byte av bank, vilket inte är aktuellt

Senast redigerat 2018-02-10 15:57
Bevaka tråden